Kirjesalaisuus pois sähköposteista, Viestisi luetaan!
Oletko huomannut pienen EU:ssa valmisteilla olevan direktiivin, jossa lasten suojelemiseksi seksuaaliväkivallalta ollaan valmiita lopettamaan kirjesalaisuus sähköposti- whatsApp- messeger ym osalta.
Sisänsä hyvä perustelu, tuota on vaikea kiistää tai kieltää. Suomessa olemme tottuneet aukottomaan salattavuuteen posti- sähköposti- ym viestien osalta. Nyt se siis murretaan EU:n direktiivillä, jossa velvoitetaan verkkopalvelujen tarjoajat tutkimaan viestiliikennettään.
Alla on sama asia linkkinä ylen uutiseen asiasta. Pitäisikö tuosta olla huolissaan? Käytetäänkö lapsia vain tekosyynä että yhteiskunta kiristää kontrolliaan kansalaisista? Lapsien suojelu on sellainen peruste, että sitä on hankala kiistää eikä se yleensä saa suosiota, siksi tuon läpimeno on todennäköistä.
Uutislinkki: https://yle.fi/a/74-20091448
Kommentit (11)
Ei kai Suomessa enää ole viestintäsalaisuudesta mitään jäljellä? Se ei sopisi kotimaiseen totalitarismiimme.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa enää ole viestintäsalaisuudesta mitään jäljellä? Se ei sopisi kotimaiseen totalitarismiimme.
Heh. No mutta siis virallisesti.
Mun syteri jällen lähetää saamansa lähetää toisten fotot ja tekstit kolmannelle systerille ja pohtivat niitä.Eiks oo tyhmät kuvat ja kato mitä se kirjotaa.Sama F,B valkokuvat.Niin miksi ei tapahtuisi aloiteen tekijän aihe?
Googlehan on tätä tehnyt jo kauan.
Aina voi palata kirjoittamaan kirjeitä. Voisi olla ihan kiva vaihteeksi saada oikea kirje.
Olen huomannut, erosin siks jo Facebookista, kun sieltäkin saa jatkossa jukaista ja kerätä viestejä mihin tahansa.
Myös googlessa olen törmännyt siihen, että haluaa näyttää mun (lähes oikein) osoitteeni jonnekin eli tekoäly kerää kai sitäkin mitä asiaa haet hakukoneella. Vielä tulee varoitus ja on mahdollisuus perua.
Hyvähän se on, että rikollisia jahdataan, mutta ....
Jos asia X (esim., perustelu lapsen suojelusta) mahdollistaa asia Y:n (esim. totalitaarinen kansalaisvalvonta ja henkilökohtaisten viestien lukeminen), niin aivan varmasti asiaa X tullaan käyttämään perusteena koko ajan.
Miksi luulette että demokratia ym asiat ovat itseisarvo? Tavallinen kansa on vain kuin kusiaispesän työläisiä, ei kansalla ole koskaan ollut oikeuksia, olemme ihmiskunnan eliitin palvelijoita, demokratia, uskonto, vapaus jne ovat vain valheita, joilla kansaa voidaan pitää kahleissa ilman että ne kovin paljoa kapinoivat.
Lukekaa historiaa 1800- tai aiemmilta ajoilta, jokainen pärjää omillaan, mitään oikeuksia ei ollut!
Herätkää arjessanne, olette orjia, ette mitään muuta.
Lapsia suojellaan jo ihan tarpeeksi.
Hä? Et kai ole pitänyt sähköpostia vahvasti salttuna kommunikaatioväylänä tähän asti?
Ja WhatsApp-käyttöehdotkin jäivät lukematta/ymmärtämättä?