Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pystyn viemään lapseni verikokeeseen?

Vierailija
30.10.2012 |

3-vuotiaaltani otettiin verikoe pari viikkoa sitten keliakiatutkimuksi varten. Yleensä kovin rohkea poika panikoitui täysin: huusi, itki ja rimpuili. Varmaan 15 min yritimme puhua poikaa ympäri, tuloksetta. Lopulta jouduimme pitämään poikaa väkisin paikoillaan näytteen saamiseksi. Kokeen jälkeen poika sai pienen lelun ja oli ihan ok. Mutta tänään nielunäytettä otettaessa iski melkein yhtä paha paniikki eli joku kammo tuosta jäi. Emlat oli käytössä, mutta paniikki oli pahin ennen näytteen ottamista.

No, nyt sain kuulla, että joudumme parin viikon päästä uudelleen verikokeeseen. En tiedä, miten ihmeessä saan pojan sinne. Ei viitsisi huudattaen viedä, mutta ei keliakiaa voi tutkimattakaan jättää.

Vinkkejä?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on terveydenhuoltoalan pitkä koulutus ja työkokemus. Minä kannatan esilääkitystä, ja minun lastani ei "pidellä väkisin". Huomaa, että palstan sadistiäidit eivät piittaa lapsen käsrsimyksestä.

Vierailija
42/43 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille toiselle kyselijälle, kannattaa tosiaan laittaa emla-laastarit käteen etukäteen. Jos lapsella on jo paniikki, niin ei ne siihen auta, mutta eipähän ainakaan satu. Meillä on otettu paljon verikokeita sekä Jorvissa, Lastenklinikalla että Espoossa ihan terveysasemalla ja ihan hyvin on mennyt kaikissa. Kerran (noin neljästäkymmenestä verikokeesta) hoitaja ei saanut ekalla kerralla ja pyysi toisen hoitajan. En kyllä yhtään muista missä oli. Jorvissa kokenut anestesialääkäri puolestaan ei meinannut saada nukutuspiikkiä suoneen... että se on aika tapauskohtaista eikä edes ammattitaidosta kiinni.

Suurin hankaluushan noissa on jos lapsi menee paniikkiin. Mulla ei kukaan ole mennyt verikokeen suhteen, mutta kerran muutaman eläimen takia ja voin vaan sanoa, että jos on oikeasti paniikissa, siinä ei kyllä yhtään mikään puhe tai toimenpide auta. Jos näkisin, että lapsi on oikeasti paniikissa eikä vain vähän pelkää, niin jättäisin väliin ja koittaisin uudestaan seuraavana päivänä.

Meillä isompien kohdalla, joilla ei ole koskaan ollut emloja, on toiminut hyvin se, että on luvattu, että jos yrittää parhaansa mukaan olla reipas - itkeä saa jne, mennään ostamaan uusi lelu tai dvd. Samainen eläimistä panikoija nimittäin yhden rokotteen kanssa meni lähes paniikkiin ja hänelle tämä on toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on terveydenhuoltoalan pitkä koulutus ja työkokemus. Minä kannatan esilääkitystä, ja minun lastani ei "pidellä väkisin". Huomaa, että palstan sadistiäidit eivät piittaa lapsen käsrsimyksestä.

Suomi ei ole sivistysvaltio tämän hoitokulttuurin suhteen, täällä pihdataan kaikenlaista helpotusta viimeiseen asti, jos ei todella itsevarmasti osaa sitä pyytää. Monissa muissa maissa on aivan erilainen suhtautuminen; myös aikuisten kivut ja pelot otetaan huomioon. Esim. gastroskopia tehdään useimmissa maissa "humautettuna" aikuisillekin. Mutta eipä Suomessa.

Sitä ihmettelen, että onko näitä "ja sehän tehdään ja piste, ei siinä huudot auta" -ihmisiä oikeasti näin paljon vai onko täällä joku yksi sadisti floodaamassa omaa kantaansa. Näille sadisteille on usein tyypillistä sekin, että pelkäävä ja panikoiva lapsi on vain "uhmakas" ja tekee sen kiusallaan. Mullekin sanottiin lapsena, että mun pitää olla KILTTI kun pelkäsin suunnattomasti erinäisten jo aikaisemmin minulle aiheutettujen traumojen vuoksi. Ihan kuin kiltteys ja pelko olisivat toistensa vastakohdat...