Sossu on maksanut meidän vuokran tähän asti aina
Yleensä jää vielä satanen itse maksettavaa. Nyt tarvitsisin tuon 300e omalle tililleni jonka sossu maksaa yleensä vuokranantajalle. Voinko vain sanoa että tarvitsen sen nyt itse ja maksan loppukuusta itse vuokran kokonaisuudessaan? Vai rupeaako kyselemään? Pitääkö olla joku tekosyy? Vuokranantaja haluaa summan kerralla, tilinumero vaihtunut tms
Kommentit (12)
on tarkoitettu nimenomaan vuokraan. miksi siis maksaisivat sen sulle eikä vuokranantajalle. toisaalta vaikeaa myös lähteä muuttamaan maksatuksessa olevia menoja, sossun siis.
Ja summa joka on jäänyt on maksettu vuokranantajalle. Tässä on siis ollut mukana kaikki maksamani laskut, jos olen ostanut lääkkeitä niin niiden summat jne. Nytkin 50e edestä kuitteja vien ja niistä laskee mitä jään miinukselle. Eli ei ole pelkästään vuokraan tarkoitettu. Bussilipuistakin saan rahat takaisin ja ikinä en ole tilille niitä saanut vaan on maksettu vuokranantajalle. Summa on joka kk vähän eri mitä maksetaan
ja tuen menevän esim. kurkusta alas jos ei makseta suoraan vuokranantajalle...?
Kyllä vuokran osuus sossun laskemasta toimeentulotuesta on tarkoitettu nimenomaan vuokraan. Ja vuokra on laskuista ensisijaisesti maksettava sossun silmissä (katsos kun sen maksamatta jääminen johtaa rästeihin, velkaan ja lopulta asunnottomuuteen, eli ongelmien kasaantumiseen). Jos sossu antaa sinulle toimeentulotukea VUOKRAAN, ne myös maksavat sen nimenomaan vuokrana.
Jos sinulla jotenkin on PAKOLLISIA menoja enemmän tässä kuussa kun yleensä, voi hakea niihin lisätukea tai harkinnanvaraista tukea toimeentulotuen perusosan päälle. Vuokran osuudesta sinulle ei kuitenkaan voida rahaa käytettäväksi antaa. Jos taas olet vaan itse elänyt yli varojesi (nämä laskut eivät ole fattan mielestä "pakollisia"), niin sitten se on voi voi...Millä muuten maksaisit sen vuokran sitten loppukuusta?!?
En tunne tilannettasi, mutta valitettavasti tästäkin aloituksesta sai juuri sen kuvan sossun asiakkaista, että on todellakin hyvä,ettei niitä sossun tukia saa miten vain omaan käyttöön, vaan ne menevät suoraan esim. vuokraan.
sun puolesta vuokrasi niin en usko, että sulla on oikeutta enää päättää mistään omista asioistasi. Olet jo puoliksi holhouksenalaisena.
ärsyttää tällaiset ihmiset! Komppaan täysin ysiä!
Miten joku ei voi tajuta, että ne sossutuet on puhdasta matematiikkaa. Vuokra ON LASKETTU pakollisena menona siihen summaan, mitä joka kuukausi saa. Tietysti konkreettinen summa voi vaihdella kuusta toiseen, mutta se vaihtelu korreloi hakijan tuloihin ja pakolliseksi katsottuihin menoihin, ei tuen myöntämisperusteisiin. Vuokra on aina sama, ja sinulla on käytettävissäsi aina saman verran toimeentulotuen perusosaa muihin laskuihin ja menoihin...Jos rahat ei riitä jossain kuussa, kannattaa kääntää katse omaan napaan, että mihin ne ovat sitten menneet.
Vuokra maksetaan tietysti ajallaan, tietenkään sossuun ei voi soittaa ja sopia kuin kaverin kanssa, että "jos heitättekin nyt tän rahan käteen, ja mä makselen sitten loppukuusta omistani sitä vuokraa". Millä sä ap tosiaan ajattelit loppukuusta maksaa sen vuokran? Jos olet säännöllisesti sossun asiakas, niin eihän sulla ensi kuussa ole yhtään sen enempää rahaa käytettävissäsi, vai? Jos makselet nyt tämän kuun elämisiä vuokrarahoilla ja sitten loppukuusta vuokraa joillain silloin tulevilla tuilla/rahoilla, niin millä sitten korjaat tilanteen ensi kuussa?
Itse hain toimeentulotukea vielä toissa kesänä (opiskelevana yh:na jouduin joskus turvautumaan). Nyt olen ihan mukavasti tienaavassa akateemisessa ammatissa ja toivon makselevani "velkaani" yhteiskunnalle nyt verorahoina. Ja jotenkin toivon, että ne rahat menisivät ihmisille, jotka syystä tai toisesta väliaikaisesti ovat huonossa tilanteessa, ja jotka sitten kanssa ymmärtävät elävänsä tuilla. Itse karsin KAIKEN ylimääräisen sossutuilla eläessäni. Säästin kaikesta mahdollisesta. Ja muuten KOSKAAN ei tullut vastaan tilannetta, että ne tukirahat eivät olisi kuukaudeksi riittäneet. Päin vastoin, yllätyin siitä, miten hyvin ne riittivät. Asumme vieläpä Helsingissä. Ärsyttää, kun jotkut ajattelevat, että tuilla ollessaan voi elää ihan miten vaan. Sossuun voi vaan soitella, että "mitäs jos heittäisitte ne vuokrarahat nyt käyttörahaksi, kun ei jostain syystä ole nyt yhtään taskun pohjalla". Miten ei voi ottaa selvää asioista, tukiin liittyvistä säännöistä ja KANTAA VASTUUTA RAHA-ASIOISTAAN. Jos rahaa on vähän ja joutuu tukiakin hakemaan, täytyy kantaa entistä enemmän vastuuta siitä budjetoinnista, että rahat riittävät!
kerrot sossussa että vuokranantaja haluaa koko summan kerralla,näytät vain kuitin maksetusta vuokrasta sossussa. Meillä on ainakin sellainen käytäntö muutenkin, että kaikki laskut pitää itse maksaa ja viedä kuitit sossuun.
Se on vaan niin, että suurin osa sosiaalihuollon asiakkaista tarvitsee jonkin asteista holhousta. Hyvä esimerkki on juuri tämä vuokrien ja laskujen maksu suoraan, niin ettei raha missään vaiheessa tule itse asiakkaalle. Lisäksi tämän järjestelmän etuna on se, että ihmistä ei jätetä täysin yksin vaan joku vähän katsoo perään.
Kun tällaisille ihmisille annettaisiin kuukaudessa 700 e tilille niin seurauksena olisi jotain ihan muuta kuin "edullisille asuinalueille muuttava ihminen, joka voisi näin osallistua erilaisiin järjestötoimiin ja ottaa vastaan myös osa-aikaista työtä"
mene töihin