Maalaiset tai maalta kotoisin olevat sanovat "hesa", syntyperäiset stadilaiset sanovat "stadi",
tämä kai on kaikille selvä asia, vain onko joku muka eri mieltä tästä asiasta?
Kommentit (42)
Ne jotka sanoo "stadi" yrittävät olla jotain slanginpuhujia vaikkeivät oikeasti slangia osaa.
Mä luulen, että se on juuri toisinpäin eli ne jostain perähikiältä muuttaneet yrittää korostaa helsinkiläisyyttään puhumalla stadista :D
stadi on mulle keskusta, eli lähden täältä Helsingin lähiöstä stadiin.
puhuu kyllä Hesasta ihan sujuvasti.
Kuitenkin hieno kaupunki kyseessä.
t. ihailija Jyväskylästä
mutta jos ovat vaikkapa Tampereella, niin puhuvat Hesasta kun viittavat koko kaupunkiin "lähdenpä nyt takaisin Hesaan".
Vanhempi sukupolvi sanoo täsmälleen tuolla tavalla :D Ja lisäävät vielä, että stadi on se, jonne pääsee sporalla. Heh heh...
Meidän nuorempien keskuudessa on täysin normaalia puhua hesasta :)
Mun äitini on 70v 4.polven helsinkiläinen ja puhuu Hesasta. Itse olen 40 enkä koskaan sanoisi Hesa, ei mistään periaatteesta vaan kun se vaan kuulostaa mun mielestä vähän nuijalta. En puhu myöskään stadista, se on slangia ja vähän liian yliyrittävä nuorten radanvarsikaupunkilaisten poikain termi. :D
Mulle ja ystäväpiirilleni tämä on yleensä Helsinki ja vielä yleisemmin "kaupunki". Ollaan palaamassa kaupunkiin tai kaupungissa tai lähdössä kaupungista. (Kantakauapunkilaisia ollaan, lähiöt ei tunnu mulle kaupungilta eikä "kaupungilta" tai no en hirveesti ole niissä käynytkään oikein.)
"Stadi" ilmaisua käyttävät slangia bamlaavat Sörkan ja Kallion immeiset.
Ns. parempi väki puhuu Helsingistä tai Hesasta.
Stadia käyttävät eniten ruotsinkieliset. Suurin osa puhuu Hesasta.
Mun äitini on 70v 4.polven helsinkiläinen ja puhuu Hesasta. Itse olen 40 enkä koskaan sanoisi Hesa, ei mistään periaatteesta vaan kun se vaan kuulostaa mun mielestä vähän nuijalta. En puhu myöskään stadista, se on slangia ja vähän liian yliyrittävä nuorten radanvarsikaupunkilaisten poikain termi. :D
Mulle ja ystäväpiirilleni tämä on yleensä Helsinki ja vielä yleisemmin "kaupunki". Ollaan palaamassa kaupunkiin tai kaupungissa tai lähdössä kaupungista. (Kantakauapunkilaisia ollaan, lähiöt ei tunnu mulle kaupungilta eikä "kaupungilta" tai no en hirveesti ole niissä käynytkään oikein.)
Ties kuinka mones kerta kun tätä(kin) aihetta täällä käsitellään ja usko tai älä ap, tähän(kään) kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta.
ole selvä asia, ap on aika pahasti metsässä luulojensa kanssa.
Vanhaa slangia puhuvat sanovat stadi, samoin kaikki wannabet. Koko ikänsä Helsingissä asuneet voivat sanoa miten haluavat, heillähän ei ole mitään tarvetta itsensä korostamiseen.
maalaisena (Espoolainen) sanon että menen Kaupunkiin, jos olen menossa Helsinkiin, siis sinne keskusta-alueelle. Ei ole ollut kenellekään epäselvää, Hesa tai Stadi ei maalaisen suuhun oikein sovi.
Stadilla tarkoitan Helsingin keskustaa. Muu Helsinki on ihan vain Helsinkiä, ei mitään hesaa.
Kukaan tuttavani ei käytä sanaa hesa. Paitsi muualla Suomessa asuvat/muualta muuttaneet. Mutta jokainen käyttäköön mitä sanaa haluaa, samapa tuo.
Minä aenakii sanon ku oon tikkurilasta että oon hesasta. Maalaeset voi puhua mitä tykkeevät.
Stadilla tarkoitan Helsingin keskustaa. Muu Helsinki on ihan vain Helsinkiä, ei mitään hesaa. Kukaan tuttavani ei käytä sanaa hesa. Paitsi muualla Suomessa asuvat/muualta muuttaneet. Mutta jokainen käyttäköön mitä sanaa haluaa, samapa tuo.
Onko sillä mitään merkitystä? Onko muualla asuvat jotenkin alempiarvoisia?
sanoo kyllä aina hesa eikä stadi.
Mä luulen, että se on juuri toisinpäin eli ne jostain perähikiältä muuttaneet yrittää korostaa helsinkiläisyyttään puhumalla stadista :D