Asuntoni vuokralainen ei tajua hevon humppaakaan, mistä tässä maailmassa maksetaan ja miksi!
Aikoinani asp:llä nuorena säästämäni yksiön laitoin vuokralle. Vuokra on normaali, mikä tässä kaupungissa ja siinä kaupunginosassa yksiöstä maksetaan.
Vuokralainen maksaa vuokran siis noin kymmenessä eri erässä. Eli ensin tulee tilille vaikka 1oo, jonkun ajan kuluttua 156, sitten vaikka 50 jne jne. Kunnes nippa-nappa ennenkuin uusi kuukausi alkaa, on se saanut nitkutettua koko vuokran tililleni.
Olen tavallinen palkansaaja eikä minulla ole mitään erityistilejä, joista seuralaisin suorituksia. Eli mun pitää selata omaa käyttötiliäni koko kuukausi, ja laskea yhteen, että jokohan on kuukauden vuorka kasassa. Hiukan vaivalloista.
Kun huomautin vuorkalaiselle tämmöisestä käytännöstä, kuin että vuokra pitäisi olla KOKONAISUUDESSAAN tilillä sovittuna päivänä, niin vuokralainen oli närkästynyt, ja sanoi, että "kyllähän hän on joka kuukausi kaiken maksanut" Joo. Niinpä oletkin, onneks olkoon. Selitys oli kaikenkattava, että kun hänellä ei ole silloin sitä koko summaa, ei kertakaikkiaan ole.
Olisko talouden suunnitelu mitään?
Talossa tehtiin hissiremontti ja siitä tuli kuluja. Ilmoitin, että vuokra nousee, kun tuli tuo hissiremonttikin siihen.
Tästä vuorkalainen taas ihan närkätynyt, "hänenkö tässä pitää hissiremonttia maksaa, tää asuntohan on ensimmäisessä kerroksessa".
Lopulta hermostuin tähän osamaksuvuorkanmaksuun ja sanoin, että jos sulla ei ala olla se koko summa vuorkanmaksupäivänä tilillä, niin ala ettiä toista kämppää.
Vuokralainen oli loukkaantunut ja teki selväksi, että kyllä hän voi ettiä toisen kämpän. Samalla ilmaistiin, että hän lähtee asunnostani vain siksi, että minä olen pikkumainen ja vittumainen riistäjä vuorkanantaja ja hän lähteekin parempiin maisemiin.
Mistä tämmöisiä idiootteja oikein kasvaa? Olen aivan kypsä. Se on minun asunto, tiukasti säästämällä hankittu. Ja vuokraa siitä pitää tosiaan maksaa siitä hyvästä, että saa asua siellä.
Ensi viikolla menen kattomaan, että mihin malliin yksiöni on jätetty. Eppäilen, että ei kovin siistiksi, kun on niinkin oikeutetusti loukkaantunut nuori nainen sieltä muuttamassa...
Kommentit (27)
Oli riittävä vuokratakuu, että jos kämppä on huonosti siivottu yms voit vähentää siivouskuluja kun palautat takuuvuokran.
Ota kuitenkin vaikka kuvia siitä missä kunnossa se on ensin, niin sinulla on näyttöä jos tämä nainen närkästyneenä päättää keksiä että huijaat häneltä hänen rahojaan tms.
Paska tilanne sinulla =(
Toivottavasti löydät nopeasti luotettavan vuokralaisen!
Tyttären kaverit tekevät tuota samaa aivan normaalina asiana. Kun tytär muutti vuokralle, hän ei meinannut millään uskoa, että vuokra on se ensimmäinen, joka opintotuella maksetaan, ja ruokaa ostetaan sitten, jos jotakin vuokran jälkeen vielä jää. Piti puhua todella isoin kirjaimin ja perustella huolellisesti. Nyt hän ilmeisesti maksaa sentään vuokran kerralla, mutta erittäin usein myöhässä. "Kun ei siitä ole ennenkään mitään sanottu". Vuokranantaja on opiskelija-asunto-osakeyhtiö, joten lienee tottunut nuorten puuhiin.
Eikös nuo hissiremppakulut voi vähentää verotuksessa? Miksi ne vuokralaisen maksettavaksi pitäisi laittaa?
..että toistuva bilettäminen, etenkin yörauhan jälkeen, ei ole hyvää käytöstä ja että siitä voi jopa lentää pellolle. On jo yhden varoituksen saanut ja mitä olen jutellut naapureidensa kanssa, toinen tulee lähiaikoina jossei touhu ala loppumaan.
nousee myös vuokra.
Helppoa.
Putkiremppa, hissiremppa, julkisivuremppa jne, kaikki aiheuttavat vuokrassa korotuksia.
Tämän ymmärrän ihan vain vuokralla asujana.
ja väärin maksella vuokraa osissa, ja vieläpä vuokranmaksupäivän jälkeen.
Mutta ei se nyt niin vaikeaa ole verkkopankkia selata. Ei sun tarvii kaikkia tapahtumia selata, senkun rajaat vaan kyseisen kuukauden ja kyseisen maksajan, niin yhteissumma näkyy siinä.
Mutta joo, pääasia, että pääset tuollaisesta tyypistä eroon, eiköhän se joskus opi, jonkun muun opettamana.
Muuten symppaan. Itsellänikin ollut vuokralainen joka jätti vuokrat maksamatta.
Tuosta vuokrankorotuksesta vain, eikö sopimuksessa ole yleensä aina maksismi % millä vuokraa saa korottaa? Eli ei voi korottaa talonyhtiön kustannusten kasvun vuoksi, kuuluu riskeihin, vaan vain tietyn vuotuisen prosentin mukaan?
Mun "naapurin" rouva ei myöskään maksa vuokraa ajallaan vaan ripotellen ja vastaus oli niinkin uskomaton et "en mä voi maksaa kerralla sinä eräpäivänä kuin sopimuksessa lukee kun kela maksaa asumistuen silloin ja elarit tällöin ja lapsilisä tulee tuolloin jne".Pikkasen katoin haavi auki kun kyse ei ole edes teinistä vaan kolmekymppisestä kahden lapsen äidistä.
sinun vanhempana puuttua tuohon tyttäresi puuhaan. Jossain vaiheessa menee opiskelija-asuntolallakin raja ja lisäksi tulevaisuudessa muut vuokranantajat eivät tuollaista suvaitse. Helpompi oppia nyt.
Tyttären kaverit tekevät tuota samaa aivan normaalina asiana. Kun tytär muutti vuokralle, hän ei meinannut millään uskoa, että vuokra on se ensimmäinen, joka opintotuella maksetaan, ja ruokaa ostetaan sitten, jos jotakin vuokran jälkeen vielä jää. Piti puhua todella isoin kirjaimin ja perustella huolellisesti. Nyt hän ilmeisesti maksaa sentään vuokran kerralla, mutta erittäin usein myöhässä. "Kun ei siitä ole ennenkään mitään sanottu". Vuokranantaja on opiskelija-asunto-osakeyhtiö, joten lienee tottunut nuorten puuhiin.
Kaikki etsivät niitä tunnollisia pitkäaikaisia vuokralaisia, mutta minä vuokraan vastaavaa asuntoa vain lyhyiksi ajoiksi.
Vuokrat ovat tulleet ajallaan ja täysmääräisinä. Tappiokaan ei olisi niin suuri jos joku asukkaista olisi maksukyvytön - mutta eivät ole kun tulevat työkeikkoja tekemään.
Pyydän kohtuullista vuokraa, enemmänkin olisi varaa ottaa lyhyistä pätkistä.
Kokemusta on "hyvästä" vuokrasuhteesta: kaikesta yritettiin luistaa ja kämppään teetätettiin mun kustannuksella mm. uudet lukot kaupungin kalleimmalla lukkosepällä. Ja yks kaks yksinäisen neidin vuokraamassa asunnossa punkkaa sen exä/nyxä, jonka jälkeen neitivuokralainen jättää kommunikoinnin tälle vuokrasopimukseen täysin kuulumattomalle sivulliselle.
Hohhoo, vuokralla asujat ovat kyllä ihan oma lajinsa.
Tyyliin: Jokaisen kuun vuokra tulee suorittaa kerralla. Mikäli saman kuun vuokra maksetaan useammassa kuin yhdessä osassa, on vuokranantajalla oikeus periä kuluja aiheutuneesta ylimääräisestä maksunvalvonnasta ja tilintarkastamisesta.
Sitten linttaat siihen jonkun 5-100 euron lisämaksun.
yksinhuoltajalle joka on kuitennii rehellinen ja tekee töitä kun saa kuin komennusmiehille.Todellakaan en lähde siihen ruljanssiin.
Mun äitin yläkerrassa on virolaisille raksamiehille luukku ja se asunnon väärinkäyttö,meteli yms on järkyttävää.Nyt onneksi on asiat saatu siihen pisteeseen et hallituksella on oikeudenpäätös jolla asunto otetaan haltuun mikäli vuokranantaja ei irtisano virolaisia ja venäläisiä komennusmiehiä välittävää suomalaista firmaa.
Niin... Muuten symppaan. Itsellänikin ollut vuokralainen joka jätti vuokrat maksamatta.
Tuosta vuokrankorotuksesta vain, eikö sopimuksessa ole yleensä aina maksismi % millä vuokraa saa korottaa? Eli ei voi korottaa talonyhtiön kustannusten kasvun vuoksi, kuuluu riskeihin, vaan vain tietyn vuotuisen prosentin mukaan?
kyllä noi kustannukset yleensä vuokraa korottaa.
vuokraturvan sivulta kopsattu:
Vuokrankorotuksista sopiminen ja vuokran korottaminen vapaarahoitteisissa vuokrasuhteissa
Vuokra määräytyy sen mukaan, mitä siitä on vuokranantajan ja vuokralaisen välillä sovittu.
Uusissa vuokrasuhteissa vuokrataso vastaa käypää tasoa, kun taas vanhoissa vuokrasuhteissa saattaa olla, että vuokrat ovat jääneet jälkeen asuntojen käyvästä vuokra-arvosta. Lain mukaan vuokraa voidaan korottaa sopimuksen perusteella vain, jos tätä koskeva ehto on kirjattu vuokrasopimukseen. Tämä edellyttää, että korottamisen peruste ja korottamisen voimaantulopäivä on kirjattu sopimukseen. Alle kolmen vuoden määräaikaiseen sopimukseen ei voida sisällyttää indeksiin tai muuhun vastaavanlaiseen sidonnaisuuteen perustuvaa korotusehtoa.
Kiinteät prosenttimäärät tai euromäärät korotusperusteena eivät myöskään ole suositeltavia alle kolmen vuoden määräaikaisissa sopimuksissa. Toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin sekä vähintään kolmen vuoden määräaikaisiin sopimuksiin korotusehto sen sijaan voidaan sisällyttää.
Sellaisissa vuokrankorotusehdoissa, joiden perusteella vain vuokranantaja pystyy laskemaan vuokrankorotuksen, on vuokranantajan lain mukaan aina ilmoitettava kirjallisesti vuokralaiselle uusi vuokra ja sen voimaantulopäivä. Ilmoitus tulee pyrkiä tekemään kuukautta ennen korotuksen voimaantuloa.
Sellaisissakin vuokrankorotusehdoissa, joissa sopimukseen kirjatusta korotusehdosta käy ilmi korotuksen tarkka voimaantulopäivä ja tarkat laskentaperusteet, on suositeltavaa, että vuokranantaja ilmoittaa vuokralaiselle korotuksesta. Jos kuitenkin vuokranantajan korotusilmoitus jää tekemättä, tulee vuokralaisen itse laskea korotus ja ryhtyä maksamaan korotettua vuokraa sopimuksessa mainituin tavoin. Asianosaiset ovat sidottuja siihen, mitä vuokrasopimuksessa on sovittu. Tästä johtuen vuokranantajalla voi olla mahdollisuus periä korotukset taannehtivasti edellisestä korotuksesta lähtien, mutta kuitenkin enintään kolmelta vuodelta.
Jos vuokraa joudutaan vapaarahoitteisissa vuokrasuhteissa korottamaan muutoin kuin sopimuksessa mainitulla menettelyllä, on neuvottelut aloitettava vähintään 6 kuukautta ennen aiottua korotusta. Korotusten tulee olla kohtuullisia ja korotetun vuokran tulee vastata huoneiston vuokra-arvoa. Korotukset eivät saa vuosittain ylittää 15 prosenttia muutoin kuin tilanteissa, joissa kiinteistössä tehdään merkittäviä kiinteistön ja huoneiston vuokra-arvoa kohottavia korjauksia. Jos osapuolet ovat neuvottelujen tuloksena päässeet sopimukseen vuokrankorotuksesta, on siitä hyvä tehdä kirjallinen sopimus. Samalla tulee sopia ja kirjata tasokorotuksen jälkeen tehtävien vuosittaisten vuokrankorotusten peruste, ajankohta ja määrä.
Mikäli neuvottelut vuokrankorottamisessa eivät tuota tulosta, on vuokranantajalla viime kädessä lain mukaan mahdollisuus irtisanoa vuokrasopimus. Irtisanomisen yhteydessä on hyvä ilmoittaa, millä vuokralla sopimus voisi jatkua. Samalla tulee ilmoittaa, missä ajassa tämä vuokraa koskeva muutos viimeistään on hyväksyttävä, jotta irtisanominen raukeaisi. Hyväksymisajan tulisi päättyä vasta kuukausi ennen irtisanomisajan päättymistä.
minun tuloni ovat seuraavanlaiset:
1. pv Kela maksaa 150e asumistukea vuokranantajalle
10. pv saan kahden viikon palkan, käteen tulee 650e useimmiten. Maksan kiireisimpiä laskuja ja osan vuokrasta tuolloin, useimmiten vuokraan 250e. Katson että ruoka- ja työmatkakuluihin jää ainakin 200e. Usein joutuu lainailemaan sukulaisilta.
25. pv tulee seuraava palkka, yleensä 550e. Koska seuraavana päivänä tulee lapsilisät kolmesta, 366e, voin maksaa vuokran lopun, 900-350=550e. Käyttöön jää seuraavaan palkkapäivään taas suurinpiirtein juuri se lapsilisä.
Onneksi mies saa työttömyysturvansa aina tuossa 10.-18. pv välisellä ajalla, ei tultais toimeen ollenkaan muuten.
Saisinko pyytää ehdotuksia miten kannattaisi sitten maksaa vuokraa, jotta meillä olisi ruokaa pöydässä ja vuokranantaja tyytyväinen? Asutaan ahtaasti pk-seudulla.
ja väärin maksella vuokraa osissa, ja vieläpä vuokranmaksupäivän jälkeen.
toimi näin. Mä ymmärsin että vuokralainen maksaa erissä ennen eräpäivää, suurin osa täällä kai sitten luki että maksaa myöhässä.
tottuneita kaikenlaisiin osamaksujärjestelyihin että tuo vuokranmaksu on jotenkin hämärtynyt. Miksei henkilöllä voi olla itsellään sitä toista tiliä, mihin siirtää ne rahat tipotellen ja maksaa sitten kokonaisuudessaan kerran kuussa vuokranantajalle? Itselläni ei olisi koskaan käynyt tuollainen vähittäinmaksu mielessäkään kun vuokralla asuin. Vuokra on se, mihin rahat menevät ensimmäisenä.
Naispuolisille akateemisille lähinnä, ei ole ollut mitään ongelmia heistä.
Saisinko pyytää ehdotuksia miten kannattaisi sitten maksaa vuokraa, jotta meillä olisi ruokaa pöydässä ja vuokranantaja tyytyväinen? Asutaan ahtaasti pk-seudulla.
vuokran kerralla eräpäivään mennessä.
Näin jos tapahtuu niin ollaan kavereita.
tottuneita kaikenlaisiin osamaksujärjestelyihin että tuo vuokranmaksu on jotenkin hämärtynyt. Miksei henkilöllä voi olla itsellään sitä toista tiliä, mihin siirtää ne rahat tipotellen ja maksaa sitten kokonaisuudessaan kerran kuussa vuokranantajalle?
jonkun takuuvuokran vaadit kun vuokrasopimuksen teitte.
Heitä vaan pihalle tuollainen, oppiipahan olemaan.