Minkä ikäinen sisarus voi mielestäsi hoitaa vauvaa? Ov
Minulla tuli ilmiriita anopin kanssa, kun hänelle selvisi, että meidän nelosluokkalainen tyttö hoitaa pikkuveljeään välillä max 2 tuntia. Pikkuveli on ollut 6-8 kk , kun on hoitanut. Olen käynyt esim. lääkärissä, kaupassa tai jumpassa. Tyttö on todella vastuuntuntoinen ja rakastaa kovin veljeään. Anoppi uhkasi ls-ilmoituksen, jos vielä kuulee, että tyttö on lastenvahtina!!!Minun mielestäni anoppi on vaan tosi ilkeä ja haluaa sekaantua jälleen kerran meidän perheen sisäisiin asioihin! Onko täällä sosiaalialan ihmisiä, joka osaisi sanoa, kumpi on oikeassa?
Kommentit (45)
Yläasteikäset voi jo jättää muutamaksi tunniksi vauvan kanssa, nuorempia ei.
Itseasiassa en ole nyt vauvan opittua liikkumaan jättänyt häntä pidemmäksi aikaa kuin ysiluokkalaiselle. 7 luokkalaiset vahtii (yleensä yhdessä) välillä vauvaa ja 3v maks. tunnin.
Vitosluokalaiselle voin jättää toisen pienistä siksi aikaa kun vien esim jonkun kouluun ja hän pitää hoidettavana sylissä koko ajan.
9 lapsen äiti
pienen isosiskon kanssa.
Mä olen jättänyt 3-4v:n max. vartiksi 10-12v:n kanssa. Nyt 6v:n voisin jättää vaikka päiväksi 13v:n ja 12v:n kanssa, mutta ei ole onneksi tarvetta. Joskus ovat lenkin tai kauppareissun ajan keskenään, mutta luotan, että isommat pärjäävät, kun kuopuskin on aika kiltti.
Ja edelleen kaipaan jonkun sos. alan ihmisen näkemystä, kun osa on sitä mieltä, että ok ja osan mielestä olen toiminut väärin. ap
Provohan tämä on.
Ite sain esikoisen kun olin 25v. Nyt nelikymppisenä kauhistelen miten olen pärjännyt vaikka luin kaikki maailan opukset ja ensiapuoppaat yms.
Joten ehkä parikymppisen saattaisin antaa hoitaa vauvaa jumpassa käynnin ajan.
Jos oikeasti tunnet tyttäresi. Mä olen yön ylitten vahtinut naapurin alle vuoden vanhaan, kun olin ala-asteella. Olisinkohan ollut 11-vuotias. 13-vanhana olin kaksi viikkoa hoitamassa serkkuja, joista nuorin oli vuoden vanha. Kahdeksan tuntia päivässä olin ja kaksi viikkoa.
Oman lapsensa tuntiessa tietää, pärjääkö vai ei. Koko ajan kuitenkin on puhelimen päässä ja hätätilanteessa osaa juosta naapuriin, niin kaikki ok. Elämää ei voi elää odottaessa, koska joku kuolee jonkun käsiin.
Nykyään tosin useimmat ala-asteikäiset eivät osaa edes leipää voidella, koska vanhemmat ei osaa kasvattaa.
Tyttö on siis todella luotettava ja ikäistään kypsempi. Mutta nyt tajuan paremmin, että olen ehkä ollut liian luottavainen, ettei mitään satu. Toisaalta, jos sattuu, että minkälainen painolasti isosiskolle siitä voisi tulla! Pitää yrittää löytää lastenhoitaja jostain muualta, jos hoitotarvetta tulee. Kiitos kuitenkin tähän mennessä vastanneille! ap
vähän liian nuori hoitamaan. ennen oli toinen ääni kellossa. minäkin laitoin 90-luvulla ilmoituksen kaupan seinään että hoidan lapsia esim iltaisin. no, niin minä sitten 13-v sain pestin yhden yksinhuoltajan luo useampanakin vkonloppuna. lapsia oli kolme: 6v, 4v ja 1v. jouduin olemaan yötäkin joskus kun äitiä jäi johonkin 'yökylään'. hui niitä aikoja!
hoitamaan vauvaa. Voisin jättää esim. 8- ja 10-v pariksi tunniksi kahdestaan, mutta en missään nimessä alle kouluikäistä tuon ikäisen hoitoon. Anoppisi on valitettavasti tässä asiassa oikeassa.
väitti että alle kouluikäinen??nelosLUOKKALAINEN! on käsittääkseni 10-vuotias.
hoitamaan vauvaa. Voisin jättää esim. 8- ja 10-v pariksi tunniksi kahdestaan, mutta en missään nimessä alle kouluikäistä tuon ikäisen hoitoon. Anoppisi on valitettavasti tässä asiassa oikeassa.
väitti että alle kouluikäinen??nelosLUOKKALAINEN! on käsittääkseni 10-vuotias.
Provohan tämä on.
Ite sain esikoisen kun olin 25v. Nyt nelikymppisenä kauhistelen miten olen pärjännyt vaikka luin kaikki maailan opukset ja ensiapuoppaat yms.
Joten ehkä parikymppisen saattaisin antaa hoitaa vauvaa jumpassa käynnin ajan.
Jos täytyy jälkikäteen päivitellä pärjäämistäsi 25-vuotiaana oman vauvasi kanssa? Et ole varmaankaan sitten älykkyydeltäsi ihan normaalin tasolla?
hoitamaan vauvaa. Voisin jättää esim. 8- ja 10-v pariksi tunniksi kahdestaan, mutta en missään nimessä alle kouluikäistä tuon ikäisen hoitoon. Anoppisi on valitettavasti tässä asiassa oikeassa.
väitti että alle kouluikäinen??nelosLUOKKALAINEN! on käsittääkseni 10-vuotias.
jos jättäisi 10-vuotiaan niin tuskin silloin anoppi olisi oikeassa tämän vastaajan mielestä oikeassa!Luepa sinä uudestaan...
meille, jos anoppi tekee ls- ilmon ja kuitenkin korjataan nyt tapamme? ap
meille, jos anoppi tekee ls- ilmon ja kuitenkin korjataan nyt tapamme? ap
hoitamaan vauvaa. Voisin jättää esim. 8- ja 10-v pariksi tunniksi kahdestaan, mutta en missään nimessä alle kouluikäistä tuon ikäisen hoitoon. Anoppisi on valitettavasti tässä asiassa oikeassa.
väitti että alle kouluikäinen??nelosLUOKKALAINEN! on käsittääkseni 10-vuotias.
jos jättäisi 10-vuotiaan niin tuskin silloin anoppi olisi oikeassa tämän vastaajan mielestä oikeassa!Luepa sinä uudestaan...
niin eli tämä eka vastaaja sanoo että itse ei jättäisi alle kouluikäistä tämän 10 vuotiaan hoidettavaksi. ja että jos olisi kyse esim 8v ja 10v (eli tämä 'hoitaja') niin voisi jättää keskenään. eli anoppi on tämän vastaajan mielestä oikeassa että 10v on liian nuori hoitamaan vauvaa.
ja sitten sinä vaahtoat että kuka puhui alle kouluikäisestä. no se vauvahan on alle kouluikäinen ja tämä hoitaja on nelosluokkalainen eli 10v. mikä kohta sinulle on nyt siis epäselvä?
Vaikka isosisko olisikin ensin innolla hoitamassa vauvaa, asetat ap hänet kestämättömään tilanteeseen edes pyytämällä sellaista. Olisiko hänelle todellista mahdollisuutta kieltäytyä ilman, että hän saisi ylenkatseesi päällensä? Lapset eivät aina rakasta sisaruksiaan, mutta eivät uskalla näyttää sitä.
Jos jotain sattuu, kun olet poissa, on selvää, että molemmat lapsesi otetaan huostaan, koska olet laiminlyönyt huoltovelvollisuutesi.
Voi hoitaa noin pientä lasta!!! Anoppi oikeassa. Mun lapsilla 8 vuotta ikäeroa, enkä ole koskaan jättänyt pientä isommalle. Tänäön tekis mieli lähteä miehen kanssa pariksi tunniksi yhteen tapahtumaan , mutta ei ehkä lähdetä. Isompi jo seiskalla... Noin pienimmän voi laittaa suuhun mitä tahansa ja ei lapsi osaa auttaa. Jos jotain kävisi ,pienempi kuolisi ja isompi ei sitä kestäisi ja sä joutuisit varmaan vankilaan...
Ymmärrän, että olen toiminut vähintään ajattelemattomasti. ap
Minulle oma aika on tärkeää, kyllä lasten täytyy se ymmärtää. Ja kun sanoo sille 4v:lle, mitä tulee tehdä 6 kk pikkuveikan kanssa minun ollessani harrastamassa, niin hyvin se menee.