Vihreiden mielestä oppilaita ei saa rangaista mitenkään
Ihan h moilasena katsoin tuota vaaliväittelyä kun Ville Niinistö selitti kuinka ei saa ikinä rangaista mistään. Hänen mielestään esimerkiksi se oli liikaa, kun alaikäinen nuori oli jäänyt kiinni tiupakoinnista koulussa, ja hänelle oli määrätty kotitehtäväksi kirjoittaa tupakoinnin vaaroista. Myöskään reppuja ei saa tutkia, jos epäillään siellä olevan aseita. En ole oikeasti tiennyt tuollaisia ihmisiä olevan olemassakaan. Eikö sitä kiinnosta yhtään muiden oppilaiden hyvinvointi ja turvallisuus ja oikeus saada keskittyä itse opiskeluun?
Kommentit (96)
Jutta Urpilainen: Olen samaa mieltä molempien kanssa. Tarvitaan tukihenkilöstä (Niinistö) mutta tarvitaan myös lisää oikeuksia opettajille (Räsänen). Koska onhan se käsittämätöntä, jos opettaja ei saa poistaa väkivaltaista esinettä (:D) oppilaalta.
Ville Niinistö: Olennaista on varmistaa se, ettei opettajan rooli muutu poliisin rooliksi. Opettaja on kasvattaja, eikä hänen tehtävänkuvaansa voi laajentaa niin että hän itsekin kokee siinä olonsa epämukavaksi. (oma kommentti: minun tuntemani opettajat kylläkin tuntevat olonsa ennemmin epämukavaksi siitä jos eivät voi ottaa puukkoa pois kuin päinvastoin. Tuskin tuosta kukaan olisi velvollisuutta tekemässä.). Sellaisia tehtäviä voidaan antaa opettajille, joissa maalaisjärjen käyttö… esimerkiksi tämä tupakointikysymys on sellainen asia, jossa koulussa pitää pystyä opettamaan hyviä kasvatustapoja ja tuoda esille näitä asioita. Yksi asia missä voidaan tehdä muutoksia on se, että esimerkiksi sellaisia työtehtäviä, mitkä ovat häiriintyneen tunnin aikana jääneet tekemättä, niin sellaisia voidaan määrätä vaikka jälki-istunnossa tekemään. Jälki-istunnossa voi tehdä järkeviä asioita, mutta jälki-istunto ei voi olla rangaistus, sillä nuoria ei saa rangaista vaan heitä pitää kasvattaa.
Eli missähän oli se minun vääristelyni? Opettajat eivät saa rangaista oppilaita eikä heiltä ei saa ottaa edes väkivaltaista esinettä ;) pois. Mitähän mahdollisuuksia opettajalle jää puuttua esimerkiksi haistatteluun jos jälki-istunto on vain tekemättä jääneiden tehtävien tekemistä varten. Jos kerran opettajalle langetetaan kasvattajan vastuu, niin täytyyhän hänellä olla myös oikeudet kasvattaa, jolloin huonosta käytöksestä seuraisi myös rangaistus. Koittaisi nyt päättää, että onko opettajalla vastuu vain opetuksesta vai myös kasvatuksesta.
Olen aina pitänyt Niinistöä viisaana ja osaavana miehenä, mutta toi kommentti söi uskottavuutta.
Jos tulevaisuuden nuoret "kasvatetaan" Ville Niinistön opein. Mitähän siitä pullamössösukupolvesta tulee, tuskinpa muuta kuin samaa pilvenpolttajaporukkaa, jotka nytkin jo äänestävät vihreitä ja olettavat että raha syntyy automaatista ja sähkö pistorasiasta.
Olisiko parempi, että miesopettajat saisivat antaa piiskaa esimurkuille tytöille jne?
Rangaistusten tulee olla lainmukaisia. Muuten tulee ylilyöntejä varmastikin, kun kukaan ei ole valvomassa mitä rangaistuksia opet jakavat.
miten se on muilta pois, jos joku tupakoi? miksi siitä pitäisi rangaista?
hyväksyn rankaisut vain jos tekee jotain joka on muilta pois, eli jos on itsekäs paska. häiriköi vie kaiken tilan koulussa muilta puhumalla koko ajan, heiilumalla niin että muut joutuvat pelätä että sattuu. kiusaamisesta saa rangaista jne.
mutta en ymmärrä miksi rangaista tupakoinnista. tai läksyistä, tai siitä että pukeutuu vaikka lippikseen. minust aihmisten yksityisyyttä pitäisi KUNNIOITTAA.
miten kakarat oppivat kunnioittamaan muita jos mekään emme?
LAITONTA ALAIKÄISELLE!!!
Siksi siitä pitää rankaista.
Saisko sun mielestä käyttää vaikka suonensisäisiä huumeita koululuokassa? Jos sen jälkeen on kuitenkin ihan hissukseen, eikä häiritse muita?
EIhän se ole muilta pois...
voida lähteä siitä että opettajan pitää olla poliisi, oikeuslaitos, rangaistusten säätäjä, psykoterapeutti ja niin edelleen. Opettajan tehtävä on opettaa. Koulussa pitää olla lainmukaiset ja mietityt rangaistukset ja siitä lähdetään että lapset kasvatetaan pääosin KOTONA. Jos se ei kotona onnistu, niin sitten sinne kunnon tukitoimet eikä vaan jotain mielialalääkitystä.
..mitä pitäisi tehdä, kun koulurauhan olemattomuus ajaa nuoret syrjäytymään, sairastelu on lisääntynyt ja pari puukotustakin tapahtui peruskoulussa. ;)
Räsänen sai itse oman tyttönsä sisään oppilaitokseen suhteilla, ei häntä kiinnosta.
Ville Niinistö: Olennaista on varmistaa se, ettei opettajan rooli muutu poliisin rooliksi. Opettaja on kasvattaja, eikä hänen tehtävänkuvaansa voi laajentaa niin että hän itsekin kokee siinä olonsa epämukavaksi. (oma kommentti: minun tuntemani opettajat kylläkin tuntevat olonsa ennemmin epämukavaksi siitä jos eivät voi ottaa puukkoa pois kuin päinvastoin. Tuskin tuosta kukaan olisi velvollisuutta tekemässä.). Sellaisia tehtäviä voidaan antaa opettajille, joissa maalaisjärjen käyttö… esimerkiksi tämä tupakointikysymys on sellainen asia, jossa koulussa pitää pystyä opettamaan hyviä kasvatustapoja ja tuoda esille näitä asioita. Yksi asia missä voidaan tehdä muutoksia on se, että esimerkiksi sellaisia työtehtäviä, mitkä ovat häiriintyneen tunnin aikana jääneet tekemättä, niin sellaisia voidaan määrätä vaikka jälki-istunnossa tekemään. Jälki-istunnossa voi tehdä järkeviä asioita, mutta jälki-istunto ei voi olla rangaistus, sillä nuoria ei saa rangaista vaan heitä pitää kasvattaa.
Eli missähän oli se minun vääristelyni? Opettajat eivät saa rangaista oppilaita eikä heiltä ei saa ottaa edes väkivaltaista esinettä ;) pois.
Mä kysyn että missä tuossa sanotaan ettei väkivaltaista esinettä saa ottaa pois?
;)
;)
Jutta Urpilainen: Olen samaa mieltä molempien kanssa. Tarvitaan tukihenkilöstä (Niinistö) mutta tarvitaan myös lisää oikeuksia opettajille (Räsänen). Koska onhan se käsittämätöntä, jos opettaja ei saa poistaa väkivaltaista esinettä (:D) oppilaalta.
Eli missähän oli se minun vääristelyni? Opettajat eivät saa rangaista oppilaita eikä heiltä ei saa ottaa edes väkivaltaista esinettä ;) pois. Mitähän mahdollisuuksia opettajalle jää puuttua esimerkiksi haistatteluun jos jälki-istunto on vain tekemättä jääneiden tehtävien tekemistä varten. Jos kerran opettajalle langetetaan kasvattajan vastuu, niin täytyyhän hänellä olla myös oikeudet kasvattaa, jolloin huonosta käytöksestä seuraisi myös rangaistus. Koittaisi nyt päättää, että onko opettajalla vastuu vain opetuksesta vai myös kasvatuksesta.
Mitenkäs nyt suu pannaan?
MÄ äänestin näissä vaaleissa vihreitä, mutta jos olisin tuon nähnyt, olisin jättänäyt ääneni antamatta. No, ensi vaaleissa sitten.
MÄ en ymmärrä tuota aikuisten ihmisten harhaa, että nuoret kasvaisivat terveiksi aikuisksi paapomalla ja lässyttämällä.
Nuoret kasvavat terveiksi aikuisiksi siten, että heille annetaan vastuuta ja velvollisuuksia, ja palkitaan niiden hyvästä hoidosta. Nuorten täytyy saada tuntea olevansa hyödyllisiä ja tarvittuja, ja ennen kaikkea turvassa, tarkoittaen sitä, että heitä ei jätetä ajelehtimaan ja tekemään isoja ratkaisuja omillaan, kuten nyt ollaan taas tekemässä.
Opettaja ei voi kasvattaa, jos hänellä ei ole mitään todellisia oikeuksia.
uhmaa. Olen sitä mieltä että opettajan työ on opettaa, ja vanhempien kasvattaa. Jos kummallakaan vanhemmalla ei ole aikaa lapselle, ja lapsi oppii käyttäytymisen matkimalla vanhempia lapsia päiväkodissa, missä aikuisen malli on lähinnä pelkkä auktoriteetti, ja lapset saa tehdä mitä vaan paitsi jäädä kiinni, niin pahasti on asiat. Ihan turha sitten ihmetellä miksi nuoret voi huonosti. Vanhempana ihmisenä muistan hyvin miten asiat on olleet ja muttuneet viimeisen 60 vuoden aikana. Nuoret ei iknä ole voineet henkisesti niin huonosti kun nyt. Lapset on suurimmassa osassa perheitä aivan lemmikkieläimen asemassa, heitä ei oikeesti tarvita mihinkään paitsi olemaan status symboolina. Lasten hoitokin on suurimmaksi osaksi luettujen ohjeiden perusteella aikataulutettua, ei anneta periksi missään, ja luullaan että lapsi on massaa mistä voi muovailla mitä tahansa huvittaa.
MÄ äänestin näissä vaaleissa vihreitä, mutta jos olisin tuon nähnyt, olisin jättänäyt ääneni antamatta.
persu tulee palstalle. Kuule, ihmiset ei ole oikeassa elämässä sellaisia tollandereja, että äänestyspäätös tehdään yhden lyhyen puheenpätkän perusteella tilanteessa jossa asiaa ei oikeasti keritä käsitellä lainkaan syvällisesti. Tämä on just tätä naurettavaa persumeininkiä joka saa paikat lähtemään normaalihmisten hampasta.
Ville Niinistö puhuu asiaa. Kasvattaminen on parempi konsti kuin rankaiseminen. Jos joudutaan jatkuvasti rankaisemaan, kasvattamisessa on mennyt jotain pieleen. Koulujen ongelmalapset nauraa räkäisesti järki-istunoille joissa vaan istutaan, ja on oikeasti hyvä idea ruveta jälki-istuinnoissa kavattamaan. Sinne voitais vaikka palkata niitä erityisopettajia tai muuten vaan koulutettuja ihmisiä valvomaan ja auttamaan ongelmalapsia eteenpäin.
MÄ äänestin näissä vaaleissa vihreitä, mutta jos olisin tuon nähnyt, olisin jättänäyt ääneni antamatta.
persu tulee palstalle. Kuule, ihmiset ei ole oikeassa elämässä sellaisia tollandereja, että äänestyspäätös tehdään yhden lyhyen puheenpätkän perusteella tilanteessa jossa asiaa ei oikeasti keritä käsitellä lainkaan syvällisesti. Tämä on just tätä naurettavaa persumeininkiä joka saa paikat lähtemään normaalihmisten hampasta. Ville Niinistö puhuu asiaa. Kasvattaminen on parempi konsti kuin rankaiseminen. Jos joudutaan jatkuvasti rankaisemaan, kasvattamisessa on mennyt jotain pieleen. Koulujen ongelmalapset nauraa räkäisesti järki-istunoille joissa vaan istutaan, ja on oikeasti hyvä idea ruveta jälki-istuinnoissa kavattamaan. Sinne voitais vaikka palkata niitä erityisopettajia tai muuten vaan koulutettuja ihmisiä valvomaan ja auttamaan ongelmalapsia eteenpäin.
rangaistukset ovat osa kasvatusta. Koulupäivän aikana lasten kasvatusvastuu on koululla ja opettajilla, jotka myös jakavat rangaistukset koulun sääntöjen rikkomisesta. Jos koulun säännöissä aiheelllisesti todetaan tupakoinnin olevan kiellettyä tulee tämän kiellon rikkomisesta seurata rangaistus. Se voisi olla vaikka työrangaistus, siivoamista, ruokalassa apuna toimimista, tms. "yhteiskuntapalvelua". Tai voisi se olla jälki-istuntokin, perjantai-iltapäivänä klo 15-17 esimerkiksi.
Vaan kun tällaisten rangaistusten anto ja toteuttaminen koetaan hankalaksi ja nuorten oikeuksia loukkaavaksi.
Parempi olisi vain puhua ja puhua ja puhua (samalla kun nuori vaikka mesettää tai katselee kattoon) niin kyllä se siitä sitten.
Eikö Niinistö ole oikeasti tavannut nuorta johon ei puhe tehoa?
Rangaistuksilla ei saavuteta mitään hyvää, ne vaan kasvattavat uhmaa.
Niin, onhan se nähty mitä 50-luvun kasvatus teki. Lapset tottelivat ja oppivat, eivätkä huoritelleet opettajille. Soisin mieluusti 50-luvun keinot takaisin opettajille!
on väärin. Lapsi on kuitenkin koulussa n. neljäsosan valveillaoloajastaan. Miten voitaisiin jättää kasvatusvastuu vain vanhemmille?
tekstinpätkästä jossa muutamalla lauseella vedetään suuria linjoja. Mä en ihan oikeasti ryhtyisi tästä vetämään pitkälle yksityiskohtiin meneviä päätelmiä siitä mitä Ville Niinistö sallii koulussa ja mitä ei käytännön tasolla. Mutta tätä samaa ala-arvoista paskaa on poliittiinen keskustelu nykyään ihan koko ajan. IKINÄ ei pyritä puhumaan rakentavasti asiasta, vaan alunperäinen tarkoitus on dissata jotain porukkaa, ja siihen riittää pari löysästi muotoiltua lausetta joista sitten ruvetaan rakentelemaan helvetinmoisia olkiukkoja. Itse asia on siinä täysin toisarvoisessa asiassa ja totuus uhrataan vääristelyn alttarille. Pääasia että saadaan joku näyttämään pahalta vaikka sitten väkisin. Tämä on erittäin surullista ja säälittävää.
Rangaistuksilla lapsi oppii vain silmän palvontaan ei oikeaan käsitykseen oikeasta ja väärästä.
Rangaistuksilla ihmisestä kasvaa uppiniskainen omaa etuaan tavoitteleva kieroilija. Ja näitähän on Suomi pullollaan. En siis halua suosia tuollaista kasvatustapaa.
on väärin. Lapsi on kuitenkin koulussa n. neljäsosan valveillaoloajastaan. Miten voitaisiin jättää kasvatusvastuu vain vanhemmille?
Mutta oletko sinä ihan oikeasti sitä mieltä että koulun pitää olla sen instanssi joka ensisijaisesti kasvattaa lapset? Onko opettajan tehtävä kasvattaa sun lapset ja keksiä niille luovia rangaistuksia joka ikiseen tilanteeseen?
Niinistön kommentit ovat täysin ristiriitaisia. Hän puhuu opettajasta kasvattajana ja sysää siten opettajalle kasvattajan vastuun, mutta haluaa riisua opettajan kasvattajan oikeudet. Jos Niinistö ei halua, että opettaja voi rangaista koululaista, hänen ei tulisi puhua kasvatuksesta mitään vaan korostaa opettajan työnkuvan muodostuvan vain opetuksen mekaanisesta tuottamisesta puutumatta siihe miten luokassa riehutaan tai käyttäydytään. Nyt opettajan pitäisi pystyä turvaamaan opetus ilman, että hänelle annetaan siihen mitään työkaluja. Eikö Niinistö ole koskaan tavannut murkkuikäistä nuorta kun kuvittelee, että "soo soo" auttaa?
tekstinpätkästä jossa muutamalla lauseella vedetään suuria linjoja. Mä en ihan oikeasti ryhtyisi tästä vetämään pitkälle yksityiskohtiin meneviä päätelmiä siitä mitä Ville Niinistö sallii koulussa ja mitä ei käytännön tasolla. Mutta tätä samaa ala-arvoista paskaa on poliittiinen keskustelu nykyään ihan koko ajan. IKINÄ ei pyritä puhumaan rakentavasti asiasta, vaan alunperäinen tarkoitus on dissata jotain porukkaa, ja siihen riittää pari löysästi muotoiltua lausetta joista sitten ruvetaan rakentelemaan helvetinmoisia olkiukkoja. Itse asia on siinä täysin toisarvoisessa asiassa ja totuus uhrataan vääristelyn alttarille. Pääasia että saadaan joku näyttämään pahalta vaikka sitten väkisin. Tämä on erittäin surullista ja säälittävää.
Kukaan ei varmaan odottanutkaan, että näkisit tuossa mitään kyseenalaista, kun olit tehnyt johtopäätöksesi Niinistön mielipiteistä jo ennen kuin olit tenttiä nähnyt tai lainauksia lukenut. Uhraat totuuden täysin sokeasti oman ideologiasi alttarille, jossa vihreät eivät voi koskaan olla missään väärää mieltä. Tämä on erittäin surullista ja säälittävää.
Edelleen, projisointi. Hassua miten et huomaa :D