Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta plantaarifaskiitista (kantapääkipu)?

Vierailija
24.10.2012 |

Mietin, mikä riittäisi levoksi..Jos käy pyöräilemässä, onko se ok (ei rasita liikaa)?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tietty tiedä, onko ap lihava, mutta itse olin. Sen jälkeen kun laihdutin valtavasti, ei vaiva ole uusinut.

Vierailija
2/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ongelmana on akillesjanteen liika tiukkuus, ja jalkaholvien laskeutuminen. Venyttelyohjeita ja muita hoito-ohjeita on runsaasti esim. youtubessa. Hakusana plantar fasciitis.

Mulla auttoi kipuun myos tiukka teippaus, en tieda oliko silla paranemisen kannalta merkitysta.

Lopullisen avun toi kenkiin laitettavat holvituet ja "takajalkojen" saannollinen venyttely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ylipainosta. En ole käynyt lääkärissä, vasta eilen aloin ihmettelemään, mistä tämä jo pari viikkoa jatkunut kipu johtuu ja mitä lajeja pitäisi välttää (minun kohdallani juokseminen ja hyppyjä sisältävä ryhmäliikunta menee nyt hyllylle). Mietin vaan tietysti, voinko käydä spinningissä.

Kiitos noista youtube-linkeistä.

Vierailija
4/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä lähes joka liikuntakerran jälkeen mutta ilmeisesti pitää olla vielä erityiset venytykset tämän vaivan kanssa. Olen käynyt kerran viikossa joogassa ja sielläkin tulee venytystä. Ei voi kuitenkaan sanoa, että johtuisi täysin venyttelemättömyydestä!:)

ap

Vierailija
5/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen häntä hieronut jaloista päivittäin, se kuulemma auttaa vähän + lepo tietenkin.

Vierailija
6/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuossa youtube-videossa näytetään venytys tuota vaivaa varten, joogassa on lähes samanlainen venytys. Kannattaa siis joogata.:)

ap

Vierailija
7/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkapohjien ja pohkeiden hieronta auttaa (urheiluhieroja!), hyvä lihastasapaino, venyttely. Aamuisin venyttele, pyörittele, liikuttele nilkkoja, varpaita, ym. niveliä ennen kuin nouset sängystä. Kylmä-kuuma-hoitoja esim. saapas jäävedellä - sauna yhdistelmää... =)

Yön yli voi pitää myös "venytyssukkaa".

Kantapään alle voi laittaa myös geelityynyt jotka helpottavat ja samalla lihakset eivät mene niin kireälle.

Kannattaa käydä näyttämässä lääkärille, voi määrätä tulehdukseen lääkkeen, hoida ensin vaiva pois ennen kuin jatkat urheilua ettei pitkity.

On tosi paska vaiva, entisenä juoksijana tiedän.

Vierailija
8/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parit kolmet uudet ja laadukkaat kengät, erityisesti lenkkarit. Käytät niitä vaihdellen. Jos vanhat kengät jo kulahtaneet, ne roskiin. Yksiin kenkiin sellaiset muotoiltavat pohjalliset, toisiin sellaiset askelta pehmentävät kantapään kohdalle. Venyttelet heti aamulla pohkeita, kun nouset sängystä. Illalla samaten ja välissäkin tietysti voi.

Vierailija
9/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parit kolmet uudet ja laadukkaat kengät, erityisesti lenkkarit. Käytät niitä vaihdellen. Jos vanhat kengät jo kulahtaneet, ne roskiin. Yksiin kenkiin sellaiset muotoiltavat pohjalliset, toisiin sellaiset askelta pehmentävät kantapään kohdalle. Venyttelet heti aamulla pohkeita, kun nouset sängystä. Illalla samaten ja välissäkin tietysti voi.

mutta venyttelyä lisään. Kun mietin tätä paria viikkoa, ilmeisesti juuri venyttelyn vuoksi kipu on välillä mennyt pois, koska kantapää ei ole koko ajan ollut kipeä vaan kipu palannut välillä. Siksi en ole oikein osannut yhdistää, mihin liittyy.

Vierailija
10/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa ostaa uusia kenkiä. Se olisi nimittäin tosi tärkeää, että parantuisi kunnolla.

Vierailija
11/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi jos ei ole varaa ostaa uusia kenkiä. Se olisi nimittäin tosi tärkeää, että parantuisi kunnolla.

ja tullut liiasta rasituksesta, arvelen, että nuo oikeanlaiset kengät on erilaisessa osassa mun tapauksessa kuin henkilöllä, jolla vaiva johtuu esim. ylipainosta eikä vaivan aiheuttajaa kyetä sulkemaan pois muulla kuin oikeanlaisilla kengillä.

En mä siis halua vähätellä, mutta ajattelin nyt ekana kokeilla venyttelyä ja lepoa.

ap

Vierailija
12/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkajumppa ja siihen liittyvä venyttely (ainakin kaksi kertaa päivässä).

Lisäksi ostin yökäyttöön venytyssukan. Se lähti helpottamaan kipua heti eka yöstä lähtien. haittaa kyllä yöunia:-(

Vierailija
13/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta venyttelyä lisään. Kun mietin tätä paria viikkoa, ilmeisesti juuri venyttelyn vuoksi kipu on välillä mennyt pois, koska kantapää ei ole koko ajan ollut kipeä vaan kipu palannut välillä. Siksi en ole oikein osannut yhdistää, mihin liittyy.

kannattaa jumpana jalkapöydän pikkulihaksia 8varvasjumppa) ja venytellä oikein. Normi liikuntatuntien venyttelyt on erilaisia.

Vierailija
14/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli juoksutreenien myötä ensin toiseen jalkaan, sitten toiseen. En myöskään ole ylipainoinen. Mulla todettiin, että johtuu nilkkojen löysyydestä (ylipronaatio) ja jalkaholvin mataluudesta -> kantapäähän kohdistuu liikaa rasitusta.

Eka kerta oli todella kivulias, sain 2 kortisonipiikkiä ja hain urheilulääkäriltä pohjalliset jotka korjaavat jalan asentoa -> parani täysin, tästä nyt 5 vuotta.

Aloitin treenaamisen uudelleen -> tuli toiseen jalkaan. Nyt en hakenut kortisonia, tein venytyksiä ja ostin Strassbourgin sukan jota käytän yöllä. Myöskin kävelen yleensä aina vähän varpaillaan tai jalkaterien ulkosyrjillä. Pystyin jatkamaan treenaamista parin kuukauden tauon jälkeen. Käytän aina juostessa noita pohjallisia.

Ei ole vieläkään täysin hyvä ja myös toinen kantapää vihloo joskus. Mutta ei haittaa elämää. Parhaiten on auttanut toi sukka, jäätä jalkaan aina treenin jälkeen, ja pohkeiden tehokas venyttely joka päivä. Myös toi kantapään varominen normikävelyssä auttaa.

Vierailija
15/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pyöräilyn ei pitäisi haitata ollenkaan :)

Vierailija
16/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri erään jalkahoitajan kanssa joka näkee näitä vaivoja paljon mm. "luupiikkejä" kantapäissä tme.

Hän kertoi että nämä vaivat on lisääntyneet todella paljon ja syyksi sanoi sen että ihmisten pitäisi enemmän kävellä paljain jaloin. Myös kaikki iskunvaimenninkengät olivat huonoja koska se pehmentää jalkaa liikaa

Eli pitäisi palata vuosia taaksepäin jolloin oltiin lapsia, juostiin paljasjalkasina ja paljon huonommilla kengänpohjilla jotka ei joka iskua pehmennä vaan että kantapää tuntee maan jalan alla niinkuin kuuluu.

Vierailija
17/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lihavimmillaan ollut sitä vaivaa ajoittain. Lähti heti, kun onnistuin 5-10kg laihtumaan, vaikka edelleen olen pullea. SAmoin raskausaikana oli. Kaverilla on jatkuvasti ja ylipainoa 35kg.

Eräs tuttu sai, kun rakensivat taloa ja kantoi harkkoja aamusta iltaa. Liikaa painoa jaloilla...

Vierailija
18/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei silläkään ylipainoa ole, BMI 21. On aina ollut himoliikkuja ja pihi luonteeltaan, eikä millään olisi ikinä malttanut uusia kenkiä ostaa. Plantaarifaskiittia sairasti pitkään, lopuksi osti parit uuden hyvät lenkkarit ja piti geelityynyä + venytteli paremmin. Vaiva katosi, meinasi tulla uudestaan parin vuoden jälkeen. Osti taas uudet kengät ja vaiva katosi. Sen jälkeen on ostanut säännöllisemmin uusia kenkiä ja venyttelee aina aamuisin ja illalla. Itse sanoo, että olisipa tajunnut aiemmin panostaa uusiin kenkiin.

Harmi jos ei ole varaa ostaa uusia kenkiä. Se olisi nimittäin tosi tärkeää, että parantuisi kunnolla.

ja tullut liiasta rasituksesta, arvelen, että nuo oikeanlaiset kengät on erilaisessa osassa mun tapauksessa kuin henkilöllä, jolla vaiva johtuu esim. ylipainosta eikä vaivan aiheuttajaa kyetä sulkemaan pois muulla kuin oikeanlaisilla kengillä. En mä siis halua vähätellä, mutta ajattelin nyt ekana kokeilla venyttelyä ja lepoa. ap

Vierailija
19/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kylla se melkein vuoden kesti. Ibuprofeenia max-annoksilla muutama viikko (vahentaa tulehdusta). Venytysliikkeeksi fysioterapeutti neuvoi seisomaan jalan etuosalla rapulla niin etta kantapaat on ilmassa, ja siina antaa painon menna alaspain niin etta jalkapohja venyy, naita piti tehda pari kertaa paivassa. Vesipullo pakastimessa, ja sita rullailla jalan alla vahintaan 10 minuuttia joka paiva. Miehella on myos geelityyny kengissa kantapaan alla. Inhottava vaiva, parani valilla niin etta mies jo ilostui etta voi aloittaa juoksemisen uudelleen, ja tuli taas takaisin, useamman kerran.

Vierailija
20/22 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis liikuntaa harrastava opiskelija, en pihiyttäni ajattele, että en halua ostaa hyviä kenkiä vaan ihan sen vuoksi, että ei olisi varaa (pitää sitten pyytää äidiltä avustusta, jos on ihan pakko).

Ystäväni neuvoi myös syömään tulehduskipulääkkeitä. Ystävä taas oli käynyt lekurissa tämän vuoksi ja sanoi, että kipulääkitys auttaa tulehdukseen siten, että se luupiikki ei ala kehittyä (=kalkki kertyy sinne tulehduksen takia).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi