Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka rahoittaisin lääkikseen pänttäämisen?

Vierailija
23.10.2012 |

Lääkiksen pääsykokeeseenhan on nykyään pakko päntätä väh. 6 h/päivässä. Miten tämän ohella muka pitäisi ehtiä käydä töissä ja maksaa vuokra jne? Miten te olette rahoittaneet pänttäämisenne?

Osa-aikatyö? Missä? Paljon tunteja?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siivoukset on mitoitettu niin, että ehdit tehdä sen parissa tunnissa. Koska tulosi jäävät siten noin 700-800 euroon, olet oikeutettu asumistukeen, jolloin yhteissumma vastaa noin 30 h/vko. Pärjäät kevään sillä mainiosti ja siivous pitää fysiikkasi kunnossa. Vastaavasti voit hakea myös kauppaan töihin, mutta siellä ollaan pilkuntarkasti se aika, joka työajaksi on määrätty. Muita osa-aikatöitä on tietysti lehdenjakaminen tai puhelintyö. Kunnon töitä on vaikea saada ilman mitään tutkintoa.

Vierailija
2/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vedän itseni taas ihan piippuun töitä tekiessä, enkä jaksa sitten lukea ollenkaan, niin paljon kuin olen suunnitellut ja ne teinit, jotka voivat vielä asua kotona äidin ja isän luona syöden niiden maksamaa ruokaa ja keskittyen päivät pitkät vain lukemiseen saavat myös ne opiskelupaikat.

Yritin vuosi sitten osa-aikaduuni kaupassa + lukeminen. Lopulta ehdin lukea ehkä 3 pvä viikossa, kun muut päivät olin työpäivän jälkeen liian väsynyt tekemään mitään ja minulle soiteltiin todella usein töistä, että tulisinko tuuraamaan. Pitää katsella noita siivousduuneja, jos ne kerran oikeasti noin toimii, ettei tarvi montaa tuntia tehdä. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ole ilta-aikaankin tunteja luettavaksi? Myös valmennuskursseja järjestetään ilta-aikaan, ainakin pääkaupunkiseudulla. Päivät työssä, illat pänttää tai päinvastoin. Kyseessähän on kuitenkin rajallinen aika, muutama kuukausi.

Miten ajattelit itsesi lääkiksen ajan elättää? Koulutus on hyvin koulumaista ja pakollista läsnäoloa päivittäin, kotitehtäviä ja lukemista on iltaisinkin paljon. Toki silloin saat opintorahan, asumistuen ja opintolainan, eläähän sillä, ainakin jos lainan ottaa.

Itse ei tarvinnut onneksi miettiä lukuaikana selviämistä, luin kirjoitusten jälkeen kotona valmennuskurssiin saakka ja kurssin ajan asuin toisella paikkakunnalla. Pääsin sisään eka yrittämällä ylioppilasvuonna, varasuunnitelmana oli biokemian opiskelut (kuten monilla muillakin) ja sitten uudestaan yrittämään.

Vierailija
4/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 8 luento-, harjoitus- tai klinikkatunnin jälkeen et voi olla liian väsynyt lukemaan tenttiin muutamaa sataa sivua. Siis sikäli kuin aiot joskus valmistua.

Vierailija
5/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 8 luento-, harjoitus- tai klinikkatunnin jälkeen et voi olla liian väsynyt lukemaan tenttiin muutamaa sataa sivua. Siis sikäli kuin aiot joskus valmistua.

Tenteissä on vain se hyvä puoli, että niistä ei ole pakko saada sitä parasta arvosanaa. Pääsykokeessa sinun on oltava yksi parhaista, jos mielit sisälle, eikä sekään aina riitä.

Kyllähän se on helppo päästä sisälle, jos voi pyhittää elämänsä niille kirjoille ja käydä vielä kalliilla valmennuskurssilla.

ap

Vierailija
6/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se helppoa ole sittenkään, toki vähän vähemmän vaikeaa...

Vierailija
7/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenteissä on vain se hyvä puoli, että niistä ei ole pakko saada sitä parasta arvosanaa. Pääsykokeessa sinun on oltava yksi parhaista, jos mielit sisälle, eikä sekään aina riitä.

Kyllähän se on helppo päästä sisälle, jos voi pyhittää elämänsä niille kirjoille ja käydä vielä kalliilla valmennuskurssilla.

ap

ajattelin vaan tuota, kun kirjoitit, että työpäivän jälkeen et jaksanut viime talvena lukea lainkaan. Ettei sitten lääkiksessä meno olisi liian hurjaa. yliopistolta ja/tai terveydenhoitoalalta löytyy hieman kevyempiäkin koulutuksia.

Vierailija
8/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä työpäivienkin jälkeen, mutta en todellakaan aina. Olin yleensä todella onnellinen, jos sain vain 4 h päiviä, koska niiden jälkeen oli vielä energiaa vaikka mihin. Toisaalta taas ennen iltavuoroja ei tuntunut olevan aikaa oikein mihinkään, kun ei jaksanut nousta kauhean aikaisin pänttäämään, kun sitten nukutti töissä koko illan. Joku parin tunnin opiskelu päivässä ei ole kovin paljon, jos pitäisi yrittää hankkia laskurutiinia ja opiskella faktoja samalla. Ja se, että minulle soiteltiin vähän väliä perään ja pyydettiin töihin oli itselleni todella ärsyttävää, koska en voinut tehdä kunnollista lukusuunnitelmaa. Joskus kyllä kieltäydyinkin, mutta potkujen pelossa menin kuitenkin usein kiltisti töihin.

Minulla tosiaan oli 15 h/vko sopimus, jonka nimissä tein välillä jopa yli 30 h/vko töitä. Sitten iskikin kauhea paniikki, kun foorumeilla hakijat kirjoittavat, kuinka ensin istuvat 8 h kirjojen kanssa kirjastolla ja sitten menevät vielä valmennuskurssille illaksi ja itse ehdin lukea ehkä 4 h päivässä epäsäännöllisten työaikojeni takia.

Joku työ olisi siis pakko saada, koska opintotukea en voi nostaa, vaikka opiskelenkin tällä hetkellä, koska pääsykoelukeminen + opiskelu toimisivat vieläkin huonommin kuin pääsykoeluku + osa-aikaduuni. Pitäisi vain löytää sellanen duuni, jossa oikeasti olisin sen 15 h viikossa, eikä soiteltaisi koko ajan perään ja pitäisi olla niin joustava.

ap

Vierailija
9/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita "8 h päivässä lukevia ja illat vielä valmennuskurssilla". Onko nämä muka niitä, jotka oikeasti sitten pääsivät sisään, vai epätoivoisia yrittäjiä. Panikoitko nyt turhaan?

Minkälainen pohja sinulla on lukion matikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta?

Jos on lahjakas, lääkikseen kyllä pääsee vähemmälläkin.

Vierailija
10/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita "8 h päivässä lukevia ja illat vielä valmennuskurssilla". Onko nämä muka niitä, jotka oikeasti sitten pääsivät sisään, vai epätoivoisia yrittäjiä. Panikoitko nyt turhaan?

Minkälainen pohja sinulla on lukion matikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta?

Jos on lahjakas, lääkikseen kyllä pääsee vähemmälläkin.

Fysiikasta en ole käynyt kuin pari hassua kurssia. Siihen tämä koko homma varmaan kaatuukin.

Kemia on mielenkiintoista ja osaan sitä melko hyvin. Biologia on ulkolukua ja olen sitä opiskellutkin.

Lahjakkaana en itseäni pidä, mutta olen yleensä päässyt sinne minne haluan ja aika helpolla, vaikka usein vähättelenkin taitojani. Minulla olisi kuitenkin todella paljon kerrattavaa ja uuttakin opiskeltavaa. Valmennuskurssiin minulla ei todellakaan ole varaa. Iltalukio voisi olla vaihtoehto, mutta sielläkään tuskin ehtisin ENÄÄ käydä kuin pari-kolme kurssi fysiikkaa ennen pääsykoetta.

Tietenkään ei pitäisi vetää itseään ihan piippuun lukiessa, mutta ei sinne ihan vähälläkään lukemisella pääse. En sitten tiedä, onko mielenterveyden kannalta järkevää käydä töissä ja lukea siihen päälle, koska tuo lukeminenkin käy tässä tapauksessa jo ihan oikeasta työstä. Kaikki aina sanovat, että pitäisi jättää aikaa harrastuksille. Jos siis jatkan tällä menolla, että käyn töissä ja yritän lukea kaikki vapaa-ajat, saattaa hyvinkin olla, että en vain jossain kohtaa enää jaksa. Pitäisi siis löytää se kultainen keskitie kaikessa. Ensin tulisi lukeminen, sitten työt ja sitten harrastukset. Missä suhteessa, sitä en vielä tiedä, mutta pikku hiljaa pitäisi aloittaa se pänttääminen.

ap

Vierailija
11/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kyllä tuon fysiikan kannalta ehkä hyväkin, kun saisi jotain opastusta jostain - iltalukio?.

Ihan terveitä ajatuksia sinulla tuntuu olevan, esim. oman jaksamisen suhteen. Kultainen keskitie!

Et voi ajatella lukevasi "kaikkea vapaa-aikaa".

Oletko saanut mistään käytettynä valmennuskurssien opiskelupaketteja? Itseopiskelumateriaalitkin ovat melko kalliita uutena, mutta jos löytäisit käytettynä, ohjaisivat harjoitusten ym. suhteen oikeaan suuntaan.

Jos olet järjestelmällinen, tee itsellesi selkeät aikataulut lukemisen suhteen. Jätä riittävästi vapaa-aikaa, joustovaraa (jos vaikka sairastaa tms.), vapaapäiviäkin. Ja aloita heti, löysemmällä aikataululla, ja aika loppuun sitten tiivis kertausrutistus.

Uskon kyllä, että lukeminen onnistuu työn ohellakin, niinhän monet muutkin tekevät, opiskelun tai työn ohella sitä luetaan. Uusia ylioppilaita taisi nyt keväällä sisäänpäässeistä olla vain alle neljäsosa.

Vierailija
12/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsi sisään ekalla hakukerralla eikä ollut päivääkään ainoallakaan valmennuskurssilla vaan paiski hommia yhdessä varastofirmassa.

Vierailija
13/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syyskuusta jonnekin maaliskuulle kävin iltalukiossa kemian kursseja. Olin lukenut kyllä pitkän kemian lukiossa, mutta aika evvk-meiningillä, joten päätin käydä kurssit uudestaan. Sitten kun iltalukiohommat loppuivat, menin töiden jälkeen pariksi-kolmeksi tunniksi kirjastoon jokainen arki-ilta, ja tällöin luin Galenosta. Ennen pääsykokeita pidin kaikki mahdolliset vapaat ja pekkaspäivät, jolloin sain viisi tai kuusi viikkoa lukulomaa. Tällöin aamupäivät luin Galenosta ja iltapäivät laskin. Näillä eväillä pääsin sisään 7. parhailla pisteillä. Ja siis tuota lomaa lukuunottamatta olin 8-16 töissä arkipäivät, enkä todellakaan käynyt valmennuskurssia.

Sanoit muuten, ettei lääkiksessä tarvitse aina saada tenteistä parasta arvosanaa. Ei todellakaan tarvitsekaan, mutta niihin tentteihin pitää lukea melko paljon, että pääsee edes läpi.

Vierailija
14/14 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta kuukautta peräjälkeen. Työkkäri ei mahtanut mitään. Kannatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme