Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tikit poistetaan itse?

Vierailija
07.11.2012 |

Onko vaan, että napsaisee kynsisaksilla tms. langan poikki ja vetää pinseteillä pois? Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lansetti, iho hyvä puhdistaa ensin, leikkaat mahd läheltä ihoa vedä tikki pois ihoa tukien pinseteillä.  Omat kynsisakset voivat olla tylsät.

Vierailija
22/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mulla nivustyrä leikattu ja ommeltu sellaista "siksakkia" jatkuvana noin 10-13cm haavaan viikko sitten. Jostain syystä lekuri tosiaan pisti 2 viikkoa tohon aikaa ennenkuin saa poistaa ja tässä remontoidessa tuntuu et kiristävät vaan ihoa ja toisaalta ei pääse illalla saunaan pesemään pölyjä pois. Eli miten tällanen sit itse poistetaan? Tarkasti vaan jokainen narunpätkä? Mitään kipuja ei ole ja haava terveen näköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolta jos tuon videon katsot (oli jossain 3:30 jälkeen sitä poistoasiaa), niin näkyy myös sen jatkuvanompeleenpoisto. Mutta...en itse lähtisi poistamaan ompeleita vielä, jos kirurgi on ne määrännyt pidemmäksi aikaa. On eri asia ottaa luomenpoiston jälkeen ompeleet hieman etuajassa pois kun haavaki onoli hyvin pinnallinen, kuin syvemmän leikkaushaavan ompeleet ottaisi... Se haava saattaa repsahtaa auki.

Vierailija
24/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mulla nivustyrä leikattu ja ommeltu sellaista "siksakkia" jatkuvana noin 10-13cm haavaan viikko sitten. Jostain syystä lekuri tosiaan pisti 2 viikkoa tohon aikaa ennenkuin saa poistaa ja tässä remontoidessa tuntuu et kiristävät vaan ihoa ja toisaalta ei pääse illalla saunaan pesemään pölyjä pois. Eli miten tällanen sit itse poistetaan? Tarkasti vaan jokainen narunpätkä? Mitään kipuja ei ole ja haava terveen näköinen.

Jos on 2 viikkoa ohjeena, niin anna olla se 2 viikkoa.

Noloa mennä auenneen haavan kanssa uudelleen neulottavaksi, eikä se edes tartu yhtä hyvin kiinni, tai sitten pitää tehdä tuoretta pintaa.

Vierailija
25/34 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana ainakin pääkaupunkiseudulla on se, että terveyskeskukseen ei saa aikaa tikinpoistoon. Aika pitäisi tilata 5-6 viikkoa etukäteen. Siis monesti ennenkuin tietää joutuvansa leikkaukseen. oma apu paras apu.

Vierailija
26/34 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealle hoitsulle ehkä kuitenkin kirjoitti:

Lähihoitaja nyt tekee mittavalla kaikenkattavalla amiskoulutuksellaan mitä vaan.... 😀 😀

juu lähihoitaja on ylilääkäristä seuraava vaativuusaste, kun näitä lukee. Entinen perushoitaja nimike kuitenkin tämä lähihoitaja

Vierailija
27/34 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

27: Jos sairaalassa on sanottu, että potilas itse voi nyppiä tikit pois, niin eiköhän sen sitten osaa lähihoitajakin tehdä (jos siis itse ei halua tai epäilee tekevänsä väärin). Eli verrattuna epävarmaan potilaaseen, niin lähihoitaja itse asiassa on kuin ylilääkäri.

Vierailija
28/34 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli periaatteessa voi ite poistaa? Mitä jos tikit on yliaikaa niin mitä tapahtuu?

Vierailija
29/34 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli periaatteessa voi ite poistaa? Mitä jos tikit on yliaikaa niin mitä tapahtuu?

Samaa kysyisin

Vierailija
30/34 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on liian vähän aikaa, vaarana on haavan aukeaminen ja jättikokoinen arpi.

Jos on liian pitkän ajan niin tikit alkavat upota lihan sisään ja voi poistaessa joutua kaivelemaan solmuja esiin.

Em. oma kokemukseni, en ole terveysalan ammattilainen.

Vierailija
31/34 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että leikkauspapereissa lukee että tikkien poisto 8.6, mutta kun yrittää varata aikaa tikkien poistoon niin ensimmäinen aika olis 21.6.

Eli joko yksityiselle tai itse.

Vierailija
32/34 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiva käydä siellä terveyskeskuksessa, mutta kun nämä pahoinvointialueet eivät informoi yhtään mitään siitä minne pitää mennä ja mitä tehdä.

netin mukaan sairaanhoitajan vastaanottokin on kuulemma vain rokotuksia ja hoitoon ohjaamista varten ja maksullinen.

ja jos soittaa puhelimella niin jonottaa tunnin ja sekin maksaa

Vierailija
33/34 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dremelillä langat poikki ja pihdeillä pätkät ulos.

Vierailija
34/34 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealle hoitsulle ehkä kuitenkin kirjoitti:

Lähihoitaja nyt tekee mittavalla kaikenkattavalla amiskoulutuksellaan mitä vaan.... 😀 😀

Harjoiteltiin kyllä ihan erilaisten tikkien poistoa koululla! On siihen sekä tietopuolinen koulutus että harjoittelu takana.

Kuvitteletko että koko koulutusaika on takapuolten pesua harjoiteltu???

t: lähihoitaja, ihan oikea hoitsu.