G: Miten teillä hoidettiin talousmenoja kun lapset olivat 0-3v?
a) toinen puoliso piti äitiysloman ja jompikumpi vanhempainvapaan/isyysloma ja mahdollisen hoitovapaan, perheen tulot olivat yhteisiä ja menot mitoitettiin uuden tulotason mukaan tai käytettiin yhteisiä säästöjä.
b) muutoin sama kuin a) mutta menot maksettiin 50/50 periaatteella ja pienempituloinen käytti omaan osuuteensa omia säästöjään tulotason pudottua
c) joku muu mall, mikä?
Entä kumpi maksaa lasten vaatteet, harrastukset jne kulut?
Kommentit (26)
minä pidin äitiysloman ja vanhempainvapaan, isä ne omat isyyslomansa. Omat tulot molemmilla ja yhteiset menot katettiin fifty-fifty. Äitiysrahani riitti tähän mainiosti.
Vanhempainvapaan päätyttyä kävimme vuorotellen töissä, lapset hoidettiin kotona ja kulut edelleen tasan.
Pääasiassa minä kustantanut lasten menot, koska lapsilisätkin tulevat minun tilille.
Ja yhteinen talous ja rahat on yhä,vaikka kuopus jo 8v. Molemmat käymme töissä. Rahasta ei ole ikinä riitaa.
Isä piti aina viimeisen vuoden hoitovapaata/lapsi.
minä pidin äitiysloman ja vanhempainvapaan, isä ne omat isyyslomansa. Omat tulot molemmilla ja yhteiset menot katettiin fifty-fifty. Äitiysrahani riitti tähän mainiosti.
Vanhempainvapaan päätyttyä kävimme vuorotellen töissä, lapset hoidettiin kotona ja kulut edelleen tasan.
Pääasiassa minä kustantanut lasten menot, koska lapsilisätkin tulevat minun tilille.
yhteinen talous ja yhteiset rahat on olleet aina vuodesta -98 asti. Eli siis jo ennen lapsia.
Ensin päältä kaikki pakolliset menot ja jos jotain jää, niin kumpikin harkintansa mukaan käyttää omiin huvituksiinsa rahaa. Isommat ostokset päätetään yhdessä.
Hyvin on toiminut ja varmaan aika tasapuolisesti on mennyt, vaikka minä olin 3x äitiyslomalla ja 3x kotihoidontuella (yhteensä kotihoidontukea 4,5 vuotta). Mun rahoilla enimmäkseen on eletty miehen lomautusajat ja opiskeluaika.
Ja mies töissä, koska sillä on isommat tulot kun taas minulla sekä pienemmät tulot, että sressaavampi ja kiireisempi työ.
Tulot ovat nyt tippuneet kun olen hoitovapaalla, mutta sitten vaan ollaan jätetty tuhat ostokset pois, ei matkustella, ja pyritään säästämään juoksevissa menoissa, eli ruuassa, sähkössä, bensassa jne.
Kotiäitinä on aikaa tehdä ruoka itse halvoista raaka-aineista, vertailla hintoja, ja suunnitella ruokataloutta tarjousten mukaisesti. Leipoa itse ja tehdä halpoja ruokia, kuten pataruokia.
Vaatteissa harrastetaan kierrätystä, ja ostetaan kirpputoreilta jos mahdollista jne.
Yhteinen tili ja sieltä maksetaan kaikki. Kotona olin 8 vuotta.
Lapsilisiä tulee reilu 350 euroa kuukaudessa, en minä millään lapsiin saa niin paljon tuhlattua. Ja kuluiksi en laske ruoka- ja asumismenoja, ne kuuluu noihin normikuluihin.
eli molemmat maksavat itse omat menonsa, lasten menot laitettu puoliksi. Tavallaan miehelle epäreilu systeemi, koska minä saa lapsilisät, toisaalta hänellä isompi palkka.
minä pidin äitiysloman ja vanhempainvapaan, isä ne omat isyyslomansa. Omat tulot molemmilla ja yhteiset menot katettiin fifty-fifty. Äitiysrahani riitti tähän mainiosti. Vanhempainvapaan päätyttyä kävimme vuorotellen töissä, lapset hoidettiin kotona ja kulut edelleen tasan. Pääasiassa minä kustantanut lasten menot, koska lapsilisätkin tulevat minun tilille.
Lapsilisiä tulee reilu 350 euroa kuukaudessa, en minä millään lapsiin saa niin paljon tuhlattua. Ja kuluiksi en laske ruoka- ja asumismenoja, ne kuuluu noihin normikuluihin.
Tuolla ajattelumallilla lapsista ei tule mitään kuluja, joka tapauksessa täytyy olla ruokaa ja asunto.
se on a) Ei me koskaan rahasta väännetä,se maksaa jolla on rahaa ja jos ei ole ollaan ilman=)mutta mä oikeesti ihmettelen miten ihmiset saa lapsiin kulumaan miljoonia..lasten vaatteet ei ole kalliita kun ennakoi ja ostaa alesta,ja lapsi pärjää muutamalla vaatekerralla ei tartte olla kaapin täydeltä.Ite ostan 95% vaatteista jonkinlaisesta alesta, ja 55 ostan normaalihinnalla jos on joku tarvitaan heti tilanne.Aina on joku ale jossain menossa.
A.
Meillä on kyllä omat tilit joille tulevat omat tulot (minulle palkka, miehelle kotihoidontuki ja lapsilisät). Siirrämme siitä yhteistilille sen verran kuin pystymme (pitää jättää omalle tilille muutama satanen ruokaostoksiin yms).
Yhteistililtä maksetaan asumiseen liittyvät kulut ja isommat hankinnat. Omilta tileiltä maksetaan ruoka- ja vaateostokset.
Meillä on lapsia jotka eivät ole yhteisiä. Pyrimme maksamaan itse suurimman osan oman/omien lapsen/lasten menoista (emmekä kysele kuinka paljon kumpikin niihin käyttää) mutta ei olla siitä kauhean tarkkoja.
Lasten harrastukset maksavat niin paljon että sovitaan niistä yhdessä ja maksetaan tarvittaessa yhteistililtä oli lapsi kumman tahansa tai yhteinen.
Molemmille on kunnia-asia että rahasta ei riidellä eikä omapitäväisiä olla.
Omia säästöjä ei ole kummallakaan. Säästöt on yhteisiä vaikka tulot on omia.
minä pidin äitiysloman ja vanhempainvapaan, isä ne omat isyyslomansa. Omat tulot molemmilla ja yhteiset menot katettiin fifty-fifty. Äitiysrahani riitti tähän mainiosti. Vanhempainvapaan päätyttyä kävimme vuorotellen töissä, lapset hoidettiin kotona ja kulut edelleen tasan. Pääasiassa minä kustantanut lasten menot, koska lapsilisätkin tulevat minun tilille.
Tuolla ajattelumallilla lapsista ei tule mitään kuluja, joka tapauksessa täytyy olla ruokaa ja asunto.
onhan nyt harrastukset, vaatteet, lelut jne.
että on muitakin vaihtoehtoja kuin yhteiset varat yhteisessä taloudessa. Eli olemme perhe, kämppikset on erikseen.
minä olen kotona ja mies töissä. Yhteiset rahat ja yhteiset menot. Minä saan käyttää mieheni rahoja ihan vapaasti omiin menoihini. Ollaan molemmat järkeviä rahan käytössä joten ongelmia ei ole vaikka tulot ovat nyt pienet.
Yhteiset menot 50-50. Lapsen vaatteet menee mun piikkiin (minä tienaan enemmän ja ostan niitä vaatteita liikaa ja liian kallita) ja talon remontit ja isot ostokset sovitaan tapaus kerrallaan. Lapsen harrastusmenoja ja tarhakuvia makselen miehen tililtä. Auto on molemmilla oma kulu, mutta biilit on yhteisessä käytössä ts. mies saa lainata mun isompaa ja uudempaa autoa pidemmille reissuille. Ja toki hän saisi käydä itsekin autokaupassa muttakun ei mene vaikka veisin :)
Äitiyslomalla/vanhempainvapaalla tilanne ennallaan, mun päiväraha oli samaa luokkaa miehen palkan kanssa.
Mun hoitovapaalla mies kuittasi laskut ja mä maksoin (tuella, kuntalisällä ja lapsilisällä) ruuat. Sellaset menot joista en halunnut tehdä selvitystä miehelle meni sitten omista säästöistä (lähinnä omia vaatteita). Mies osti mulle renkaat autoon.
Miehen hoitovapaalla minä maksoin laskut ja muut menot. Mies käytti tulonsa (kotihoidontuki ja kuntalisä) kai bensaan jos ne ny lapsen kanssa missään kävivät ja pikku ostoksiin (cd tms). Lapsilisä tuli edelleen mulle.
Ei meidän tarvi riidellä rahasta, kummallakin sitä on yli oman tarpeen. Yhteiset menot sovitaan kerran vuoteen, ja välillä miehelle tiedoittelen missä mennään.
eli molemmat maksavat itse omat menonsa, lasten menot laitettu puoliksi. Tavallaan miehelle epäreilu systeemi, koska minä saa lapsilisät, toisaalta hänellä isompi palkka.
Ootko sä laskenut, paljonko ansiotuloja menetit äitiyslomien (ja ehkä hoitaovapaankin) takia ja paljonko menetät eläkkeessä kun et ole ollut työssä? Ei taida lapsilisät ihan riittää...
Rahat on yhteiset ja yhteisessä käytössä
Meillä oli silloin ja on vieläkin yhteiset rahat. Joten se maksoi, jolla oli rahaa tilillä ja kaupassa se, joka ehti kaivaa ensin lompakon esiin.
Toki tulot olivat pienemmät mutta sitten vain järjettiin jotain "turhaa"" ja makselimme vuoden verran vain korkoja asuntolainasta.