Kuinka myöhään arkena lapsesi kaverit teillä oleilevat?
Ja miten lähtevät kotiin? Sanotko itse vai lähteekö lapsi tiettyyn aikaan, vai soitteleeko lapsen kotiväki, että olisi aika jo?
Kommentit (21)
Nyt olen ottanut tiukan linjan ja lähetän kotiin seitsemältä.
Kesällä testasin yhden perheen suhteen, kauanko menee, että alkavat kaivata lapsiaan kotiin. Nämä asuivat meillä viikon...
Kesällä testasin yhden perheen suhteen, kauanko menee, että alkavat kaivata lapsiaan kotiin. Nämä asuivat meillä viikon...
Me aletaan sen jälkeen syömään. Suurin osa lähtee itse, joskus on joutunut muistuttamaan kun on puuhat kesken.
Yleensä joudun sanomaan että nyt hyvää yötä, huomenna nähdään.
Osa ei lähtisi siltikään, pitkittelevät lähtöä.
Osa jää vielä pihallemme "hengailemaan" senkin jälkeen, ei ilmeisesti kotonansa kaivata.
Joillekin lapsille kotiväki soittelee.
Yllättävän monella tuntuu olevan "vapaa" kotiintuloaika.
Osalla naapureistamme kaverit joutuvat lähtemään seiskalta, luulen että mekin siirrymme kohta siihen. Jos silloin ihan oikeasti ne kaverit olisivat lähteneet jo puoli kasilt.
Kyseessä eka-tokaluokkalaisia.
Minä ajattelin, että ekaluokkalaisen on tultava kotiin jo klo 18 syömään, että ehtii läksyt ja iltapesut ja nukkua kunnolla. :-0
ja molempien kaverit passitan 19.30 kotiin.
Viikonloppuna saavat olla meillä 20 asti.
tämä sääntö on kerrotuu omille lapsille ja kavereille ja kun kaikki sen tietää, niin asia on selvä. Tosin eipä tuosta ongelmia ole - joskus pitää muistuttaa, mutta silloinkin kysymys on siitä, ettei lapset ole katsoneet kelloa.
Minä ajattelin, että ekaluokkalaisen on tultava kotiin jo klo 18 syömään, että ehtii läksyt ja iltapesut ja nukkua kunnolla. :-0
vaan kotiinsa ainakaan kaivata vielä puoli kasiltakaan.
Aina saa "väkisin kammeta" pihalle.
Ja hyvämaineisella omakotialueella asumme, ei ole steroetypioitten mukainen vuokrakasarmialue...
Osa tajuaa lähteä. Toiset taas ei meinaa millään.
Eipä juuri muut soittele perään.
Näin meillä 14 v lapsen kanssa. Kaveripiiri samaa ikää +- pari vuotta.
lähtevät nyt syksyllä, kun on pimentynyt illat, niin viiden ja kasin välillä. Osa haetaan, osalla on kotiintuloaika ja lähtevät itse. Ketään ei ole tarvinnut häätää lähtemään.
Mun lapset 11-15 veet.
mutta kommenttina ylläolevaan, niin pääasiassa kaikki kaverit ovat läksyt tehneet jo ennen meille tulemmista ja syöneet päivällisen. Iltapalat ja iltapesut ehtinee vielä tuon jälkeenkin, ainakin meillä ehtii hyvin.
ja puoli kasi on deadline. Tosin bestis asuu naapuritalossa, eli ei oo matka pitkä.
Kaikilla kavereilla on seitsemältä kotiintuloaika. Joillain vanhemmat soittavat kotiin tai sit me sanomme, että nyt ois kotiin lähtö aika elleivät itse huomaa katsoa. Lapset ovat 9-vuotiaita.
niin lapsilla kaverilta naapuritaloista omakotialueella (haetaan tai tulevat itse) kuin kavereiden lähteä meiltä. Lapset 3 ja 5 v. Kavereita meillä tai lapset kavereilla on yhtenä tai kahtena arki-iltana viikossa. Viideltä ollaan hoidosta ja töistä kotona, kuudelta syödään, kaverille lähtevät kun lähtevät noin 18.30. Alle tunnin kaveriajalla leikit jäävät aina kesken. Iltapalaa syömme 19.30, iltasatu alkaa 20.30 jos ovat valmiina sängyissä. klo 21 on ehdoton hiljaisuus, oli satu ehditty lukea tai ei. Vaikea ajatella, että nämä rytmit kouluikäisinä puolta tuntia enempää varhaistuisivat, vaikka päiväunet jäävätkin pois.
Meillä lasten kaverit lähetetään puoli kahdeksalta kotiin. Toki nämä naapurit ovat illan mittaan käyneet kotona syömässä. Jos ei lapset ole ihan naapurustosta, tarjoan välipalan koulun jälkeen ja iltaruuan viideltä.
Iltapala tarjoillaan meillä 19.30 ja siihen mennessä omien pitää olla kotona ja vieraiden poissa.
Jos tulee kavereita kauempaa (kauimmainen noin vartin pyörämatkan päästä), lähetän yleensä kotiin niin, että hekin ovat jo puoli kasilta kotona. Usein näitä kauimmaisia tulee kyllä aikuinen iltalenkillä hakemaan seitsemän aikoihin.
Kaikilla lapsilla on puhelimet ja niihin sitten soitellaan, jos ei vakiintuneet aikataulut käy.
Yleensä samat lapset ei ole koulun jälkeen ja iltamyöhään, vaan joku tulee koulusta ja lähtee kotiin syömään ennen viittä. Toinen tulee ruuan jälkeen pariksi tunniksi. Omani päästän vielä seitsemän aikaan naapuriin, jos pitää jotain pikaisesti käydä tekemässä tai näyttämässä.
En jaksaisi jatkuvaa vierasjoukkoa kotona töitten jälkeen tai haeskella omaa lastani naapureista. Missä oma iltarauha tai lasten?
Kauhulla odotan koulun alkua.
ei vissiin ole ollut mitään ongelmaa meillä koskaan tämän asian kanssa.
MEillä on lasten kavereille aina avoimet ovet ja saavat meillä ruuan jos siihen aikaan meillä ovat.
Kaikilla lapsilla kun on meillä käynyt on aina ollut kotiinmenoaika vaihtelevasti klo 18-20 välillä, riippuu varmaan vanhempien menoista yms...
19-19,30 on aika yleinen aika kun meidän lapset on kylässä tai kaverit on meillä, tänään tulee ekaluokkalaisen kaveri suoraan koulusta ja hänet haetaan meiltä 17,30. Vastaavasti meille on ekaluokkalaisen kaveri tullut vasta klo 18 ja lähtenyt sitten 19.30 paikkeilla.
Monet vanhemmat pääsee töistä vasta klo 17 eli ei edes ehdi lasta tuomaan ennen klo 18 kaverille, tietysti suurin osa vierailuista painottuu viikonloppuihin.
En jaksaisi jatkuvaa vierasjoukkoa kotona töitten jälkeen tai haeskella omaa lastani naapureista. Missä oma iltarauha tai lasten?
Kauhulla odotan koulun alkua.
Jos ihan lähellä ei asu kaveria, ei lapset oikein osaa itse hakeutua sinne kylään (ainakaan kaikki). Tiedän montakin ekaluokkalaista jotka eivät omatoimisesti ole kavereitten luona koskaan.
Meillä lapsi kyläilee yhden samassa talossa asuvan lapsen kanssa ja käytännöksi on muodostunut molemmissa perheissä tuo klo 19 vaikka ei olla sovittukaan. Lähellä asuu myös yksi lapsi joka voisi olla vaikka kuinka pitkään eikä vanhemmat välttämättä edes tiedä missä lapsi on (äitinsä saattaa soittaa meille ja kysyä että mahtaako olla meillä). Häntä en päästä juuri koskaan meille, koska kaikki on niin hankalaa (adhd lapsi) enkä jaksa iltaisin tuota säätämistä.