2000-luvun alun trendejä!
2000-luvun alun trendejä pohdittiin jossain ketjussa, ja mun tuli mieleen pari:
- likaisen näköiset farkut (tämä lähti varmaan Dieselin Luxury of Dirt -mallistosta)
- farkkujen katkaistu vyötärönauha (tämän trendin taisi aloittaa Mariah Carey)
- farkut, joiden sivusaumat oli avattu ja ommeltu sitten yhteen niin, että huolittelemattomat reunat jäivät ulospäin
- niitin housujen sivusaumoissa
- niittivyöt
Mulla oli varmaan kaikki nämä trendit samoissa housuissa: ostin Henkkamaukalta valmiiksi likaiset farkut. Jossain vaiheessa kyllästyin niihin ja aloin tuunata. Ensin madalsin vyötäröä katkaisemalla puolet vyötärönauhasta pois. Sitten avasin sivusaumat. Sitten värjäsin ne mustaksi ja laitoin niittejä lahkeisiin. Kys. farkkuja tietenkin käytin niittivyön kanssa!
Kommentit (51)
Mä olin tuolloin 2000-2001 parikymppinen ja käytin kaikkea noita, mitä 49 luetteli. :D Noihin aikoihin luovuin hopparityylistä ja siirryin Miss Sixtyihin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 16:29"]
Harmaa oli jossain vaiheessa muotia 2000-luvun alussa.
[/quote]
Jep se oli millennium-harmaata. Ja muistatteko sen vihreän sävyn jota oli kaikkialla musavideoista tietsikoihin?
Kengät oli vielä aika paksupohjaisia, sitten tulivat piikkinokkaiset saappaat. Kulutuspestyt farkut, leveet lantiovyöt ja niittivyöt. Paidoissa oli sellaisia hippihenkisiä tai sitten ne oli tosi timmejä ja lyhyitä, niin että perse ja stringit vilkkui.
stringit vilkkui- tätä on varmasti vaikea uskoa nykyään
Joo, stringit! Käyttääköhän kuka niitä enää nykyään?
onneksi olen aina ollut tyylitön...
Harmaa oli jossain vaiheessa muotia 2000-luvun alussa.
Monet näistä on jo mainittukin, mutta listaan tähän nyt kaiken, mikä itselleni tulee mieleen:
-Keskeltä valkaistut, sivuilta tummat farkut (näkyy olevan suomalaisen white trashin suosiossa edelleen..)
-Pitkät farkkutakit -ja hameet
-Niukat ribbineuletakit
-Sellaset minikokoiset hainhampaat, joilla vedettiin etutukka taakse. Yleensä olivat joitain perhoskuvioituja ainakin mulla
-Paksupohjaiset "spaissari-kengät"
-Pienet olkalaukut
-Piikkikärkiset saapppaat ja korkkarit
-Trikoopaidat, joissa oli joku High School-tyylinen printti
-Farkkutakki ja farkut samaa pesua
-Huulet rajattu tummemmalla kynällä kuin huulipuna
tai vastaavasti todella vaaleat, lähes valkoiset huulet
-Avaruustyyli, eli ihmeellisen malliset vaaleanharmaat asut
-Palkkiraidat (tunnetaan nykyisin käsitteellä lähiöraidat)
-Stretch-saappaat
-Jakkupuvut
-Vaaleansininen
-Kolmiohuivi päässä
-Sulkakorut ja hippityyli yleensä
-Supermatalat vyötäröt housuissa, joista stringit loisti. Muistan monilla merkeillä olleen vartavasten sellasia stringejä, joissa oli joku blingbling häntäluun kohdalla
Pikkukaupungissa asuneena muistan myös, että oli maailman hienointa, kun pääsi sellaiseen kaupunkiin käymään, jossa oli H&M. Siihen aikaan hennesi oli vain isoimmissa kaupungeissa, ja tosi kova juttu :D
Joo menin 2001 yläasteelle ja muistelisin, että oli kaksi kautta, toisella kaudella puaniset housut olivat maailman tyylikkäimmät ja sen jälkeen muodin huipulle nousi liilaat housut. Yläasteella mun kaikki housut oli helvetin ohutta ja kireetä stretchiä, lahkeet levenivät tosi paljon alaspäin ja lantiolla kuului olla leveä vyö. Nuorilla oli aika paljon sellaisia kankaisia vöitä, en oikein osaa sanoa mitä materiaalia, mutta ne kiristettiin sellaisella metallisoljella jossa oli läppä. Niissä saattoi myös lukea jotain "star" tai "sexy."Muistan myös, että jos halusi erottua pissiksistä, piti ostaa sellaiset Carhartin suorat housut. Mun poikaystävä pakotti silloin mut käyttämään sellaisia, kun olin kuulemma liian teini :D
Mun kaveripiirissä oli myös kaikilla farkkutakit ja mahtoi olla idiootin näköstä kun kuljettiin niissä takeissamme :D Lisäksi kengistä piti valita joko skeittarit tai sitten sellaiset paksupohjaiset. Topit oli tosi lyhyitä ja painatus oli ehdoton!! Mieluiten joku "99% angel" tai jotain tuollaista pikkutuhmaa mutta söpöä.
Niin ja muistan kuoilanneeni sellaisia sukellusasukankaasta tehtyjä takkeja!
Mä olin kyllä ihan kamala pissis, mutta mukavaa aikaa tuo oli, naurattaa vaan nyt noi vaatteet...
Semmonen beigeruudullinen "burberry"-huivi
Joskus 2002 tuli Shakira, ja hänen tyylinsä levisi ainakin mun kotikaupungissani pienimuotoisen trendin lailla. Siis ainakin oli erinäisiä hapsuvöitä yhdistettynä noihin jo mainittuihin to-del-la matalavyötäröisiin farkkuihin. Lisäksi usein hyvin antavia kaula-aukkoja näkyi etenkin yöelämässä.
Itse hurahdin tekstipaitoihin, löytyi jos milläkin lausahduksella varustettuna. Tosin nuo 99% angel -napapaidat tulivat ainakin meidän leveysasteelle jo 90-luvulla Fiorellan myötä.
Glitteriä naamaan. Poskipunan päälle, huuliin, dekoltee-alueelle, kulmakarvojen alle, luomiin... tuubista, puikosta, purnukasta, you name it.
Valkoinen silmärajaus.
Cowboy-tyyli eli stetsonit sekä miehillä että naisilla.
mataliin vyötäröihin yhdistettynä string-alushousut. Jaiks.
Ja hei muistatteko kun housuissa ei ollut vetoketjua vaan NYÖRITYS siinä edessä :D Nyöritystä saattoi olla myös sivussa.. Nääkin taisi olla shakirajuttuja..
Eikö legginsit tulleet 2000-luvun alussa? Itse olin jo aloittanut yliopistossa, eivätkä pissistyylit enää paljon kiinnostaneet :D
100% angel-napapaitoja meillä käytettiin yläasteella 90-luvun puolivälissä.
200-luvun alussa ei kyllä ollut vielä legginsejä.. Ne tuli varmaan siinä lähempää puolta väliä, eka ilmentymä oli se kun kaikilla oli puolipohkeeseen ulottuvat legginsit ja minifarkkuhame.. Ja näitä muuten näkee vielä tänäkin päivänä ;)
Mä hommasin muuten ekat leggarit 2003, olin sinä kesänä reilaamassa ja nappasin tyylin jostain. Niitä myytiin jo silloin Hennesissä, ja pätkin niitä myös itse erilaisista sukkahousuista. Pidin niitä sellaisten leveiden, vähän polven alle ulottuvien hameiden kanssa. Niin, ja opiskelin silloin yliopistossa, enkä koskaan ole ollut pissis.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 19:42"]
Joo menin 2001 yläasteelle ja muistelisin, että oli kaksi kautta, toisella kaudella puaniset housut olivat maailman tyylikkäimmät ja sen jälkeen muodin huipulle nousi liilaat housut. Yläasteella mun kaikki housut oli helvetin ohutta ja kireetä stretchiä, lahkeet levenivät tosi paljon alaspäin ja lantiolla kuului olla leveä vyö. Nuorilla oli aika paljon sellaisia kankaisia vöitä, en oikein osaa sanoa mitä materiaalia, mutta ne kiristettiin sellaisella metallisoljella jossa oli läppä. Niissä saattoi myös lukea jotain "star" tai "sexy."Muistan myös, että jos halusi erottua pissiksistä, piti ostaa sellaiset Carhartin suorat housut. Mun poikaystävä pakotti silloin mut käyttämään sellaisia, kun olin kuulemma liian teini :D
Mun kaveripiirissä oli myös kaikilla farkkutakit ja mahtoi olla idiootin näköstä kun kuljettiin niissä takeissamme :D Lisäksi kengistä piti valita joko skeittarit tai sitten sellaiset paksupohjaiset. Topit oli tosi lyhyitä ja painatus oli ehdoton!! Mieluiten joku "99% angel" tai jotain tuollaista pikkutuhmaa mutta söpöä.
Niin ja muistan kuoilanneeni sellaisia sukellusasukankaasta tehtyjä takkeja!
Mä olin kyllä ihan kamala pissis, mutta mukavaa aikaa tuo oli, naurattaa vaan nyt noi vaatteet...
[/quote]
Missä päin Suomea sä elit ylä-aste-ajan?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2012 klo 23:32"]
Mulla oli joskus samaan aikaan päällä:
-farkut (leveälahkeiset ja matalahko vyötärö)
-farkkutakki
-Farkkukankaiset avokkaat
-farkkukankainen laukku, joka näytti siltä kuin olisi tehty vanhoista farkuista, eli siinä oli mm. farkkujen takataskun näköinen tasku.
Tyylin täydensi tasapitkä lyhyt maantienvärinen polkkatukka, jossa oli paksuja vaaleita palkkiraitoja ja tietenkin suora keskijakaus.
Ehkä noita farkkujuttuja ei olisi kuulunut yhdistää noin runsaalla kädellä, mutta olin silloin vasta 12-vuotias, joten saan varmaan anteeksi. :(
[/quote]
Kuvailit juuri 70-luvun loppua :-)