Mikä määrä lapsenlapsia on liikaa??
Jos tulee neljä lasta ja kaikille neljä lasta, niin pystyykö niille antamaan riittävästi aikaansa? Ja entäs lahjat? Joulu ja synttärit? Ei taida ainakaan meikäläisen rahat riittää? Nyt kokemuksia ja ajatuksia?
Kommentit (51)
eli lapsi pääsee mummolaan vain 2 kertaa vuodessa viikonloppukylään, koska anopin mielestä hän tarvitsee aikaa omille vanhemmilleen (vanhainkodissa, muiden hoidossa). Jotenkin ottaa lapsen puolesta päähän, että mummi on itsekäs eikä halua olla lastenlasten kanssa käytännössä lainkaan. Terve ihminen, ei lähelläkään eläkeikää, käy töissä ja sitten sanoo, että elää jotain ruuhkavuosia, vaikka sillä ei edes ole harrastuksia.
itse haluaisin vaikka 30 lastenlasta, mutta tämä on yksilökohtaista. Omalle äidilleni yksikin lapsenlapsi on liikaa. Ei ollut tippaakaan kiinnostunut ensimmäisestä lapsestamme ja vielä vähemmän muista lapsistamme (2kpl). Esikoisen syntyessä sentään kerran soitti (ei kuitenkaan tullut ristiäisiin tai katsomaan lasta), ja kahden nuoremman osalta ei viitsinyt edes soittaa. Ei ole halunnut tavata, ei halua olla tekemisissä, ei halua olla mummo, ei halua mitään yhteyttä. Sivuhuomautus: ei välittänyt minustakaan kun olin lapsi, ja viimeiset välittämisen rippeet hävisi kun muutin kotoa. Sen jälkeen äiti ei ole yhteyttä pitänyt. Anopille taas kaikki muut lapsenlapset paitsi tyttären lapsi (1kpl) ovat liikaa. Anopilla kaksi poikaa ja on ihan suoraan ilmoittanut että ei sitten hoida poikien lapsia eikä auta poikien perheitä. Kaikki apu menee tyttärelle joka on tärkein. (tämä siis pojille sanottu päin kasvoja). Toki anoppi tällä tavoin pääsee helpommalla kun mummottaa vain yhtä lapsenlasta ahkerasti. Mutta samalla ne muut neljä jäävät ilman mummoa ja pojilla (ja miniöillä) jäi tosi paha mieli tästä anopin törkeästä arvovalinnasta. Varsinkin kun ihan suoraan tehtiin selväksi että eriarvoisia lapsia (ja sitä myötä lapsenlapsia). Koska itse tiedän kovinkin konkreettisesti miten raskasta on olla ilman mummoja, olla ilman mitään tukiverkkoa, ja olla ilman hoitoapua - emme ole siis suvun puolesta saaneet koskaan hetkenkään hoitoapua mistään - niin ITSE AION OLLA ERILAINEN. Ihan oikeasti, varsinkin oma äitini menettää todella paljon kun ei halua pitää mitään yhteyttä ainoisiin lapsenlapsiinsa. Anoppikin menettää kun hyysää vain yhtä lapsenlasta, ja neljä muuta ihanaa valloittavaa persoonallisuutta jäävät täysin tuntematta. Itse otan avosylin vastaan lapsenlapsia niin paljon kuin vain omat lapseni tekevät. Otan hoitoon, hoidan aina kun tarvitaan, tarjoan apua, pyydän lapsia yökylään ja ennenkaikkea haluan luoda lapsiin rakkaudentäyteisen suhteen ihan oman itsenikin takia. Ja lasten takia. Suuret ikäluokat ovat todella tunnevammaista sakkia sillä tiedän monta monta muutakin lapsiperhettä joilla ei mummot/ukit osallistu lastenlasten elämään mitenkään.
kun jättää sinun lapsesi sivuun. Vaikutat hankalalta ihmiseltä, joka ei hyväksy sitä, että omalla olemuksellaan tuhoa lastensa ja anopin väliset suhteet.
mielestäni tuossa ei ole siis mitään valittamisen aihetta, se on paljon enemmän kuin monella muulla!
t. nro 10 joka ei ole saanut koskaan sekuntiakaan hoitoapua mummoilta eikä tule koskaan saamaankaan
tyypillistä av:ta eli "itse olet syyllinen, katso peiliin".
Asiahan on vaan niin että syyllinen en ole minä, en missään muodossa enkä millään tavalla. Syyllinen on ihan anoppi itse sillä tämä kuvio on ollut jo mieheni LAPSUUDESSA. Anoppi kun oli (av-mammojen tapaan) onnellinen vasta sitten kun sai TYTTÄREN jonka jälkeen poikalapsista ei tarvinnutkaan välittää. Anoppi antoi lapsena kaiken tyttärelle, pojat saivat pärjätä miten taisivat.
Joten ei mikään ihme että kuvio on sama aikuisiälläkin. Se oli sitä jo ennen minun tuloani kuvioihin. Joten, arvoisa pätevä av mamma psykologi, tällä kertaa löit kirveesi kiveen, minä todellakaan EN OLE syyllinen tilanteeseen. häh hää!
t. 10
miehen vanhemmille sopiva määrä on 2 (miehen siskolla 2 lasta) ja minun vanhemmille 4 (siskollani on 2 lasta). Enempää he eivät pysty huomioimaan = minun lapseni ovat heille liikaa.
Et 2 krt/ vuosikin paljon jos ihminen on töissä, hoitaa omia vanhempiaan ja on sit vielä 14 lastenlasta( osa ehkä samaan aikaan yökylässä)
tyypillistä av:ta eli "itse olet syyllinen, katso peiliin". Asiahan on vaan niin että syyllinen en ole minä, en missään muodossa enkä millään tavalla. Syyllinen on ihan anoppi itse sillä tämä kuvio on ollut jo mieheni LAPSUUDESSA. Anoppi kun oli (av-mammojen tapaan) onnellinen vasta sitten kun sai TYTTÄREN jonka jälkeen poikalapsista ei tarvinnutkaan välittää. Anoppi antoi lapsena kaiken tyttärelle, pojat saivat pärjätä miten taisivat. Joten ei mikään ihme että kuvio on sama aikuisiälläkin. Se oli sitä jo ennen minun tuloani kuvioihin. Joten, arvoisa pätevä av mamma psykologi, tällä kertaa löit kirveesi kiveen, minä todellakaan EN OLE syyllinen tilanteeseen. häh hää! t. 10
Vai miten muuten tiedät kaiken tuon? Miehesi kertomana se on toisen käden tietoa, subjektiivisesti värittynyt kokemus.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos olisit miniäni, en edes katsoisi lapsiisi päin. Vaikutat katkeralta ja hankalalta ihmiseltä, joka elää omassa suppeassa minä-minä -maailmassaan.
ja kyllä, tämän saman lapsuuskuvion ovat ihan ääneen tunnustaneet miehen veli ja miehen siskokin. Sisko itsekin myöntää että veljet jäivät aina ilman huomiota, rahaa ja lahjoja, koska äiti oli niin puolueellinen.
Olet tietenkin sitä mieltä että anopin toisen pojan vaimo on myös "vaikea ja katkera"? Eihän se anoppi suostu vilkaisemaan sen toisenkaan pojan lapsiin. Tämäkin on siis mielestäsi ilman muuta "ilkeän miniän syytä".
Sanoisinpa että sinä ITSE olet ilkeä ja katkera ja kylmä ihminen. SInun arvostelujasi ei täällä kukaan kaipaa, joten ole hyvä ja poistu. Jos ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen niin miksi edes vastaat. Nolo olet.
itse haluaisin vaikka 30 lastenlasta, mutta tämä on yksilökohtaista. Omalle äidilleni yksikin lapsenlapsi on liikaa. Ei ollut tippaakaan kiinnostunut ensimmäisestä lapsestamme ja vielä vähemmän muista lapsistamme (2kpl). Esikoisen syntyessä sentään kerran soitti (ei kuitenkaan tullut ristiäisiin tai katsomaan lasta), ja kahden nuoremman osalta ei viitsinyt edes soittaa. Ei ole halunnut tavata, ei halua olla tekemisissä, ei halua olla mummo, ei halua mitään yhteyttä. Sivuhuomautus: ei välittänyt minustakaan kun olin lapsi, ja viimeiset välittämisen rippeet hävisi kun muutin kotoa. Sen jälkeen äiti ei ole yhteyttä pitänyt. Anopille taas kaikki muut lapsenlapset paitsi tyttären lapsi (1kpl) ovat liikaa. Anopilla kaksi poikaa ja on ihan suoraan ilmoittanut että ei sitten hoida poikien lapsia eikä auta poikien perheitä. Kaikki apu menee tyttärelle joka on tärkein. (tämä siis pojille sanottu päin kasvoja). Toki anoppi tällä tavoin pääsee helpommalla kun mummottaa vain yhtä lapsenlasta ahkerasti. Mutta samalla ne muut neljä jäävät ilman mummoa ja pojilla (ja miniöillä) jäi tosi paha mieli tästä anopin törkeästä arvovalinnasta. Varsinkin kun ihan suoraan tehtiin selväksi että eriarvoisia lapsia (ja sitä myötä lapsenlapsia). Koska itse tiedän kovinkin konkreettisesti miten raskasta on olla ilman mummoja, olla ilman mitään tukiverkkoa, ja olla ilman hoitoapua - emme ole siis suvun puolesta saaneet koskaan hetkenkään hoitoapua mistään - niin ITSE AION OLLA ERILAINEN. Ihan oikeasti, varsinkin oma äitini menettää todella paljon kun ei halua pitää mitään yhteyttä ainoisiin lapsenlapsiinsa. Anoppikin menettää kun hyysää vain yhtä lapsenlasta, ja neljä muuta ihanaa valloittavaa persoonallisuutta jäävät täysin tuntematta. Itse otan avosylin vastaan lapsenlapsia niin paljon kuin vain omat lapseni tekevät. Otan hoitoon, hoidan aina kun tarvitaan, tarjoan apua, pyydän lapsia yökylään ja ennenkaikkea haluan luoda lapsiin rakkaudentäyteisen suhteen ihan oman itsenikin takia. Ja lasten takia. Suuret ikäluokat ovat todella tunnevammaista sakkia sillä tiedän monta monta muutakin lapsiperhettä joilla ei mummot/ukit osallistu lastenlasten elämään mitenkään.
kun jättää sinun lapsesi sivuun. Vaikutat hankalalta ihmiseltä, joka ei hyväksy sitä, että omalla olemuksellaan tuhoa lastensa ja anopin väliset suhteet.
En ole tuo, jolle ilkeilet, mutta mistä ihmeestä sinä MUKA tiedät hänen olemuksensa ja hankaluutensa!
Tuleeko sinulle jotenkin yllätyksenä, että kaikki mummot eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan? Minullakin sattuu olemaan sellainen - oma äiti - jolle melkein mikä tahansa riento on tärkeämpi. Hän on tosin syntynyt jo 1930-luvulla, mutta todella monen olen kuullut kertovan, että ns. suurissa ikäluokissa naiset hoidattivat omia lapsiaan ahkerasti isovanhemmilla, mutta kun heistä itsestään tuli mummoja, eivät välitä pätkän vertaa tukena olemisesta.
Ja korostan, että ainakaan omalta puoleltani en ole ruikuttanut rahallista tukea tai ilmaista lastenvahtia (vaikka olisihan sellainenkin kivaa), vaan suren ennen kaikkea tunnesiteen kylmyyttä ja sitä, että lapsilla ei ole isovanhempia, käytännössä siis ei ole.
se aina hyökkää just sellaisen ihmisen kimppuun joka on kokenut jotain vääryyttä/epäoikeudenmukaisuutta, ja sitten hyökkää puukon kanssa kimppuun ja sättii ja haukkuu avautujan ja antaa ymmärtää että vika on siinä itsessään.
Olen seurannut mielenkiinnolla tätä tyyppiä jo pidemmän aikaa. On usein just noita samoja hyökkäyksiä tehnyt kaikissa isovanhemmat ei hoida -ketjuissa ja anoppiketjuissa.
Lienee ehkä yksi av-palstan avohoito mt-ongelmaisista jolloin omaa pahaa paskaoloa pitää purkaa viattomiin ihmisiin. Tunnistan tuon tyypin aina heti, oikein osaan jo odottaa sen ilmestymistä paikalle tietyntyyppisten viestien perään.
Lienee ehkä yksi av-palstan avohoito mt-ongelmaisista jolloin omaa pahaa paskaoloa pitää purkaa viattomiin ihmisiin. Tunnistan tuon tyypin aina heti, oikein osaan jo odottaa sen ilmestymistä paikalle tietyntyyppisten viestien perään.
koska hän on usein aika aktiivinen mussuttaja, ja itse keskustelun aihe tuppaa silloin jäämään sivuun, kun hän jaksaa inttää aina vaan...
ja kyllä, tämän saman lapsuuskuvion ovat ihan ääneen tunnustaneet miehen veli ja miehen siskokin. Sisko itsekin myöntää että veljet jäivät aina ilman huomiota, rahaa ja lahjoja, koska äiti oli niin puolueellinen. Olet tietenkin sitä mieltä että anopin toisen pojan vaimo on myös "vaikea ja katkera"? Eihän se anoppi suostu vilkaisemaan sen toisenkaan pojan lapsiin. Tämäkin on siis mielestäsi ilman muuta "ilkeän miniän syytä". Sanoisinpa että sinä ITSE olet ilkeä ja katkera ja kylmä ihminen. SInun arvostelujasi ei täällä kukaan kaipaa, joten ole hyvä ja poistu. Jos ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen niin miksi edes vastaat. Nolo olet.
koska olen mukava ja miellyttävä ihminen. Ajattele: koska tahansa voin soittaa, ja isoäiti tulee mielellään apuun toisin kuin sinulla.
ja kyllä, tämän saman lapsuuskuvion ovat ihan ääneen tunnustaneet miehen veli ja miehen siskokin. Sisko itsekin myöntää että veljet jäivät aina ilman huomiota, rahaa ja lahjoja, koska äiti oli niin puolueellinen. Olet tietenkin sitä mieltä että anopin toisen pojan vaimo on myös "vaikea ja katkera"? Eihän se anoppi suostu vilkaisemaan sen toisenkaan pojan lapsiin. Tämäkin on siis mielestäsi ilman muuta "ilkeän miniän syytä". Sanoisinpa että sinä ITSE olet ilkeä ja katkera ja kylmä ihminen. SInun arvostelujasi ei täällä kukaan kaipaa, joten ole hyvä ja poistu. Jos ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen niin miksi edes vastaat. Nolo olet.
koska olen mukava ja miellyttävä ihminen. Ajattele: koska tahansa voin soittaa, ja isoäiti tulee mielellään apuun toisin kuin sinulla.
Joten mistä tiedät, että kyse on vain miniän mukavuudesta tai sen puutteesta.
Menes nyt ottamana iltalääkkeesi.
se että se isoäiti hoitaa johtuu siitä ITSESTÄÄN. isoäiti on normaali tunne-elämältään ja haluaa kuulua lapsenlapsen elämään.
se että isoäiti EI HOIDA johtuu myös hänestä itsestään. Tunne-elämä on epänormaali tai joku on mennyt elämässä vinoon aikaisemmin, ja hän ei pysty tai halua normaaliin kiintymyssuhteeseen aikuisen lapsensa tai lapsenlapsensa kanssa.
Ei ole jumalauta totta että täällä av palstalla jotkut laskevat OMAKSI ANSIOKSEEN sen että isovanhemmat hoitaa? Ei voi olla näin puusilmäistä sakkia??? Olen sanaton.
ja kyllä, olet todellakin viestiesi perusteella poikkeuksellisen "mukava ja miellyttävä ihminen". Mukavaa että huomaat oman erinomaisuutesi, kyllä olet parasta av eliittiä :) (*reps*)
sillä isovanhemmilla (ihan kuin vanhemmilla muutenkin) on ne omat läheisimmät lapsenlapset, joiden kanssa ollaan mieluummin ja joiden seurasta on eniten iloa. Itkuiset, villit ja pahatapaiset jää ilman muuta vähemmälle huomiolle.
ja kyllä, olet todellakin viestiesi perusteella poikkeuksellisen "mukava ja miellyttävä ihminen". Mukavaa että huomaat oman erinomaisuutesi, kyllä olet parasta av eliittiä :) (*reps*)
et siedä kenenkään olevan eri mieltä kanssasi? Oletko se sama, jonka on ihan pakko lyödä lastaan, kun tämä ei tottele ja sinä olet kiukkuinen?
eli lapsi pääsee mummolaan vain 2 kertaa vuodessa viikonloppukylään, koska anopin mielestä hän tarvitsee aikaa omille vanhemmilleen (vanhainkodissa, muiden hoidossa). Jotenkin ottaa lapsen puolesta päähän, että mummi on itsekäs eikä halua olla lastenlasten kanssa käytännössä lainkaan. Terve ihminen, ei lähelläkään eläkeikää, käy töissä ja sitten sanoo, että elää jotain ruuhkavuosia, vaikka sillä ei edes ole harrastuksia.
14 lastenlasta, jotka pääsee kukin 2 kertaa vuodessa viikonloppukylään. Siinähän on jo yli puolet koko vuoden viikonlopuista, jos kukin lapsi on yksin vuorollaan kylässä! Ja vaikka olisi parikin lasta kerrallaan, niin menee siinä siltikin suuri osa viikonlopuista lapsenlapsien kanssa.
Ymmärrän kyllä tätäkin mummoa. Meillä 3 lasta, joita omat vanhempani ovat hoitaneet noin kerran vuodessa. Eikä puhuta mistään viikonlopuista, vaan parista tunnista yhteen iltaan tai yöhön.
se että se isoäiti hoitaa johtuu siitä ITSESTÄÄN. isoäiti on normaali tunne-elämältään ja haluaa kuulua lapsenlapsen elämään. se että isoäiti EI HOIDA johtuu myös hänestä itsestään. Tunne-elämä on epänormaali tai joku on mennyt elämässä vinoon aikaisemmin, ja hän ei pysty tai halua normaaliin kiintymyssuhteeseen aikuisen lapsensa tai lapsenlapsensa kanssa. Ei ole jumalauta totta että täällä av palstalla jotkut laskevat OMAKSI ANSIOKSEEN sen että isovanhemmat hoitaa? Ei voi olla näin puusilmäistä sakkia??? Olen sanaton.
siksi perheiden pitäisi ottaa isoäidit luokseen asumaan, koska niille lapsenlapsille se olisi hyvin tärkeää. Eikös?
Tiedäthän, että voit jäädä vaille yhtäkään lastenlasta, vaikka sinulla olisi 10 omaa lasta? Kannattaa siis keskittyä ihan niihin omiin ensin.
Ja jos mielestäsi on isovanhempien tehtävä antaa noita rahalahjoja, niin oletko varma, että sinun vanhempasi antavat niitä omille lapsillesi?
Jokatapauksessa ajattelen, että jos sinusta isovanhempi tulee, niin keksit kyllä keinon lelliä niitä kaikkia :).
(nr.8)