Miten te oikeasti JAKSATTE imettää lasta vuositolkulla?
Tuohan menee herkästi siihen, että jos perheeseen tulee normaalitahdissa lisää lapsia niin äiti joutuu imettämään monta vuotta putkeen, ilman mitään taukoja!
Sori, en voi tajuta. Ja puhuva ja kävelevä lapsi tissiä vonkaamassa on irvokas näky.
Kommentit (60)
..ruotsalaisessa yliopistossa. Elvikset on sitten toinen juttu, ei kiinnosta. Tässä ei ole kysymys mistään uskon asiasta, vaan laboratorio-olosuhteissa todetuista asioista. Sori vaan jos se ylittää sinun horisonttisi.
http://www.science.gu.se/english/News/News_detail/Substance_in_breast_m…
mutta millähän auktoriteetilla sinä julistat nämä pseudotutkimukseksi?
Nimittäin av -suurälyvapauden tuomalla auktoriteetilla. =) Et lycka till vaan meille molemmille, eikö? Ja toivottavasti sunkaan tissit eivät nyt niin järkyttävän venyneet ole, kun eikö luonto kuitenkin korjaa niitä ja kudostyypeissäkin on eroja.
Ja mitään syy-seuraussuhdettahan ei voi aivotoiminnan tasolle ja tissien venyneisyydelle todistaa. Tästä en ainakaan ole yhtään vähänkään vakavammin otettavaa tutkimusta nähnyt.
vaan annan maitoa lapselleni. En esim. imetä kaula-aukosta tai kisko koko rintaa ulos paidasta. (Toisaalta en arvostele niitäkään, jotka sen tekevät, kyllä Suomessa on jo niin paljon paljasta pintaa nähty, että on ihme, jos ne jotakuta hetkauttaa.) Ja kyllä voi huomaavaisesti katsoa toiseen suuntaan, jos ei halua nähdä sitä vilahdusta, mikä näkyy ennen ja jälkeen. En ole tulossa sinulle kylään vaan vierailen ystävieni luona, jotka ovat ihan yhtä moukkamaisia kuin minä, tai sukulaisilla, jotka ovat kestäneet nisieni näkemisen ihan hyvin. Kyllä minun kahvit ja ruoat jäähtyvät ihan tarpeeksi usein muutenkin, vaikken joka imetystä varten siirtyisikään pois pöydästä.
Vieraammassa seurassa toki yritän olla vielä diskreetimpi, jos tilanne sallii.
..ruotsalaisessa yliopistossa. Elvikset on sitten toinen juttu, ei kiinnosta. Tässä ei ole kysymys mistään uskon asiasta, vaan laboratorio-olosuhteissa todetuista asioista. Sori vaan jos se ylittää sinun horisonttisi.
<a href="http://www.science.gu.se/english/News/News_detail/Substance_in_breast_m…" alt="http://www.science.gu.se/english/News/News_detail/Substance_in_breast_m…">http://www.science.gu.se/english/News/News_detail/Substance_in_breast_m…;
Ja keskitytään vaan itse tutkimusaiheeseen.
Minkä ikäisen lapsen äidin maidosta oli kyse? Tutkimusselosteesta tätä ei näyttänyt löytyvän, olettamuksena näytti olevan että kaikki äidinmaito on rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan yhdenmukaista mikä ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Tämä ei lisää luottamustani tutkimukseen.
Vai oliko kyse pelkästään ternimaidosta?
mielenkiintoista vain seurata, mitä kuraa tännekin keskustelupalstalle suolletaan.
Minun rintani ainakin toteuttavat käyttötarkoitustaan. Ylpeänä kannan venyneitä tissejäni, vaikka sinä et niitä varmaan kestäisi nähdä. Uimahallin saunassa tavataan :D
En ihan oikeasti ymmärrä, miksi pitää yrittää loukata toisia menemällä henkilökohtaisuuksiin.
imetys väsytä mua yhtään eikä siitä tarvii mitään taukoja.
Siinä mielessä en ymmärrä kysymystä. Kaikkein vaivattomin asia se lapsen hoidossa on. Voi katella vaikka telkkaa tai surffata netissä ja samlla viettää rauhallisen ja miellyttävän läheisen hetken taaperon kanssa.
Kolme tasapainoista lasta on.
-silloin kyseessä ei olisi ternimaito, vaan myöhempinä viikkoina/kuukausina lypsetty maito. Tuossa tutkimuksessa oleellista ei ollut maidon koostumuksen muuttuminen eri vaiheissa, vaan yksinkertaisesti tuon maidossa olevan proteiinin toiminta. Mutta jos otetaan huomioon ne tutkimukset, joissa on todettu rintasyöpäriskin pienenevän sitä enemmän, mitä pitempään imetys jatkuu, niin mahdollista on, että tuota proteiinia on yhtä lailla myöhemmin tuotetussa maidossa kuin ensikuukausina.
Tosin itse olen en imettänyt vuositolkulla vain ekaa 1v8kk ja tokaa 1v4kk. Ei niitä lapsia tarvitse tehtailla sellaista vauhtia,ettei niitä hoitaa jaksa!
JA toisekseen miten sä jaksat antaa niille omille lapsillesi ruokaa tai juomista? Ei se lapsi siinä tissillä kokoajan roiku. Isompi lapsi yleensä 1-2 kertaa päivässä.
Siis sellaista mitä se ei saisi normaaliravinnosta? Ei mitään. Sairaitten äitien taaperoiden himoimetys... yrrrkk.... menee kylmät väreet selkäpiitä pitkin...
...laskenee lähinnä imetysaikana alhaisempi estrogeenihormonitaso?
-silloin kyseessä ei olisi ternimaito, vaan myöhempinä viikkoina/kuukausina lypsetty maito. Tuossa tutkimuksessa oleellista ei ollut maidon koostumuksen muuttuminen eri vaiheissa, vaan yksinkertaisesti tuon maidossa olevan proteiinin toiminta. Mutta jos otetaan huomioon ne tutkimukset, joissa on todettu rintasyöpäriskin pienenevän sitä enemmän, mitä pitempään imetys jatkuu, niin mahdollista on, että tuota proteiinia on yhtä lailla myöhemmin tuotetussa maidossa kuin ensikuukausina.
Ja lehmän maidossako tai jonkin muun nisäkkään maidossa ei kyseistä proteiinia ole? En usko.
Tuo tutkimus kuulostaa jonkin järkensä menettäneen imettäjä-äidin järkensä menettäneen puolison tutkimukselta. Todella.
Siis ovathan ihmisen tissit ihan kivat verrattuina esim. joihinkin lehmän utareihin, mutta ei se maito ole sen kummallisempaa, kun ei ole maidontuottovermeiden ulkonäöstä kysymys. Ainoa vaan, että suoraan tissistä imaistuna sitä ei ole käsitelty mitenkään. Eli varmaan pätisi esim. lehmän tai vuohen maitoon jos terveysviranomaiset vaan antaisivat sitä maitoa käsittelemättömänä myydä.
Toki jos itse haluaa olla lehmänä/vuohena, mihin sitä toista utareellista siinä enää tarvitsisi?
Ja mikä on kullekin normitahti hankkia lapsia? Meillä on vain yksi, toinen ehkä tulee joskus tai sitten ei mutta alunperinkin ajattelin, että ikäeroa mahdollisella toisella ja ensimmäisellä tulisi olla vähintään kolme vuotta. Suurimman osan elinvuosistani taidan joka tapauksessa olla imettämättä vaikka lapsia tulisi kaksikin (tämä on itselleni maksimi jos ei kerralla synny yhtä vauvaa enempää) vaikka 7 vuoden ikäerolla ja imettäisin kumpaakin 7 vuotta. Itse nimittäin ajattelen, että viimeistään koulun alkaessa tekisin vieroituksen jollei lapsi sitä ennen itse vieroittuisi. Tällä laskelmalla imetysvuosia voisi tulla max 14 ja pidän kyllä tätä aika epätodennäköisenä vaihtoehtona mutta jaksamista en kyllä epäile koska ei imetys kovin raskasta ole vallankaan ison lapsen kanssa.
Alkuun imetyksessä oli haasteita mutta olin tosi onnellinen, että sain imetyksen siitä huolimatta onnistumaan. Mitä isompi vauva oli sitä helmpompaa oli imettäminen. Nyt kun lapsi on kolme ja imetän kaksi kertaa päivässä ei tästä ole mitään vaivaa tai asiassa mitään erityistä jaksamista. Paljon enemmän aikaa ja jaksamista kuluttaa vaika siivoaminen, pyykkäminen ja ruuanlaitto. Käytän myös vaikka lapselle lukemiseen päivittäin huomattavasti enemmän aikaa kuin imetykseen. Jos olen vuorokauden poissa lapsen luota ei tämä ole mikään ongelma. Jos yllättäen tulisi vaikka viikon reissu, jolle olisi pakko lähteä niin se varmaan lopettaisi imetyksen siihen. Tällaisille reissuille en kuitenkaan näin pienen lapsen äitinä kovin herkästi mielelläni lähde mutta toisaalta jos imetys nyt loppuisi se olisi mikään katastrofi. Tämäkin on vanhemman lapsen imettämisessä helppoa. Olisi harmittanut jos imetys olisi loppunut kolmen kuukauden iässä mutta kolmen vuoden iässä ei ole enää mitään suorituspaineita vaan imetystä voi jatkaa kun se on sekä lapsen että omasta mielestä ok.
Ja kuten joku sanoikin ei oma lapsi näytä irvokkaalta vaikka pyytäisi rintaa. Kieltämättä oman lapsen kanssa on helppoa kun ei hän enää pyytele rintaa juurikaan muiden ihmisten kuullen. Esimerkiksi hänen perhepäivähoitajalleen tuli ihan totaaliyllätyksenä monen kuukauden hoitamisen jälkeen se, että imetän vielä. Lapsi sanoi aamulla kun vein hoitoon tyytyväisenä, ettei ole vielä syönyt aamupalaa vain aamurintaa. Itse en ollut ajatellut, että asiaa pitäisi salata mutten ollut myöskään puhunut asiasta kun ajattelin, ettei se hoitoon vaikuta kuten ei vaikuttanutkaan. Hauska oli kuitenkin tuo tilanne :)
Kaikkineen imetys on ollut mukavaa. Kun vauva oli pieni niin imetys mielestäni tuki hirveästi jaksamista ja antoi hyvää oloa ja toisaalta taas unetti itseä silloin kun oli hyvä nukkua ja kerätä voimia. Ehkä parasta oli se, että kun vauvana lapseni sairasti ei häntä jouduttu koskaan nesteyttämään tai joutunut sairaalahoitoon. Vaikea tietää mikä tässä johtui imetyksestä ja mikä ei.
Mutta en mä kyllä tauotta ole imettänyt koko tuota aikaa :D Joo sen ymmärrän, ettei joku jaksa istua paikallaan imettämässä 3,5 vuotta putkeen, mutta onneks ei tarviikaan. Ei vastasyntynytkään ihan kokoajan tissillä ole. Tänä kesänä käytiin miehen kanssa viikonloppulomalla ranskassa, ei ollu imetyksen suhteen ongelmia vaikka lapsi oli mummolassa sen aikaa. Nykyään ottaa huikkaa aamulla ja illalla ja sit viikonloppuisin päivälläkin, vähintään päiväunien yhteydessä. Että en tosiaan istu imettämässä 24/7...
meinaatko lopettaa ennen esikouluikää?
Alkuperänen viesti ei ollut minun mutta voin silti vastata. Tyttö 4,5v on ilmoitautunut että lopetta kun täyttää 7v. Eli eskarissa vielä imee mutta koulussa ei. :)
Ihanaa pitää omaa lasta lähellä ja samalla tarjota hänelle läheisyyttä ja ravintoa.
Ja toki olen pitänyt tauon ennen seuraavan tuloa, että jokainen pieni saa olla se maailman tärkein edes sen pienen hetken ilman isompia sisaruksia. Ja kyllä kaikki lapseni ovat minulle maailman tärkeimpiä aina:)
ja lähes 5 vuotta imetystä takana. En kokenut hankalaksi vaan lähinnä helpoksi.
Ja muista rakas ap, että ne ovat minun lapsiani, ja ne eivät näytä ikinä irvokkailta minun silmissäni.
Sinun lapsesi saattavat kuitenkin näyttää minun silmissäni rumilta ja irvokkailta, vaikka eivät rintaa pyytäisikään. Itse taidat kuitenkin nähdä omat lapsesi vain maailman kauneimpina?
Tosin itse olen en imettänyt vuositolkulla vain ekaa 1v8kk ja tokaa 1v4kk. Ei niitä lapsia tarvitse tehtailla sellaista vauhtia,ettei niitä hoitaa jaksa!
JA toisekseen miten sä jaksat antaa niille omille lapsillesi ruokaa tai juomista? Ei se lapsi siinä tissillä kokoajan roiku. Isompi lapsi yleensä 1-2 kertaa päivässä.
reilun 1,5-vuotiaan kanssa, kun sen ansiosta minun ei tarvinnut valvoa yökausia korvatulehduksesta kärsivän lapsen kanssa toisin kuin kahden vanhemman lapsen kohdalla vastaavassa iässä.
Samalla huomasin myös, että 1-2-vuotiaan imetys helpotti elämää muutenkin todella paljon. Esim. matkustelu oli paljon helpompaa, kun aina oli mukana lapselle sopivaa välipalaa. Minulla oli vertailukohtaa, sillä olin lopettanut kahden vanhemman lapsen imetyksen alle 1-vuotiaana.
1-vuotiasta ei todellakaan tarvitse imettää yhtä tiheästi kuin vauvaa. 1-2 imetyskertaa vuorokaudessa ei aiheuta juurikaan vaivaa.
[i
Mutta kaikkein parasta oli kun lapsi oli imenyt tissin tyhjäksi, äiti alkoi selittää, kuinka hänen miehensä on aina hänen tisseissään kiinni ja alkoi vaivata siinä kaikkien edessä niitä hehtolitra XXXF kupin tissejään :D
Taaperoimettäjät eivät kyllä ihan täysillä käy.
Siis se, et sun tuttusi on vähän... 'Rempseä', tarkoittaa siis kiistatta sitä, et me kaikki ollaan? Pöljä?
Ja lehmän maidossako tai jonkin muun nisäkkään maidossa ei kyseistä proteiinia ole? En usko.
Tuo tutkimus kuulostaa jonkin järkensä menettäneen imettäjä-äidin järkensä menettäneen puolison tutkimukselta. Todella.
Siis ovathan ihmisen tissit ihan kivat verrattuina esim. joihinkin lehmän utareihin, mutta ei se maito ole sen kummallisempaa, kun ei ole maidontuottovermeiden ulkonäöstä kysymys. Ainoa vaan, että suoraan tissistä imaistuna sitä ei ole käsitelty mitenkään. Eli varmaan pätisi esim. lehmän tai vuohen maitoon jos terveysviranomaiset vaan antaisivat sitä maitoa käsittelemättömänä myydä.
Toki jos itse haluaa olla lehmänä/vuohena, mihin sitä toista utareellista siinä enää tarvitsisi?
Lehmän, märehtijän maito on tarkoitettu vasikoille, ei ihmislapselle. Meidän ja lehmien biokemia on hyvin erilaista. Minkä järjen nimissä olis parempi tarjota lapselleen jonkun muun elukan maitoa kuin äidin omaa?
mutta millähän auktoriteetilla sinä julistat nämä pseudotutkimukseksi?