G: Miten teillä hoidettiin talousmenoja kun lapset olivat 0-3v?
a) toinen puoliso piti äitiysloman ja jompikumpi vanhempainvapaan/isyysloma ja mahdollisen hoitovapaan, perheen tulot olivat yhteisiä ja menot mitoitettiin uuden tulotason mukaan tai käytettiin yhteisiä säästöjä.
b) muutoin sama kuin a) mutta menot maksettiin 50/50 periaatteella ja pienempituloinen käytti omaan osuuteensa omia säästöjään tulotason pudottua
c) joku muu mall, mikä?
Entä kumpi maksaa lasten vaatteet, harrastukset jne kulut?
Kommentit (26)
yhteinen tili, jolta maksetaan kaikki. Ei mitään väliä kuka tienaa, kaikki on yhteistä. Ainahan jonmpi kumpi on pienempituloisempi jos ei ihan sama palkka ole. Itse olen ollut jo pitkään perheen isotuloinen
Siitäkin huolimatta, että meillä on omat tilit ja omat rahat. Molemmat vaan osallistumme tulojemme mukaan perheen menoihin.
eli molemmat maksavat itse omat menonsa, lasten menot laitettu puoliksi. Tavallaan miehelle epäreilu systeemi, koska minä saa lapsilisät, toisaalta hänellä isompi palkka.
Ootko sä laskenut, paljonko ansiotuloja menetit äitiyslomien (ja ehkä hoitaovapaankin) takia ja paljonko menetät eläkkeessä kun et ole ollut työssä? Ei taida lapsilisät ihan riittää...
mun tulot on ihan samat, olin äitiyslomalla tai en.
Niin edelleenkin. Olemme järkeviä rahan käyttäjiä, vaikka ostamme usein vähän laadukkaampaa ja siten kalliimpaakin. Isommista hankinnoista keskustellaan/ilmoitetaan etukäteen, mutta ihan yhteiset rahat, lapset ja menot.
Mies tienaa huomattavasti minua enemmän, mutta ei todellakaan halua meille kahden elintason kotia.
että pitää luoda tuollaisia talousmalleja ja sopia mitä niistä käytetään. Av:n löytämisen jälkeen olen senkin oppinut.
Mutta kun ei ollut nettiä, kun lapset syntyi, niin meidän talousmenot hoidettiin niin, että ostettiin mitä tarvittiin ja maksettiin ne ostot tililtä. Niin tehdään edelleen.
En siis pysty vastaamaan tuohon, että kumpi maksaa lasten harrastukset. Ne vain maksetaan meidän tililtä.
Minä pidin äitiysloman ja vanhempainvapaan.
Asuntolaina maksettiin puoliksi.
Mies maksoi autolainan, sähkölaskun ja kaikki vakuutukset ja omat laskunsa.
Minä maksoin hoitomaksut,TV-luvan, omat auto, puhelin etc laskut, lasten vaatteet ja lelut, ruuan ja kaiken muun mitä ostettiin(huonekalut, rattaat whatever).
Miehellä on perässä raahautuvia velkoja entisestä elämästä, siksi näin.
Kalliiksihan tuommies on tullut. En silti vaihtaisi.