Mihin aikaan hakisit lapset päiväkodista?
Eli minulla on lähitulevaisuudessa paljon tosi lyhyitä koulupäiviä, joskus jopa vain kaksi tuntia. Kuulostaa kivale lasten kannalta, mutta päiväkodin aikataulu "tuottaa ongelmia". Mieluusti hakisin lapset kotiin jo klo 10 aamulla MUTTA kunn silloin päiväkodissa mennään ulos ja olisi kurjaa ettei lapset pääsisikään pihalle leikkimään. No, siihen ulkoilun perään onkin ruokailu, olisi hölmöä viedä lapset pois valmiin ruokapöydän äärestä. Sitten onkin jo päiväunien aika, nuorempi nuokkuu jo ruokapöydässä joten nukkumaanhan hänen pitää päästä. Päiväunien jälkeen onkin sitten jo välipalan aika, kurjaa viedä lapsia pois kun näkevät välipalaa varten katetut pöydät. Eli ensimmäinen "sopiva" väli noutaa lapset on vasta tuon välipalan jälkeen, noin 4.5 tunnin kuluttua siitä hetkestä kun olisin jo voinut heidät noutaa.
Nyt kysynkin koska lapset "pitäisi" AV-raadin mukaan hakea? Päiväkoti on pieni ja mukava, hoitajat ihania ja 5v ja 2v lapset viihtyvät siellä loistavsti, jos nyt noilla on merkitystä asian suhteen...
Kommentit (12)
Mä hakisin päiväunien jälkeen.
Meillä 2-vuotias ei välttämättä nuku kotoan päikkäreitä.
Toisaalta 5-vuotiaalle pakkolepäily, jos sitä on, voi olla aika ärsyttävää.
Mitä mieltä lapset on? Isompi?
Itse vien 10 - 10.30 ja haen 15.30-16. Monesti ovat leikit vielä kesken. Jään sitten hengailemaan pk:lle, koska en näe mitään järkeä siirtyä lasten kanssa 2 kilometrin päähän puistoon.
Sulle jää aikaa tehdä kotona koulujuttuja ja kotitöitä tai harrastaa liikuntaa. Ei se päiväkoti niin kamala ja paha juttu ole etenkin jos itselläsi on olo, että lapset viihtyy. Isompi jo varmaan osaa sanoa totuuden.
5-vuotias kaipaa jo kavereitakin ja voitte jäädä ulkoilemaan vaikka suoraan päiväkodista tullessa. Jos haet jo lounaan jälkeen, niin nuorempi helposti nukahtaa rattaisiin matkalla tms.
jos teidän ympäristössä vaikka ei ole.
Itse hain vähän myöhemmin, kun täällä ei kertakaikkiaan ollut seuraa pihalla eikä joka päivä viitsi leipoa, laittaa ruokaa lapsen kanssa kotona.
Kuuntele lasta:)
Ja kotiin päikkäreille. Jos itsellä olisi jotain juttuja (töitä, kaupassa käyntiä tms.) niin sitten myöhemmin.
2-vuotiaan hakisin kotiin nukkumaan päiväunia.
Eli kompromissinä hakisin välipalan jälkeen.
koulutehtäviä? Jos tarvitsee, paljonko niihin menee aikaa?
Jos ei ole kotona tehtäviä tehtäviä, haet lapset pois klo 12, ruoan jälkeen, ennen päiväunia.
Jos on kotona tehtäviä tehtäviä, haet lapset pois iltapäivällä, päiväunien ja välipalan jälkeen, noin klo 14.30.
Ainakin omani nukkuu päiväunet mieluummin kotona, jossa saa hereillä lempeästi omaan tahtiin rauhassa ilman hälinää.
silloinhan puolipäiväiset lapset haetaan kotiin.
Tai joskus voisin hakea vasta päikkäreiden jälkeen.
ole itsenäistä opiskelua lainkaan, niin mä halusin mukulat kymmeneltä ja olisin heidän kanssaan. Jos taas pitää itse opiskella, niin hakisin kun saan päivän työt tehtyä.
Mulla oli itsellä ihan toisesta syystä samanlainen vaihe, hain aikaisimmillaan 9.30 lapset. No se oli vaan reilun kuukauden se vaihe.