Miten te oikeasti JAKSATTE imettää lasta vuositolkulla?
Tuohan menee herkästi siihen, että jos perheeseen tulee normaalitahdissa lisää lapsia niin äiti joutuu imettämään monta vuotta putkeen, ilman mitään taukoja!
Sori, en voi tajuta. Ja puhuva ja kävelevä lapsi tissiä vonkaamassa on irvokas näky.
Kommentit (60)
imettää vähän isompaa lasta? Ihan sama kuin kysyisi, että imetätkö naapuriakin.
kyllä nyt hyvänen aika tuonikäisen lapsen pitäisi syödä samaa ruokaa kuin aikuistenkin vai imetätkö miestäsikin? Hyi olkoon.
äidin himojen toteuttamiseksi?
Kun lapsi täyttää vuoden? Mitä se sitä ennen sitten on?
Rinnoilla on _kaksi_ tehtävää: seksuaalinen ja imettäminen. Nämä kaksi erillista tehtävää eivät yhdisty, eikä imetyksestä tule missään vaiheessa seksuaalista.
Sairaitten äitien taaperoiden himoimetys... yrrrkk.... menee kylmät väreet selkäpiitä pitkin...
Vajaa parivuotiaani imetyshetket on ihania rentoutumis- ja läheisyydentankkaushetkiä! Mikä on normaalitahti saada lisää lapsia? Jokainen pohtii kai perhesuunnittelunsa itselleen/perheelleen sopivalla tavalla. Itse en haluaisi uutta lasta ennenkuin esikoinen on vähintään 3 vuotta, mutta se ei johdu siitä, että haluaisin "imetystaukoja", vaan haluaisin, että kuopuksen vauva-aikana isompi sisarus osaisi jo jonkin verran käydä itse vessassa ja jaksaa kävellä. Voisin hyvinkin kuvitella tandemimettäväni molempia lapsia.
Ja tissiä pyytävän puhuvan ja kävelevän lapsen irvokkuushan on vain ja ainoastaan omassa päässäsi. Suurimmassa osassa maailmaa lapsia imetetään 2-7 vuotta. Länsimaissakin taaperoikäisiä imetetään enemmän kuin ehkä kuvittelet, moni vain tekee sitä "kaapissa", koska ei halua lapsensa kärsivän ympäristön paheksunnasta. Ja koska ympäristössä ei näy isompia lapsia imettäviä äitejä, tehdään helposti virheellinen päätelmä, että se olisi täysin tavatonta ja epänormaalia, vaikka näin ei ole.
(Ja kyllä, tuollakin imemisellä maidontuloa voi ylläpitää) Ei nyt kovinkaan rasittavaa.
Pahantuulinen, väsynyt tai surullinen lapsi saa hörpyn tissiä ja rauhoittuu ja lähtee tyytyväisenä touhuamaan.
Varmaan riippuu tosi paljon lapsen luonteesta ja siitä syökö rintaa öisin.
Itse en olisi enää hetkeäkään jaksanut imetystä. 1-vuotias söi öisin 3-5 kertaa tissiä ja päivälläkään ei mikään ruoka kelvannut, kun tissi olisi ollut niin paljon parempaa. Kauheita raivareita sai vaikka kesken leikkien tai sylissä istumisten, kun olisikin yhtäkkiä halunnut taas rinnalle. Päätin lopettaa imetyksen ja kuukauden päästä koitti vapaus. Lapsi alkoi syödä kunnon ruokaa mahan täyteen niin ei tarvinnut roikkua rinnalla parin tunnin välein. Rauhoittui muutenkin ihan selvästi ja on ollut siitä lähtien tosi tyytyväinen.
Jotenkin minulle jäi koko imetyspuuhasta aika ikävä maku suuhun, kun tuo loppuaika oli kamalaa raivoamista, ja olo oli niin ihanan vapaa, kun homman sai lopettaa.
Toki ymmärrän, että kaikilla imetys ei ole tuollaista taistelua, ja silloin voi helposti jatkaa pitempääkin.
Mun penskat on aina käyttäneet tissiä tuttina ja olleen siinä tyytyväisinä tunninkin kerrallaan. Just silloin olen ehtinyt srffaamaan netissä, lukemaan kirjoja ja nukkumaan. Muutenhan se elämä taaperon kanssa on ihan tukka putkella menemistä kävelevän katastrofin perässä.
t. 5x3 vuotta imettänyt
Pahantuulinen, väsynyt tai surullinen lapsi saa hörpyn tissiä ja rauhoittuu ja lähtee tyytyväisenä touhuamaan.
Oli aika kornia kun olivat meillä kylässä ja oltiin kahvipöydässä. Pentu tuli roikkumaan äitiin ja karjui tissiä. Äiti siinä nosti tyynesti puseron ja veti tissin esiin siinä kahvipöydässä ja parivuotias venytti ja vanutti nänniä oikein siinä kaikkien edessä.
Jäi pullat syömättä.
Mutta kaikkein parasta oli kun lapsi oli imenyt tissin tyhjäksi, äiti alkoi selittää, kuinka hänen miehensä on aina hänen tisseissään kiinni ja alkoi vaivata siinä kaikkien edessä niitä hehtolitra XXXF kupin tissejään :D
Taaperoimettäjät eivät kyllä ihan täysillä käy.
Mun mielestä aluksi imetys oli raskasta joo, kun oltiin juuri tultu laitokselta kotiin ja tuntui, että TAASKO mun pitää imettää. Se jopa vähän ahdisti. En osannut aluksi ennakoida vauvan nälkää ja esim. herättää vauvaa, jos hän nukkui poikkeuksellisen pitkän pätkän, vaan annoin itse herätä ja sitten tulikin rintaraivari.
Mutta nyt 1-vuotiaana imetys on ihan erilaista! Annan lapselle tissiä esim. aterian jälkeen tai silloin, kun lapsi tuntuu sitä kaipaavan. Jos nukutan lapsen sisälle, annan tissiä ja nukutan syliin. Yöllä annan tissiä kerran, joskus imetyskertoja on kaksi, jos lapsi esim. näkee painajaista.
Mun mielestä lapsessa on tämän ikäisenä paljon haastavampaa se, että hän kiikkuu välillä koko ajan lahkeessa, kun pitäisi tehdä ruokaa, tai sitten tekee sellaisia asioita, joita ei saisi tehdä, mutta ei vielä ymmärrä kieltoja. Imettäminen on varmasti yksi tämän vaiheen lapsenhoidon helpoimpia ja yksinkertaisimpia asioita.
Se, että joku kokee taaperon imettämisen jotenkin vastenmielisenä, ei kerro siitä imettämisestä oikeasti mitään, se on joku henkilökohtainen päänsisäinen juttu.
jaa, no en jaksakaan.Aion imettää kork. muutaman kuukauden, ehkä 2-3kk.
Kyllä mua risoo enemmän se että pitää JAKSAA monta kertaa päivässä vaihtaa vaippoja. Puhumattakaan kaikista rasittavista kotitöistä. Plääh. Imettäminen on niiiiiiiiiiiiiiin vaivatonta verrattuna vaikka pyykkäämiseen, mikä sekin vaan pitää jaksaa tehdä.
Imettäessä voi vaikka kattoa telkkaa tai selata nettiä... että eipä tunnu missään :D
on keino rauhoitta lapsi.
Mun lapsilla on suht pitkät ikäerot joten en ole imettänyt ihan putkeen.
Ja mitä tulee irvokkaaseen näkyyn, ongelma on täysin sinun päässäsi. Ei lapsi äidin silmissä muutu "irvokkaaksi" vain siksi, että hän oppii puhumaan ja kävelemään, sama lapsi hän silti on.
Ja moni lapsi syö vielä parivuotiaana tutti ja juo pullosta. Miksi se ei näytä irvokkaalta?
Mulla on 1kk vauva, enkä muuta ehdi tehdä kuin imettää. Vauva siis syö aika lailla jatkuvasti ja viihtyy rinnalla pitkään. Tietenkään joku yli 1v ei enää ime niin usein, mutta silti... Tää on jotenkin henkisesti rasittavaa, varsinkin öisin odotan vain että olispa se vauva jo syönyt. Sata kertaa helpommalla pääsisi kuin antaisi pullosta, mutta siihen en kuitenkaan aio ryhtyä.
Mulla on 1kk vauva, enkä muuta ehdi tehdä kuin imettää. Vauva siis syö aika lailla jatkuvasti ja viihtyy rinnalla pitkään.
Minä imetin 1,5-vuotiasta 1 tai 2 kertaa päivässä ehkä noin 10 minuuttia kerrallaan. Ei se ollut mitenkään työlästä.
Alussa se on sellaista, tosi sitovaa! Mutta myöhemmin se helpottaa, siitä tulee niin paljon helpompaa eikä isompi lapsi tarvi sitä tissiä koko ajan niin kuin pikkuvauva. Varaudu siihen, että tulee tiheän imun kausia aina välillä - ne menee muutamassa päivässä ohi itsestään.
Minusta ei olisi heräilemään ja pulloja laittamaan yöllä. On niin paljon helpompaa vain kääntää kylkeä, nostaa paitaa ja jatkaa unia. :) Myös imettävän äidin unenlaatu on parempi ja heräilyt synkassa vauvan kanssa - kaksi hyvää syytä lisää jatkaa imetystä. :)
Minulle imetykset on lepotaukoja, saan vilkkaat lapset hetkeksi rauhoittumaan ja saan ehkä itsekin hetken torkahtaa samalla, ilman että mietin mitä koiruuksia nyt tehdään. Yölläkin saan nukuttua - perhepedissä inahdus -> paita ylös ja tissi suuhun ->kaikki jatkaa unia. Jos kokisin että "joutuisin" imettämään, varmaan lopettaisinkin. Mutta tämä on niin monella tapaa elämää helpottava asia. Syömättömyyskaudet, flunssakaudet, känkkäränkkäpäivät, nuijanukutus... Patenttiratkaisu kaikkeen. :D Meidän lapsilla ei ole ollut esim. korvatulehduksia kuin toisella yksi. Sairaan lapsen kanssa yövalvomiset esim on siis minimoitu. Samoin itselläni atooppinen ihottuma; tyttäreni taipeet alkoivat kutista vasta 2,5-vuotiaana eikä vieläkään pahasti.
laittaa tiskejä. Enkä järjestellä ja imuroida ja viedä roskia ja siivota kaikkien jälkiä. Mutta kahta poikaani jaksan kyllä imettää, toivottavasti vielä vuosia eteenpäin (nyt 2 takana) ;)
En jaksa hoitaa kipeitä lasta. Kuopouksen syntymään jälkeen esikoisille ei tullut edes räkätauti yli vuoden. Sai tissiä 2-4krt päivässä.
Imetys oli ALUSSA sen verran työlästä, hankalaa ja kivuliastakin ekat pari kuukautta, etten halua heti lopettaa kun siitä tulikin ihan helppoa sen jälkeen!
Vähän outoa minunkin mielestä, jos joku imettää vaikkapa yli viisivuotiasta, mutta en silti arvostele, kun asia ei mulle kuulu, enkä ihmisiä tunne. Kaikki mikä on outoa ja tuntematonta, voipi kaiketi pelottaa...?!f
Mä en ole suunnitellut milloin lopetan, nyt kuopus on 1v3kk, voisin kuvitella että ehkä 2-2,5-vuotiaana. En ole niin luomuintoilija eetä lapsentahtisuus olisi päämääräni.
Mitään irvokasta taaperon imetyksessä ei ole, kyllä se irvokkuus tai pervous on ihan ap sun omassa päässäsi!
Esikoinen oli osittaisimetyksellä 4kk, joten tiedän myös toisenlaisen "tyylin". Täysimetys, perhepeti ja taaperoimetys on kyllä olleet paljon mukavampi, helpompi, lapsiystävällisempi ja leppoisampi tapa ainakin minulle ja lapselleni.
T. Ihan tavallinen 34v äiti ja taaperoimettäjä