Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei USA:ssa tiedetä missä Suomi on?

Vierailija
21.10.2012 |

Mulle selkisi ainakin yksi syy, kouluissa olevissa kartoissa ei useinkaan ole kuulemma Suomea merkattuna.

Juttelin omien lasten kanssa aiheesta, kun olivat olleet koulussa ja kartoista usein puuttuu Suomi.

Ehkä Suomi on edelleen Venäjän vallan alla, kuten tuossa kartassa.

http://www.philatelicdatabase.com/wp-content/uploads/2009/04/map-europe…

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kielimuuri...

Vierailija
2/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos osaat itse laittaa jokaisen USA:n osavaltion kohdalleen.

Enemmän mua vituttaa tämä, että Euroopassa huudellaan miten amerikassa ei tajuta mistään mitään. Samalla itse suljetaan silmät siltä, että siellä on 50 osavaltiota, joilla jokaisella on omat lait ja ihan eri meno. USA on verrannollinen vaikkapa EU-alueeseen tai hätäpäissä Eurooppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa esim. sijoittaa yhdysvaltain osavaltioita oikein, en osaa edes nimetä niitä. Enkä osaisi osoittaa valtioita esim. afrikan mantereelta.

Vierailija
4/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et huomannut niin tuossa kartassa kyllä kerrotaan, mitä ajanjaksoa se kuvaa...

Vierailija
5/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan oli silloin Venäjää. Eli ihan totta puhuvat.

Vierailija
6/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartta on googlesta ja se oli ainoa jonka nopeasti löysin esimerkiksi, jossa Suomi kuului Venäjään ja kyllä huomasin sen vuosiluvun. Kouluissa täällä vaan jostakin syystä on samanlaiset käytössä, syytä siihen en tiedä.

Juttu oli mulle vaan sellainen "ahaa!" elämys, kun aihe nousi esille ruokapöydässä.

Osaan kyllä aika hyvin laittaa USA:n osavaltiot kartalle, ei silti, mutta onhan nuo jo tullut tutuiksi näiden vuosien aikana.

ap.

Vierailija
7/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jokaisessa postauksessa mainitset 18 vuotta? Onhan USAssa paljon suomalaisia jotka ovat olleet maassa paljon kauemmin.

Vierailija
8/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heidän tietoisuudestaan voikin paeta joku julmettu 5 miljoonan ihmisen suurvalta nimeltä Suomi? Eikö ne tiedä että me potkittiin Venäjän armeijaa munille jotain 60v sitten?! Miten ne julkeaa olla huomioimatta meitä!!

Vierailija
9/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelevat maantiedossa pelkästään oman maansa juttuja ja yleensä pelkästään oman osavaltion juttuja.

Kanadan ja Meksikon osaavat sijoittaa paikalleen, muut maat on vähän niin ja näin.

Vierailija
10/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAn historianopetus keskittyy ennen muuta pohjois- ja etelä-Amerikkaan sekä niihin Euroopan maihin, jotka olennaisesti liittyvät USAn historiaan. Ja lausuma "USAssa ei tiedetä" on kyllä aika löyhä, kun ottaa huomioon, minkä kokoinen maa on kysymyksessä. Itärannikolla ainakin tiedetään. Sikäläiset osaa esittää niin visaisia kysymyksia Suomesta, että niihin vastatessaan saa ihan tsempata.

Tiedätkö sinä muuten, missä on Indiana, Washington tai Rhode Island?

Vierailija
11/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelevat maantiedossa pelkästään oman maansa juttuja ja yleensä pelkästään oman osavaltion juttuja. Kanadan ja Meksikon osaavat sijoittaa paikalleen, muut maat on vähän niin ja näin.

Onhan Afrikka monelle suomalaiselle (huom. ei kaikille!) maa jossa asutaan savimajoissa ja odotetaan etta ruoka tippuu puusta suuhun.

Vierailija
12/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelevat maantiedossa pelkästään oman maansa juttuja ja yleensä pelkästään oman osavaltion juttuja. Kanadan ja Meksikon osaavat sijoittaa paikalleen, muut maat on vähän niin ja näin.

Onhan Afrikka monelle suomalaiselle (huom. ei kaikille!) maa jossa asutaan savimajoissa ja odotetaan etta ruoka tippuu puusta suuhun.

Useampikin jenkki kirjekaveri lapsena ja he olivat oikeasti ihmeissään, kun kerroin mitä Suomessa opiskellaan eli siis käydään pääpiirteittäin maanosat läpi jne. Tietty ei nyt joka maata käydä läpi ym.

Ja historiassa luetaan muutakin kuin vain Suomen historiaa.

Vierailija
13/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän väliä täällä esille.

Ja yleensä Usasta jaksetaan jauhaa paskaa vähän väliä.

Eikö suomalaiset tajua ollenkaan kuinka iso maa on. Ja esim. Usan historia on niin laaja ja kiinnostava, että kyllä mä olisin riemumielin opiskellut pelkästään tuota kuin puisevia juttuja maailmansodista tai teollistumisesta ym. ym. ym. ym.

Mä muuten osaan sijoittaa kaikki Usan osavaltiot kartalle, jos mulle näytetään tyhjä kartta, niin kyllä ne osavaltiot menevät oikeille paikoille. Tiedän myös kaikkien osavaltioiden pääkaupungit.

Vierailija
14/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varaa arvostella, jos osaat itse laittaa jokaisen USA:n osavaltion kohdalleen. Enemmän mua vituttaa tämä, että Euroopassa huudellaan miten amerikassa ei tajuta mistään mitään. Samalla itse suljetaan silmät siltä, että siellä on 50 osavaltiota, joilla jokaisella on omat lait ja ihan eri meno. USA on verrannollinen vaikkapa EU-alueeseen tai hätäpäissä Eurooppaan.

USAn osavaltiot ovat ihan samanlaisia kuin muidenkin liittovaltioiden osavaltiot - joita muuten löytyy myös Euroopan sisältä. Vaikka alueelliset erot saattavat olla suuria ja kullakin hallintoalueella on omat lakinsa, niillä ei ole omaa ulkopolitiikkaa. USAn osavaltioissa harvoin ei ole edes omaa kieltä tai kansalliskulttuuria toisin kuin esimerkiksi Venäjän tai Nigerian osavaltioilla. Yhdysvallat ei ole mikään yksinäinen majakka liittovaltioiden majakka yhtenäisvaltioiden yössä. Valtioita, jotka muodostuvat keskushallinnon yhteenliittämistä lähes autonomisista osavaltioista on suhteellisen iso liuta, mukaanlukien esimerkiksi Venäjä, Meksiko, Brasilia ja Sveitsi.

Kun osavaltiot ja itsenäiset hallintoalueet kerran ovat noin tärkeitä, kuinka itselläsi menevät kohdilleen Sveitsin kantonit? Onko ulkomuistiin iskostunut Venäjän, Brasilian tai Intian osavaltioiden määrä? Missä taas sijaitsikaan se Chiapas?

USA on iso ja tärkeä valtio, joo, mutta se ei silti ole monta. Tuo on suunnilleen samaa settiä kuin se, että suomalainen perustelisi sitä, että ei erota Baltian maita toisistaan kun niissä on niin vähän väkeä ja möö.

Vierailija
15/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen olemassaololla ei ole Yhdysvalloille mitään merkitystä.

Vierailija
16/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAn osavaltiot ovat ihan samanlaisia kuin muidenkin liittovaltioiden osavaltiot - joita muuten löytyy myös Euroopan sisältä. Vaikka alueelliset erot saattavat olla suuria ja kullakin hallintoalueella on omat lakinsa, niillä ei ole omaa ulkopolitiikkaa. USAn osavaltioissa harvoin ei ole edes omaa kieltä tai kansalliskulttuuria toisin kuin esimerkiksi Venäjän tai Nigerian osavaltioilla. Yhdysvallat ei ole mikään yksinäinen majakka liittovaltioiden majakka yhtenäisvaltioiden yössä. Valtioita, jotka muodostuvat keskushallinnon yhteenliittämistä lähes autonomisista osavaltioista on suhteellisen iso liuta, mukaanlukien esimerkiksi Venäjä, Meksiko, Brasilia ja Sveitsi.

Kun osavaltiot ja itsenäiset hallintoalueet kerran ovat noin tärkeitä, kuinka itselläsi menevät kohdilleen Sveitsin kantonit? Onko ulkomuistiin iskostunut Venäjän, Brasilian tai Intian osavaltioiden määrä? Missä taas sijaitsikaan se Chiapas?

USA on iso ja tärkeä valtio, joo, mutta se ei silti ole monta. Tuo on suunnilleen samaa settiä kuin se, että suomalainen perustelisi sitä, että ei erota Baltian maita toisistaan kun niissä on niin vähän väkeä ja möö.

Pointti lienee se että heidän muksuilla (ja aikuisilla) riittää osavaltioiden nimien puolesta urakkaa opetella niitä ja muistaa niiden sijainnit kartalla. 50 vai 52:ko niitä oli? Lisäksi jenkeillä ei ole kuin muutama naapurimaa. Meillä on kaikki perhanan Euroopan valtiot tässä kivenheiton päässä kauppakumppaneina. En yhtään ihmettele jenkkien lievää valtiotietämättömyyttä. Maa on pitkälle omavarainen. Lähimmät valtiot pitää tietää.

Vierailija
17/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen tietää, missä on Bahrain tai Bhutan?

Ja aivan varmasti maailmassa useampi ihminen tietää missä on Florida kuin missä on Suomi. Kyllä Yhdysvaltain osavaltiot ovat merkityksellisempiä kuin pikkuvaltiot.

Vierailija
18/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siina vahan osviittaa av-mammoille siita mita USAssa opiskellaan.

Vierailija
19/19 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen olemassaololla ei ole Yhdysvalloille mitään merkitystä.

Olen samaa mieltä siitä, että ei jokaisen kaduntallaajan ole pakko tarkkaan tietää missä kohtaa eurooppaa suomi sijaitsee, enhän itsekään osaa asettaa esim. afrikan mantereen maita oikein, mutta kyllä tuollainen puusilmäinen jenkki-ihannointi on vähintään yhtä idioottimaista kuin amerikkalaisten yksi-silmäinen mollaaminenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän