Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka teillä pesee pyykin?

Vierailija
04.11.2012 |

Tai siis konehan ne pesee :)

Mutta kuka laittaa koneeseen, pesuaineet, ohjelman päälle, ripustaa kuivumaan ja kuivat narulta pois?

Meillä aina minä (äiti). Ette arvaa kuinka kyllästynyt olen koko touhuun. Usein koneessa on vain mun yhdet sukat ja paita, kaikki muut vaatteet on miehen ja lasten.

Mies väittää, ettei osaa laittaa pyykkikonetta päälle. Niin, se onkin hankalaa, kääntää yhtä nappia ja painaa toista....

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tehdään ruokaa, minä teen kaikki muut sisällä hoidettavat kotityöt. Mies hoitaa talon ulkopuolen.

Vierailija
22/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies lataa aamulla pyykkikoneen valmiiksi. Kun lapset tulevat koulusta, painavat he nappia ja kone pesee pyykit. Kun piippaus kuuluu, siirtävät lapset pestyt pyykit kuivausrumpuun ja kun sielläkin kilkattaa, niin nostavat kuivat pyykit jokaisen koriin kauniisti viikattuina.

Meillä ei edes ole mitään telinettä tai naruja, joihin pyykkiä voisi ripustaa.

Mies muuten pesee lauantaisin paitansa ja mun paitapuserot ja ottaa ne rummusta vähän kosteina ja silittää saman tien ja kuuntelee äänikirjaa. Kuulemma nauttii!

Lapset siis hoitaa koko pyykkirumban. Miksi ihmeessä

Koska meillä on työnjako. Mies hoitaa aamun eli tekee aamiaisen, laittaa kodin kuntoon lataa sekä astianpesukoneen että pyykkikoneen valmiiksi. Minä lähden aikaisemmin töihin, käyn kaupassa ja teen päivällisen. Lapset hoitavat pyykit ja astianpesukoneen ja tekevät välipalan itselleen. Vuoroviikoin yksi on pyykki-, astia- ja välipalavastaava. Ihan itse saavat vuorot valita ja pyykkihomma on heidän mielestään se helpoin.

Mielestäni tämä on väärin lapsia kohtaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konehan ne pyykit pesee ja toinen kuivaa. Käyn usein Tin Tin Tangossa ja siellä on pesutorni kahvilan nurkassa. Monet pesevät pyykkinsä ja nauttivat sillä aikaa kahvilan tarjonnasta. Kun on tehokkaat koneet, on homma valmista tunnissa.

Katselin just viikolla, kun nuori mies viikkasi siinä ikkunalaunalla t-paidat ja farkut siististi samaan kangaskassiin, jolla pyykit toikin.

Vierailija
24/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies lataa aamulla pyykkikoneen valmiiksi. Kun lapset tulevat koulusta, painavat he nappia ja kone pesee pyykit. Kun piippaus kuuluu, siirtävät lapset pestyt pyykit kuivausrumpuun ja kun sielläkin kilkattaa, niin nostavat kuivat pyykit jokaisen koriin kauniisti viikattuina.

Mies muuten pesee lauantaisin paitansa ja mun paitapuserot ja ottaa ne rummusta vähän kosteina ja silittää saman tien ja kuuntelee äänikirjaa. Kuulemma nauttii!

Koska meillä on työnjako. Mies hoitaa aamun eli tekee aamiaisen, laittaa kodin kuntoon lataa sekä astianpesukoneen että pyykkikoneen valmiiksi. Minä lähden aikaisemmin töihin, käyn kaupassa ja teen päivällisen. Lapset hoitavat pyykit ja astianpesukoneen ja tekevät välipalan itselleen. Vuoroviikoin yksi on pyykki-, astia- ja välipalavastaava. Ihan itse saavat vuorot valita ja pyykkihomma on heidän mielestään se helpoin.

Miksi se on väärin?

Vierailija
25/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki pesevät pyykkiä lukuunottamatta taaperoita. Eli vanhemmat+ teinityttö ja -poika.

Joku lyö koneen päälle kun se on täynnä, toinen viskaa märät pyykit rumpuun kun pesukone piippaa ja kolmas ja neljäs viikkaavat.

Vierailija
26/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenkin kuuluu osallistua kotitöihin . Pyykit ei ole mitkään vaikea homma.

Vierailija
27/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla sulle vieras käsite että lastenkin kuuluu osallistua kotitöihin? Pyykkien hoitaminen paljon vaadi.

Vierailija
28/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesu sujuu niin minulta kuin mieheltäni.

Mies on tarkempi pyykkiasioissa.☺

Vierailija
29/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä lapset ole koskaan kotitöistä valittaneet. Minusta tuntuu, että ovat ihan mielissään, kun osaavat kokata vaikka mummolassa tai partioleirillä. Mummi oli ihan ihmeissään, kun nuorin teki hänelle kahvin kanssa "suolasen", joka tarkoitti leivän päälle viipaloitua avokadoa ja paistetun munan.

Vierailija
30/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Mutten pese enää kuin täysiä koneellisia ja joka toinen viikko.

En todellakaan pese paitaa ensimmäisen käytön jälkeen, vaan sitä käytetään kyllä useamman kerran.

Aluspaidat erikseen, jos hikisiä.

2 hengen taloudessa ei siis tule paljoa pyykkiä.

Neuleita lukuunottamatta kaikki lisäksi pestään vielä 60 asteessa. Ihan kaikki.

Meillä ei persepöpöt juhli.

Vierailija
31/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, siis äiti.

Mies ei aina kiikuttele vaatteitaan edes pyykkikasaan, keräilen niitä sitten pesupäivänä jos jaksan. Eikä osaa lajitella, meillä on kaksi kasaa pesulämpötilan mukaan, 40° ja 60°.

Lapset, 3 & 1, ovat oikeastaan aina auttamassa. Minä valkkaan kasasta joko ne valkoset tai ne värilliset, lapset vievät koneeseen. Minä laitan pesuaineen ja oikean ohjelman, toinen painaa koneen päälle. Vanhempi lapsista osaa nätisti ripustaa ja ylettää tavalliselle pyykkitelineelle. Kuopus taas auttelee tyhjentämällä koneen... Nopeammin tuo tietysti sujuisi ilman apukäsiä mutta hyvä taitohan tuo pyykinpesu on osata, ilmeisesti sitä ei enää aikuisena millään opi, jos yhtään isäänsä ovat tulleet 😁. Ja jos lapsilla innostus säilyy, niin kohta, muutaman vuoden päästä, heistä on jo oikeastikin apua 😊.

32/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rummussa kuivataan. Musta pyykinpesu on ihan hauskaa hommaa.

Hivenen eriävää mielipidettä olen, minusta musta pyykinpesu on teknisesti aika haastavaa, miten saada musta pysymään mustana pesukerrasta toiseen.

Itse oon mennyt sieltä miestä aita on matalin, eli kirjopyykkinä pesen kaikki :)

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
33/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla niin, että lapset olisivat kotona kuin hotellissa. Jokaisen on tehtävä osansa, jottei kaikki kaadu työssäkäyvän äidin niskaan. Minusta on hyvä opettaa lapset jo pienestä pitäen huolehtimaan esim. pyykistään vaikka niin, että ottaa lakanansa sängystä ja panee koneeseen. Vanhemmat voivat alkuun olla mukana neuvomassa, mitä koneelle pitää tehdä, mutta lapset oppii nopeasti. Ja oman huoneen siivous on tietenkin selvä asia ja se, että pannaan astiat koneeseen käytön jälkeen.

Esimerkiksi päivälliselle lapset kattavat mielellään pöydän, kun saavat vapaasti valita vaikka kuinka hassuja astiayhdistelmiä ja värikkäitä lautasliinoja.

Vierailija
34/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (= mies) pesen yleensä. Siis aloitan koko touhun, lajittelen pyykit, pesen ja kuivaan, ja lajittelen ja viikkaan puhtaat. Joskus vaimo aloittaa prosessin, ja sitten katoaa jonnekin joten minä hoidan seuraavat satsit. Vaimo yleensä (ei aina, mutta pääsääntöisesti) silittää, tosin omat kauluspaitani silitän itse.

Vierailija
35/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tasapuolisesti pyykätään. Silloin minä enemmän, jos otan projektiksi pestä vaikka verhoja tai tyynyt ja täkit.

Minusta pyykinpesu on mukavin kotityö. On ihanaa, kun likaisesta pyykistä tulee puhdasta ja raikasta tarvitsematta itse tehdä juuri mitään 😀

Meillä ei ole kuivuria, koska meillä on runsaasti narukuivatustilaa. Saunaan ja pesuhuoneessa mahtuu ainakin 5 isoa koneellista pyykkiä, harvoin niin paljon kerralla tulee. Mutta en koe ripustamista suurena vaivana.

Vierailija
36/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla 50/50, mies ripustaa pyykit kuivumaan huomattavasti paremmin kuin minä ja viikkaa Mr kaappiin heti kun on kuivat. Multa ne jää helposti lojumaan tuolille....mä olen taas huolellisempi lajittelussa.

Vierailija
37/37 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (äiti) pääsääntöisesti. Mies laittaa osan kuivumaan, mutta ei juurikaan peseytymään. Mä olen tarkempi ripustamisessa, mutta olen tietoisesti tehnyt sen päätöksen, etten urputa miehen työnjäljestä, vaikka parantamisen varaa välillä olisikin. Kuivausrumpua meillä ei ole. Lapset ovat vielä niin pieniä, etteivät ole varsinaisesti avuksi, mutta ovat välillä mukana. Minusta pyykinpesu on ihan mukavaa, mutta sitä on niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan