Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen kanssa renkaiden vaihdosta. Olenko väärässä?

Vierailija
23.10.2012 |

Mies väittää, ettei talvirenkaita kannata vielä laittaa. Kuulemma nastat kuluu nyt niin, ettei sitten oikeasti liukkailla ole enää mitään pitoa.

Nyt on kuitenkin ollut jo neljänä aamuna pakkasta ja tien pinta jäässä, kun viiden aikoihin lähden töihin. Varasin ajan renkaiden vaihtoon ja mies sitten suuttui ja huusi minulle, että pilaan renkaat ja kohta saa olla taas ostamassa uudet renkaat.

Viimevuonna ostettiin nämä renkaat ja niissä on vielä ihan hyvät nastat jne. (liikkeessä sanottiin) vaikka vaihdatin renkaat viimevuonnakin aikaisemmin, kuin mies olisi halunnut.

Itse hän vaihtaa renkaansa vasta sitten, kun on ihan pakko. Eli usein ajelee vielä vähän joulukuun puolellakin kesärenkain. Kuulemma, jos aamulla sattuisikin olemaan vähän liukkaampaa niin sitten ajetaan varovasti. Välillä, jopa toivon, että ajaisi niillä kesäkumeillaan johonkin pöpelikköön, josko sitten säikähdyksestä ymmärtäis jotain.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaarteet ovat liukkaita silloin kun on liukas keli ja niihin kuuluu hidastaa. Meinaatko itse, että nastarenkailla ei liukkaisiin kaarteisiin tarvitse hidastaa ollenkaan?

Itse en nastoilla hidastele kaarteissakaan näillä alkutalven jäillä.

Vierailija
22/42 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se on se normiajo?

Uudet nastarenkaat pitäisi myös ajaa sisään. Sisäänajossa renkaat valmistetaan pidempää käyttöä varten ajamalla ensimmäiset tuhat kilometriä maltillisesti. Tämän jälkeen nastat pysyvät renkaissa kiinni pidempään.

–?Itse asiassa nyt on ollut oikein hyvä keli uusien nastarenkaiden sisäänajoon. Ei ole ollut liukasta, joten rengas ei ole päässyt pyörähtämään tyhjää. Hyvä sisäänajo on sellainen, jossa vältetään voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Myös kaarreajossa on syytä olla rauhallinen, Nuora sanoo.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/274304/Nykyajan+nastarengas+ei+mene+pi…

renkaiden sisäänajoksi suositellaan n. 500 km. Vältä siis aluksi voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kaarroksia. Sisäänajon aikana asennuksessa käytetty rengasrasva kuivuu renkaan ja vanteen välistä ja rengas pysyy käytössä tukevasti paikallaan vanteeseen nähden. Nastallisissa renkaissa rauhallinen sisäänajo varmistaa sekä nastojen asettumisen nastanreikiin että nastaulkonemien tasoittumisen asennuksen jäljiltä.

http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya

Joillakin nastat pysyy ja joillakin ei, se on kuskista kiinni.

"Edellisillä Hakkapeliitta 1:llä ajettiin 10 talvea, jonka jälkeen yksi tai kaksi nastaa oli irronnut. Autolla ajetaan n. 10 - 15 tkm vuodessa, josta talviajon osuus n. 50%."

Normipäivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on älyttömän pihi, kyllä.

Meillä on erilliset autot, mutta yhteinen talous ja saadaan vääntää välillä tälläisistä pikkujutuista urakalla. Mikään ei saisi maksaa mitään, eikä varsinkaan liikaa.

Ja nimenomaan mieheni on tuollainen risteyksissä toisten edessä sutiva ääliö. Olen ihmetellyt kyllä hänelle ääneen, että eivätkö ne kesärenkaatkin kulu tuollaisesta jatkuvasta sutimisesta.

Minä ajan aina rauhallisesti, oli kesä tai talvi. 3-5 vuoden välein olen autooni uudet renkaat ostanut. Mielestäni tuo ei ole liian usein.

Ap

Vierailija
24/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmisillä on näköjään kaikenlaisia fiksaatioita, periaatteita ja uskomuksia.

Pitäisi olla Suomessa kaikille ajokortin omistajill itsestään selvää;) että talviolosuhteiden aikana ajetaan talvirenkailla ja sitten kesäkelillä kesärenkailla.

Toisekseen, jos muutamassa kuukaudessa muka talvirenkaat sen kummemmin kuluvat, kannattaa tarkistaa a) rengaspaineet ja muu tekniikka ja/tai b) oma ajotyyli.

Vierailija
25/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies väittää, ettei talvirenkaita kannata vielä laittaa. Kuulemma nastat kuluu nyt niin, ettei sitten oikeasti liukkailla ole enää mitään pitoa.

Nyt on kuitenkin ollut jo neljänä aamuna pakkasta ja tien pinta jäässä, kun viiden aikoihin lähden töihin. Varasin ajan renkaiden vaihtoon ja mies sitten suuttui ja huusi minulle, että pilaan renkaat ja kohta saa olla taas ostamassa uudet renkaat.

Viimevuonna ostettiin nämä renkaat ja niissä on vielä ihan hyvät nastat jne. (liikkeessä sanottiin) vaikka vaihdatin renkaat viimevuonnakin aikaisemmin, kuin mies olisi halunnut.

Itse hän vaihtaa renkaansa vasta sitten, kun on ihan pakko. Eli usein ajelee vielä vähän joulukuun puolellakin kesärenkain. Kuulemma, jos aamulla sattuisikin olemaan vähän liukkaampaa niin sitten ajetaan varovasti. Välillä, jopa toivon, että ajaisi niillä kesäkumeillaan johonkin pöpelikköön, josko sitten säikähdyksestä ymmärtäis jotain.

kusipäistä puuhaa. Eivät ne nastat juurikaan kulu.

Moni vastaanvanlainen pelle maksaa joka vuosi hengellään moisesta ääliömäisyydestä.

Liikenteessä sitten ollaan liikkuvia keiloja tai luistellaan kylki edellä rekan keulaan.

Mutta tulipahan "säästettyä"! :)

Vierailija
26/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltalehti.fi/autot/2012100116146082_au.shtml

Renkaat kuluvat vähiten syksyllä, koska tiet ovat sileämpiä syksyllä kuin keväällä talven jälkeen.

Vierailija
27/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta renkaat vaihdetaan tarpeen mukaan. Eilen illalla pimeässä (tulin töistä) ei enää vaihdettu mun autoon nastoja alle, joten tehtiin niin, että aamulla lähdin miehen autolla, jossa kitkat ja isäntä otti mun auton. Vaihdetaan renkaat siihen tänään. Itse liikun aamuyöntunteina, joten on tärkeä, että renkaat on asianmukaiset niihin tunteihin ja säähän. Koskaan ei ole mietitty renkaiden kanssa sitä, että kuluu ja maksaa ostaa uudet.

Vierailija
28/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex oli just tuollainen.

Renkaat muuten max 3vuotta ok, vaikka ajais kuinka vähän. Kumi kovettuu, ominaisuudet huononee. Eli ei 5vuotta käyttöikää koskaan.

Katso valmistusvuosi renkaasta max 3 vuotta siitä käyttöä ja uudet.

Vierailija
29/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun seuraavan kerran väännetään siitä, että perheessä KUULUU olla yhteiset rahat.

Omat rahat kun näemmä voi taata jokun äidin terveyden tai jopa hengen :)

Vierailija
30/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden viestejä lukematta, että eihän talvellakaan kaikilla teillä välttämättä ole lunta tai jäätä vaan paljas asfaltti. Jos on huonoluminen talvi, suolattu ym. syistä esim moottoritie saattaa olla paljasta asfalttia. Kuluuhan ne nastat silloinkin.

En lähtisi leikkimään tuollaisella asialla, jos nyt syksyllä "säästää" jokusen viikon talvirenkaita, ei se kokonaisuutena ole iso asia koska ne nastat saattavat tosiaan kulua talvoajossakin.

Vierailija
31/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvirenkaissa on kumiseoskin erilaista kuin kesärenkaissa. Talvirengas pitää ilman nastojakin paremmin alle 5°C lämpötiloissa kuin kesärengas.

Nastojen kulumista on aika naurettavaa pelätä ainakaan kaupunkiseuduilla, jossa 90% koko talvesta ajetaan paljaalla asvaltilla, kun katujen lumi kuluu pois jo päivässä nastarenkaiden alla.

Se yksi pieni peltikolari maksaa enemmän kuin kaksi sarjaa talvirenkaita puhumattakaan mahdollisista henkilövahingoista.

Vierailija
32/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta talvirenkaitten vaihdossa on raivostuttavaa joka vuosi se, että loka-marraskuun vaihteessa tulee pari päivää lunta ja kaikki vaihtaa renkaat. Sitten mennäänkin pari kuukautta taas vesisateessa ja se oikea talvi tulee vasta vuodenvaihteessa.

Vierailija
33/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katseli kesärenkailla liukuvia autoja:-). Tiet oli todella liukkaat ja jäiset...

Vierailija
34/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta keväällä kuluu nasta kun tiet on karkeita

Vierailija
35/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä renkaat on edullisempia kuin peltityöt. Toki jos mies on huoltamo yrittäjä, ehkä auton kolarivauriot tuo sen leivän.

Hyvät ja sään mukaiset renkaat on paras suoja vahingoilta. Syksyn liukkaat on kaikkien tilastojen mukaan pahimmat. Säästäkää ennemmin vakuutuksista kuin renkaissa.

Vierailija
36/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä renkaat on edullisempia kuin peltityöt. Toki jos mies on huoltamo yrittäjä, ehkä auton kolarivauriot tuo sen leivän.

Hyvät ja sään mukaiset renkaat on paras suoja vahingoilta. Syksyn liukkaat on kaikkien tilastojen mukaan pahimmat. Säästäkää ennemmin vakuutuksista kuin renkaissa.

Vierailija
37/42 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaat tehty uppoutumaan jonnekin pidon vuoksi, sinun tilanteessa aamuhuurteessa parempia olisivat olleet kitkat. Normaalitiellä, esimerkiksi vesisateessa, nastarenkaat on vaarallisempia kuin hyvät kesärenkaat, ellei ole jäätä. Ja jäätä on isoilla tiellä hyvin harvoin.

taas jonkun omaa päättelyä.

Vierailija
38/42 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän on ihan älykääpiö, dumppaa se juntti pihalle ja ota mut tilalle!

Vierailija
39/42 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaahan auto ensin. Kirjoittele sitten tänne jonniin joutavia

Vierailija
40/42 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te sitä varten olette ne nastarenkaat hankkineet, että on turvallista ajaa.

Eihän niistä mitään hyötyä ole, jos niitä vain säästetään eikä käytetä silloin, kun nastoista on suurin hyöty eli syksyisillä jääkeleillä.

Se vasta rahantuhlausta on, jos ne jättää käyttämättä ja pahimmassa tapauksessa kolaroi väärien renkaitten vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä