onnellinen perhe ?
Eli tilanteeni on tämä. Olemme olleet 4 vuotta yhdessä josta 1.5 kihloissa ja olemme nyt yrittäneet lasta reilun vuoden tuloksetta. Ja nyt pitkän odotuksen jälkeen testi vihdoinkin näyttää plussa ja olen raskaana ! mutta ongelmana onkin se että samoihin aikoihin kun lapsi on saanut alkunsa oli minulla lyhyt suhde toiseen mieheen(joka oli ulkomaalainen) enkä voi olla varma että onko lapsi kihlattuni vai ei. Kihlattuni on ikionnelinen tulevasta lapsesta enkä tiedä pystynkö tai kannattaako minun kertoa hänelle miten asiat oikeasti on. Pitäisikö minun pitää asia salassa ja toivoa että lapsi on kihlattuni??!
Kommentit (2)
Selvittäisin asiat mahdollisimman nopeasti, jotta asioilla olisi mahdollisimman paljon aikaa järjestyä ja voisit keskittyä nauttimaan loppuraskaudesta.
Joudut tekemään ison ratkaisun.
Mietit, olisiko salaaminen oikea ratkaisu?
Salaamassasi asiassa ei olisi kyse vain omasta elämästäsi, vaan myös lapsen oikeudesta tuntea juurensa, isänsä jos hän olisikin tuo lyhyen suhteen mies, samoin kuin miehen oikeudesta saada olla lapsensa isä. Puhumattakaan miehesi oikeudesta tietää onko lapsi hänen. Ja lapsesi oikeudesta saada kaikesta tästä huolimatta tasapainoinen lapsuus ja tunne siitä, että hän on kokonainen.
Itse en kannata ns perhesalaisuuksia. Näkisin välttämättömänä, ett mietit elämää kaikkien asinaosaisten kannalta pidemmälle kuin vain tämänhetkisen tunnemyrskysi kohdalle. Tässä on vanha, mutta edelleen voimassa oleva artikkeli psykoterapeutin näkökulmasta perhesalaisuuksien suhteenhttp://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2008/2008-10-23/ajankohtaista/Perhes…
Jutussa puhutaan myös biologis-lääketieteellisestä näkökulmasta: lapsen mahdolliset periytyvät sairaudet jne. Toivon, että luet artikkelin.
Puheeksi ottaminen on varmasti erittäin vaikeaa. Yksi vaihtoehto on, että varaat ajan vaikkapa perheasiain neuvottelukeskukseen miehellesi ja sinulle. Kerro, että haluat keskustella tärkeästä asiasta johon tarvitsette apua. Varaudu asian käsittelyn kipeyteen. Joudut varmaan myös kohtaamaan aika vaikeita tunteita itsessäsi: syyllisyyttä, vastuuta, motiiveja - selvittämään mistä tässä kaikessa oikein on kysymys.
Toivotan teille ennen kaikkea kykyä pitää syntyvästä lapsesta hyvää huolta ja myös kykyä selvittää asian esilletuomat kriisit.