Just. Naapurin mies tienaa KAHDEKSAN kertaa enemmän kuin mieheni.
Samanikäinen mies. Naapuriasunto. Samanikäiset lapset.
Arvostan oman mieheni työtä sata kertaa enemmän kuin naapurin bisnesmiehen paperinpyörittämistä. Mutta miten helvetissä se paperinpyörittäminen on kahdeksan kertaa arvokkaampaa rahallisesti kuin mieheni työ?
Joku palkkakatto pitäisi olla. Ei oikeasti yksi ihminen tarvitse puolta miljoonaa euroa vuodessa palkkatuloja. Ei tarvitse.
Kommentit (46)
Toisaalta ne paparinpyörittäjät, jotka ovat vastuullisessa asemassa, joutuvat usein tekemään pitkää päivää ja olemaan naimisissa myös työnsä kanssa, perumaan perheen yhteisiä lomia työkiireiden takia jne... Mun miehellä on hyväpalkkainen työ, mutta hän tekee niin paljon ylitöitä, että tuntipalkka ei varmaan ole kuitenkaan niin ihmeellinen.
Mutta joo, yksityisellä sektorilla palkat on yleensä paremmat. Toiset tekee kutsumustyötä, toiset haluavat haasteita sekä rahaa.
nimenomaan julkisella sektorilla. Tämä tutkimus oli myös täällä AV ketjussa muutama viikko sitten.
että jonkunlainen palkkakatto olisi kyllä paikallaan. Ei kenenkään työ sentään niin paljon arvokkaampaa ole kuin toisen.
Olisit sitten kalastanut itsellesi parempituloisen tai jopa rikkaan miehen, niin nyt ei tarvitsisi kadehtia muita.
ylempi toimihenkilö kuten minäkin tienaa yli 10 kertaa enemmän kuin minä vuodessa.
Puoli milliä Suomessa tienaa vain muutama ihminen. Aika helppo tunnistaa kenekä kanssa asustelet paritalossa. Ja aika harva puoli milliä tienaava asuu paritalossa AV mamman naapurissa.
Asun hyvätuloisten alueella miniasunnossa. Naapurilla pitkälle kolmattasataa neliötä.
Olen ihan tajuttoman kateellinen. Vaikka kuinka opiskeltaisiin ja tehtäisiin töitä, ei ikinä saataisi noita rahoja kasaan. Ja joku sitten saa samasta työpanoksesta kahdeksankertaisen määrän rahaa. Se on epäreilua. Ei minkään yrityksen johtaja ansaitse puolta miljoonaa euroa VUODESSA. Ihan oikeasti!
ap
Naapurin mies on maisteri. Erikoislahjanaan ehkä hillitön rahanhimo ja sen ajamana tehdyt elämänvalinnat.
ap
Voi tuo ominaisuus löytyä lähempää kuin arvaatkaan.
Meistä muutaman kilometrin säteellä asuu muutama miljardööri. Pitäisköhän munkin ruveta kahdehtimaan niitä :)?
Ei voi kuin nauraa suomalaisten kateudelle jostain puolen millin vuosipalkasta :DD
t. ulkosuomalainen
Miten te ootte ihmiset niin suhteellisuudentajuttomia?
Kenellä on vastuu työssään? Sellaisilla ihmisillä jotka tekee töitä ihmishenkien parissa, jotka vastaa niistä.
Millään ei riitä perusteluksi se että mahdollistaa työpaikan sille ja tälle että sen perusteella liksaa voisi nostaa järjettömiä summia. Siinä on suhteellisuudentaju kadonnut kokonaan.
Ja höpönpöpön teillekin joiden mukaan sairaalloiset tulot on ok siksi että maksaa paljon veroja. Anna mun nauraa. Ja vielä isommat naurut siitä että jos hommaa kritisoi niin on kateellinen.
Onnellisuudella ei ole tekemistä tulojen kanssa. Suhteellisuudentajulla on paljonkin tekemistä hyvinvoinnin kanssa.
Minkä arvoista on raha?
Siinäpä pähkinää torstaille.
Millään ei riitä perusteluksi se että mahdollistaa työpaikan sille ja tälle että sen perusteella liksaa voisi nostaa järjettömiä summia. Siinä on suhteellisuudentaju kadonnut kokonaan.
Miksi minä yrityksen omistajana en saisi maksaa henkilöstölleni palkkaa juuri sen verran kuin haluan?
Varsinkaan jos itse ei elä kamalassa köyhyydessä ja kurjuudessa?
Varmaan naapurinne on myös 8 kertaa onnellisempi perhe kuin te???
Voisit huomenna soittaa naapurinäijän firmaan, jokuhan se on häntäkin ylempänä, vaikkapa ko firman hallitus.
Sitten kerrot, että sua niin kaivelee, kun miehes on tohtori ja naapuri vaan maisteri, että jospa antaisivat potkut sille maisterille ja ottaisivat sun miehes tilalle. Eihän siinä sen kummempaa. Tu sit käymään meidänkin firmassa, jossa on kolme markkinointiassistenttia, yks AMK-koulutettu, mutta ruma ja lihava, yks merkantti ja vähän vanhempi mutta kokenut, ihan tavallisen näköinen ja sitten vielä yks yo-neitonen, hyvännäköinen ja pikkujoulujen suosikkiseuraa firman miesten joukossa. Merkantti ja yo saa melkein samaa liksaa ja se amk noin 300 eur vähemmän kuin muut, kaikki tekee samaa homaa. Revi siitä. Ps en ole kukaan noista vaan se maerkantti on mun hyvä tuttu.
Miten te ootte ihmiset niin suhteellisuudentajuttomia? Kenellä on vastuu työssään? Sellaisilla ihmisillä jotka tekee töitä ihmishenkien parissa, jotka vastaa niistä. Millään ei riitä perusteluksi se että mahdollistaa työpaikan sille ja tälle että sen perusteella liksaa voisi nostaa järjettömiä summia. Siinä on suhteellisuudentaju kadonnut kokonaan. Ja höpönpöpön teillekin joiden mukaan sairaalloiset tulot on ok siksi että maksaa paljon veroja. Anna mun nauraa. Ja vielä isommat naurut siitä että jos hommaa kritisoi niin on kateellinen. Onnellisuudella ei ole tekemistä tulojen kanssa. Suhteellisuudentajulla on paljonkin tekemistä hyvinvoinnin kanssa. Minkä arvoista on raha? Siinäpä pähkinää torstaille.
Ihme jaarittelua. Jos joku saa antamastaan työpanoksestaan sitä vastaavan korvauksen, niin sillä ei ole mitään tekemistä suhteellisuudentajun kanssa.
Muutenkin ärsyttävä lähestyminen asiaan, kun vielä viestin lopussa laitetaan "pähkinä" palstalaisille. Ihan niin kuin tuo olisi jotenkin korkeatasoista ajattelua, minkä tajuaminen vaatii erityisiä lahjoja :)
Voisit huomenna soittaa naapurinäijän firmaan, jokuhan se on häntäkin ylempänä, vaikkapa ko firman hallitus.
Sitten kerrot, että sua niin kaivelee, kun miehes on tohtori ja naapuri vaan maisteri, että jospa antaisivat potkut sille maisterille ja ottaisivat sun miehes tilalle.
Vaihtoehtoisesti voit kertoa firman hallitukselle, että mielestäsi naapurisi saa aivan liikaa palkkaa verrattuna omaan mieheesi, joten voisivatko he maksaa äijälle esim. vain 1/8 nykyisestä. Ettei katsokaas olisi niin epäreilua tämä teidän välinen naapurikilpailu.
Voi olla, että hallituksesta kerrottaisiin sinulle, että ko. mies menee kilpailijalle töihin, jos hänen palkkaansa tuolla tavoin pudotetaan. Ja että koko firma menee konkkaan, jos avainhenkilöille maksetaan vain 1/8 nykyisestä palkasta, koska silloin firma ei enää saa palkkalistoilleen riittävän osaavia työntekijöitä.
Mutta sehän ei varmaan sinua kiinnosta, mitä kansantaloudelle tapahtuu kun firmat menevät nurin, kunhan vain naapurisi mies ei saa enempää palkkaa kuin sinun miehesi.
henkilöstä kuin esim. Nokian palveluksessa oli yhteensä 131 553 työntekijää, joiden kaikkien olisi mukava pitää työpaikkansa. Tee perässä mitä Elop tekee nyt ja tule sitten mussuttamaan. Kestä myös mukisematta arvostelu.
Otetaanpa esimerkiksi Nokia, jossa johtoportaalla on suuret palkat.
Haluatte siis palkkakaton? Seurauksena Nokian johtajien palkka laskee dramaattisesti, esim. 10 prosenttiin siitä mitä se oli aiemmin (ehkä enemmänkin, mutta sanotaan näin yksinkertaisuuden vuoksi).
Seurauksia tästä:
1. Nokian omistajille jotka ne palkat maksavat, eli mm. jenkkiläisille eläkerahastoille, jää enemmän rahaa taskun pohjalle,
2. Suomalaisille tekijöille maksetaan vähemmän, joten he maksavat verojakin vähemmän ja palveluja joudutaan leikkaamaan,
3. Nokia ei pysty enää houkuttelemaan sellaisia harvinaisia, lahjakkaita ja näkemyksellisiä johtajia joita se tarvitsisi noustakseen nykyisestä suosta, koska ulkomaiset firmat maksavat yli tuhatkertaisia palkkoja Nokiaan nähden - seurauksena Nokialla menee entistä huonommin ja se joutuu irtisanomaan vieläkin enemmän ihmisiä,
4. seurauksena edellisestä verotulot putoavat entisestään ja taas karsitaan palveluja Suomessa.
Eli te haluatte, että lopulta kaikki päätyvät tasavertaisina leipäjonoihin? Eipä olisi ainakaan palkkaerot ongelmana sitten.
Terveisin pienituloinen, jolla on sentään jotain päättelykykyä jäljellä.
Ei oikeasti yksi ihminen tarvitse puolta miljoonaa euroa vuodessa palkkatuloja. Ei tarvitse.
Ei tarvitsekaan, mutta on sinun ja minun onni että joitain ihmisiä raha siitä huolimatta motivoi tekemään raskasta työtä, pitkää päivää ja ottamaan paljon vastuuta.
Nimittäin jos kaikki ajattelisivat ettei rahalla ole niin väliä, kansantaloutemme olisi vielä paljon huonommassa jamassa kuin nyt.
Sanoit arvostavasi miehesi työtä ja valintoja, ja tekstistäsi näkee että halveksit naapurin miehen rahanhimon ohjaamana tekemiä valintoja. Tältä pohjalta luulisi sinun olevan täydellisen onnellinen! Naapurin mies on tehnyt huonoja, elämänlaatuun kielteisesti vaikuttavia valintoja sokeassa rahanhimossaan ja elää niiden valintojensa kanssa joka päivä. Sinä ja perheesi hyödytte tästä koska naapuri maksaa paljon veroja, ja teidän ei ole kuitenkaan tarvinnut tehdä noita samoja ikäviä valintoja. Lisäksi ymmärrät, että ihminen ei tarvitse suuria tuloja ollakseen onnellinen, joten mikä kumma oikein on ongelmasi?
Itse olen onnellinen pienituloinen, ja minusta on todella hyvä, että tässä yhteiskunnassa jotkut muut suostuvat raatamaan läpi elämänsä ja uhraamaan sosiaaliset suhteensa, viikonloppunsa ja vapaa-aikansa jotta MINUN lapsilleni saadaan ilmainen koulutus, terveydenhoito ja päivähoito.
samoin mieheni. Miehesi on ilmeisesti tutkija? Me olemme molemmat pienipalkkaisia tutkijoita. "Plussana" tulee vielä työn epävarmuus ja jatkuva kilpailu apurahoista.
Mutta ei tulisi mieleenkään valittaa, olemme ihan itse valinneet tämän uravaihtoehdon ainakin suunnilleen tietoisina siitä, millaista elämä tulee taloudellisesti olemaan. Jos olisimme isojen palkkojen perässä, niin olisimme viimeistään maisteriopintovaiheessa valinneet ihan toisen urapolun.
Tutkijan (tai ainakin perustutkimusta yliopistolla tekevän) työ nyt vaan on jossain määrin kutsumusammatti. Herran jestas, yhteiskunta maksaa mulle siitä, että teen päivät pitkät rakastamaani hommaa, josta ei tule mitään suoria hyötyjä kenellekään. En kehtaisi valittaa!
Siis pidän kyllä työtäni itse arvokkaana, ja olen tuottanut hyviä julkaisuja, jotka kontribuoivat pieneltä osaltaan Suomen asemaan kansainvälisessä tiedemaailmassa, mutta käsitän, ettei tästä voi maksaa huimia palkkoja siitä yksinkertaisesta syystä, että ei niitä rahoja ole konkreettisesti missään, mitä voisi tutkijoille jaella, koska perustutkimus ei tuota selvää rahaa. Poliittisilla päätöksillä tietysti voidaan ohjata enemmän rahaa tieteeseen, mutta se on sitten pois jostain muusta.
Mun mielestä meille voisi maksaa vieläkin huonommin ja nostaa esim. palomiesten, poliisien, sairaanhoitajien, LTO:ien ja lastenhoitajien palkkoja mieluummin.
Ja vielä tuohon tohtoritutkijoiden erityisyyteen: voin omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että tohtoreita on koulutettu niin paljon, että jokaista apurahaa ja viranpätkää hakee useita loistavia ehdokkaita, joiden välillä on sitten päätettävä. Mä ja sun mies ollaan aivan helposti korvattavissa, vaikka oltaisiin kuinka hyviä.
Miehesi tekee luultavasti työtä, jota voisi tehdä joka toinen lahjojensa puolesta. Naapurin mies tekee työtä, jossa pitää olla erikoislahjakas ja koulutetumpi?
Menestyvän yrityksen johtaminen ei ole ehkä ihan niin helppoa kuin luulet.
t. mieheni on TJ
Naapurin mies on maisteri. Erikoislahjanaan ehkä hillitön rahanhimo ja sen ajamana tehdyt elämänvalinnat.
ap
Nimim. rikkaan isän ja köyhän äidin köyhä lapsi, joka on yh
Puoli milliä Suomessa tienaa vain muutama ihminen. Aika helppo tunnistaa kenekä kanssa asustelet paritalossa. Ja aika harva puoli milliä tienaava asuu paritalossa AV mamman naapurissa.