Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskaltaako joku tk-lääkäri täällä myöntää, että ei se työ mitään kamalan vaikeaa ole!

Vierailija
22.10.2012 |

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin itse en koskaan haluaisi tehdä sitä; ottaa vastuuta muiden ihmisten hengestä. Jos tekisin virheen, joku saattaisi kuolla.

eikö esim. kirurgilla ole paljon isompi vastuu? ap

Vierailija
22/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidamppa hakee sinne terkkariin sitte töihin, palkka juoksee jne.....tuu ap mun vastaanotolle, niin määärään sullekkin lääkitystä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eihän se ole edes vaikeaa. Mä voin luetella n. 17 tapausta kun tk-lääkäri oli väärässä ja lääkitys ihan väärä, sekä tilanne vakavampi kuin tk-lääkäri kuvitteli ja usein se tarkoittaa sitä, että joutuu lähtemään lasten kanssa yöllä lastenklinikalle ja aikuiset menee työterveyshuoltoon korjaamaan lääkityksen diagnooseineen.

Mun äiti ehti syödä vääriä lääkkeitä 5 vuotta ja meni huonoon kuntoon. Kiitos terveyskeskus! Eliaika lyheni samalla huomattavasti!

Vierailija
24/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap:n tajuaa sen että erikoislääkäri on syventynyt yhteen alaan. Tk lääkäri yrittää tajuta kaikista sairauksista jotakin.

Sitten kun sinne vastaanotolle menee kaikki tietäviä googlesta sairauden jo diagnosoineita urputtamaan niin on tosiaan helppoa yrittää selittää että tutkia nyt ensin täytyy jokatapauksessa.

lääkärit on jossain vaiheessa uraansa terkkarissa töissä. Useimmat ei siihen työhön palaa vaikka mitä maksettaisi. Eli ei ole helppoa eikä ole mukavaa.

Uskon että tässäkin on se palkka joka puhuu. ap

kun vastuun "voi sysätä" /tai jopa pitää erikoislääkärille.

ap

mäkään en ole lääkäri mutta tiedän silti että tk-lääkäri ei todellakaan voi "sysätä" jokaista keissiä eteenpäin. Aika äkkiä tulee ylemmältä taholta noottia...

Vierailija
25/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidamppa hakee sinne terkkariin sitte töihin, palkka juoksee jne.....tuu ap mun vastaanotolle, niin määärään sullekkin lääkitystä :D

asioita. Täällä Suomessa on muotia tehdä jokaisesta asiasta niin pirun vaikeaa. Yhtä prkl:n valitusta. Voi kun tää on niin vaikeaa.

ap

Vierailija
26/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eihän se ole edes vaikeaa. Mä voin luetella n. 17 tapausta kun tk-lääkäri oli väärässä ja lääkitys ihan väärä, sekä tilanne vakavampi kuin tk-lääkäri kuvitteli ja usein se tarkoittaa sitä, että joutuu lähtemään lasten kanssa yöllä lastenklinikalle ja aikuiset menee työterveyshuoltoon korjaamaan lääkityksen diagnooseineen.

Mun äiti ehti syödä vääriä lääkkeitä 5 vuotta ja meni huonoon kuntoon. Kiitos terveyskeskus! Eliaika lyheni samalla huomattavasti!

ja tk-lääkäri TAITO siirtää tarvittavat tapaukset eteenpäin.

ap

Vierailija
27/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osuudet. Erikoislääkärillekin on varmaan piece of cake moni homma. Terveyskeskuslääkäri on avainasemassa siinä, että potilas tulee oikein lähetettyä jatkohoitoon oikeaan paikkaan ja ajoissa tai sitten saada potilaalle menemään perille se, että nyt ei mitään muuta paikkaa tarvita vaan tk on se ainut oikea paikka. Ap on hyvä esimerkki ihmisestä, joka tietää niin vähän, että ei edes tajua mitä pitäisi tietää lisää.

Vierailija
28/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttujahan siellä todetaan ja hoidetaan. Vaikeemmat laitetaan lähetteellä eteenpäin.

Kiirehän siitä tekee haasteellista ja pitkät päivät.

Vierailija
29/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää ketkä laittaa eteenpäin ja ketkä on vaan leikisti vähän pipejä. Mä nostin juuri syytteen tk-lääkäriä kohtaan, koska mun lapsi meinasi kuolla ja diagnoosi oli väärä. Vauva melkein tukehtui yöllä ja vietiin sinisenä ensiapuun. Päivällä lääkäri oli sitä mieltä, että menee höyryhengityksellä. Oli hyvin väärässä.

Vierailija
30/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkokemusta sekä terveyskeskuksesta että erikoissairaanhoidosta. Koen terveyskeskustyön ylivoimaisesti haastavammaksi kuin erikoissairaanhoidossa työskentelyn. Tk-työ on vaikeampaa sekä henkisesti että sisällöllisesti.

Valoitanpa asiasta näköjään mitään tietämättömälle ap:lle hieman, miksi näin on:

- terveyskeskuksessa olet päätöstesi kanssa täysin yksin, erikoissairaanhoidossa caseja pohditaan isommalla porukalla ja koska vain voit saada seniorin paikalle miettimään, mitä tehdään. Tarvittaessa eri erikoisalojen lääkärit ovat puhelinsoiton päässä ja tulevat tarvittaessa paikalle.

- erikoissairaanhoidosta siirretään todella paljon kontrolleja terveyskeskukseen, eli diagnoosi tehdään erikoissairaanhoidossa, mutta varsin herkästi seurantavastuu jää terveyskeskuslääkärille. Hoito- ja seurantasuositukset päivittyvät jatkuvasti, joten on melko vaikeaa pysyä kartalla useiden erikoisalojen tuoreimmista käytännöistä ja suosituksista.

- terveyskeskuksen hoidettavaksi jäävät myös kaikki ne potilaat, joidein oireille ei laajoista erikoissairaanhoidon selvittelyistä huolimatta ole löytynyt selitystä. Nämä potilaat ovat ehdottomasti raskain terveyskeskuksen potilasryhmä, ja näitä on _PALJON_.

- on totta, että iso osa varsinkin päivystyspotilaista on sitä silmätulehdus-korvatulehdus-flunssaosastoa, mutta kuka tahansa päivystyksen potilaista voi olla tikittävä aikapommi, jonka oireiden takana onkin jotain vakavampaa, joka täytyy hoksata heti, eikä viikon päästä. Sama pätee toki perus vastaanottopotilaisiinkin, vaikka 99% selkäongelmaisista on perustapauksia, näiden joukossa voi olla se yksi, jonka oireiden takana onkin vaikka syöpä.

- erikoissairaanhoidossa vain taivas on rajana saatavien tutkimusten suhteen. Jos yhtään epäilyttää, saat otettua vaikka magneettikuvan, vaikka sellaiselle ei todennäköisesti tarvetta olisikaan. Terveyskeskuksessa olet hyvin perustutkimusten varassa, ja tarvitset todella hyvän kliinisen silmän, että hoksaat, kenelle riittävät perustutkimukset ja kuka pitää lähettää eteenpäin.

- toisin kuin joku täällä kuvitteli, kaikkia potilaita ei todellakaan voi eikä pidä lähettää eteenpäin. On nimenomaan terveyskeskuslääkärin ammattitaitoa hoitaa potilaat itse ja lähettää eteenpäin vain silloin, kun potilaan sairaus ei perusterveydenhuoltoon kuulu.

Toivottavasti tämä hieman avasi, mikä tekee tk-lääkärin työstä haasteellisen.

Ps. Minulla on kokemusta myös kirurgialla työskentelystä, ja se oli todella paljon leppoisampaa ja helpompaa kuin tk-lääkärin työ. Siksi kirurgialle lähdenkin erikoistumaan, enkä yleislääketieteeseen.

Vierailija
31/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkokemusta sekä terveyskeskuksesta että erikoissairaanhoidosta. Koen terveyskeskustyön ylivoimaisesti haastavammaksi kuin erikoissairaanhoidossa työskentelyn. Tk-työ on vaikeampaa sekä henkisesti että sisällöllisesti.

Valoitanpa asiasta näköjään mitään tietämättömälle ap:lle hieman, miksi näin on:

- terveyskeskuksessa olet päätöstesi kanssa täysin yksin, erikoissairaanhoidossa caseja pohditaan isommalla porukalla ja koska vain voit saada seniorin paikalle miettimään, mitä tehdään. Tarvittaessa eri erikoisalojen lääkärit ovat puhelinsoiton päässä ja tulevat tarvittaessa paikalle.

- erikoissairaanhoidosta siirretään todella paljon kontrolleja terveyskeskukseen, eli diagnoosi tehdään erikoissairaanhoidossa, mutta varsin herkästi seurantavastuu jää terveyskeskuslääkärille. Hoito- ja seurantasuositukset päivittyvät jatkuvasti, joten on melko vaikeaa pysyä kartalla useiden erikoisalojen tuoreimmista käytännöistä ja suosituksista.

- terveyskeskuksen hoidettavaksi jäävät myös kaikki ne potilaat, joidein oireille ei laajoista erikoissairaanhoidon selvittelyistä huolimatta ole löytynyt selitystä. Nämä potilaat ovat ehdottomasti raskain terveyskeskuksen potilasryhmä, ja näitä on _PALJON_.

- on totta, että iso osa varsinkin päivystyspotilaista on sitä silmätulehdus-korvatulehdus-flunssaosastoa, mutta kuka tahansa päivystyksen potilaista voi olla tikittävä aikapommi, jonka oireiden takana onkin jotain vakavampaa, joka täytyy hoksata heti, eikä viikon päästä. Sama pätee toki perus vastaanottopotilaisiinkin, vaikka 99% selkäongelmaisista on perustapauksia, näiden joukossa voi olla se yksi, jonka oireiden takana onkin vaikka syöpä.

- erikoissairaanhoidossa vain taivas on rajana saatavien tutkimusten suhteen. Jos yhtään epäilyttää, saat otettua vaikka magneettikuvan, vaikka sellaiselle ei todennäköisesti tarvetta olisikaan. Terveyskeskuksessa olet hyvin perustutkimusten varassa, ja tarvitset todella hyvän kliinisen silmän, että hoksaat, kenelle riittävät perustutkimukset ja kuka pitää lähettää eteenpäin.

- toisin kuin joku täällä kuvitteli, kaikkia potilaita ei todellakaan voi eikä pidä lähettää eteenpäin. On nimenomaan terveyskeskuslääkärin ammattitaitoa hoitaa potilaat itse ja lähettää eteenpäin vain silloin, kun potilaan sairaus ei perusterveydenhuoltoon kuulu.

Ps. Minulla on kokemusta myös kirurgialla työskentelystä, ja se oli todella paljon leppoisampaa ja helpompaa kuin tk-lääkärin työ. Siksi kirurgialle lähdenkin erikoistumaan, enkä yleislääketieteeseen.

paljon, sori nyt vaan. Sitä paitsi tunnen ihan IRL tk-lääkäreitä, jotka ovat sanoneet, että ei tämä homma nyt niin hirveän hankalaa ole.

ap

Vierailija
32/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap:n tajuaa sen että erikoislääkäri on syventynyt yhteen alaan. Tk lääkäri yrittää tajuta kaikista sairauksista jotakin.

Sitten kun sinne vastaanotolle menee kaikki tietäviä googlesta sairauden jo diagnosoineita urputtamaan niin on tosiaan helppoa yrittää selittää että tutkia nyt ensin täytyy jokatapauksessa.

lääkärit on jossain vaiheessa uraansa terkkarissa töissä. Useimmat ei siihen työhön palaa vaikka mitä maksettaisi. Eli ei ole helppoa eikä ole mukavaa.

Uskon että tässäkin on se palkka joka puhuu. ap

Vierailija
33/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon, sori nyt vaan. Sitä paitsi tunnen ihan IRL tk-lääkäreitä, jotka ovat sanoneet, että ei tämä homma nyt niin hirveän hankalaa ole.

ap

Ja jännä, kun en itse sellaista ole vielä tavannut, vaikka todennäköisesti tunnen muutaman lääkärin enemmän kuin sinä. Olisiko sinulla muita argumentteja kertomustani kohtaan, paitsi että se kertoo minusta ihmisenä paljon (kertoo mitä)?

Vierailija
34/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se yks nuorimies aika kauan lääkärinä ilman koulutusta ja kukaan ei epäillyt, helppoahan sen täytyy olla kunhan osaa googlata.

Vierailija
35/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellasista epäkohdista, joista pitää pystyä ääneen sanomaan. Mutta uskon et AP on provo. Ei kai kukaan tosissaan usko et tk-lääkärin työ olis helppoa?? Ja noi kärjistetty kommentit vaikuttaa puhuvan sen puolesta et provoa olos. Toivon et provo.

Itse arvostan tk-lääkäreiden työtä! Ja kiitän aina kun olen mukavan ja asiallisen lääkärin kohdannut. Tässä maassa ei liikaa kiitoksia jaella!

Vierailija
36/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sellasista epäkohdista, joista pitää pystyä ääneen sanomaan. Mutta uskon et AP on provo. Ei kai kukaan tosissaan usko et tk-lääkärin työ olis helppoa?? Ja noi kärjistetty kommentit vaikuttaa puhuvan sen puolesta et provoa olos. Toivon et provo.

Itse arvostan tk-lääkäreiden työtä! Ja kiitän aina kun olen mukavan ja asiallisen lääkärin kohdannut. Tässä maassa ei liikaa kiitoksia jaella!

Kirjoitin, että ei tk-lääkärin homma nyt niin kamalan vaikeaa ole, kun siitäkin jaksetaan joka paikassa purnata, kuinka se nyt niin ja niin vaikeaa on.

- En ole puhunut mitään arvostamisesta

- Ja niin ei tosiaan jaella kiitoksia, natistaan ja valitetaan vaan (esim. siitä vaikeudestakin)

ap

Vierailija
37/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkässä viestissä (tuo erikoislääkärin viesti) miksi tk-työ on vaativampaa kuin erikoislääkärin työ sairaalassa. Et kommentoinut noihin pointteihin oikeastaan mitenkään (tuollainen "tuo kertoo vain sinusta ihmisenä" -kommentti on yhtä tyhjän kanssa). Olen itse sairaalassa työskentelevä erikoistuva lääkäri ja allekirjoitan nuo pointit täysin. Tk-työskentely oli vaikeaa, sairaalassa on huomattavan paljon helpompaa ja siksipä ryhdyinkin sairaala-alalle. Monet kollegani ovat samaa mieltä enkä itse tunne yhtäkään, joka pitäisi laaja-alaista tietämystä vaativaa tk-työtä helpompana kuin sairaalatyötä jollakin erikoistuneella alalla.

Vierailija
38/38 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirurgia on mielestäsi helpompi ala, mikä siitä tekee leppoisan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme