Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, että on valmis lopettamaan psykoterapian?

Vierailija
01.11.2012 |

Takana puolitoista vuotta ja mietteissä tarve mahdolliseen kolmanteen terapiavuoteen. Mistä tiedän tarvitsenko sitä vai en? Paljon on edistytty, paljon on vielä vaiheessa. Muita samaa pähkäilleitä linjoilla?

Terapiassa käyn työstämässä lapsuuttani alkoholistivanhempien lapsena ja kroonista taipumustani keskivaikeisiin masennusjaksoihin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka varmaan olisi pitänyt. Mutta eiköhän se terapeutti ole kykeneväinen arvioimaan oletko valmis lopettamaan vai et? Ellei hän ole joku yksityinen, joka on vain rahan perässä?

Vierailija
2/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsisit kolmannen vuoden. Jos hiukankin epäilet, että pärjäätkö ilman, eikö silloin kannata jatkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noin epävarma, melko varmasti tarvitset sen kolmannen vuoden! Suurin osa tarvitsee sen, moni tarvitsisi vielä enemmänkin. Itse huomasin sitten kolmannen vuoden lopulla, että nyt jo riittää, ja nyt jo pari vuotta siitä ja elämä hymyilee taas. :) Suosittelen siis jatkamaan sen kolmannen vuoden, se petaa pitempää tehoa terapialle myös.

Vierailija
4/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppui puhuttava jo parin kk:n jälkeen. Olen vuoden käynyt istumassa siellä hiljaa. (ei ap.)

Vierailija
5/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni oli aika samanlainen tausta, kävin 3 vuotta. 2 vuodenkin jälkeen olisin jo pärjännyt, mutta kolmas vuosi vahvistaa ja vakiinnuttaa opittua ja riski masennusten uusimisesta pienenee. Lopettaminenkin pitää tehdä hiljalleen, käyntejä harvennetaan lopussa ja sitten pärjää jo itse.

Vierailija
6/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaiseksi.

Kyllä kolemssa vuodessa muuttuu, vaikkei tietoisesti yrittäisikään.

Vierailija
7/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin aika kuluisi varmasti muidenkin potilaiden seurassa, sellaisten ihmisten jotka tarvitsevat apua enemmän kuin sinä.

Jos olet siinä vaiheessa että epäilet tarvitsevasi terapiaa, olet toipunut jo pitkän matkan. Loput voit hoitaa itse.

Vierailija
8/8 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :) En oikein vielä osaa tehdä päätöstä. Olen satsannut terapiaan paljon aikaa ja rahaa ja siinä mielessä tämä on hyvin ainutlaatuinen ajanjakso elämässäni: kerrankin panostan omaan hyvinvointiini oikein kunnolla, vaikka se raskasta työtä samalla onkin. En halua lopettaa liian aikaisin, ettei tämmä satsaus mene hukkaan. Kun paljon läpimurtoja on kuitenkin jo tehty, mietin, sitä, että olisiko kolmas vuosi turha. Toisaalta kertaus ei varmaankaan ole pahitteeksi, koska oman ajattelutavan ja suhtautumisen muuttaminen vaikeaa työtä.

t:ap