Onko muka jo nelikymppinen keski-ikäinen?
http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288508568268.html?ref=rss
Minusta keski-ikäinen on viisikymppinen, ei nelikymppinen.
Kommentit (107)
yli 35-vuotias on keski-ikäinen.
Riippuu nyt vähän siitä, miten mikäkin ikä määritellään.
Ei kai 60-vuotiaatkaan halua itseään vielä vanhuksina ajatella, mutta siitä alkaa biologinen vanhuusikä... Vai onks se sit myöhäiskeski-ikä tai jotain?
Naiset saavutettuaan 40-vuoden iän.
Keski-iän jälkeen tulee vanhuus, jos pystyt hengissä 75-vuoden ikään asti.
silloinhan ollaan nimenomaan elämän puolivälissä.
en minä vielä nelikymppistä keski-ikäisenä pidä. 45 ehkä alkaa olla siinä rajoilla.
on aika laaja ja pitkälle ulottuva käsite. Ajattelisin jotakuinkin niin, että 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 keskikeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen. Vastaavasti 65-75 on varhaisvanhus 75-85 keski-ikäinen vanhus ja yli 85 vanha vanhus.
on aika laaja ja pitkälle ulottuva käsite. Ajattelisin jotakuinkin niin, että 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 keskikeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen. Vastaavasti 65-75 on varhaisvanhus 75-85 keski-ikäinen vanhus ja yli 85 vanha vanhus.
ei keski-ikä ole suoraan keskimääräisen eliniän puoliväli, vaan elämänvaihe ennen eläkeikää.
Näin se menee, turha väittää vastaan vain sen takia että on tullut 40 mittariin:
0-20 lapsuus
20-40 nuoruus / nuori aikuisuus
40-60 keski-ikä
60-80 vanhuus
80-... ylimääräistä aikaa
40-vuotias sitten on, jos ei kerran keski-ikäinen? Nuori aikuinenko? Ihmettelen kyllä kun joissain paikoissa 60-vuotiaatkin on laskettu tuohon kategoriaan. 55 kuulostaa mielestäni vielä keski-iältä, mutta ei enää kutosella alkava luku.
poliitikoksi tai pääjohtajaksi 40-vuotias on nuori.
Mun mielestä keski-ikä kattaa ikävuodet 35-44. Sen jälkeen alkaa varhainen vanhuus.
No jos ihmiset elävät tilastollisesti keskimäärin 75-77 vuotiaiksi, mitäpä lottoat mihin ikävuoteen se KESKI-ikä osuu?
Kyllä ne suurin osa näyttää kupsahtavan siinä 70-vuotiaina mitä olen lehtien kuolinilmoituksia vilkuillut, joten keski-iäksi sanoisin n. 35v ja 40v todellakin on jo keski-ikäinen.
Keski-ikä alkaa n. 48 vuoden iässä. Tuo ikä minulle tulee mieleen. Matemaattisesti se alkaa toki aiemmin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Miesten eliniänodote suomessa on jotain n. 77v, joten 40-vuotiaat miehet ovat hyvinkin keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä keski-ikä kattaa ikävuodet 35-44. Sen jälkeen alkaa varhainen vanhuus.
Vain alle 20 vee voi ajatella näin, siis mielestäsi 45 vuotias ois sitten jo vanhus? Voi elämä : D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne suurin osa näyttää kupsahtavan siinä 70-vuotiaina mitä olen lehtien kuolinilmoituksia vilkuillut, joten keski-iäksi sanoisin n. 35v ja 40v todellakin on jo keski-ikäinen.
Tämän mukaan esim. Meghan Markle, joka saa kohta vauvan on tukevasti keski-ikäinen. Hmmm, sorry ei nyt oikein vakuuta..
terveisin eräs 44-vuotias