Miksi peruna ja maito ovat niin keskeisiä suomalaisessa ravitsemuksessa?
Kumpikaan ei kuitenkaan sovi suurimmalle osalle väestöstä, joten eiköhän olisi aika jo muuttaa suosituksia?
Kommentit (45)
pitäisi kasvattaa kasvihuoneessa, mikä tekisi siitä hyvin kallista ja epäekologista.
pitää paikkansa mutta kasvatetaanhan Suomessa tomaattiakin kasvihuoneessa. Onko siinä mitään järkeä? No, viljelijät ainakin rikastuu kun idiootit maksavat talvella tomaateista 4 euroa (?) kilo :DD
Peruna on ihan ok ja tuskin kukaan joka päivä perunaa syökään. Ja jos se aiheuttaa vatsavaivoja niin ei varmaan kukaan pakota syömään.
siksi mä ainakin syön sitä.
kuten myös maitotuotteita. maito maitona, siihen en kyllä koske. yäk. mutta melkeinpä mikä tahansa maitotuote uppoaa kuin häkä.
tässä mun henkilökohtainen syy käyttää noita: HYVÄÄ!
ps. peruna pelasti irlannin? (joku kirjoitti) joo-o. perunarutto tosin aiheutti miljoonan ihmisen nälkäkuoleman. Mutta tämä siis 1800-luvulla.
pitäisi kasvattaa kasvihuoneessa, mikä tekisi siitä hyvin kallista ja epäekologista.
pitää paikkansa mutta kasvatetaanhan Suomessa tomaattiakin kasvihuoneessa. Onko siinä mitään järkeä? No, viljelijät ainakin rikastuu kun idiootit maksavat talvella tomaateista 4 euroa (?) kilo :DD Peruna on ihan ok ja tuskin kukaan joka päivä perunaa syökään. Ja jos se aiheuttaa vatsavaivoja niin ei varmaan kukaan pakota syömään.
Sinänsä tässä puhutaan tosin muuten vähän eri asiasta kuin tomaatti. Tomaatti on lisuke, jota otetaan lautaselle muutama lohko. Sitä niinmuodoin kuluu viikossa aikas paljon pienempi grammamäärä kuin perunaa. Sen vuoksi kilohinnalla on perunan kohdalla isompi merkitys, enkä oikein jaksa uskoa, että bataatti kävisi kaupaksi laajassa mitassa suomalais-kasvihuoneiden viljelemänä.
Lisäksi bataatti ei minusta ainakaan ole kovin HYVÄÄ. Se on makeaa, ja sopii paremmin vaikkapa keittoon tai leivonnaisiin tai uunijuurekseksi, mutta kuvittele itse syöväsi bataattimuusia tai keitettyä bataattia kastikkeen kanssa. Hyi.
ei ole todiste yhtikäs mistään.