Visa Electron 13-vuotiaalle?
13-vuotiaalla on nyt 200 e rahaa. Hän tahtoisi laittaa ne tilille ja toivoo Visa Electronia.
Jätkällä ei ole mitään käsitystä rahan arvosta, ja käteinen valuu sormien välistä vartissa, nuo rahat olen pitänyt piilossa jottei heti kulu.
Olisko haitaksi vai hyödyksi jos olisi kortti? Tiliotteeltahan näkisi mihin kaikkeen rahaa on käytetty, käteisostosta ei jää kuin kuitti joka lentää heti roskiin... Mä luulisin että olisi hitusen mielenkiintoa seurata tilitapahtumia netistä, kun ruutupaperikirjanpitoon lapsi ei suostunut.
Kokemuksia?
Kommentit (6)
pankissa elektron maksaa 4 euroa kuussa.
OP:ssa ilmainen alle 26-vuotiaalle?
Meillä pelattiin pitkään käteisellä, koska ajattelin, että lapsen on hyvä konkreettisesti nähdä rahan kuluvan. Kuten kaikki tietään, kortilla osto on vähän eri juttu.
Etuna on kuitenkin se, että rahankäyttöä pystyy seuraamaan ja lapsikin näkee tarvittaessa tiliotteesta mihin raha meni. Meillä on lisäksi ollut haasteena tupakka ja alko, joten käteistä rahaa en enää anna, laitan vain kortille. JOs ei estä niin ainakin hankaloittaa tuon tyyppisiä ostoksia.
pankissa elektron maksaa 4 euroa kuussa.
Ainakin meillä (Osuuspankki) yksi kortti on ilmainen alle 26-vuotiaille.
Meillä lapsen Visa käy siis vain kaupassa. Automaattinostot on estetty.
Meillä otettiin lapsille juuri tuon ikäisenä Visa Electronit. On turvallisempi kuin käteinen, pystyy seuraamaan lapsen rahankäyttöä, ja voi laittaa maksimikäyttörajan/päivä, ettei mitään holtitonta voi mennä ostamaan. Lisäksi voi tarvittaessa itse koneelta siirtää tililtä rahaa pois, ettei voi käyttää, jos ei muu auta.
Siis paljon parempi joka tapauksessa kuin käteisen mukana pitäminen.