ukko syötti kastikkeet iltapalaksi
Jumankekka sentään! Jätin hellalle jäähtymään kanakastikkeen ja lähdin omaan menooni. Sanoin miehelle, että ollaan syöty kunnon ruoka neljältä, joten iltapalalla ei ole kiire. Oli niin kiva mieli: huomisen ruoka lähes valmiina ja iltapalasuunnitelmat selkeinä. Ja ihana pikkuhetki omaa aikaa...
Ja kun tulin kotiin, niin kattilan pohjalla oli enää hajut. Se syötti kanakastikkeen iltapalalla!!! Ei ollut kuulemma kuulutkaan että olin sanonut, vaan syötti iltapalan puoli seiska kuten aina. ja kun se keitto oli siinä kerta valmiiina, niin sitä sitten.
Ei keitto, vaan kastike!!! Se ei erota niitä :O
Syödään sitten pikapitsaa huomenna (lapset tykkää kyllä) kun päästään aamupäivän asiointikierrokselta kotiin kiukkunälkäisinä. Kilahdin kyllä ihan täysin.
Kommentit (48)
Olen ratkaissut asian kirjallisilla ohjeilla. Laitan laput ruokien päälle ja lisäksi pöydälle listauksen päivän ruuista (jos siis olen itse töissä ja mies lasten kanssa kotona).
Ja usein vielä näytän, että "tässä on tämä päiväruoka ja tässä on välipala, laput vielä päällä". Muu ei ole auttanut. Nyt homma toimii.
Meillä naisilla on muuten se ongelma että emme tajua kuinka paljon miehet syövät! Kun itse pärjää pienellä annoksella niin miesten pitää vetää kolme isoa annosta. Olen siis ruvennut tekemään jättikokoisia ruokia.
Toissapäivänä tein poronkäristystä ja laitoin siihen 1 kg (!) lihaa. Siitä tuli iso rasia ja sitä jopa jäi yli kun olivat syöneet. Eilen tein kana-riisi-paistoksen, johon laitoin n. 1 kg kanafilesuikaleita ja 9 dl riisiä. Luulisi riittävän :D
mies kysyy, mitä se saa syödä ja mitä ei. Jos käy itse kaupassa saa syödä mitä haluaa. Mies olisi viikon ilman ruokaa, jos tekis noin.
Ikinä en ole syönyt kanaa kastikkeessa. Mitä sä oot oikein kokannut? Voisin ehkä itsekin luulla, että kana joku tuollainen on keitto. En osaa edes kuvitella millaisesta ruuasta voi olla kyse.
Enkä myöskään näitä "meidän insinööri on ihan samanlainen"-juttuja. Jos mun mies käyttäytyisi tuolla tavalla, mä alkaisin epäillä varhaista dementiaa! :/
Kuulostaa varmaan oudolta täällä aaveellä, mutta mun mies ja minä ollaan ihan oikeasti yhtä paljon kartalla kaikissa kodin asioissa, ruuassa, siivouksessa, lasten vaatteissa ja kouluasioissa jne. Ainoat poikkeukset on laskujen maksu (minun heiniäni pääasiassa) ja pyykinpesu (miehen tontti). Niissä joutuu joskus kyselemään tarkentavia kysymyksiä... No, jokainen valitsee miehensä itse, rakkaus on pääasia... :)
Olette toisaalta oikeassa monessakin jutussa; siinä että keittoa ja kastiketta ei ole helppo erottaa toisistaan, että olisin voinut kirjoittaa lapun ja että hyysään ja määrään keittiötä liikaa. Ehkä jopa siinäkin että on tyhmää jättää kanakastike hellalle jäähtymään, mutta niin minä ruukaan tehdä eikä meillä vatsatauteja sairasteta.
Kymmenvuotisen avioliiton aikana on kahlattu läpi monta vaihetta. Miehestä löytyy uskomattomia kykyjä ja se on mulle ihan helmi. Rakastan, ihan varmasti. Eniten miehen osakkkeet nousivat aikana, jolloin sekä opiskelin päätoimisesti että tein ohessa keikkatyötä. Niin sitä vain selvittiin päiväkoti-ikäisten lasten kanssa arjesta ja h´juhlista, vaikka eritystarpeitakin oli. Makaronimössöä oli toki ruuaksi useammin, mutta hyvin tuo lapset ja kodin hoisi, kunhan vain organisoin sen kalenterin kuntoon.
Selvittiin me tästä päivästä ihan kohtuudella. Lounaaksi meni sit marjapuuro, jota aioin tarjota eilisiltana. Ihan hyvää oli sekin. Ja päivälliseksi makaronilaatikkoa. Iltapala kuitattiinkin leivillä ja kaakaolla.
Olin eilen väsynyt. tosi väsy. Mutta niin on kyllä mieskin, oli myös eilen. Kun on tikkuntunut, niin silloin leimahtaa helpommin kun yhtää hinkkaa. Kokeilkaa vaikka itse.
ap.
Se on yhden sortin kanakastike. Kanasta voi tehdä kastikkeen aivan samalla tavalla, kuin muustakin lihasta.
Joko olet hieman yksinkertainen tai sitten selkeä provo. Jos ensin mainittu, suosittelen googlaamaan aihetta ja kokeilemaan.
Ikinä en ole syönyt kanaa kastikkeessa. Mitä sä oot oikein kokannut? Voisin ehkä itsekin luulla, että kana joku tuollainen on keitto. En osaa edes kuvitella millaisesta ruuasta voi olla kyse.
Älä tee karhunpalvelusta, ainakaan lapsillesi. Laita se mies huolehtimaan enemmän lapsista ja perheen ruoasta jne.
Meillä ei olisi lapset edes suostuneet syömään samaa ruokaa illalla, mitä ovat päivällä syöneet (4v. ja 8v.). Ja mieskin osaa tehdä ruokaa itse.
Monasti vaimot edelleen hyysäävät liikaa perhettään ja sitten joutuvat elämään uusavuttoman miehen ja lapsien kanssa.
Meillä muuten lapset tekevät itse iltapalansa:) osallistuvat myös ruoanlaittamiseen.
Mikä hiton oikeus sinulla on yksin päättää, milloin syödään ja mitä syödään...
off-topic. Kuinka kauan tuon kastikkeen oli tarkoitus olla jäähtymässä tuossa liedellä? Elintarvikehygienia ei taida olla keskeinen aihealue teidän perheessä.
Oscar.
Kanaviillokki ehkä tosiaan tuli mieleen, mutta ei kai kukaan enää sellaista (80-luvun) koulujen kauhukeittiö ruokaa tee?
Sori, en ole yksinkertainen. Tietysti nyt esimerkiksi thai-tyyliseen sweet chili -kanaan tulee kastike, mutta ei ne yhdessä missään padassa lillu, niin että sitä voisi keitoksi kuvitella. Tai vaikka kanafileet ja sienikastike, mutta erikseenhän ne tehdään.
Kerro nyt mulle aloittaja, että mikä ihmeen kanaruoka tehdään kattilassa? Coq au vin on tietysti pataruoka, mutta onhan se silloin tavallaan "keitto", eikä sitä tarvitsisi ihmetellä, että "mies söi kastikkeet keittona".
Just tän takii aloin tapailee ulkomaalaista naista suomalaisen sijaa ku tulee näitä "KILAHDUKSIA" tapaamillani suomalaisilla aina aivan turhasta. Varmaan kannattaa syödä se kastike jos mies JA LAPSET ovat nälkäisiä vielä.
Vai etkö syötä heitä koska et jaksa laittaa ruokaa? Joku järki nyt päähän. Jos sitä ruokaa uppoaa ja lapset pysyy normaalikiloissa nii se ruoka menee kasvuun ja liikuntaan. Kannattaa lopettaa toi vinkuminen ennenku mies kyllästyy ja löydät toisen naisen alkkarit sängystä.
kyllä se osaa tehdä makaroni-jauhelihamössöä ja ihan hyviä keittoja (siis makkara/jauheliha/nakki)
ap.
kuinka tehdään kanakastiketta ja kanakeittoa. Käsket sen ostaa huomis tai ylihuomis illaksi kanaa tuplamäärä. Annat sille ohjeet käteen ja sanot, että seitsemältä on oltava keitto valmiina ja seuraavaa päivää varten kastike jäähtymässä.
Kyllä pakko opettaa. Ja kun on kerran itse tehnyt, ei voi esittää, että sekoitti kastikkeen keitoksi.
toisaalta ymmärrän , jos miehet ei voi käsittää naisia, kun en käsitä tälläisiä itsekään....terv. 46 v nainen. Ps. Isot on jutut elämässä...
Piti oikein googletta, kanakastike. Ei niitä kyllä erota ovatko keittoja vai kastikkeita.
Äiti palaa omista menoistaan nälkäisenä, eikä saisi suuttua kun isä ja lapset ovat nauttineet. Vika on äidissä, ruuassa ja sen laitto ja säilytystavassa...
On muutama sentään maininnut, että oma/joku muu kuin insinööri olisi tästä vaativasta älyllisestä tehtävästä, ohjeiden ymmärtämisestä tai kastikkeen tunnistamisesta voinut suoriutua.
Kiva asenne mennä tasan siitä mistä aita on matalin. Eikös tuossa siitä ole kyse?
ei tosiaan kuuntele ja sit sattuu tollasia. Onneks lapset jo 10 ja 12v niin niillä sentään järkikin sanoo jotain, ettei nyt ehkä kastiketta keittona söis ja muutenkaan ilapalaks edes keittoa...ellei sitten mehukeittoa!!
Miten noille miehille sais taottua päähän et toio on tosi epäkohteliasta olla kuuntelematta ja sit tehdä mitä huvittaa?!
Ei sitten tullut mieleen, että lapsilla olisi voinut tulla nälkä. Hyvin on ilmeisesti soosit ainakin maistuneet.
Pisteet miehelle, säännöllinen ruokailu on yksi lapsen vireyden ja hyvinvoinnin perusta. Pieneen vatsaan ei mahdu kerralla paljoa ruokaa ja hän luotti lasten kykyyn arvioida näläntunne ja antoi ruokaa. Hyvin ilmeisesti ruoka maittoi.
Meillä mies hoitaa ruokahuollon lähes kokonaan. Minä sitten lämmittelen ruokia tai saatan tehdä jotain tosi simppeliä ja "kokkaan" koiralle.
Olisin minäkin noilla aloittajan ohjeilla saattanut kuvitella, että kattilassa oleva ruoka on iltapalaksi tarkoitettu. Mua sitten niin ärsyttää, kun mies kuvittelee että osaan lukea ajatuksia.
Jos esillä on jotain, mitä EI saa syödä, niin se pitää selvästi sanoa. "Tein kattilaan ruokaa, laitatko jääkaappiin kun se on jäähtynyt, syödään se huomenna. Tänään saatte selvitä iltapalasta omin neuvoin, mä lähden nyt asioille."
Eikä aloittaja nyt voi miestään syyllistää "pikapitsasta" ja "kiukkunälästä". Kanafileet kypsyy viidessä minuutissa ja riisiä keittää kymmenessä minuutissa. Ei tuossa nyt kuitenkaan kai mitään monen tunnin gourmet-annoksia nyt mennyt "vääriin suihin". Tai vaikka tortellineja kaupasta, jotka keittää 3 minuutissa.
ainakaan olisi noin törppö.Kyllä erottaisi kanakastikkeen ja kanakeiton. Jokatapauksessa kumpikaan ei sovellu iltapalaksi pienille lapsille, ovat liian tuhteja ja suolaisia. Ei,en tiedä muista mutta ei meillä ole koskaan syötetty lapsille iltapalaksi tuollaisia eväitä, vaan esim puuroa ja ihan pienille velliä tms, isommille sämpylän puolikas ja jukurtti. Kuulosta hieman avuttomalta tämä ap:n mies mutta ai niin sehän olikin insinööri :DD
Ymmärrän kyllä, että ääräät keittiössä mieluiten yksin, jotta kaikki sujuu sutjakkaammin.
Mutta ota miehesi ja lapsesi mukaan keittiöön ja muutenkin muista, että sukupuoli ei anna sinulle diktatuurimaista valtaa siellä kotona.
Ehkä opit myös sen, että pitää aina olla a ja b suunnitelma, että arki sujuu joustavasti.
jos itse et olisi vielä kerennyt syödä ja kaikki ruoka olisi loppu kun tulisit kotiin,näin on meillä toimittu muutaman kerran.
Minusta voisitte käydä kaupungilla lounaalla lasten kanssa,mukavaa vaihtelua pitsan sijaan :)