Jos perustan toiminimen..
Niin mistä tiedän mitä rahoja voin tuloista käyttää?
Elikkäs kun ostan tuotteet, jotka myyn asiakkaille, niin onko verojen jälkeen jäävä raha minun käytettävissä kuinka itse haluan?? Siis onko se minun palkkani?
Entä kun veloitan tuntitaksaa, esim. 30e/tunti, niin mikä osuus siitä jää minulle omaksi palkaksi? Koko verojen jälkeen jäävä summa?
Mitä muita maksuja pitää maksaa?
Kyllä, olen googlettanut, mutta missään ei ole niin palikkakielellä tuota kerrottu että ymmärtäisin.
Kommentit (10)
ap kakkosen viestistä vai tarvitsetko vielä apua?
Siis joo, verot on ne pakolliset mutta väkisinkin tulee muitakin kuluja. Hankinnat, puhelinkulut, markkinointi nyt sinakin joka yrityksellä. Vakuutukset, yrittäjän työttömyyskassa jne.
Niin ja toiminimellä tehdessä olet firman veloista vastuussa myös henkkoht omaisuudellasi.
Jos on, hankkiutu alv- velvolliseksi. Voit vähentää myös ostoista alvin.
Toimini ei maksa itselleen palkkaa, vaan nostaa yksityisottoja.
Eli voinko ottaa rahaa elämäntarpeisiin sitten toiminimen tililtä tarpeen mukaan??
Kun menen ruokakauppaan tai ostan itselleni ja lapsilleni vaatteita?
tai hanki kirjanpitäjä.Tai mielummin molemmat. Noilla tiedoilla ja Vauva palstan neuvoilla olet kahden vuoden sisällä isoissa vaikeuksissa.
T:kirjanpitäjä/Yrittäjä
Esim. se, että pitääkö joka kuukausi laittaa verottajalle tai jollekin sen kuun kirjanpitotiedot menemään?
Yrityksen perustaminen ja aloitus on ihan uskomattoman vaikeaa. En olisi uskonutkaan.
Kannattaa hommata kirjanpitäjä, jolle lähetät kuukausittain kaiken kirjanpitomateriaalin. Kirjanpitäjä hoitaa puolestasi kaiken ilmoittamisen verottajan suuntaan ja voit itse keskittyä oleelliseen, eli yrittämiseen. Kirjanpitäjäsi myös huolehtii siitä, että ennakkoverosi on oikean suuruinen ja että kaikki lakisääteiset vakuutuksesi ja niiden ennakkomaksut kattavat liiketoimintasi. Ei siis muuta kuin google ja luuri käteen.
sun pitää panna jonnekin tilille ja maksaa se sellaisenaan verottajalle. Uutena toiminimeläisenä maksat alvit vasta kahden vuoden kuluttua.
Verot maksat ennakkoveroina, saat siis verottajalta maksulaput, joiden mukaan maksat ne.
Lisäksi sun pitää ottaa yrittäjän eläkevakuutus. Kun perustat toiminimen, vakuutusfirma ottaa suhun kohta yhteyttä ;)