Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkkilaisen miehen vaimo vastaa kysymyksiinne hetken aikaa.

Vierailija
27.10.2006 |

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
2/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tapasitte? Ja minä vuonna?

Vierailija
4/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töissä kebab-pizzeriassa, joskus opiskelun ohessa oli. Nykyään on tietotekniikka-alalla.

Kebabia ja pizzaa tulee syötyä ehkä kerran viikossa.

Karvainen kaveri? Riippuu siitä mihin vertaa :o) Kyllä mieheni on karvaisempi kuin keskiverto suomalainen mies, mutta ei mikään gorilla kuitenkaan!

-ap-

Vierailija
5/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kokkaa sitten viikonloppuisin jotain todella hyvää, kun on vapaalla.

Tapasimme Turkissa vuonna 1996, kun olin au-pairina Izmirissä.

-ap-

Vierailija
6/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. kade niistä miehesi ruuista!!

Vierailija
7/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko vierailleet miehen kotimaassa sukulaisissa?

Vierailija
8/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Turkissa kuulee katukuvassa useammin kurdia kuin turkkia. Näkee mainoksia kirjoitettuna kurdin kielellä, kuulee kurdimusiikkia, jne. Olen nähnyt myös monia mainoksia, jossa mainostetaan kurdin kielen kursseja turkkilaisille. Mieheni perheen luona näkyy ainakin viisi kurdilaista tv-kanavaa, vaikka eivät kurdeja olekaan. Se, että Turkissa ei saisi puhua kurdia, on siis aivan väärä luulo.

Kurdien asemassa on toki paljon parannettavaa. Esimerkiksi itse olen sitä mieltä, että kurdinkielisten lasten tulisi saada käydä koulunsa kurdiksi, samoin kun meillä Suomessa ruotsinkielisillä on oikeus opiskella ruotsiksi. Kurdeilla tulisi myös olla oikeus asioida valtion virastoissa omalla kielellään.

Suomessa, ja muuallakin Euroopassa, on monella ihan väärä käsitys kurdien asemasta. Luullaan, että kaikki turkkilaiset inhoavat kurdeja, ja päinvastoin. Se ei ole totta. Turkissahan on lukemattomia perheitäkin, joissa toinen vanhemmista on turkkilainen ja toinen kurdi.

Kurdeja ja kurdisissien harjoittamaa terroria ei pidä liittää yhteen. Se, jos Turkin armeija ottaa yhteen kurditerroristien kanssa, ei ole sama asia kuin se, että armeija tappaisi kaikki vastaantulevat kurdit. Armeijassakin on paljon kurdeja. Eivätkä kaikki kurdit todellakaan ole PKK:n tai TAK:n kannattajia, eivätkä kaikki kurdit halua itsenäistä Kurdistania. Suurin osa tuntemistani kurdeista ovat ylpeitä Turkista, rakastavat Turkkia, puhuvat lapsilleenkin vain turkin kieltä.

Mutta kuten sanoin, kurdien asemassa olisi edelleen paljon parannettavaa. Myös kurdit itse voisivat tehdä paljon oman asemansa parantamiseksi. Esimerkiksi moni kurdiperhe edelleen pitää tyttöjen koulunkäyntiä täysin turhana asiana. Kunniamurhat ja perheväkivalta varjostavat erityisesti juuri kurdinaisten elämää, ei niinkään turkkilaisten.

Tuttavapiiriimme kuuluu lukuisia kurdeja, ja olemme myös asuneet Diyarbakirissa, jota Turkin kurdialueen pääkaupungiksi kutsutaan.

-ap-

Vierailija
9/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet Turkissa useamman vuoden, ja esikoisemme on siellä syntynytkin. Joka vuosi pyrimme vierailemaan sukulaisten luona ainakin kerran. Eikä muutto takaisin Turkkiinkaan ole mahdoton ajatus.

-ap-

Vierailija
10/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
11/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillamme on kaikilla ruskea tukka, vauvoilla on ruskeat silmätkin, mutta esikoisella on siniset silmät.

Ja kurdiasiasta, olen jutellut aiheesta monen monituista kertaa kurdien kanssa, ja samanlaisia vastauksia saanut. Riippuu toki kenen kanssa juttelee. Fanaattiselta kurdilta, esimerkiksi monelta turvapaikanhakijana Suomeen tulleelta, joilta usein puuttuu koulutus tyystin, saa tietysti ihan erilaisen vastauksen kuin Turkissa asuvalta, korkeasti koulutetulta elämäänsä tyytyväiseltä kurdilta. Eiväthän kaikki suomalaisetkaan ole samaa mieltä esim. pakkoruotsi-asiasta.

-ap-

Vierailija
12/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selvennykseksi että ei Turkin kurdi..ei kuitenkaan kurdeja mitään vastaan mutta mun mielestä niilläkin on jopa jonkilaista kulttuurieroa keskenään.

Mä tapasin mieheni suomessa....ja joskus haaveena ostaa sieltä talo.. =)

Vierailija
13/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hei..kurdeillakin erilaisia kokemuksia Turkista...

Vierailija
14/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kerroin, osaan turkin kieltä hyvin. Olen itse, ilman mieheni läsnäoloa, keskustellut esimerkiksi kurdiasiasta silloisten naapureideni kanssa. Minulla on myös täällä Suomessa turkkilaisia ja kurdilaisia tuttavia, joiden kanssa jutellaan paljon, mieheni ei heitä oikeastaan edes tunne.

Kurdin kieltä en juuri osaa. Osaan tervehtiä ja vastata tervehdykseen, kiittää, onnitella, yms. Ja laskea kymmeneen. Kun näen kurdin kieltä kirjoitettuna, tunnistan sen kyllä kurdiksi, mutta en välttämättä ymmärrä sitä. Samoin, kun kuulen kurdia puhuttavan.

-ap-

Vierailija
15/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai luuletteko että ne on jokin yhtenäinen suuri massa Turkin sisällä, jotka ajattelee kaikista asioista samalla lailla? I don' t think so.

Vierailija
16/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskallanpa väittää, että tiedän näistä asioista kokemukseni perusteella paljon enemmän, kuin esimerkiksi kurdin vaimo, joka on tavannut miehensä Suomessa ja käynyt Turkissa vain lomamatkalla, ja jonka tiedot perustuvat siihen totuuteen jota hän miehensä suusta kuulee. Vuosikausien asuminen Turkissa, turkkilaisten ja kurdien keskellä, opettaa paljon.

-ap-

Vierailija
17/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku semmoinen, joka ei oikeesti tiedä mitään, mitä siippa ei olis hänelle kertonut.

T: yksi Turkkilaisen vaimo

Vierailija
18/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa taloa ei kyllä ole, ei siellä eikä täällä.

-ap-

Vierailija
19/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole turkkilaista, eikä kurdilaista miestä. Olen vain kiinnostunut maailman tapahtumista.

Vierailija
20/48 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puivat asioita mistä ei ittellä oo tarkkaa tietoa vaan enemmänkin olettamuksia ja mediasta saatua vajavaista kuvaa näistä asioista!

Mun turkkilaisen miehen perheellä on ystäviä jotka on turkin kurdeja!

Täällä suomessa ne enemmän erotellaan kuin siellä Turkissa,ainakin oman kokemuksen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi