Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoossa, Vantaalla tai Kauniaisissa asuvat; miellättekö itsenne helsinkiläiseksi?

Vierailija
20.10.2012 |

Olen ymmärtänyt, että moni kyseisissä kaupungeissa asuva pitää itseään stadilaisena kuntarajoista huolimatta. Miten on teidän laitanne?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääkaupunkiseutulaiset helsinkiläisiksi.

Ja siinä mielessähän se pitääkin paikkansa, jos asuu Helsingin seudulla, joka siis eri asia kuin Helsinki.

Vierailija
22/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin seutuun luetaan kuuluvaksi seuraavat kunnat otsikossa olevien lisäksi; Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyperäinen espoolainen, enkä tosiaan kutsu itseäni helsinkiläiseksi, en edes asuessani siellä. Olen espoolainen, tottakai.

Vierailija
24/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingin keskustassa, opiskeluajan "keskisessä" Helsingissä ja lasten synnyttyä muutimme Vantaalle kun ei riittänyt rahat rivitaloon Helsingistä.

Silti en osaa ajatella olevani erityisen vantaalainen. Viihdyn Vantaalla erinomaisesti, meillä on nykyään iso omakotitalo täällä ja hienot ulkoilumahdollisuudet koirien ja lasten kanssa. Mutta kyllä mä edelleen ajattelen olevani "stadilainen" ja aina kun jotain lähdetään tekemään -mentiin sitten kirpparille tai uimahalliin- niin Helsingin puolelle tulee huristeltua. Ruokakaupassa ja kirjastossa sentään käydään oman kunnan puolella.

Vierailija
25/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset, phyi helvetti :( Me ollaan espoolaisia.

Vierailija
26/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisin? Täysin eri kaupungit kyseessä. Yhtä hyvin voisi kysyä esim. ovatko kaarinalaiset turkulaisia, lempääläläiset tamperelaisia jne.

Ja ihan tiedoksi vain, että pääkaupunkiseutu/Helsingin seutu on täysin eri asia kuin Helsinki.

Vierailija
27/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miellä itseäni helsinkiläiseksi (paitsi syntyjäni). En kyllä miellä itseäni oikein espoolaiseksikaan, olen ennenkaikkea Lepuskista.

Vierailija
28/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka asun nyt Espoossa. Olen syntynyt Helsingissä ja asunut siellä lähes parikymmentä vuotta yhteensä. Toki aika kauan myös Espoossa ja joitakin vuosi Vantaalla kanssa. Työpaikka on useimmiten ollut Helsingissä. Kaupunkien yhdistäminne ei häiritsisi minua. Vantaa ja Espoo eivät ole mitään oikeita kaupunkaja vaan esisellaisia. Varsinkin joukkoliikennepalvelut arvioisisin parabnevan jos kaupungit yhdistyisivät.

Vierailija
29/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut monta vuotta vantaan puolella ja työpaikka oli helsingissä.

Mielsin itseni pääkaupunkiseutulaiseksi.

En vantaalaiseksi, en helsinkiläiseksi.

Muutaman mutkan kautta palasin takaisin pääkaup.seudulle, ja asunto löytyi vahingossa Espoosta.

Ei minun espoon puolelle pitänyt muuttaa vaan helsinkiin, koska se työpaikka on siellä edelleenkin ja pidän helsingistä, minusta se on hieno, paras kaupunki.

Mutta tämä asuinalue espoossa on aivan upea. Olen viihtynyt täällä erittäin hyvin.

En ole enää epämääräisesti pääkaupunkiseutulainen, vaan selkeästi espoolainen ja sen lisäksi tietyltä alueelta espoota.

Luultavasti kyse ei ole siitä, minkä kaupungin sisällä asun vaan siitä, että kloksahdin tähän paikkaan, alueeseen. Jos sama ilmiö olisi tapahtunut helsingin tai vantaan puolelle, integoituisin varmasti yhtä vahvasti hki-läiseksi tai vantaalaiseksi.

Minulla ei ole kotiseuturakkautta mihinkään, olen muuttanut niin monta kertaa, joten kotini ja kotipaikkakuntani on siellä, missä viihdyn.

Voin muuttaa täältäkin periaatteessa milloin vain ja purkaa pahvilaatikkoni likipitäen minne vain, mutta nyt viihdyn täällä ja tarkoitus olisi tällä nimenomaisella alueella asua pitkään.

Sukulaiset pohjoisessa pitävät minua jonain stadilaisena, ja leuhkana, ylpeänä sellaisena, kun olen "tänne statiin" muuttanut. Ihmettelevät ruuhkia, tietävät miten niitä ei olisi, tietävät miten kolarisumat vältettäisiin, puhuvat koko alueesta halveksien ja vähätellen, vaan auta armias jos minä sanon että se kotipaikkakunta on junttilanperä ja persläpi ja paska paikka tms. hermostutaan ihan täysin. Minä sentään tiedän mistä puhun, kun olen siellä asunut. Nämä sukulaiset eivät ole kaikki edes täällä käyneet..

Vierailija
30/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni ja perhettäni espoolaisena, mutta sukulaiset aina kyselevät: "Mitä sinne Helsinkiin kuuluu?". Niin, en tosiaan tiedä, kun en ole käynyt kuukauteen tai pariin Helsingissä!

meitä "hesalaisina". Olen koittanut sanoa, että asutaan Espoossa, mutta ei mene jakeluun, koska niiden mielestä "sitä samaa cityä ne siellä on kaikki, Helsingit ja Espoot".

Vierailija
31/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi käynyt Helsingissä 3 vuotta sitten :) Olisi aika koomista kutsua itseään helinkiläiseksi, sama se kai sitten olisi kutsu itseään tamperelaiseksi tai oululaiseksi. Tosin Oulussa olen käynyt viimeisen 3 vuoden aikana ainakin 10 kertaa työni puolesta. Kuntien rajat on täysin keinotekoisia, olemme suomalaisia, kunnalla ei sinänsä ole mitään väliä.

Vierailija
32/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin aikanaan pääkaupunkiseudulle 16 vuotta sitten ja suoraan Helsingin keskustaan aivan ihanaan asuntoon yli 100 vuotta vanhaan taloon. Rakastin Helsingissä asumista. Asuin keskustassa 6 vuotta, kunnes lasten, puolison ja muiden realiteettien vuoksi muutimme Espooseen 10 vuotta sitten.

Sen jälkeen olen todellakin ollut espoolainen, enkä käy Helsingissä (keskustassa ;-) edes joka kuukausi, mutta odotan sitä päivää, kun voin muuttaa takaisin Helsingin keskustaan. Minä vain olen kaupunki-ihminen ja tykkään siitä, että kaikki on lähellä ja ratikka pysähtyy ikkunan alla. Iso talo Espoossa on ihan kiva, mutta en tykkää siitä, että joka paikkaan pitää mennä autolla ja lapsia kuskata päivät pitkät... Sama juttuhan se tosin olisi jossain Helsingin lähiössä, minä olen siis keskusta-ihminen (eikä tällä ole mitään tekemistä politiikan kanssa).

Vierailija
33/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asun pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
34/40 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingin keskustassa, opiskeluajan "keskisessä" Helsingissä ja lasten synnyttyä muutimme Vantaalle kun ei riittänyt rahat rivitaloon Helsingistä.

Silti en osaa ajatella olevani erityisen vantaalainen. Viihdyn Vantaalla erinomaisesti, meillä on nykyään iso omakotitalo täällä ja hienot ulkoilumahdollisuudet koirien ja lasten kanssa. Mutta kyllä mä edelleen ajattelen olevani "stadilainen" ja aina kun jotain lähdetään tekemään -mentiin sitten kirpparille tai uimahalliin- niin Helsingin puolelle tulee huristeltua. Ruokakaupassa ja kirjastossa sentään käydään oman kunnan puolella.

ehkä siis väärä vastaamaan.

MUTTA syntymäpaikkani on Espoo. Synnyin Naistenklinikalla Helsingissä. Espoo ei ollut vielä silloin kaupunki ja Tapiolasta mentiin aina kaupunkiin ostoksille, museoihin, Korkeasaareen, Lintisille, teatteriin ja isovanhempien luo. Molemmat vanhempani olivat syntypeäisiä helsinkiläisiä.

Minä olen nyt helsinkiläinen ja muuten tapiolalainen (en espoolainen).

Vierailija
35/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka Helsingissä käyn töissä ja asumme aika Helsingin rajalla.

Sukulaiset maalla puhuvat meilläkin, että "kun menette sinne Helsinkiin". Sitten korjaamme, että eikun Espooseen! Helsingin ydinkeskustassa käyn ehkä kerran kuussa.

Vierailija
36/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka asun nyt Espoossa. Olen syntynyt Helsingissä ja asunut siellä lähes parikymmentä vuotta yhteensä. Toki aika kauan myös Espoossa ja joitakin vuosi Vantaalla kanssa. Työpaikka on useimmiten ollut Helsingissä. Kaupunkien yhdistäminne ei häiritsisi minua. Vantaa ja Espoo eivät ole mitään oikeita kaupunkaja vaan esisellaisia. Varsinkin joukkoliikennepalvelut arvioisisin parabnevan jos kaupungit yhdistyisivät.

kannattaisi tehdä kaksi kuntaa. Helsinki, Vantaa ja Sipoo muodostaisivat yhden kunnan sekä Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi toisen.

Vierailija
37/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla asuva kunnioittaa asuinpaikkaansa samoin kuin Espoossa asuva. Tietenkään ei olla helsinkiläisiä vaikka siellä ollaan synnytty.

Vierailija
38/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoolainen olen, vaikka kätilöopistolla syntynyt Helsingissä!

Vierailija
39/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta kun lohjalla tai muualla kehakolmosen ulkopuolella syntyneet pitavat itseaan statilaisina.

Vierailija
40/40 |
21.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tapiolalainen eroaa espoolaisesta?

Niinpä olen ensisijaisesti tapiolalainen.

Tapiola state of mind :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi