Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun paino laskee imettäessä liikaa?

Vierailija
05.11.2012 |

Kuukausi synnytyksestä ja raskauskilojen lisäksi lähtenyt jo pari kiloa ylimääräistäkin. Oon tiukalla allergiadieetillä vauvan allergioiden takia ja ruokavalio tosi suppea. Siitä johtuen painokin laskee nopeasti. Lähtöpaino oli normaali eikä tätä vauhtia voisi paino laskea kovin pitkään tai olen kohta alipainoinen. Millä painon saa pysymään normaalina? Ruoka ei maistu kovin hyvin, koska ruokavalio on yksipuolinen.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten muutkin on sanoneet niin sun on syötävä. Yksi ruoka päivässä ei riitä. Miksi et syö kasviksia vaan pelkkää riisiä. Sähän voit syödä mitä tahansa lihaa niin wokkeja syömään. Kalaa uuniin tai pannulle ja sen kanssa perunoita ja kasviksia. Maississa on esim paljon energiaa. Laita pähkinöitä kippooon pöydälle ja napostele. Jos lisäät sopivia kuivattuja hedelmiä joukkoon niin aina paranee. Tee itsellesi salaatti ja kastikkeeksi öljyä. Tee jotain herkkujuttuja naposteltaksi kanssa, että saat energiaa.

Vierailija
2/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti uunipatoja ja peruna-/kasvissoseita. Niitä olen syönyt välillä vähän. Ovat vaan kaikki omia inhokkiruokiani, joten en pysty niitä kovin paljon syömään :-( Kasviksissa on myös kieltoja, esim. sipuli, kaalit ja kaikki palkokasvit; niitä en muistanut mainita. Paprikaa ja porkkanaa olen laittanut pannulle wokkiin ja ne menevät, muttei suurina määrinä, koska vauva saa niistäkin sitten ilmavaivoja. Yrttejä en ole kokeillut. Täytyy kokeilla. Mitään kovin työläitä ruokia en voi tehdä, koska vauva on koko ajan sylissä. Muuten huutaa niin hirveästi, sillä vaivoja on edelleen ruokavalion karsimisesta huolimatta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue quinoan ravintoainesisällöstä vaikkapa netistä.

Vierailija
4/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt syöt kahdesti päivässä ja laihdut, niin lisää syömistä 5 - 6 kertaan, niin varmasti auttaa. Se voi tuntua sinusta siltä, että kaikki aika menee vain syömiseen. Mutta se syöminen on nyt tällä hetkellä yksi sun tärkeimpiä hommia, sillä kuten joku jo sanoi, niin sun maidontulo loppuu, jollet sä ala syömään. Sitä sä et enää tiedä parkuuko se vauva ilmavaivoja, allergiavaivoja vai vain nälkäänsä, kun sulta tulee niin vähän maitoa.

Googleta maidoton, munaton, viljaton, sieltä löytyy paljon reseptejä. Niitä kannattaa ainakin lueskella, niin saat ideoita.

Vierailija
5/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieetistä ei ole kokemusta, mutta ekana mulle tuli mieleen jo käyttämäsi avokado, pähkinät ja mantelit. Mä rakastan manteleita liotettuina, laitan ne veteen jääkaappiin ja annan olla siellä yön yli. Ne on ihanan rapsakoita ja kuulemma terveellisempiä liotettuina, kun entsyymit ovat heränneet taas eloon. Joskus napsin luomurusinoita ja liotettuja manteleita välipalaksi.

Miten olisi vaikkapa jauhelihapihvit, joissa olisi osa sianlihaa?Se on rasvaisempaa ja mehevämpää kuin paistijauheliha.

Imetyksen alkuaikoina söin todella usein mutta silti paino putosi, eniten taisi vähentyä kun vauva oli 4-5kk vanha.

Yritä syödä useammin, se on tärkeää! Imettävän äidin pitää pitää huolta itsestään, ettei vauva ime ihan kuiviin. ota selvää gluteiinittomista viljoista, voisitko kokeilla niitä niinkuin joku jo ehdotti? Söin raskausaikana ja imetyksen alussa raskausmultivitamiinia, ja rautaa. Se voisi olla sullekin hyväksi.

Vierailija
6/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi, syö monivitamiineja. Sitten, energiansaanti on tärkeintä. Juo mehuja tai limsaa, syö sipsejä, karkkia tms, tummaa suklaata jne.

Riisistä voi tehdä puuroa. Osta kans riisi tai mantelimaitoa. Mantelimaito on ihan hyvän makuista, tee vaikka kaakaota. Riisimaito käy ruuanlaittoonkin hyvin. Leipoa voi perunajauhoista, jos leivonnaisista tykkäät. Ja käy läpi gluteenittomia tuotteita, moni on viljaton, soijaton ja maidoton.

Vierailija
7/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata syödä mitään höttöä, kute sipsejä ja limsoja mitä joku ehdotti. Syö kunnon ruokaa ja panosta proteiineihin. Itsellä sama tilanne ja ravitsemusterapeutti neuvoi syömään ihan proteiinilisiä. Apteekista saa valmiita juomia mutta ne on pahan makuisia. Tee itse pirtelöitä tai smoothieita käyttäen sopivia hedelmiä ja marjoja, sekä kauramaitoa ja jotain proteiinijauhetta, esim. spiruliinaa tai hamppuproteiinia (saa luontaistuotekaupoista ja nykyään kyllä useimmista isommista marketeistakin). Linssit, pavut ja soija (tosin jos sinulla on poikavauva älä käytä soijaa päivittäin)ovat hyviä proteiinilähteitä päivittäiseen ruoanlaittoon eikä tarvitse syödä aina samaa. Minulla paino on lähtenyt pikkuhiljaa nousuun, no kiloja ei ole tullut kahdessa kuukaudessa kuin pari, mutta olo on ihan eri. Jaksan paremmin, olen paremmalla tuulella ja maitoa riittää.

Vierailija
8/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin olemaan imettäessä ilman kotimaisia viljoja, munaa ja maitoa. Otti alkuun koville, tuntui että mitään ei oikeen voinut syödä... Kyllä siihen sitten tottui ja vaikka aika yksitoikkoiseksi meni välillä kun helppo oli turvautua niihin mitkä olin jo todennut että "juu, on maidotonta ja ei kotimaisia viljoja, eikä munaa" niin söin kuitenkin koska halusin imettää ja välttää laihtumista.

Vierailija
9/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita löytää sallitun ruokavalion puitteissa jotain mikä maistuu ja syö sitä paljon. Minulla alkoi maidontuotanto vähetä ja siihen auttoi yhden aterian lisääminen päivään.

Vierailija
10/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita löytää sallitun ruokavalion puitteissa jotain mikä maistuu ja syö sitä paljon. Minulla alkoi maidontuotanto vähetä ja siihen auttoi yhden aterian lisääminen päivään.

Vierailija
11/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä syödä tiheästi ja löytää ruokavalioosi sopivaa energiapitoista naposteltavaa. Kiinnitä erityisesti huomiota rasvaan ja proteiiniin, joilla saa helposti lisää energiaa ruokavalioon.

Vierailija
12/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa moniallerginen vauva, ja voisin kirjoittaa joitain reseptejä omalta imetysajaltani, kun tiedän onko allegioissa yhtäläisyyksiä..

Vierailija
13/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi kaikki mausteet on kielletty. Omat allergiat rajoittaa vielä hedelmien käyttöä mutta se ei ole iso ongelma. Oon huomannu, että syön tosi kevyesti ja rasvaa ei juuri ruoassa ole. Avokadoa olen yrittänyt syödä ja pähkinöitä myös, että saisin rasvaa. Pähkinät ei ihme kyllä aiheuta vauvalle oireita.

Tietysri pitäisi syödä enemmän mutta kun mauttomat ruoat ei vaan mene alas. Syön kerran päivässä ja lisäksi aamiaisen. Tiedeän, että se on liian vähän. Vaikealta tuntuu keksiä ruokia. En tykkää ruoanlaitosta. Pääasiassa syön kanaa ja riisiä.

ap

Vierailija
14/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna/juuressoseet, veteen tehtynä ja kasvimargariinia sekaan.

Uunipata, jossa kauden juureksia ja haluamaasi lihaa, melkein kaikki käy.

Kanasta ja riisistäkin saa useita versioita, uunissa, risottoa..

Salaatteja söin itse paljon imettäessä, niihin saa rasvaa erilaisilla

öljyillä, avokadoa, pähkinöitä, lohta ja muita rasvaisia kaloja.

Vierailija
15/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja makeisiin juttuihin lisää ylimääräistä sokeria.

Syö vaihtelevasti rasvaisia kaloja, jos kala vain sopii (kala on minusta hyvää pelkästään suolalla maustettuna) ja paljon avokadoja. Paljon pähkinöitä ruokaan ja naposteluun. Pähkinöistä saa todellisia kaloripommeja kun karamellisoi ne rasvassa ja sokerissa.

Vierailija
16/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse kunnon pesto ilman juustoa, lohen päälle ja uuniin, sopii kanaankin..

Vierailija
17/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorauta oliiviöljyä reilusti salaattiin, napostele taateleita, niissä on todella paljon energiaa, etsi käsiisi gluteeniton, munaton ja maidoton leipä ja laita päälle runsaasti maidotonta margariinia tai hilloa, tai vaikka sardiineja, laita ruokaan kookosmaitoa tai -kermaa, siinäkin runsaasti kaloreita..

Saatko käyttää tuoreita yrttejä, vai lasketaanko ne mausteisiin? Niillä voi tuoda ruokaan paljon lisämakua.

Kun olin itse imetysdieetillä, niin googlettelin vegaani- ja paleoruokavalioblogeja, ja kehittelin niistä sopivia reseptejä itselleni. (Paleosta ei sopineet munat, mutta ei tarvinnut olla vegaani, joten lisäsin ruokiin lihaa yms).

Vierailija
18/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi kaikki mausteet on kielletty. Omat allergiat rajoittaa vielä hedelmien käyttöä mutta se ei ole iso ongelma. Oon huomannu, että syön tosi kevyesti ja rasvaa ei juuri ruoassa ole. Avokadoa olen yrittänyt syödä ja pähkinöitä myös, että saisin rasvaa. Pähkinät ei ihme kyllä aiheuta vauvalle oireita.

Tietysri pitäisi syödä enemmän mutta kun mauttomat ruoat ei vaan mene alas. Syön kerran päivässä ja lisäksi aamiaisen. Tiedeän, että se on liian vähän. Vaikealta tuntuu keksiä ruokia. En tykkää ruoanlaitosta. Pääasiassa syön kanaa ja riisiä.

ap

No ei ihme jossei ruoka maistu kun syöt samaa koko ajan!

Onko viljat kokonaan kielletty vai käykö gluteeniton leipä? Niistä löytyy kyllä maidottomia ja munattomia vaihtoehtoja!! Jos viljat on kokonaan kielletty niin onko vain kotimaiset vai kaikki?? Muistelisin että joltain gluteenittomalta merkiltä löytyy tattarista ja riisijauhosta tehtyä leipää, joka oli ainakin munatonta... Toki jos siinä on maitoa niin ei sinua auta, mutta ainahan asian voi tarkistaa niin saisit vähän monipuolisuutta ruokavalioon!

Tee salaatteja, kastikkeeksi reilusti vaikka oliiviöljyä ja jotain hedelmämehua mitä voit syödä! Avocadoa ja pähkinöitä voi laittaa salaattiinkin jos alkaa yksistään tökkiä.

Ruokaan saa helposti makua vaikka kookosmaidolla tai -kermalla. Valkosipulista ja sipulista saa myös makua. Lisää kasviksia kastikkeisiin ja ruokiin muutenkin kun et mausteita voi käyttää. Paprikakin antaa hyvää makua esim. kastikkeisiin ja pataruokiin!

Vierailija
19/19 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää saada ruokaan hyvää rasvaa ja proteiinia. Uunikala, kasvislinssikeitot hyviä. Makua voi lisätä esim kookosmaidolla.

Kasvirasvaa pitää saada runsaasti, rypsiöljyä voi lisätä keittoon, puuroon, salaatteihin.

Jos et saa riittävästi ravintoa, niin maito loppuu. Rasva ja proteiini nyt todella tärkeitä.

Onko mausteista kielletty chili ja curry vai myös yrtit? Laakerinlehti, persilja jne. antavat makua.

Ruokiin muutenkin kannattaa lisätä makua, esim selleri, paprika ja purjo lisäävät makua moniin ruokiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi