Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tikit poistetaan itse?

Vierailija
07.11.2012 |

Onko vaan, että napsaisee kynsisaksilla tms. langan poikki ja vetää pinseteillä pois? Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatehan on tuo minkä kerroit, mutta suurin huomio on siinä, ettet vedä ihon pinnalla ollutta lankaa ihon alta. Kaikki pöpöt menee ihon kudoksiin ja saatat saada tulehduksen, haava aukeaa.

Vierailija
2/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ettei vedä solmua ihon läpi, vaan kun leikkaa solmun vierestä, niin ottaa pinseteillä solmusta kiinni ja vetää sileän langan ihon läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten lanka poikki ja vedetään pois.

Vierailija
4/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää siis katkaista ihan ihoa vasten tuo lanka.

ap.

Vierailija
5/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten keitä ne pinsetit ja sakset ennen käyttöä. Tai desinfioi nyt ainakin kunnolla, samoin iho ennen ja jälkeen toimenpiteen. Ajattele ennenkuin katkaiset langan ja vedät, tosiaan lanka ei saa kulkea ihon alta.

Vierailija
6/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskuksessa poistattamassa hoitajalla? Ei tarttis arpoa, meneekö oikein ja onko tarpeeksi puhdasta.

Vierailija
7/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten keitä ne pinsetit ja sakset ennen käyttöä. Tai desinfioi nyt ainakin kunnolla, samoin iho ennen ja jälkeen toimenpiteen. Ajattele ennenkuin katkaiset langan ja vedät, tosiaan lanka ei saa kulkea ihon alta.

Vierailija
8/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just siksi, kun sulla on siinä haava, ja tikkien poisto tekee pienet reiät jotka ovat potentiaalisia infektioportteja ihon läpi.

Vierailija
9/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me kyllä mitään desinfiointiainetta lotrata ennen tikkien poistoa.

just siksi, kun sulla on siinä haava, ja tikkien poisto tekee pienet reiät jotka ovat potentiaalisia infektioportteja ihon läpi.

Vierailija
10/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikäs minä olen sanomaan. Eihän kaikki jaksa käyttää käsidesiäkään.

Vierailija
11/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikit liikkuu ja menee joka tapauksessa edestakaisin. Jos tikit ottaa oikein pois, ei sillä sun ihon puhdistamisella ole mitään merkitystä, ehkä ärsyttää ihoa vaan ja menee sun litkus avoimista rei'istä ihon alle. Mieti nyt pikkasen!

Mutta mikäs minä olen sanomaan. Eihän kaikki jaksa käyttää käsidesiäkään.

Vierailija
12/34 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/34 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lähtisi itse poistamaan mitään tikkejä vaan sairaanhoitajalle niin on jälki sen näköistä myös ja turvallista! :)

Vierailija
14/34 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkejä poistaa myös lähihoitaja ;) 

Vierailija
15/34 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja nyt tekee mittavalla kaikenkattavalla amiskoulutuksellaan mitä vaan.... 😀 😀

Vierailija
16/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Mulla leikkaushaava 7 vrk ja lekuri kirjotti jostain syystä 2 vkoa tikeille aikaa :o Ajattelin et napsin ne itse pois nyt, niin pääsee saunaan :)

Vierailija
17/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaan, että napsaisee kynsisaksilla tms. langan poikki ja vetää pinseteillä pois? Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Juuri näin se tehdään.

Vierailija
18/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Napsaiset langan poikki ja vedät solmun puolelta pois, siinä se.

Vierailija
19/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä aiemmat neuvot pätee, jos kyseessä on yksittäiset knopit joissa kaikissa on omat solmut. Mutta jos sulle on laitettu jatkuvaa ommelta (siten miten itse ompelet esim. käsin jotain käsityötä), ni poisto ei ole aivan yhtä simppeliä. Jos siis haluaa varmistua että ei jää pieniä langanpätkiä ihon alle.

Vierailija
20/34 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://hoitonetti.turkuamk.fi/Hoitonetti/ohjausmateriaaleja.html Tuolta löytyisi tuollainen opetusvideo asiasta, jos jotain kiinnostaa. Mutta tosiaan tk:sta saa maksuttoman ajan hoitajalle ompeleidenpoistoa varten ja sitä suosittelen lähtökohtaisesti. Samalla kertaa ammattilainen voi arvioida haavan paranemisen etenemistä ja havaita mahdolliset haavainfektion merkit.