Suositelkaa rasvaa tosi huonossa kunnossa olevalle atooppiselle iholle
Testattu on jo vaikka ja mitä, eikä mikään tunnu auttavan. Kortisonivoiteella iho tulee jonkunlaiseen kuntoon tilapäisesti, mutta päivänkin kortisoniton aika ja tilanne räjähtää taas :(
Kommentit (48)
hydrocortisonia tai Pantysonia käytän kun iho alkaa kutista enemmän ja ihottuma pahenee. Bepanthenilla pärjää pitkälle.
Tosin mulla ihottuma rajoittuu käsiin, joten ei tarvitse kovin laajaa aluetta rasvailla.
neitsyt kookosöljy vouhotus. Se ei auta oikeasti atoopikoille. Lovobase Repai on itselläkin ns. viimeine oljenkorsi, joka toimii. Samoin reseptillä saatava Protopic.
Joka tapauksessa ruokavalioon kannattaa lisätä roimasti erilaisia rasvoja ja vähentää rypsi- ja auringokukka- ym. kasviöljyvalmisteet, jotka on uutettu heksaanilla.
Suomalaiset syövät nykyään "kuivaa" sokerivehnäruokaa. Sitten ihmetellään kun suoli ei toimi ja iho kuivuu. Ratkaisuksi ostetaan tietenkin ruuansulatusjogurttia ja lääkevoiteita (bisnestä jee).
Ihon tavallinen kuivuminen poistuu kun saa sisäisesti riittävästi rasvoja ja atooppisenkin ihon oireet helpottavat. Mutta nykyajan linjaus taitaa olla kaikessa se, että hoidetaan mieluummin lääkkeillä seurauksia kuin että pyrittäisiin ihan ensimmäiseksi puuttumaan syihin.
t: se joka aiemmin kirjoitti pidemminkin erilaisista rasvoista, joita kannattaa lisätä ruokavaliossaan.
Mahdoton noudattaa koulussa tms. ja en oikeasti usko mihinkään allergioihin. Toki sisäisesti menee jättihelokkiöljykapselit ja kalaöljy.
Ostin tuota Locobase Repairia ja sitten saman sarjan rasvaista perusvoidetta ja NE TOIMII :) Olen oikeasti tosi onnellinen, kun on vuoden verran taisteltu ja kokeiltu vaikka mitä. Olen samaa mieltä tuosta kortisonista, taidetaan luopua siitä kokonaan.
Nyt jo siis muutaman päivän aamuin/illoin rasvailun tuloksena pahimmat kohdat on selkeästi jo kosteutuneet eikä verestä, toisessa kyynärtaipeessa iho on jo lähes normaali, toisessa vielä punainen mutta ei kuiva kuin korppu. Samoin polvitaipeet paranemassa, ikinä millään muilla voiteilla eivät ole parantuneet (jos kortisoni unohdetaan) vaan tilanne on parhaimmillaankin säilynyt vain entisellään.
Muualla tuo atooppinen alue on selkeästi pienentynyt, esim. rintakehä oli vielä maanantaina aivan punaisena, samoin kaula, nyt enää vain paikoitellen.
Kiitos siis avustanne!
AP
Mahdoton noudattaa koulussa tms. ja en oikeasti usko mihinkään allergioihin. Toki sisäisesti menee jättihelokkiöljykapselit ja kalaöljy. Ostin tuota Locobase Repairia ja sitten saman sarjan rasvaista perusvoidetta ja NE TOIMII :) Olen oikeasti tosi onnellinen, kun on vuoden verran taisteltu ja kokeiltu vaikka mitä. Olen samaa mieltä tuosta kortisonista, taidetaan luopua siitä kokonaan. Nyt jo siis muutaman päivän aamuin/illoin rasvailun tuloksena pahimmat kohdat on selkeästi jo kosteutuneet eikä verestä, toisessa kyynärtaipeessa iho on jo lähes normaali, toisessa vielä punainen mutta ei kuiva kuin korppu. Samoin polvitaipeet paranemassa, ikinä millään muilla voiteilla eivät ole parantuneet (jos kortisoni unohdetaan) vaan tilanne on parhaimmillaankin säilynyt vain entisellään. Muualla tuo atooppinen alue on selkeästi pienentynyt, esim. rintakehä oli vielä maanantaina aivan punaisena, samoin kaula, nyt enää vain paikoitellen. Kiitos siis avustanne! AP
Vai oikein radikaalia. Mitä radikaalia on siinä, että syö kourallisen pähkinöitä päivässä, laittaa oliiviöljyä salaatin päälle, syö pari kertaa viikossa rasvaista kalaa, syö normaalirasvaisia maitotuotteita jne...
Mutta niin suomalaiset haluaa tehdä, että ollaan suoli tukossa ja iho hilseilevinä, vaikka olisi helppoja keinoja parantaa moiset vaivat ennaltaehkäisyllä. Sehän on ihan Radikaalia, että laittaisi ruokavalion kuntoon niin, että pienet elintasovaivat korjaantuisivat itsestään.
Jos lapsi on koulussa, hän syö kuitenkin ihan valtaosan aterioistaan kotona. Sillä on aina suurin merkitys mitä kotona syödään.
minidermiä? ei kirvele ja saa kela-korvauksen reseptillä. vähentää jopa noita ihottumakausia atoopikoilla tutkitusti.
Mahdoton noudattaa koulussa tms. ja en oikeasti usko mihinkään allergioihin. Toki sisäisesti menee jättihelokkiöljykapselit ja kalaöljy. Ostin tuota Locobase Repairia ja sitten saman sarjan rasvaista perusvoidetta ja NE TOIMII :) Olen oikeasti tosi onnellinen, kun on vuoden verran taisteltu ja kokeiltu vaikka mitä. Olen samaa mieltä tuosta kortisonista, taidetaan luopua siitä kokonaan. Nyt jo siis muutaman päivän aamuin/illoin rasvailun tuloksena pahimmat kohdat on selkeästi jo kosteutuneet eikä verestä, toisessa kyynärtaipeessa iho on jo lähes normaali, toisessa vielä punainen mutta ei kuiva kuin korppu. Samoin polvitaipeet paranemassa, ikinä millään muilla voiteilla eivät ole parantuneet (jos kortisoni unohdetaan) vaan tilanne on parhaimmillaankin säilynyt vain entisellään. Muualla tuo atooppinen alue on selkeästi pienentynyt, esim. rintakehä oli vielä maanantaina aivan punaisena, samoin kaula, nyt enää vain paikoitellen. Kiitos siis avustanne! AP
Vai oikein radikaalia. Mitä radikaalia on siinä, että syö kourallisen pähkinöitä päivässä, laittaa oliiviöljyä salaatin päälle, syö pari kertaa viikossa rasvaista kalaa, syö normaalirasvaisia maitotuotteita jne...
Mutta niin suomalaiset haluaa tehdä, että ollaan suoli tukossa ja iho hilseilevinä, vaikka olisi helppoja keinoja parantaa moiset vaivat ennaltaehkäisyllä. Sehän on ihan Radikaalia, että laittaisi ruokavalion kuntoon niin, että pienet elintasovaivat korjaantuisivat itsestään.
Jos lapsi on koulussa, hän syö kuitenkin ihan valtaosan aterioistaan kotona. Sillä on aina suurin merkitys mitä kotona syödään.
Olen huono äiti, mutta mun 9v. poika ei tykkää pähkinöistä (jos suolapähkinöitä ei lasketa :)) eikä syö salaattia oliiviöljyn kanssa... Syö vihanneksia kyllä, mutta niiden päälle ei saa laittaa mitään. Tai no keitettyjen päälle voita. Ei suostu juomaan kevyt- tai täysmaitoa, olen yrittänyt. Yökkii sen maulle. Enkä ala pakottamaan. Meillä nuorempi lapsi suostuu juomaan rasvaisempaa maitoa, itse käytän sitä myös. Mutta tämä atoopikko ei.
Lisäksi tulee tämä kalaongelma, lohi uppoaa lapsille, mutta ei mulla kukkaro tai oma makuaisti kestä sitä, että syötäis 2 kertaa viikossa lohta. Sen kun saa laittaa vain yhdellä tavalla (eli uunilohi).
Näin kirjoitettuna lapset vaikuttaa tosi nirsoilta :O Mutta oikeasti nuo kalaruoat, pähkinät ja maito on ainoat, joissa 9v. nirsoilee, muuten uppoaa mikä vaan.
Ap
Vai oikein radikaalia. Mitä radikaalia on siinä, että syö kourallisen pähkinöitä päivässä, laittaa oliiviöljyä salaatin päälle, syö pari kertaa viikossa rasvaista kalaa, syö normaalirasvaisia maitotuotteita jne... Mutta niin suomalaiset haluaa tehdä, että ollaan suoli tukossa ja iho hilseilevinä, vaikka olisi helppoja keinoja parantaa moiset vaivat ennaltaehkäisyllä. Sehän on ihan Radikaalia, että laittaisi ruokavalion kuntoon niin, että pienet elintasovaivat korjaantuisivat itsestään. Jos lapsi on koulussa, hän syö kuitenkin ihan valtaosan aterioistaan kotona. Sillä on aina suurin merkitys mitä kotona syödään.
Olen huono äiti, mutta mun 9v. poika ei tykkää pähkinöistä (jos suolapähkinöitä ei lasketa :)) eikä syö salaattia oliiviöljyn kanssa... Syö vihanneksia kyllä, mutta niiden päälle ei saa laittaa mitään. Tai no keitettyjen päälle voita. Ei suostu juomaan kevyt- tai täysmaitoa, olen yrittänyt. Yökkii sen maulle. Enkä ala pakottamaan. Meillä nuorempi lapsi suostuu juomaan rasvaisempaa maitoa, itse käytän sitä myös. Mutta tämä atoopikko ei. Lisäksi tulee tämä kalaongelma, lohi uppoaa lapsille, mutta ei mulla kukkaro tai oma makuaisti kestä sitä, että syötäis 2 kertaa viikossa lohta. Sen kun saa laittaa vain yhdellä tavalla (eli uunilohi). Näin kirjoitettuna lapset vaikuttaa tosi nirsoilta :O Mutta oikeasti nuo kalaruoat, pähkinät ja maito on ainoat, joissa 9v. nirsoilee, muuten uppoaa mikä vaan. Ap
No se on sitten voi voi. Ihmiset kantaa mieluummin isot rahat apteekkiin ja kaikenlaisiin voiteisiin kuin ruokaan, jolla ennaltaehkäisisi monet vaivat ja vähentäisi reippaasti apteekkiostosten tarvetta. Mutta ihan miten vain, oma valinta.
Vinkkinä kuitenkin, jos poika ei tykkää esim. oliiviöljystä salaatin päällä, niin esim. bolognesekastikkeen voi tehdä niin, että käyttää siinä pohjassa (sipuli, selleri, porkkana, tomaattisose) runsaasti oliiviöljyä. Kun kastikkeen maustaa hyvin, varmasti maistuu (paitsi siis jos on tottunut vain eineksiä puputtamaan). Ellei rasvainen kala uppoa, niin sitten edes kalaöljykapseleita (niitä taisittekin syödä, en nyt jaksa kelata ketjua taaksepäin). Ellei normaalirasvainen maito uppoa juomana, voi tehdä esim. pannarin täysmaitoon. Vähän kekseliäisyyttä peliin!
No se on sitten voi voi. Ihmiset kantaa mieluummin isot rahat apteekkiin ja kaikenlaisiin voiteisiin kuin ruokaan, jolla ennaltaehkäisisi monet vaivat ja vähentäisi reippaasti apteekkiostosten tarvetta. Mutta ihan miten vain, oma valinta.Vinkkinä kuitenkin, jos poika ei tykkää esim. oliiviöljystä salaatin päällä, niin esim. bolognesekastikkeen voi tehdä niin, että käyttää siinä pohjassa (sipuli, selleri, porkkana, tomaattisose) runsaasti oliiviöljyä. Kun kastikkeen maustaa hyvin, varmasti maistuu (paitsi siis jos on tottunut vain eineksiä puputtamaan). Ellei rasvainen kala uppoa, niin sitten edes kalaöljykapseleita (niitä taisittekin syödä, en nyt jaksa kelata ketjua taaksepäin). Ellei normaalirasvainen maito uppoa juomana, voi tehdä esim. pannarin täysmaitoon. Vähän kekseliäisyyttä peliin!
Oliiviöljyn makua en osaa piilottaa, en pidä siitä itsekään. Teen kyllä bolognesekastikkeen ihan noin niin kuin kunnolla ja tuoreista raaka-aineista, mutta öljyllä en sitä makuelämystä halua pilata...
Pannarin ja puurot teen tietenkin täysmaitoon. Ruoanvalmistuksessa käytän kermaa ja voita. Lapsi käyttää leivällä 80% levitettä. Kalaöljykapselit+jättihelokkikapselit on käytössä. Uskon, että saa rasvoja sisäisesti reilusti tarpeekseen.
Ap
Täällä lapsille oireet pahenivat lämmityskauden alettua. Lämmityksen vähentäminen selvästi viileäksi ja ilman pitäminen kesöisen kosteana auttoi paljon.
Mikäàn ei auttanut.
Sitten belgialainen ihotautilääkäri kirjoitti yksinkertaisen rasvareseptin apteekille: parafiinia ja vaseliinia.
Johan alkoi iho paranemaan. Nyt rasvaamme vain kerran päivässä eikä lapsi kärsi enää. Iho on sileä, ei kutise, eikä tulehdusoireita ole enää ollenkaan.
Me emme ole voineet (onneksi) kortisoneja käyttää koska lapsella oli molluskoja.
maito pois muutamaksi viikoksi, jos se ei vaikuta niin sitten koitat poistaa kotimaiset viljat. Ihottuma on aina seuraus jostain eikä se poistu vain oireita hoitamalla...
Mulla ainakin auttaa, tosin saattaa kirvellä jos iho on rikki.
Söin lääkärin suosituksesta sekä kalaöljy- että jättihelokkiöljykapseleita. Kerran tuli mieleen avata yksi kapseli ja kokeilla öljyä iholle. Ja auttoi. En nyt kokonaan jättänyt muita rasvoja pois, mutta pahimpiin kohtiin (kivuliaisiin ja aukinaisiin kohtiin) tuo auttoi kuin "balsami".
Nykyisin käytän välillä myös kasvoille (varsinkin talvella), vaikka kasvojen iho onkin melko normaali. Kosteuttaa todella hyvin.
maito pois muutamaksi viikoksi, jos se ei vaikuta niin sitten koitat poistaa kotimaiset viljat. Ihottuma on aina seuraus jostain eikä se poistu vain oireita hoitamalla...
Ei se saa dieettiruokaa koulussa ilman lääkärintodistusta. Sama juttu viljojen kanssa. Kotihoidetulla lapsella onnistuu testailla...
Ei se saa dieettiruokaa koulussa ilman lääkärintodistusta. Sama juttu viljojen kanssa. Kotihoidetulla lapsella onnistuu testailla...
sitten täytyy hommata se lääkärintoditus! Ei se nyt voi olla noin ylivoimaista!
saa vain reseptillä
<a href="http://atopialiitto.fi/" alt="http://atopialiitto.fi/">http://atopialiitto.fi/</a>
Talikromusiinilla saatiin todella pahaa jälkeä aikaan lapsella. En voi missään olosuhteissa suositella kenellekään. Voi aiheuttaa esim. kasvaimia ihossa, ruusua, herpeksiä, syöpää...Meille tuli valtavia ongelmia.
sitten täytyy hommata se lääkärintoditus! Ei se nyt voi olla noin ylivoimaista!
Joten on se aika ylivoimaista :)
Mutta en mä rehellisesti sanottuna usko mihinkään allergioihin. Lapsi ei ole reagoinut aikanaan maitoon tai viljoihin millään tapaa, on ollut aina tyytyväinen ja kivuton vauva/taapero/leikki-ikäinen. Atooppinen ihottuma on vaivannut pari vuotta nyt, aikaisemmin oli vain talvella vähän kuiva iho. Selkeästi vuodenaika vaikuttaa, ei ravinto.
Ap
Kortisonia pitää käyttää niin pitkään ja niin vahvaa että ihottuma paranee kokonaan. Jos lopettaa kesken, se tulee heti takaisin. Viikko kortisonia ym. rajoitukset ovat vanhanaikaisia. Kannattaa mennä asiantuntevalle lääkärille.
ja iho "räjähtää" heti sen jälkeen, kannattaa hiljalleen luopua siitä. Itsellä on atopia ja oli ihottumasta seurannut kova verenmyrkytys vuosia sitten. Sen paranemisen jälkeen käytin kortisoni voidetta kahden viikon kuureissa muutaman kuukauden, joka auttoi ja paransi, mutta siitä luopumisen jälkeen iho oli ihottumalla tosi helposti. Käytännössä kortisoni oli ohentanut ihon niin heikoksi, että vei kauan siitä irtautumiseen. Vaihdoin paksuun Bepantheniin silloin ja sillä vei puolisen vuotta, että iho oli vahvistunut jälleen.
Kortisoni kannattaa jättää kokonaan pois, jos sen jälkeen ihoon ei auta mikään muu. Se oikeasti heikentää ihoa.
Ihotautilääkäri osaa varmasti auttaa. Minulla se määräsi juuri lopettamaan kokonaan kortisonin käytön, kun seurasi ihon reaktioita. Bepanthenia on eri asteisia ja silloin yöksi laitoin aina paksuimman, aamulla ohuempaa.
Mulla oli lapsena ja nuorena paha atopia ja sitä hoidettiin kortsonilla. Raskauksien ja ravitsemusmuutosten myötä atopia parani. Kortisonista ei jäänyt jälkiä ihoon, vaikka käytin sitä 25v.
ja iho "räjähtää" heti sen jälkeen, kannattaa hiljalleen luopua siitä. Itsellä on atopia ja oli ihottumasta seurannut kova verenmyrkytys vuosia sitten. Sen paranemisen jälkeen käytin kortisoni voidetta kahden viikon kuureissa muutaman kuukauden, joka auttoi ja paransi, mutta siitä luopumisen jälkeen iho oli ihottumalla tosi helposti. Käytännössä kortisoni oli ohentanut ihon niin heikoksi, että vei kauan siitä irtautumiseen. Vaihdoin paksuun Bepantheniin silloin ja sillä vei puolisen vuotta, että iho oli vahvistunut jälleen.
Kortisoni kannattaa jättää kokonaan pois, jos sen jälkeen ihoon ei auta mikään muu. Se oikeasti heikentää ihoa.
Ihotautilääkäri osaa varmasti auttaa. Minulla se määräsi juuri lopettamaan kokonaan kortisonin käytön, kun seurasi ihon reaktioita. Bepanthenia on eri asteisia ja silloin yöksi laitoin aina paksuimman, aamulla ohuempaa.