En jaksa enää sairaanhoitajan työtä, mitäs nyt?
Tilanne on se, että mulla on vakituinen työ ja nyt tuntuu että jaksamisen kanssa on tullut raja vastaan. Koko ajan kiristetään, väkeä vähennetään ja menoja pitäisi karsia. Kärsin jatkuvasti siitä että en pysty tekemään työtäni läheskään niin hyvin kuin haluaisin. Mitä vaihtoehtoja minulla on? Uudelleen kouluttautuminen ei tällä hetkellä ole taloudellisesti mahdollista. Pääsenkö tällä koulutuksella edes muihin töihin?
Kommentit (40)
-kela
-ohjaajan työt
-lääke-edustajan työt
->olisiko näistä?
pakottaa töihin. Esimerkiksi erikoispandemiatilanteessa. Kai se voidaan tehdä myös silloin kun sairaat jätetään osastoille ja laitoksiin.
Tähän asti olen etsinyt lähinnä oman alan töitä, mutta mitään ei ole löytynyt. Lääke-edustajan homma ei ole mun juttuni. Minkähänlainen koulutus Kelan hommiin vaaditaan?
Lakkoilu ei tätä mun tilannettani nyt auta.
kelan töissä esim. asiakassihteerin hommissa vaaditaan sairaanhoitajan tutkinto,
ohjaajana lastenkodeissa, suomen punaisella ristillä, koulukodeissa jne.
Tiedän että sairaanhoitajan tutkinnon omaavia on työskennelyt opettajan sijaisuuksissa,erityisavustajina päiväkodeissa jne.
Jumalauta kun minua oikeasti tekee huonoa että te hoidatte HUONOSTI kun koitatte vääntää pää punasena ja nuttura tiukalla! Onko teillä ammattietiikkaa?
VALITUSTA! Seuraavanko pitää jatkaa samaa paskaa kun sinä lähdet? Vai sinulle hyvä työolo?
Ehkä kirjoittajan kannattaisi hiukan höllentää nutturaa. Ap juuri kertoi, että hänelle tulee huono omatunto, kun koettaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja sekään ei riitä. Nostan hattua tuollaisille mielipiteille. Mutta kyllä sh:n pitää myös sanoa mitä ehtii, mitä tekee ja mitä ei. Tiedän, että kunnallisella puolella toinen th:n työntekijäryhmä kieltäytyy tekemästä työtä niin paljon työaikana, että kuormittuisivat. Sitten tekevät yli/lisätöitä, joista maksetaan ruhtinaallisesti.
Suosittelen ap:lle, että tekee sen minkä ehtii hyvillä mielin, eikä polta itseään loppuun.
Hoitajamitoituksia on jatkuvasti kiristetty, eli minunkin työpaikallani on vähemmän hoitajia hoitamassa samaa määrää potilaita. Myöskään potilaiden tarpeet eivät ole vähentyneet, vaan oikeastaan päinvastoin. Ongelma on siis se, että en yksinkertaisesti ehdi hoitamaan potilaitani enää riittävän hyvin. Joudun tinkimään ihan perushoitoon kuuluvista asioista. Ja sitä en enää jaksa. -ap
Jumalauta kun minua oikeasti tekee huonoa että te hoidatte HUONOSTI kun koitatte vääntää pää punasena ja nuttura tiukalla! Onko teillä ammattietiikkaa?
VALITUSTA! Seuraavanko pitää jatkaa samaa paskaa kun sinä lähdet? Vai sinulle hyvä työolo?
Aamen tälle. Mitä ihmeen hissukoita te hoitajat olette? Hemmetti bussikuskit ja laivojen lastaajat (ahtaajat) on lakossa koko ajan milloin mistäkin pikkuasiasta -Finnarin henkilöstöstä nyt puhumattakaan- mutta te vaan raadatte ja raadatte ja kärsitte stressistä ja masennusta ja unettomuudesta.
Jumankauta nyrkki pöytään, että nyt loppu. Kuka teistä välittää, jos ette itse omaa työtänne ja osaamistanne arvosta? Te sairaanhoitajat teette tärkeämpää työtä kuin yksikään hemmetin ahtaaja saati sitten minä, markkinointisuunnittelija, mutta on niin turhauttavaa kun te ette tee mitään. Ette yhtään mitään ja olot vaan huononee.
työtaistelussa,meitä haukuttiin itsekkäiksi :D! Ja eduskunnassa oltiin valmistamassa lakia, jolla pakotetaan meidät takaisin töihin, jos irtisanoutuminen olisi tullut eteen. Mutta ap:lle, ymmärrän tuskasi hyvin. Itsekin olen samoissa tunnelmissa. 12 vuotta töitä takana ja tuntuu että olisi valmis eläkkeelle. Ei täällä pk-seudulla sh:n palkalla elä :(. Ja juu, ei ne valitukset mitään auta. Sitä on kuulkaa tehty, paljon ja kauan.
Mulla on vähän sama fiilis vaikka olenkin erialalla. Olen siis YTM ja sosiaalityöntekijä ja viimeaikoina on aika usein tuntunut siltä, etten jaksa sitä, että työtä ei ehdi tekemään niin hyvin kun haluaisi vaikka jatkuvasti tekee ylitöitä. Lisäksi johtoporras toimii uskomattoman tylysti ja epäjärkevästi sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta.
Olen sinnitellyt vaikkei ehkä pitäisi. Mulla on paljon kiinnostuksen kohteita ja varmaan voisin tehdä muutakin. Ja olisi sosiaalityöntekijöillekin helpompiakin töitä kun tämä mun nykyinen. Tämä vain tuntuu merkitykselliseltä mutta omaa jaksamistakin pitää kyllä ajatella
Kelalle sinun varmaan kannattaisi hakeutua ja muuten ehkä riippuu työkokemuksestasi mitä voisit hakea, järjestötyötä kenties. Ehkä kuitenkin kokonaan alanvaihtaminenkin voisi olla järkevä ratkaisu.
Ongelma ei ratkea sillä, että tekee vain sen minkä jaksaa/ehtii. On paljon asioita, joita vaan yksinkertaisesti ei voi jättää tekemättä, kun hoidetaan ihmisiä.
palkat on surkeat ja yli-/ilta-/viikonlopputyöstä ei saa niitä LISIÄ.
olen samassa ammatissa, ja samassa tilanteessa. Ja valitettu todella on, se ei auta.
minun ratkaisuni on se, että vaikka tekee kipeää, ja tiedän että rahatilanne tulee olemaan huono, valitsen sen tien mieluummin kuin jatkan tätä. kyllä tämä peli on nähty. Alalla siis olen ollut 10 vuotta, ja ikää 34. NYT minulla on vielä mahdollisuus, kouluttautua ja tehdä jotain muuta. -Ja teen sen siksi, etten sitten vanhempana joudu katkeroitumaan ja miettimään, että miksi en tehnyt sitä,kun oli mahdollisuus.
olen siis hakenut aivan toisen alan koulutukseen, ja toivottavasti pääsen.
olen henkisesti ja fyysisesti loppu sairaanhoitajan työhö. Ja tiedän etten ole ainut. Muille aloille hakeutuvien määrä tulee tästä vain lisääntymään.
surullinen totuus.
Kuulostaa ihan joltain vanhustenhoitopaikalta. En ymmärrä miksi hoitajat kuluttuavat itsensä loppuun noissa paikoissa kun valinnanvaraa on. Kyllä jossain klinikalla on aivan eri meininki kun vanhainkodissa. Samalla tutkintonimekkeellä voi tehdä myös kevyitä töitä. Psykipuolella esim. mitoitukset on kunnossa.
Vanhustenhoitomitoitukset on oikeasti aivan järkyttävät sekä kunnalla, että yksityisellä. Vaaditaan ulkoilutusta ja viriketoimintaa ja kuntouttavaa otetta sun muuta mutta aikaa ei tosiaan ole. Olen itse vanhustyössä mutta en tee perushoitoa juurikaan.
Jos nykyinen homma loppuu tai alkaa maistua puulta en tosiaan jää vanhustyöhön vaikka vanhuksista pidänkin ja olen hyvä siinä työssä.
Vanhustyössä on myös tosiaan luovuttava siitä hoidon tasosta mihin itse haluaa pyrkiä. Olen ajatellut, että teen sen minkä teen mahdollisimman hyvin mutta olen jo kauan sitten lakannut pohtimasta miten tekisin asiat jos mitoitukset olisivat kunnossa. Turha sitä on vatvoa. Kunhan kaikki saavat puhdasta päälle ja ruokaa niin muuta ei ehdi. Panostan itse hoitotilanteisiin ja esim. ohi kävellessä pyrin vähän halaamaan tai juttelemaan ym. Usein lauleskelen kulkiessani ja hoitotoimia tehdessä ym. Parempi kuitenkin hoitaja joka edes tekee tuon kun ei hoitajaa ollenkaan.
Jos olet hoitaja niin tiedä: omat vanhemmat tai isovanhemmat ei ole säilöttynä tällä hetkellä laitoksiin, mutta JOS niin käy joskus niin tasan kyttään hoidon laatua ja teen siitä valitusta.
Jos sinä saat huonoa hoitoa jossain niin pidät siitä kyllä kovaa ääntä: aivan sama se on vanhushoidossa ja muualla. Kyllä hoidonlaatu on olemassa. Jos ei EHDI niin se on silloin sen johtajiston vastuu tehdä työ hoitajille niin että he ehtii.
Sosiaalialallakin on oltava aikaa lakisääteisiin taukoihin jne. Te ihmiset teette tuon mahdolliseksi sillä ettette nosta haloota!
Kyse ei ole siitä että ihmiset jää ilman hoitoa jos te ette juokse, vaan sinne pitää palkata useampi ihminen niin että hoidettavat saa hoitoa ja hoitajat saa pitää taukonsakin!
Mikä teitä vaivaa? Ihan turhaa vingutte kun tuo on täysin omaa vikaa.
Ja tasan teen hoitajasta valituksen jos hoitoa ei omaiseni saa. Ja mitä enempi ihmiset tämän tajuaa niin sitä useamman ihmisen omainen tekee saman.
Ja niin sinulle riittää myös itsellesi aikanaan se ettei kamalan kauaa tartte paskoissaan viipyä?
Mitä se sinun työsi siellä osastolla tarkoittaa? Eikö kukaan muka ole niitä tehtäviä määritellyt kuin vaippaa puhtaaksi ja vaatetta vaihtoon?
Kivat sinullekin. :( Tuosta PITÄÄ nostaa haloo! Eli sinä myönnät että työpaikkasi ei ole ihmisläheistä vaan säiliö jossa odotellaan että mummeli kuolee?
Sellaiseen sinäkin joutaisit!
voisitko kokeilla esim. Terveystalo tms. mitä näitä nyt on vastaavia, verinäytteen otossa työskentelyä tms.
Ei se kiire välttämättä vähene, mutta jos olet nyt vanhainkodissa niin tuommoisessa paikassa voisi olla ihan erilaista.
Jaksamista!
sekä lääke-edustajiksi ja että vakuutusyhtiöön käsittelijäksi. Molemmille uusi työnantaja järjesti koulutuksen ja perehdytysjakson uuteen työhön, toi vakuutuskäsittelijäksi kävi aikuiskoulutuksessa jonkun puolen vuoden "pikamerkonomikurssin" (oikeaa nimeä en tiedä, mutta tuo nyt on jonkinlainen käsite siitä).
Molemmilla palkka nousi huimasti ja nyt tekevät fyysisesti paljon vähemmän kuormittavaa työtä. Lääke-edustaja joutuu tosin matkustelemaan jonkin verran ajoittain, mutta tekee suurimman osan työtä kotonaan ja tienaakin muuten aika mukavasti, about 70 000-80 000 euroa vuosi jos on hyvä myyjä.
Ja niin sinulle riittää myös itsellesi aikanaan se ettei kamalan kauaa tartte paskoissaan viipyä?
Mitä se sinun työsi siellä osastolla tarkoittaa? Eikö kukaan muka ole niitä tehtäviä määritellyt kuin vaippaa puhtaaksi ja vaatetta vaihtoon?
Kivat sinullekin. :( Tuosta PITÄÄ nostaa haloo! Eli sinä myönnät että työpaikkasi ei ole ihmisläheistä vaan säiliö jossa odotellaan että mummeli kuolee?
Sellaiseen sinäkin joutaisit!
Vanhuspuolella. Teemme todellakin välttämättömän perushoidon. Aamuvuorossa se tarkoittaa esim. että mahdollisimman moni saisi aloittaa aamupalansa puhtaassa vaipassa. Harvemmin siihen kaikilla on mahdollisuus. Tällä henkilöstömäärällä keskitymme todellakin vain perushoitoon ja teemme mitä ehdimme. Taukojen aikana (2 x 10 ja 1x 20) emme vaihda keneltäkään yhtään mitään. Tauon keskeyttää ainoastaan potilaan kaatuminen, elvytys tai tulipalo noin kärjistetysti. Toisaalta jos hoitajien määrä on koko ajan pienenmään päin verrattuna hoidettavien määrää, niin minuahan tuskin 40 vuoden kuluttua hoitaa kukaan, että hyvin täällä on nyt asiat loppujen lopuksi. Ja olen valmistunut vasta 4 vuotta sitten ja tiedän vain tästä kiireen hoitokulttuurista. Ei mulla ole hajuakaan mistään syysretkistä vanhusten kanssa tai siitä, että vanhainkodissa on asunut joskus niin hyväkuntoisia vanhuksia, että ovat heränneet keittämään yövuorolaisille kahvia kukonlaulun aikaan. Näillä mennään mitä on vuonna 2012.
vuorotteluvapaaseen en taida olla vielä oikeutettu. Jotakin on pakko keksiä ja pian, alan saada jo fyysisiä oireita.