Onko kokemusta plantaarifaskiitista (kantapääkipu)?
Mietin, mikä riittäisi levoksi..Jos käy pyöräilemässä, onko se ok (ei rasita liikaa)?
Kommentit (22)
Samasta kärsinyt, siitä on jo nyt yli 10v aikaa. Ehti mennä jo niin pahaksi että jalan ulkosyrjillä joutui aamulla ja levon jälkeen kävelemään, jos meinasi päästä liikkeelle. Ei ole ollut ylipainoa koskaan ja kova jumppaaja/liikkuja olen aina ollut. Lääkäri totesi sen rasitusvammaksi, suoitteli ehdotonta lepoa noista harrastamistani lajeista, jopa lajin vaihtoa, puhui ainakin puolesta vuodesta, auts!
Aloin etsiä lisää tietoa kantapään tulehduksesta ja pähkäilin ja pähkäilin...
Olin ostanut silloin hiljattain uudet ohjaajatason niket, niissä oli näkyvä korkea ilmatyynysysteemi kannan alla, joka ei jostain syystä vaan mun jalalle sopinut. Onneksi syy löytyi pian, sen jälkeen en ole ostananut sen tyyppistä jalkinetta. Oli sen verran karsee kipukokemus. Eikä vaiva ole uusinut tähän päivään mennessä, samoja lajeja harrastan aktiivisesti edelleen. Olen aina ostellut ns "kunnon"treenijalkineita tiuhaan, just vältääkseni jalkavaivoja, aina ne ei vaan osu kohilleen, vaikka tuntuisivat täydellisille jalassa siinä ostohetkellä. :)
Minulla on ollut se vaiva 3 kertaa. Hyvät kengät, nilkan pyörittäminen, jalan venytys ja muu jumppaaminen ovat auttaneet. Joskus laitan kantapään ja nilkan ympärille tukisiteen, koska minullakin johtuu nilkan löysyydestä. Olen kuullut, että jos vaiva uusii, niin kannattaa tutkituttaa selkä (voi olla esim. selkärankareuman oire).