Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän kun palkka ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Vierailija
27.10.2012 |

Saan nettona 2300 ja mies kai n. 3000 euroa. Ei riitä rahat kuin asumiseen, autohin, vaatteisiin ym. ym. pakollisiin menoihin, joita riittääkin.

Ja nyt joku sanoo, että miksi kaksi autoa. Siksi koska olemme töissä ihan eri suunnilla, mies paljon työmatkoilla ja lapsia pitää viedä harrastuksiin jne. On siis pakko ja siitä ilosta saa tosiaan maksaa reilu 700 euroa kuukaudessa lyhennyksineen, polttoaineineen ja vakuutuksineen.

Asuminen maksaa asuit missä tahansa.

Korpeaa vaan kun ikinä ei ole varaa järjestää mitään juhlia, käydä missään matkoilla tms. Viime kuussa kävin kampaajalla ja kerran ravintolassa syömässä kaverin kanssa ja nyt se kostautuu.

Tuossa olisi pino laskuja yhteensä 2400 euroa. Voi taas sanoa, että palkka käväisi tilillä ja kuukauden päästä sama juttu uudestaan.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanpa nyt maksaa noita laskuja ja tili onkin sen jälkeen tyhjä. Palkka tuli perjantaina.

Laskut ovat:

- Luottkorttimaksu: 1000 euroa (maksan kaiken yleensä visalla, mutta maksan laskun kerralla pois, nyt kesän jälkeen poikkeuksellisesti en voi maksaa kaikkea kerralla. Lasku sisältää ruokaa, Hesekeikan, bensaa, sen ravintolasyömisen ja kampaajan, lapsen talvikengät, minulle meikkivoide ja hiuslakka (halvinta mahdollista), minulle huivi ja yksi apteekkilasku)

- Auton lyhennys 200

- Lainan lyhennys 900

- Hullujen päivien nettiostot 113

- kanavapaketti 9,90

- Kiinteistövero 160

- lämmityslasku 60

Yhteensä 2442,90 euroa eli ei riitä palkka.

Miehelle jää maksettavaksi vielä sama lainan lyhennys, laajakaistamaksu, sama kiinteistövero, autolaina 300, sähkö 190. Mies maksaa kaikki vakuutusmaksut ja enimmän osan ruuista. Minä ostan yleensä lasten vaatteet. Mies ostaa myös yleensä kodin hankinnat, joihin ei kyllä ole varaa kuin ihan pakollisiin. Huonekaluja tms. sisustusjuttuja ei olla ostettu ainakaan vuoteen.

Lisäksi joka kuukausi maksettavia on

- Lapsen poliklinikkamaksu 27,50

- Lapsen päivähoitomaksu 160

- Lapsen iltapäiväkerhomaksu 120

Tuntuu, että elämä on yhtä laskujen maksua. Ahdistaa jo joulun lähestyminen. En ole käynyt viime aikoina muualla kuin ruokakaupassa, että en vaan ostaisi yhtään mitään muuta. Kohta on pakko lähteä ostamaan joululahjoja.

Vierailija
2/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että teillä on _aivan_ liian suuri asuntolaina/asuntolainan kk-erät tuloihinne nähden!!

Sen vuoksi rahnne eivät riitä, sen vuoksi teillä on "tili tuli, tili meni"-tilanne.

Mutta sehän on oma valintanne joten jos ette suostu/pysty pidentämään laina-aikaanne ja siten lyhentämään kk-eräänne tai muuttamaan edullisempaan kotiin niin tuota se sitten teillä on seuraavat vuodet/vuosikymmenen-muutaman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän perhe saa käteen kuussa yhteensä 3600 euroa, eli n. 1000 euroa vähemmän kuin teidän perhe, meillä asuminenkin maksaa sen 1000 euroa vähemmän kuin teillä, eli 700 euroa kuussa, nelihenkinen perhe. Yksi auto, josta maksamme 400 euroa lainanlyhennystä kuukaudessa plus bensat, vakuutukset ym. automenot (juuri pärähti 100.000 km huoltolasku 700 euroa). Bensaan meillä menee kuukaudessa n. 150 euroa, paitsi kesäaikaan kun menemme mökille.

Matkustamme kesällä yleensä viikoksi jonnekin, ja talvella viikoksi etelään. Meillä on oma mökki lisäksi josta ei velkaa (mutta kuluja, esim. tiemaksu, jätemaksu, sähkö, vakuutukset mökkimatkat eli bensaan menee 50 e tulo-paluu, jne.)

Lapsille ostamme laadukasta puettavaa ja aika paljon, ja itsellenikin ostan paljon vaatetta töihin, kun pitää olla siellä siistin näköinen. Ostamme myös kerran vuodessa aina jotain isompaa, esim. huonekalun (sohva, kirjahylly, parisänky jne) koska tuntuu, että aina jotakin taulutelevisiota, digiboxia, läppäriä, tai huonekalua on hankintalistalla.

Mutta, toisaalta säästämme paljon juoksevissa menoissa: ruuat ostetaan hyvin hintatietoisina (kuitenkin paljon kasviksia ja juureksia) ruuan teemme itse raaka-aineista, eli halpaa kotiruokaa (keittoja, pataruokia, laatikkoruokia) ja syömme todella harvoin ulkona (lukuunottamatta fastfoodia esim. mäkkärin euron hampurilaisia perheelle perjantai-iltana tmv), sähköt, netti, vakuutukset, puhelinliittymät on kilpailutettu, ei kalliita älypuhelimia, ja jotkut hankinnat tehdään käytettynä.

Emme esim. palkaa kallista remonttimiestä, vaan teemme itse, vie ompelijalle vaan ompelemme itse jne. Rikkinäiset vaatteet paikataan, jos mahdollista jne. Saamme myös lastenvaatteita osin sukulaisilta.

Lehtiä meille ei tule kuin Helsingin Sanomat ja Aku Ankka (plus liiton jäsenlehdet).

Pyrimme säästämään sähkössä, vedessä ja ruuassa sekä bensoissa (ajamiset rationaalisesti ja suunnitellusti esim. menot sumputetaan).

Käymme kaupassa vain kerran viikossa, ei heräte ostoksia. Tarjouksia kytätään, ja tehdään sen mukaisesti ruokaa. Pakastetaan esim. tarjousjauhelihaa pakkaseen, poimitaan syksyllä marjat ja sienet pakkaseen jne.

Aikuisilla eikä lapsilla kalliita harrastuksia, käytetään kirjastoa, ja uimahalleja, ulkoillaan.

Näillä vinkeillä meillä saa säästöön kivasti rahaa matkusteluun ja sisustukseen.

Pyrimme myös välttämään mitään osamaksukierrettä, eli ensin säästetään ja sitten ostetaan.

Vierailija
4/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on varmaan täyskasko molemmille autoille? Sekin on aivan hirvittävän hintainen.

Vierailija
5/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodatuksesi oli hirveän pitkä. Silti, mielestäni rajaat elämän mahdollisuudet todella kapeasti, ihan kuin maailmassa ei olisi kuin kaksi vaihtoehtoa miten voi elää...

Sinänsä, mielestäni teidän elämänne kuulosti ihan ok:lta, jos olette itse siihen tyytyväisiä sellaisenaan. Mutta onhan se jonkinlaista näköalattomuutta, jos ajattelee että ok-talon tulevat rempat on "vankila" jossa on pakko lusia tai sitten toinen vaihtoehto sille on osake pääkaupungista ja Thaimaanloma per vuosi. Nämä kaikki ovat ihan jees juttuja, mutta jos ne alkaa ahdistaa ja tuntua pakkopullalta, silloin on hyvä vähän pohdiskella jotain Dalai Lamaa välillä.

Vierailija
6/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samankaltainen tilanne. Toivonkin nyt, että ne kaikki tosi pienituloiset ja tukien varassa elävät eivät loukkaannu ja riennä kertomaan, miten vähällä he tulevat toimeen, koska kyse on nyt siitä, että kaksi työssäkäyvää käyttää rahansa ns. peruselämiseen eikä pääse matkustamaan tms.

Anteeksi, pienituloinen ja tukien varassa elävä tulee siitäkin huolimatta tänne kommentoimaan. Meilläkin kaksi työssäkäyvää ihmistä käyttää rahansa peruselämiseen, eikä edes riitä. Siksi saamme palkkojemme lisäksi toimeentulotukea ja Kelan tukiaisia. Palkansaajiakin on laidasta laitaan, asuminen maksaa pienipalkkaisillakin, vaikka asuisi mahdollisimman halvasti. Ikävä kyllä me asumme pk-seudulla, joten kovin halpa ei halvinkaan vaihtoehto ole.

Matkustaa aiomme silti, säästötilille kerrytämme kuukaudesta riippuen 40-50e. Kuulostaa naurettavalta teidän tuloilla, mutta näyttää kuitenkin olevan enemmän mitä teillä kertyy säästöön?

Olen pahoillani tilanteestanne, usein ihmisillä menee herkästi rahaa johonkin "itsestäänselvyyteen", joten todella tuo budjetointi, sen pettäminen ja ostosten tarkkailu on usein se ainoa keino todeta missä budjetointi mättää.

Meillä on miehen kanssa tulot yhteensä n. 2500e netto. Lapsia on kolme ja vuokra-asunto 900e/kk. Halpa on pääkaupunkiseudulla. Olemme molemmat vakityössä ammatissa johon olemme opiskelleet. Ei aikeita vaihtaa ammattia, kun itse työssä viihdymme oikein hyvin, vaikka palkka onkin surkeista surkein!

Minulla silmään pisti hieman tuo teidän mökkeily. Se vaikuttaa todella kalliilta, mutta ei kuitenkaan toimi lomapaikkana mm. lapsille. Onkohan se välttämättä ihan loppuun asti ajateltu projekti? Josko mökin vaikka myisi pois, siitä vapautuisi runsaasti rahaa siihen lomailutoimintaan sitten?

Meillä menee s-ryhmään kuukausittain 1200e/kk, sisältäen bensat, ruoat, hygieniatarvikkeet, vaatteet ja vakuutukset. Tuossakin olisi joskus säästettävää, toisinaan ostelen jotain turhaa, esimerkiksi juuri tuollaisia huiviostoksia mitä ap osti myös. Aika tyhmää, kun tulot on nämä.

Mekään ei tupakoida eikä alkoholiakaan juoda kuin juhlana, eikä silloinkaan humaltumiseen.

Autokin on, tosin yksi, koska minä en pääsisi töihin ilman autoa. Onneksi mies pääsee bussilla, kuukausikortti maksaa 92,10e.

Vierailija
7/65 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe tienaa minä osa-aikaduunista noin 1 200 e per kk, ja mies työttömänä, toistaiseksi liiton päivärahoilla noin 1 500 e per kk. Asumiskustannukset lainanlyhennyksineen sähköineen ym. ovat noin 700 e, yksi auto josta lainaakin vielä, yksi lapsi, koululainen. On meillä varaa tv-lupaan, sanomalehteen, kännykkälaskuihin, partureihin, vaatteisiin (suurin osa kirpparilta), seutulippuun, hyväntekeväisyyteen (kaksi eri järjestöä, yhteensä 26 euroa), sukulointiin, illanistujaisiin, synttärikemuihin. Mutta joo, ei mekään matkusteta, tillsvidare. Jos mies tippuu Kelan korvauksille, asiat menevät huonompaan suuntaan, mutta niistäkin selvitään. Jos taas hän saa duunia, mekin sitten kenties joskus pakkaamme matkalaukkuja. Meilläkin olisi ja on varaa tinkiä tupakoinnista (lopettaminen on vakaassa harkinnassa, aikataulukin laadittu jo), alkoholin käytöstä (sen voisi vaikka puolittaa) ja satunnaisesta ostanpa kahvijuoman, energiapatukan, legopaketin, kaulahuivin, suklaalevyn ym. kulutuksesta. Lototakin ehkä kannattaisi vähemmän!

Kuten moni on sanonut, te elätte varojanne suurempaa elämää.

Vierailija
8/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla et sitä menee oikeasti johonkin turhaan, vaikkapa lehtitilauksiin tai mihin ikinä. Mullakin on nimittäin rahaa järjestää juhlia ja käydä esim. Tallinnassa, vaikka palkkani on verojen jälkeen n. 1000 euroa ja vuokra puolet siitä. Toki en käy kampaajalla ja harrastuksiin menee harvoin rahaa (lenkkeily pääasiassa), mut sehän on valintakysymys, ei mikään pakkotilanne.

Vierailija
9/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lehteä tuli aiemmin, mutta olen nekin perunut. Pitäisi varmaan alkaa ostamaan vaatteita kirppareilta, mutta siihen pitäisi olla paljon aikaa ja sitä ei työssäkäyvässä lapsiperheessä ole. Ostan ihan tavallisia vaatteita, henkkamaukkaa jne.

Mitään ei siis jää säästöön ikinä, joten lomamatkoista tms. voi vain haaveilla.

Vierailija
10/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jotain ihan ylimääräistä josta voisitte tinkiä? Itse olen lopettanut lehtitilaukset ja kirjakerhojen jäsenyydet sekä turhien vaatteiden ostamisen. Mulla nettotulot 2000 e josta asumiseen 800 e, hyvin pärjään kahden lapsen kanssa.

Vierailija
11/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se minusta ole erityisen aikaavievää. Ei ainakaan sen enempää vie aikaa kun alennusmyyntien kiertely. Kengät tosin ostan kaupasta, mutta niitä nyt ei tarvi ostaa yleensä kun ehkä yhdet vuodessa. Toki lapsille enemmän, mutta ehkä tutuilta voi saada pieneksi jääneitä?

Ruokamenoista voi toki karsia kanssa ylimääräiset herkut ja kaikki kalliit jutut (naudanlihapihvit ja yrtit, kalliit juustot, alkoholit) pois. Perusostokset lähinnä lidlistä.

-nro 2

Vierailija
12/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmatkakuluista saa jotain korvauksia, vai olenko ihan erehtynyt?

Vierailija
13/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä menee lainanmaksuun? Entä muut asumiskulut? Onko tuo auton kulu vain toisen auton? Paljonko autokulut ovat yhteensä?

Vierailija
14/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnellinen, että meillä on varaa tähänkin kaikkeen. Koti, auto, ruoka. Vaatteita tarpeen mukaan, auton huoltoa (sekin piti joskus tehdä itse), joskus joku huonekalu (no varmaan luotolla), jne peruelämää. Laskut suunnilleen ajallaan. Kun voisi olla huonomminkin. Ei tavallinen perus palkansaaja saa aina mitään ylimääräistä. Yhtä sumplimista.

Vierailija
15/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

montako lasta teillä on?

t. 7

Vierailija
16/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halpa "karvahattumalli"-Toyota vm. noin 2005; ostin sen käteisellä, mutta ei tarttee muuta kuin määräaikaishuollot eli sen verran luotettava kaara on. Ja kulut luokkaa 100 euroa kuussa (vakuutukset ja bensat yhteensä).

Olisko siis autoissa varaa tinkiä? Ette varmaan tarvitse kahta kallista autoa, jos vaikka ukko työmatka-autoilis jollakin halvalla pikkukotterolla?

Vierailija
17/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan lyhennykseen menee n. 1700 e/kk. Lisäksi tosiaan vakuutusmaksust autoista, kodista, lapsista. Vesimaksu, jätemaksu, kiinteistövero, kaukolämpö, sähkö, hälytys, laajakaista, lasten hoitomaksut, tv-lupa, ruoka, apteekki, bensa. Siinäpä niitä maksuja taas viime-tälle kuulle.

Sitten on todella paljon ostettava synttärilahjoja. Jossain kuussa on ollut peräti kuudet synttärit.

Ainoa, mistä näen mistä voisi jotain säästää, on ruoka vaikka ei mielestäni osteta mitäään perusruokaa kummempaa, paljon kaupan omia merkkejä.

Kaipa se vaan sitten on niin, että saa olla onnellinen, että rahat riittävät kuitenkin tähän elämiseen, vaikka viime aikoina on tehnyt tiukkaakin että riittää ja olen joutunut ottamaa lasten säästötileiltä.

Vierailija
18/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nettotuloni 1700e/kk ja miehen 2400e/kk, siihen sitten 210e lapsilisiä ja siinäpä se.

Siltikin varasimme loppukeväästä Thaimaan 2vkon matkan 5 tähdne hotelliin puolihoidolla (7400e) ja olemme pystyneet joka kk laittamaan sitä varten 600-900e sivuun. Varausmaksu oli sen 1000e ja se piti maksaa silloin kun varauksen teki.

Ja ostan vaatteet lapsille ja itselle uutena, käyn kampaajalla väri&leikkauskäsittelyssä 2kk välein, emme hirveästi katsele mitä ja minkä hintaista ruokaa ostamme, tosin kyllä se mies katsoo kg-hinnat yms, heviosastoa menee kilokaupalla viikossa jne.

Muksut harrastaa kumpikin 1 lajia joihin menee mitä menee, mies harrastaa laskettelua ja tennistä. Juu ja on asuntolaina, siihen menee 1000e/kk ja 1 auto johon menee bensoineen ym n.500e/kk.

Joten en ymmärrä miksei teillä riitä rahat..

Vierailija
19/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna

Meidän Perhe

Elle

Kauneus&Terveys (tosin anoppi maksaa sen koska se lahja minulle)

Tietokone

Tiede

Tieteen Kuvalehti

Aku Ankka

Roope Setä

Nalle Puh

Suomen Kuvalehti

Mikro PC

Ja liittojen jäsenlehdet, harrastuslehdet ymv.

-12-

Vierailija
20/65 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halpa "karvahattumalli"-Toyota vm. noin 2005; ostin sen käteisellä, mutta ei tarttee muuta kuin määräaikaishuollot eli sen verran luotettava kaara on. Ja kulut luokkaa 100 euroa kuussa (vakuutukset ja bensat yhteensä). Olisko siis autoissa varaa tinkiä? Ette varmaan tarvitse kahta kallista autoa, jos vaikka ukko työmatka-autoilis jollakin halvalla pikkukotterolla?

Eivät ole mitään kalliita autoja, eivät tosin mitään kovin vanhoja kuitenkaan. Onneksi ei tarvitse ostaa nyt talvirenkaita. Huoltoon pitäisi toinen viedä, mutta sekin saa nyt odottaa. Autojen pitää olla "luotettavia", joten ihan vanhoja ritsoja ei voida pitää. Mutta samaa mieltä olen, autot nielevät ihan hammetisti rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme