en saa henkeä kunnolla??
mulla on ollut nyt jonkin aikaa vaiva, etten saa henkeä ''kunnolla.'' Vaikka yrittäisin hengittää syvään, hengitys jää jotenkin vajaaksi. Vaikea selittää, mutta osaisko kukaan auttaa?
Kommentit (36)
Mulla sama ongelma. Astma tutkittu, ei ollut. Rintarangan lukot auottu. Silti huokailen koko ajan kun tuntuu etten saahenkeä.
Minulla oli tuota syvän laskimotukoksen yhteydessä.
Mulla on tällaista oireilua. Ensin ajattelin että sydänperäistä, kun väsyneenä/stressaantuneena tulee lisälyöntejä, mutta ekg:ssa ei näkynyt mitään. En tupakoi, olen normaalipainoinen liikuntaa harrastava kolmekymppinen. Ei astmaa.
Mutta pidempään ollut jo olo etten saa vedetyksi syvään henkeä. Hengitys pinnallista ja rinnassa välillä paineen tunne. Oma stressaaminen toki pahentaa tilannetta. Yritän etsiä kohtalontovereita.
Matala ferritiini tekee tuollaista. Siis tyhjä rautavarasto.
Korona.
Jokin keuhko vika.
Vanhentunut ja painunut lyttyyn huomaamatta ruhon painaen keuhkoja.
Se voi hyvin olla psyykkistä, paniikkihäiriötä ja burn outia.
Se voi myös olla fasettilukko tms. Googleta: rintarangan fasettilukko hengenahdistus
Mulla on kans ollut pidempään vastaavia oireita ja ne tulee yleensä ihan levossa. Luulin ennen, että johtui matalasta ferritiinistä mutta nyt olen saanut sen ylös ja oppinut, että useimmiten ne tulee, kun en ole yöllä nukkunut hyvin. Erityisesti, kun uni ei ole ollut palauttavaa noita tulee. Olen kokenut sekä ylikunnon että burn outin ja tuntuu, että kroppa on tosi herkkä kaikelle eli myös kuormittuu helposti.
Mulla johtui anemiasta, hb 91. Rautalääkitys auttoi, tuntuipa hyvältä kun pystyi oikein keuhkojensa pohjaan asti hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla johtui anemiasta, hb 91. Rautalääkitys auttoi, tuntuipa hyvältä kun pystyi oikein keuhkojensa pohjaan asti hengittämään.
Mainio vanha keskustelu! Mulla tätä esiintyy nykyään hölkätessä. Luulin, että kyse on huonosta aerobisesta kunnosta, mutta miten se voisi olla kun lenkkeilen vuoden ympäri? Keväästä alkaen olen tehnyt pitkiä reippaita kävelylenkkejä, mutta hölkätessä "happi ei mene perille" ja tuntuu, että keuhkot ei vaan vedä riittävästi ilmaa sisään.
Nyt asiaa ensimmäistä (!) kertaa googletellessa löytyi tämä mainio ketju. Lisäksi löytyi sellainen selitys, että refluksi aiheuttaa samaa, mekanismia en osaa selittää.
Mulla selkeästi rintaranka kaiken aikaa jumissa ja ollut myös erittäin matalaa ferritiiniä, mikä kylläkin korjaantui yllättävän hyvin kevään aikana.
Toki itsellä on myös paha allergia ja astmaa, mutta antihistamiini ja avaava lääke ennen hölkkää ei auta mainittavasti.
Selvisikö APlla mistä johtui? Aloin etsimään tietoa samasta oireesta ja löysin tämän ketjun. Tuntuu ihan kuin joku "leikkuri" iskisi joinakin päivinä päälle ja ei saa kuin 80-prosenttisesti happea. Väsyn ihan kamalasti siitä ja nukahdan esim. päiväunille kun normaalisti en niitä ikinä nuku.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sydämen vajaatoiminta aiheutti mm. hengenahdistusta ja itse huomasin sen juurikin levossa, pahiten makuulle mennessä.
Kannattaa tutkituttaa lääkärillä, sillä se selviää.
Mulla sama. Meni lopulta niin pahaksi, että vietiin ambulanssilla ensiapuun. Ei kannata pitkittää lääkäriin menoa.
Yli vuosikymmen myöhemmin tehty juttu mutta ehkä paras ketju tähän asti. Itse juuri yritin googlailla tätä ja mietin että pitäisikö mennä lääkäriin vai ei. Pelkään kuitenkin että lääkärit turhautuvat kun selitän tätä oiretta ja sanovat vaan asian olevan korvien välissä ja oikeasti ei ole mitään ihmeempää vaivaa
Teitä on siis muitakin! En siis olekkaan luulo- tai kuolemansairas! Heti helpotti hengityskin kun löysin tän keskustelun, huh. Helpotus