Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkä on irtisanomisaika?

Vierailija
31.10.2012 |

Siis meinaan, että jos nyt irtisanon itseni niin onko se 2vkoa mikä minun täytyy olla vai onko paikkakohtaista?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan riippuvainen työssäoloajasta. Maksimissaan kuitenkin kuukausi. Jos et kovin kauan ole ollut niin todennäköisesti lyhyempi. Selvitä omasta tes:stä mitä sanotaan.

Vierailija
2/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut ko. työpaikassa alle 5v, on irtisanomisaika 14 vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollu työssäni vasta 1kk ja en voi sietää sitä työtä.. otin sen kun en muuta keksiny.

Nyt kuitenkin tarjottiin vakituista paikkaa mukavasta paikasta joten kait mä sen otan ennemmi ku pidän tuon määräaikaisen mikä ois loppunu 1.5? Onha se vähä noloa kk:n jälkeen irtisanoa ittensä mut ei vaan yksinkertaisesti se työ kiinnosta pätkän vertaa..

Vierailija
4/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollu työssäni vasta 1kk ja en voi sietää sitä työtä.. otin sen kun en muuta keksiny.

Nyt kuitenkin tarjottiin vakituista paikkaa mukavasta paikasta joten kait mä sen otan ennemmi ku pidän tuon määräaikaisen mikä ois loppunu 1.5? Onha se vähä noloa kk:n jälkeen irtisanoa ittensä mut ei vaan yksinkertaisesti se työ kiinnosta pätkän vertaa..

t ap

Vierailija
5/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Millainen työsopimus on, eli montako päivää/tuntia olet viikossa töissä. Esim. kaupan alalla voi olla sopimuksessa 10h/vko, vaikka oikeasti olisi töisä 35h/vko. Tuolloin irtisanomisaika voi olla teoriassa 2 viikkoa, mutta käytännössä jos on töissä ma, ti ja ke niin se on sitten siinä (eli tulee kahden viikon tunnit 10h X 2 täyteen).

-Miten kauan olet ollut töissä, irtisanomisajoissa usein on eroja sen mukaan onko töissä ollut pari kuukautta vai pari vuotta jne. Myös se vaikuttaa oletko koeajalla, vakituinen työntekijä, määräaikaisella sopimuksella, va ehkä vuokratyöläisenä.

-Usein irtisanomisajan kanssa voi neuvotella, eli vaikka sopimuksessa olisi 2 viikon irtisanomisaika, saattaa pystyä lähtemään "heti" pois töistä, riippuu paljon työpaikasta. Jos on vajaamiehitystä niin ei niin herkästi päästetä pois, jos taas pulaa työvoimasta ei ole, saattaa voida lopettaa kuin seinään.

Vierailija
6/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan mulla kvtes- oon niin puupää etten ossaa netistä kattoa paljon se o XD

ap

Vierailija
7/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollu työssäni vasta 1kk ja en voi sietää sitä työtä.. otin sen kun en muuta keksiny. Nyt kuitenkin tarjottiin vakituista paikkaa mukavasta paikasta joten kait mä sen otan ennemmi ku pidän tuon määräaikaisen mikä ois loppunu 1.5? Onha se vähä noloa kk:n jälkeen irtisanoa ittensä mut ei vaan yksinkertaisesti se työ kiinnosta pätkän vertaa..

eli voi olla, että joutuu maksamaan työnantajalle kuukauden palkan + sivukulujen verran korvausta, jos katkaisee sopimuksen.

Vierailija
8/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosiaa työsopimus määräaikainen, 4kk koeaika , ja vasta 1kk ollu siinä työssä ja en yksinkertaisesti kestä siellä toukokuuhun asti!! Ei niin ei.

Vierailija
9/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu maksaa jos irtisanoo ittensä? Ei hitto :(

Vierailija
10/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi lopettaa vaikka tänään.

Melko pahvi olet..

Vierailija
11/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi lopettaa vaikka tänään.

Melko pahvi olet..

.. olen kyllä melko pahvi näissä asioissa :D :D

Vierailija
12/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

bye bye :D

Vierailija
13/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosiaa työsopimus määräaikainen, 4kk koeaika , ja vasta 1kk ollu siinä työssä ja en yksinkertaisesti kestä siellä toukokuuhun asti!! Ei niin ei.

mutta säädösten mukaan purkuperuste ei saa olla lainvastainen edes silloin, kun työntekijä sopimuksen purkaa. Syyksi ei riitä, että toinen työnantaja tarjoaa parempaa palkkaa vaan purkuperusteen on liityttävä nykyiseen työhösi.

Ja ihan musitutuksena: jos et saa toista työtä, iskee 60 vrk karenssi.

Vierailija
14/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhä minä irtisanokkaa itteäni enne ku oon saanu uuden sopparin käsiini.

Sori vaan, se mun nykyinen työ on niin helv--kamala, etten kestä siel päivääkää enää.. kauheita ämmiä työkavereina ja pitäs jaksaa työskennellä ykkösluokkalaisten vittupäitten kans.. juu ei kiitos.

Vierailija
15/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitko antaa esimerkin mikä voi olla riittävä syy irtisanoa ittensä (jos se pitää koeajalla olla) ? ja hei, tuo edellinen teksti ei oo sit mun , missä puhutaan ykkösluokkalaisista vittupäistä! :/

Vierailija
16/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta säädösten mukaan purkuperuste ei saa olla lainvastainen edes silloin, kun työntekijä sopimuksen purkaa. Syyksi ei riitä, että toinen työnantaja tarjoaa parempaa palkkaa vaan purkuperusteen on liityttävä nykyiseen työhösi

sanoo vaikka vaan että työ ei ollut mitän odotin, jos nyt kysyvät edes mitään

Vierailija
17/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin siksi, että sain paremman työpaikan. Syytä en kertonut eikä edes kysytty. Jos sulta kysytään syytä, sano ettei työ vastannut odotuksiasi tai että mielestäsi sinulla ei ole työssä vaadittavia ominaisuuksia.

Vierailija
18/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta säädösten mukaan purkuperuste ei saa olla lainvastainen edes silloin, kun työntekijä sopimuksen purkaa. Syyksi ei riitä, että toinen työnantaja tarjoaa parempaa palkkaa vaan purkuperusteen on liityttävä nykyiseen työhösi

sanoo vaikka vaan että työ ei ollut mitän odotin, jos nyt kysyvät edes mitään

Työsopimus on kuten mikä tahansa sopimus ja sen purkamiseen on oltava siihen sopimukseen liittyvä purkuperuste. Näin sanotaan työsopimuslaissa, tosin käänteisesti eli "Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Tuo "sopimusta ei voi purkaa... koeaikaan nähden epäasiallisilla perusteilla" koskee myös työntekijää.

Vierailija
19/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinko irtisanoa itseni , syy:

työ ei vastannut sitä mitä odotin? /

olen saanut toisen paikan lähempää kotiani? (nyt työmatka 60km)

t ap pahvi

Vierailija
20/33 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinko irtisanoa itseni , syy: työ ei vastannut sitä mitä odotin? / olen saanut toisen paikan lähempää kotiani? (nyt työmatka 60km) t ap pahvi

tarvita mitään syytä.

Jos haluat purkaa sopimuksen koeaikana, tarvitset syyn. Sopiva syy on se, että työ ei vastannut sitä, mitä luvattiin tai annettiin ymmärtää työpaikkailmoituksessa tai -haastattelussa (sinun odotuksillasi ei ole mitään merkitystä, koska niiden perusteella ei sopimuksia tehdä).

Uusi työpaikka ja työmatkan lyheneminen ei kelpaa syyksi, koska niillä ei ole mitään tekemistä nykyisen työsopimuksen kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän