Vauvan vatsallaan nukuttaminen?
Heippa!
Auttakaapas ystävät...vauvallamme (9pv) on jonkun verran vatsavaivoja. Muuten vauva on erittäin tyytyväinen mutta aina kun kiertää masussa kitisee hetken kunnes saa paukun tulemaan ja ilmavaivoja poistettua. Osaisiko joku neuvoa voiko tämänikäistä vauvaa nukuttaa jo vatsallaan tai olisiko jotain muita keinoja poistaa ilmavaivoja?
Neiti on niin rauhallinen ja tyytyväinen joten tahtoisimme nopsaa tämänkin vaivan häneltä pois.. :)
-Kata
Kommentit (13)
Kätkytkuolemien määrä on vähentynyt 30% uusien nukuttamissuositusten jälkeen. Eli, että vauva nukkuu selällään tai kyljellään. Kätkytkuoleman riski- ikä on 2-4kk. Tämä vain tällainen " tietoisku" .
Kysyin mahallaan nukuttamisesta jälleen kerran nyt viikko sitten pojan 3kk lääkärineuvolassa.Meidän poitsu nimittäin nukkuisi niin paljon paremmin vatsallaan... Lääkäri oli sitä mieltä, että on liian pieni vielä vaikka jaksaakin nostaa päätään erittäin hyvin mahallaan ollessaan. Lääkäri vain sanoi, että voinko olla varma, että uninen / nukkuva vauva jaksaa nostaa päätää? Sanoi, että vauvan voi nukuttaa vatsalleen, mutta sen jälkeen on hyvä kääntää kyljelleen. Toki päiväunilla ollessaan, kun itse voin valvoa tilannetta voi oman harkinnan mukaan nukkua vatsallaan. Toki, eriasia on kun vauva itse kääntyy, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kyse. Lääkäri vielä totesi, ettei asettaisi alle vuodenikäistä yöunille vatsalleen.
Prisma ja poitsu 3kk
Ettei alle vuoden ikäistä saisi nukuttaa mahallaan?! Minulle hoitajat synnytyssairaalassa sanoivat, että " kyllä voi nukuttaa vatsallaankin, jos siinä asennossa viihtyy" . Meidän vauva-aikanamme vatsallaan nukuttamista jossain jopa suositeltiin.
Meidän neiti on 8kk ja nukkuu lähes aina vatsallaan. Itse kääntyy ja asettuu - pitäisikö minun öisin istua vieressä kääntelemässä selälleen?
Vauvan vatsavaivoihin voivat auttaa minun kokemukseni mukaan:
-D-vitamiinitippojen poisjättäminen
-kantoliinasssa kantaminen päivisin
-kunnon röyhtäyttäminen
-vatsallaan polvien päällä pitäminen (jos vaan viihtyy)
Meillä vauva nukkui jo synnärillä vatsallaan. Ei muuten nukkunut lainkaan, jos laitoin selälleen niin säpsähti aina ja heräsi siihen.. Hoitaja synnärillä sanoi, että jos näin kerran hyvin nukkuu niin antaa nukkua! Alusta tietenkin oli synnärillä ja kotonakin sen verran kova ettei sinne painautunut.
Meillä oli myös noita ilmavaivoja pienenä ja paljon paremmin pääsi pikkuinen paukuttelemaan kun mahallaan hetken muljasi. Olen itsekin pienenä nukkunut mahallani ja siitä on jo reilut 20 vuotta.. Ja synnäriltä aloitin minäkin mahallaan nukkumisen hoitajan luvalla.. =)
Meillä neiti nyt 1v ja nukkuu edelleen mahallaan. Jos unissaan kääntyy selälleen, herää siihen ja huutaa kuin palosireeni. Osaa kyllä kääntyillä muuten takaisin, mutta unenpöpperöissään ei sitä näköjään hoksaa.
Eka yö meilläkin meni äidin valvoessa kun neiti nukkui mahallaan, mutta kyllä se seuraava yö meni jo paremmin..
Rohkeasti vaan, mutta huolehdithan tarpeeksi kovasta alustasta ettei pienen pää uppoa patjaan!
Onnellisia öitä!! =)
Esikoinen nukkui ekan puol vuotta mahallaan. Vasta kun rupesin nukuttamaan hänet maitopullon kanssa, jäi mahallaan nukkuminen pois. Siihen asti oltiin nukutettu sylissä ja laitettu poika mahalleen sänkyyn, jossa nukku koko yön. Sillon mulle kyllä neuvolassa sanottiin kätkytkuolemariskistä, mutta koska lapsi silleen paremmin nukkui, ni annoin nukkua.
Tää toinen on sekin jo synnärillä nukutettu mahalleen enkä edes saa sitä nukahtamaan selälleen. Huuto alkaa joka kerta kun selälleen yrittää laittaa. Ikää vauvalla 1kk ja tälläkin ilmavaivoja.
Oma äitini sillon sano kun esikoinen synty että onhan ne kaikki hänenkin lapsensa mahalleen nukkunu ja hyvin on selvinny. Lapsia äidillä on 5 ja otin neuvosta vaarin enkä oo katunu.
n. 1kk iästä lähtien. Neuvolassa alettiin heti pamlaa siitä miten kätkytkuoleman riski on suuri jne... Dextrassa taas lastenlääkäri oli sitä mieltä että kun on kysymyksessä terve,täysiaikainen ja normaalipainoinen vauva ei ole mitään estettä vatsallaan nukkumiselle. Yö uni on rauhallisempaa ja masuvaivat helpottuu.
Niin,en voi olla mainitsematta että siskoni perheettä on valitettava kätkytkuolema kohdanut. Silloin (-99) tyttö ei nukkunut yhtään yötä mahallaan ja 2kk nukkui pois...
Kätkytkuolemahan ei johdu vatsallaan nukuttamisesta, mutta niillä vauvoilla joilla on riski kuolla kätkytkuolema, vatsallaan nukuttaminen lisää mahdollisuutta. Ja koska ei voida tietää kenellä se riski on, niin suositellaan ettei nukuteta ja tuon suosituksen myötä kätkytkuolemat ovat vähentyneet.
Meidän molemmat lapset ovat ikänsä nukkuneet vatsallaan, esikoinen ei kertakaikkiaan suostunut nukkumaan selällään. Hirmuista syyllisyyttä siitä kannoin ja pelkäsin hirmuisesti aina kun erehdyin kätkytkuolemista lukemaan.
Meillä tyttö nukkunut 2vk asti mahallaan. Periaatehan on, että jos osaa kannattaa päätään, kätkytkuoleman riskiä ei ole tai se on TODELLA pieni.
Meillä oli myös kamalat vatsavaivat, ja siihen auttoivat mahallaan nukuttaminen, cuplaton ja kunnon röyhtäytykset.
Kannattaa myös pitää lasta mahallaan lattialla mahdollisimman paljon.
Aloimme nukuttamaan poikaa jo 1 kk iässä vatsallaan pulauttelun takia. Kyljellään ei pysynyt ja selällään veti puklua henkeen. Meillä siis tuo tukehtumisriski oli selinmakuulla paljon suurempi. Ilmavaivoihin meillä on auttanut pirujumppa (jalkoja vatsalle koukkuun ja suoriksi) sekä disflatyl-tipat.
Kätkytkuolemahan ei johdu tukehtumisesta. Suurin osa kätkytkuoleman kuolleista vauvoista on iältään 2-4 kk ja tuolloinhan päätä jo osataan kannatella. Kätkytkuoleman syitä ei edelleenkään tarkkaan tiedetä, mutta se tiedetään että tukehtumiskuolema se ei ole.
ja edelleen olen tarkkana mahallaan nukkumisesta! Olen nimenomaan istunut ja vahtinut öisin (ja jossain vaiheessa kääntänyt, jos ei itse ole kääntynyt) vauvaamme pitkin vuotta. En tietenkään yökausia istu ja vahdi, kuinka lapseni liikkuu unissaan, mutta jonkin asteen " vahtiminen" on minusta pieni paha!
...että jos täsimetät niin voi olla jotain ruokia, joita syöt ja ne aiheuttaa vaavilla väänteitä...
Tyttösi on vielä aika pieni nukkumaan mahallaan. Tietysti jos istut vauvan vieressä ja valvot hänen untaan, voit uskaltaa näin tehdä. Mutta yksin häntä ei saa jättää vatsallaan nukkumaan.
Meillä poika on nukkunut yöt mahallaan parin kuukauden ikäisestä saakka, kun tuntui niin nukkuvan parhaiten (hänellä oli paljon mahavaivoja). Silloin vasta uskalsin laittaa, kun hän oppi itse kääntämään päätänsä.
Kätkytkuoleman riski on aina olemassa ja suurempi, jos vauva nukkuu mahallaan ennen kuin osaa kääntää päätänsä. Mutta silti riski on jotain promillen luokkaa eli tosi pieni. Mutta tosi ikävää, jos osuu omalle kohdalle.