Turkkilaisen miehen vaimo vastaa kysymyksiinne hetken aikaa.
Kommentit (48)
oletteko joutuneet kokemaan rasismia? Suomessa tai Turkissa?
Juoppoja turkkilaisia en tunne, en tosin juoppoja kurdejakaan. Oma mieheni saattaa ottaa muutaman oluen silloin tällöin, mutta humalassa en ole ikinä häntä nähnyt. Saattaahan niitä turkkilaisia juoppoja ollakin, mutta minä en tunne yhtään. Islamin mukaan vaimoja saa sitäpaitsi olla 4, ei 10 :op
-ap-
Tuli vaan monia kummia kommentteja tähän väliin. Kristiina Koivunenkin on matkustanut ympäri Turkkia ja viettänyt paljon aikaa kurdikylissä.
Aikaisemmin kurdin puhuminen oli laissa kiellettyä. Minä olen tavannut mieheni Suomessa, enkä ole koskaa elänyt Turkissa. Mieheni on kertonu minulle paljon asioista ja olen myös itse lukenut asioista lehdista, kirjoista, internetistä yms. Joten tietoni ei perustu pelkkään mieheni kertomaan. Minä tunnen myös turkkilaisia, heitäkin on erilaisia. Toisilla ei ole mitään kurdeja vastaan, toiset taas inhoavat heitä. Turkissa on armeijapakko, joten jos kurdeja on Turkin armeijassa niin se ei kerro mitään mistään.
Tiedätkö kuka Leyla Zana on? Siinä on yksi esimerkki kuinka sallittua kurdin puhuminen Turkissa on. Miksi Eu vaatii Turkilta parannuksia kurdien oloihin jos kaikki kerran on hyvin?
Minun sukuni suhtautui ihan hyvin, kun kerroin meneväni turkkilaisen kanssa naimisiin. Tai minun korviini ei ainakaan kantautunut mitään negatiivista kommenttia :o) Perheeni oli tavannut mieheni jo monta kertaa ennen naimisiin menoamme, ja he tulevat hyvin toimeen.
Mieheni suku on aina ollut minulle ystävällinen.
-ap-
Mutta nytkin niitä saa käyttää vain tietyin rajoituksin. ´Mitään kurdilaista tv-kanavaa ei tietääkseni lähetetä Turkista, vaan kaikki ohjelmat lähetetään Turkin ulkopuolelta, ainakin Tanskasta ja Irakista. Turkki on tehnyt kaikkensa sulkeakseen Roj-TV:n. DTP:n pormestareille vaaditaan pitkiä vankeustuomioita, koska he lähettivät kirjeen Tanskan pääministerille ja pyysivät, ettei Tanska sulje Roj-TV:tä.
Kurdin puhuminen oli tietääkseni kiellettyä joskus aikaisemmin. Sitä, mitä kieltä kukin kotonaan puhuu, ei kuitenkaan kukaan ole valvonut. Sitä tarkoitin sillä, että kurdia on saanut aina puhua Turkissa. Olisin voinut muotoilla sen paremmin: kurdia on aina puhuttu Turkissa, vaikka se ei aina olisi sallittua ollutkaan.
Atatürk sai aikaan paljon hyvääkin, mutta hänen " yksi maa, yksi kansa, yksi kieli, yksi uskonto" -periaatteensa meni mielestäni metsään ja pahasti. Turkissahan ei ole yhtä kansaa eikä yhtä kieltä, ja vähemmistöjen pakkosulauttaminen valtaväestöön on mielestäni erittäin väärin. Mutta minähän en niitä lakeja laadi.
-ap-
myös puhuu kurdi asioista jne...kyllä kaikki nyt Ibon tuntee jotka Turkista mitään enemmän tietää :)
Onhan Turkissa kurdeja ministereinäkin.
Ibrahim Tatlises saa laulaa pari kurdinkielistä laulua televisiossa, mutta kun diyarbakirilainen paikallistelevisio Gün-TV hakee lupaa kurdinkielisten ohjelmien lähettämiseen, RTUK:n (sensuurivirasto) kanta on hyvin nihkeä. Varsinkin silloin kun Gün-TV haluaa lähettää kurdinkielen opetusohjelmia. Hakemusten käsittelyajat ovat pitkiä, kielteisen päätöksen saaminen voi viedä puolikin vuotta vaikka sen sisältö on samanlainen kuin edellisen päätöksen.
Asuin Marmariksessa yhteensä 3 vuotta, ja tapasin monia ihania (ja kamaliakin, hih) ihmisiä. Yksikään ei tullut esittelemään itseään: " Moi, olen kurdi" tai " Moi, oon turkkilainen!" . Kaikki me tehtiin töitä yhdessä, tavattiin joka päivä, eikä keskusteluissa oikeastaan koskaan tullut esiin se, kuka on turkkilainen ja kuka kurdi. Kotipaikkakunnasta voi tietysti vetää tietynlaisia johtopäätöksiä, mutta kurdeja asuu ympäri Turkkia. Ja etunimistäkin voi jotain päätellä, tosin mun turkkilaisella kaverilla on poika jolla on kurdinimi, vaikka pojan isäkin on turkkilainen, sattuivat vaan tykkäämään siitä nimestä. Ja monella kurdiperheen lapsella on turkkilainen nimi.
Kun muutin mieheni kanssa Suomeen, erottelu alkoi. Täällä erotellaan hirveen tarkkaan se, kuka on kurdi ja kuka ei. Kurdit ei suostu hengaamaan turkkilaisten kanssa eikä turkkilaiset kurdien, näin yleistetysti. Mun mielestä tää on tosi outoa! Ehkä tänne muuttaa vaan ne kaikkein fanaattisimmat kurdit, jotka inhoavat Turkkia ja turkkilaisia. Samaan tapaan kun jotkut tosikommunistit suomalaiset halusivat aikanaan muuttaa Neuvostoliittoon.
Pointti: Suomessa saa asiasta ihan erilaisen ja vääristyneen kuvan.
Terveisin erään turkkilaisen vaimo (miehen äiti on kurdi, isä turkkilainen, mies osaa kumpaakin kieltä mutta turkkilaiseksi itseään sanoo koska kantaa Turkin passia ja on Turkki-nimisestä maasta kotoisin)
Eihän TRT enää näytä Nalle Puhiakaan koska Nasu on possu! =)
Missä vaiheessa toi AP muka on väittänyt että kurdiasiassa ei olis parantamisen varaa? Ja ollaanko me kaikki turkkilaisten vaimot muka jotain politiikkoja tai lainsäätäjiä, jonka vika kaikki epäkohdat kurdien oloissa on?
Mut varmaan kurditv:n lupahakemus voi " vahingossa" unohtua pinon alimmaiseksi.
Kyllähän siel Turkissa näkyy vaikka mitä kurdikanavia jo. Sama se mun miehelle ainakin on, mistä maasta se lähetys tulee, kunhan kieli on kurdi. Tai katsoo mun mies mielummin turkkilaista telkkaria kun kurdilaista, kun turkkilaisil on kuulemma paremmat ohjelmat. Mut mun mies ei ookkaan mikään Pkk;n kannattaja eikä Öcalanin seuraaja vaan halveksuu tollasia kiihkoilijoita.
-Turkin kurdin vaimo vuodesta 2004
Vierailija:
Ibrahim Tatlises saa laulaa pari kurdinkielistä laulua televisiossa, mutta kun diyarbakirilainen paikallistelevisio Gün-TV hakee lupaa kurdinkielisten ohjelmien lähettämiseen, RTUK:n (sensuurivirasto) kanta on hyvin nihkeä. Varsinkin silloin kun Gün-TV haluaa lähettää kurdinkielen opetusohjelmia. Hakemusten käsittelyajat ovat pitkiä, kielteisen päätöksen saaminen voi viedä puolikin vuotta vaikka sen sisältö on samanlainen kuin edellisen päätöksen.
Niille kyssäreille oikea osoite olisi joku Turkin ulkoministeriö tai muu vastaava, eikä turkkilaisen kanssa naimisissa oleva suomalainen nainen.
Vierailija:
Eihän TRT enää näytä Nalle Puhiakaan koska Nasu on possu! =)
Missä vaiheessa toi AP muka on väittänyt että kurdiasiassa ei olis parantamisen varaa? Ja ollaanko me kaikki turkkilaisten vaimot muka jotain politiikkoja tai lainsäätäjiä, jonka vika kaikki epäkohdat kurdien oloissa on?
minä tai joku muu on väittänyt, että Turkin tilanne on teidän turkkilaisten vaimojen syy?
Mutta se, että ap kirjoittaa virheellistä tietoa on hänen syynsä.
Mitä mieltä olet kyseisestä kirjailijasta? entä miehesi?
Siihen, ovatko ne OIKEITA, en ota kantaa. Mikä itse asiassa on edes totuus tässä asiassa? Totuuksia on monenlaisia, ja ne vaihtelevat kertojasta riippuen.
-ap-
Mutta tottakai niitä on pakko lukea, se kuuluu yleissivistykseen :o)
Mieheni ei juurikaan lukemista harrasta, lukee ainoastaan oman alansa kirjallisuutta.
-ap-
a) suomalaisten ja turkkilaisten b) suomalaisen ja turkkilaisen miehen välillä. Äläkä vastaa että riippuu henkilösta, haluan nimenomaan ihania yleistyksiä ;-)
Kuten jo sanoin, minä kerron vain omista kokemuksistani ja omista mielipiteistäni, jotka ovat muodostuneet näkemistäni, kuulemistani ja kokemistani asioista Turkissa asuessani ja turkkilaisten/kurdien kanssa tekemisissä ollessani. En usko että näissä asioissa on mitään ainoaa, absoluuttisen oikeaa näkökantaa.
Kristiina Koivusen teoksia olen toki lukenut.
-ap-