Onko muka jo nelikymppinen keski-ikäinen?
http://www.iltasanomat.fi/musiikki/art-1288508568268.html?ref=rss
Minusta keski-ikäinen on viisikymppinen, ei nelikymppinen.
Kommentit (107)
Nuori aikuinen on noin 20-28-vuotias.
Aikuinen on 28-vuotias - 35-vuotias (40-vuotias)
Varhaiskeski-ikä on 40-45-vuotias.
Keski-ikäinen noin 50-60 (65-vuotias)
Vanhuus (ikä-ihminen on 65 (70-vuotias) ja siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne suurin osa näyttää kupsahtavan siinä 70-vuotiaina mitä olen lehtien kuolinilmoituksia vilkuillut, joten keski-iäksi sanoisin n. 35v ja 40v todellakin on jo keski-ikäinen.
Tämän mukaan esim. Meghan Markle, joka saa kohta vauvan on tukevasti keski-ikäinen. Hmmm, sorry ei nyt oikein vakuuta..
Ei hän nyt varsianisesti mikään keski-ikäinen ole, muttei mikään nuori aikuinenkaan ole. Kyllä keski-ikäinen voi vielä saada vauvan, sillä 40-45-vuotiaas saavat vielä lapsia.
Kyllä koen itseni keski-ikäiseksi.
N41
Täytin juuri 40 vuotta ja kyllä, olen mielestäni keski-iässä. En ehkä niinkään henkisesti, mutta fyysisesti alkaa kylöä kaikki tippua alaspäin paitsi vaa'an lukemat :)
Kuka on sitten keski-ikäinen, jos ei 40 v. Monellehan elämä on silloin jo aika vakiintunutta ja se on yksi keski-ikäisyyden määritelmä. Toki sanoisin, että 40-45 on varhaiskeski-ikä, joskus jopa 35v yli
No mitä ovat sitten yli 90-vuotiaat, koska ilmeisesti heidän määränsä on noussut huomattavasti. Nyt eläkeikäkein on kohta 70 vuotta eli vanhuksetkin ovat nykyään töissä.
Kuinka kauan ajattelin elää?
t. 43-vuotias harmaantuva ja rypistyvä ja maan vetovoiman pontevasti tunteva keski-ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee, turha väittää vastaan vain sen takia että on tullut 40 mittariin:
0-20 lapsuus
20-40 nuoruus / nuori aikuisuus
40-60 keski-ikä
60-80 vanhuus
80-... ylimääräistä aikaa
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee, turha väittää vastaan vain sen takia että on tullut 40 mittariin:
0-20 lapsuus
20-40 nuoruus / nuori aikuisuus
40-60 keski-ikä
60-80 vanhuus
80-... ylimääräistä aikaa:D
20-30 voi olla nuori, mutta kyllä yli 30 on jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne suurin osa näyttää kupsahtavan siinä 70-vuotiaina mitä olen lehtien kuolinilmoituksia vilkuillut, joten keski-iäksi sanoisin n. 35v ja 40v todellakin on jo keski-ikäinen.
Tämän mukaan esim. Meghan Markle, joka saa kohta vauvan on tukevasti keski-ikäinen. Hmmm, sorry ei nyt oikein vakuuta..
Miten se nyt liittyy mihinkään? Jos muija kuukahtaa seitenkymppisenä niin sitten se on keski-ikäinen, poikii tai ei.
Vierailija kirjoitti:
on aika laaja ja pitkälle ulottuva käsite. Ajattelisin jotakuinkin niin, että 35-45 on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 keskikeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen. Vastaavasti 65-75 on varhaisvanhus 75-85 keski-ikäinen vanhus ja yli 85 vanha vanhus.
65 myöhäiskeski-ikäinen 😂 tunnetko montakin 130-vuotiasta. Itse olen vähän päälle 40 ja eiköhän tässä keski-ikäinen olla. Äidinäiti kuoli vähän päälle kasikymppisenä eli elämänsä keskivaiheessa oli minun ikäisenä.
Joku mainitsi Marklen ( 37). Kyllä hän on keski-ikäinen ja geriatrikko kun miettii synnyttäjä näkökulmasta.
Ihan kuin keski-ikä olisi kirosana. Nykyään keski-ikäiset ovat usein nuorekkaita ja terveitä. Vanhuksetkin ihan erilaisia, kuin vanhukset männäaikoina.
Petteri Jussilan kuolemasta kerrottiin, että keski-ikäinen mies hukkunut. Se oli jotain 34, joten keski-ikä alkanee siitä. Ihminen voi elää esim. 110, joten keski-ikä loppuneet 55 vuotiaana.
Keski-ikä tarkoittaa lähinnä elämään suhtautumista ja asennetta siihen ei niinkään ikävuosia. On outoa, että täällä keski-ikää pidetään niin huonona asiana.
Kyllä mä aloin 30v täyttäessä jo totemaan että keski-ikänen sitä jo ollaan. Keski-ikä on laaja käsite. Riippuu aina keneltä kysyy. Jos on lapsuus, nuoruus, keski-ikä ja vanhuus. Lapsuus loppuu kun oot teini 13v., 18v. Oot aikuinen ja nuori edelleen. 30v. Oot jo keski ikäinen, viim. 35v.. eläke ikä alkaa 60v jälkeen. Kyllä mä vanhaksi ihmiseksi lasken yli 50v:n ja vanhukseksi ihmisen joka yli 60 ja eläkkeellä- loppu ala mäki on tuurista kiinni kauan sitä vanhuutta kestää, jotkut kuolee 60v:nä, jotkut vasta 90v:nä.
Ihmiset voi kuolla kyllä myös lapsena ja nuorena, eikä vain vanhana. Syövät vievät yllättävän paljon myös nuoria tai varhaiskeski-ikäisiä. Mä ajattelin, kun olin 20-vuotias, että 30-vuotias on jo hirveän vanha. 10-vuotiaana ajattelin, että 20-vuotias on hirveän vanha.
Psykologisten teorioiden mukaan nuoruus on jotain alle 20-vuotias, nuori aikuinen alle noin 28, aikuinen taas on sitten ehkä 28-38-vuotias. Tämän jäkeen alkaa sitten varhaiskeski-ikä. Keski-iän siirtymäkausista myös puhutaan ja joidenkin mielestä 40-45-vuotiaat ovat keski-iän siirtyvaiheessa.
Tänä päivänä myös työelämässä ollaan vähintään 65-vuotiaaksi eli kyllä kait myöhäiskeski-ikä jatkuu ainakin sinne asti. Ihmiset elävät kyllä ikävä kyllä yhä vanhemmiksi, jopa paljon on yli 90-vuotiata eli nyky-yhteiskunnassa ei haluta, että alle 70-vuotiaat ovat vielä vanhuksia.
Meiltä loppuu eläkkeenmaksajat, jos yli 50-vuotiaat jäävät eläkkeelle ja kuolevat. Eläkeikään on monella matkaa yli 15 vuotta siinä iässä.
Meillähän ei ole sitten kohta kuin nuoria ja vanhoja, kun ei ole aikuisia lainkaan. Nuoruutta jatkuu 35-vuotiaaksi ja sitten alkaa jo keski-ikä/vanhuus. Hehän ovat jo vähän sitä rupusakkia, jotka eivät tajua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä loppuu eläkkeenmaksajat, jos yli 50-vuotiaat jäävät eläkkeelle ja kuolevat. Eläkeikään on monella matkaa yli 15 vuotta siinä iässä.
Jos viisikymppiset kuolevat, työpaikkoja avautuu uusille veronmaksajille ja elatussuhde paranee.
Ketjusta puuttuu enää se esikeski-ikäinen. Vrt esiteini.