Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous, mikä on normaalia?

Vierailija
19.10.2012 |

Olen katsellut Himohamstraajat -ohjelmaa ja tuntuu siltä, että minäkin keräilen liikaa tavaraa. Siis en säilyttele mitään maitopurkkeja tai mainoslehtiä, mutta mulla on lapsesta saakka ollut paljon tavaroita.

Tein inventaarion ja laskin kaikki omat kamani.

- CD-levyjä n. 500 kpl

- DVD-boxeja (sarjoja) 45 kpl

- DVD/Bluray-levyjä (elokuvia) n. 300 kpl

- LP-levyjä n. 200 kpl

- pari laatikollista aikakauslehtiä (n. 250 lehteä)

- kirjoja melkein 300 kpl

Vaatteita, kodintarvikkeita, astioita on sen verran, että kaikki on käytössä. Niitä en osta liikaa. Mutta muuten alkaa tavarapaljous ahdistaa. Asun yksin yksiössä ja jossain vaiheessa olisi (yhteen)muutto edessä.

Käyn harvoin ihmisten kodeissa, joten en osaa arvioida mikä on "normaalia". Kuinka paljon teillä on esim. kirjoja, CD/DVD-levyjä, lehtiä, harrastuskamoja jne? Tunnetteko ihmisiä, joilla on epänormaalin paljon tavaroita (tyyliin Himohamstraajat)?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaramäärän "paljous" riippuu siitäkin

Vierailija
2/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26 v. Muutin 20-vuotiaana yksin asumaan, ja silloin mulla oli vielä enemmän tavaraa, esim. CD:itä yli 700. Tietysti tämän ikäinen voisi käyttää rahansa paremminkin, esim. säästää omistusasuntoa varten.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoletta vaan ap, nuohan on normaalia tavaraa. Himohamstraajat kerää vaikka vanhoja sanomalehtiä, mutta ei lukeakseen niitä vaan keräävät pinoihin pitkin asuntoa koska eivät kykene luopumaan niistä.

Vierailija
4/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti vielä se, ettei niillä hamstraajilla tavaramäärä vähene kuin pakon edessä.

Vierailija
5/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on paljon tavaraa, mutta varmaan käytännössä paljon vähemmän kuin keskiverto 4 henkisellä perheellä.

Vertaan sun lukuihin:

- CD-levyjä n. 500 kpl >Meillä ehkä 200? Nämäkin ollaan mietitty siirtää kokonaan koneelle. Mies on musiikkialalla, silti ei tarvita enempää, tässäkin on liikaa

- DVD-boxeja (sarjoja) 45 kpl> ei yhtäkään

- DVD/Bluray-levyjä (elokuvia) n. 300 kpl> alle 10, kaikki lasten

- LP-levyjä n. 200 kpl> noin 10 kpl

- pari laatikollista aikakauslehtiä (n. 250 lehteä)> ne, jotka ovat vielä kesken, joita luen siis, ehkä 30 kpl?

- kirjoja melkein 300 kpl >noin 100

Eli hirveiltä määriltä minusta kuulostaa. Mitä vähemmän tavaraa, sen parempi.

Vierailija
6/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvätkö esim. kirjat opiskeluihin/työhön vai ovatko ihan vaan huviksi?

Vierailija
7/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä

- CD-levyjä n. 20 kpl. Näistä suurin osa tietokonepeljä

- DVD-boxeja (sarjoja) ei yhtään

- DVD/Bluray-levyjä (kaikki lastenelokuvia) 33 kpl (sisältää lasten Wii-pelit)

- LP-levyjä 0 kpl -

aikakauslehtiä n 50 lehteä)

kirjoja 35 kpl + lastenkirjat yksi pieni hyllyllinen

Perhe 2 aikusta ja 3 lasta. Esim. kirjat olen laittanut kiertoon vuosia sitten ja siirtynyt kirjaston asiakkaaksi

Vierailija
8/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

CD-levyjä 0, lahjoitin kaikki pois tarpeettomina

DVD-bokseja ehkä 10 kokonaista sarjaa

DVD-leffoja parikymmentä, niistäkin lahjoitettu paljon pois

LP-levyjä 0

Aikakauslehtiä 4 lehtikotelollista, keräilin ennen etenkin sisustuslehtiä, mutta olen lakannut tilaamasta ja irtonumerot vien töihin

Kirjoja 20 hyllymetriä.

En tosiaankaan ole hamstraaja, kaikkiin kaappeihinkin saisi vaikka yllätysvieras kurkistaa.

Vierailija
9/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoistani vain reilu 50 on kaunokirjallisuutta. Suurin osa tulee luettua vain kerran, joten lainaan mieluiten kirjastosta. Tietokoneelta löytyy lisäksi pari sataa e-kirjaa ja äänikirjaa. Suurin osa kirjoistani (150-200 kpl) liittyy opiskeluihin ja töihini eikä niitä löydy kirjastosta. Sitten on paljon tällaisia melko isokokoisiakin taide-, historia- jne. kirjoja. Säilytetyt lehdet on suurimmaksi osaksi sisustus- ja taidelehtiä.

Kaiken muun lisäksi löytyy kuvataidetarvikkeita, piirtopöytää, telineitä, pari kameraa ja objektiiveja. Nämä siis liittyvät osittain työhöni.

Päätin nyt alkaa hieman karsia tätä tavaramäärää. Olen siis ennenkin tehnyt karsintaa. Jos en olisi viime vuosina luopunut vanhoista samalla kun olen hankkinut uutta, tavaraa olisi lähes tuplaten nykyiseen verrattuna :D Toisaalta mun ongelma on ehkä enemmän asunnon pienuus kuin turhien tavaroiden säilöminen.

Vierailija
10/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoistani vain reilu 50 on kaunokirjallisuutta. Suurin osa tulee luettua vain kerran, joten lainaan mieluiten kirjastosta. Tietokoneelta löytyy lisäksi pari sataa e-kirjaa ja äänikirjaa. Suurin osa kirjoistani (150-200 kpl) liittyy opiskeluihin ja töihini eikä niitä löydy kirjastosta. Sitten on paljon tällaisia melko isokokoisiakin taide-, historia- jne. kirjoja. Säilytetyt lehdet on suurimmaksi osaksi sisustus- ja taidelehtiä.

Kaiken muun lisäksi löytyy kuvataidetarvikkeita, piirtopöytää, telineitä, pari kameraa ja objektiiveja. Nämä siis liittyvät osittain työhöni.

Päätin nyt alkaa hieman karsia tätä tavaramäärää. Olen siis ennenkin tehnyt karsintaa. Jos en olisi viime vuosina luopunut vanhoista samalla kun olen hankkinut uutta, tavaraa olisi lähes tuplaten nykyiseen verrattuna :D Toisaalta mun ongelma on ehkä enemmän asunnon pienuus kuin turhien tavaroiden säilöminen.

Tämä siis ap :) Ja tosiaan en ostele enää juuri lainkaan CD:itä tai LP:itä. DVD:istä ja kirjoista lähtee vanhoja aina välillä kiertoon uusien tieltä. Tavaramäärä on siis enemmän vähentynyt kuin kasvanut parin vuoden aikana, mutta silti on liikaa kaikkea.

Vierailija
11/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon suurin piirtein saman ikänen ja tutulta tavaramäärältä kuulostaa.

tai no, dvd:tä vähemmän ja kirjoja ei myöskään yhtä paljoa.

Tietokonerompetta sitten onkin enemmän.

Vierailija
12/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi täällä näyttää aika siistiltä silti. Kirjoja on noin 40 metriä, vinyyleitä pari metriä, cd-levyjä 4 metriä ja kuvatellenteita metri. Harrastuskamppeita on pari huoneellista.

Meillä ei ole oikein mitään, mistä voisin luopua, paitsi lapsen kamppeet kun jäävät pieneksi tai pois käytöstä muusta syystä. Tosin lempilelut säästetään :)

Vierailija
13/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26 v. Muutin 20-vuotiaana yksin asumaan, ja silloin mulla oli vielä enemmän tavaraa, esim. CD:itä yli 700. Tietysti tämän ikäinen voisi käyttää rahansa paremminkin, esim. säästää omistusasuntoa varten.

- ap

Hitsi, kateeksi käy musiikkikokoelmasi! En itse ehdi/jaksa perehtyä uuteen musiikkiin ja/tai ostaa sitä, niinpä kuuntelen vuodesta toiseen samoja vanhoja. Olisi ihanaa, jos olisi tuollainen määrä musiikkia :)

Vierailija
14/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät selvästi musiikista, joten mikset keräisi levyjä?

Mulla on 49 Mariskoolia, enkä tee niillä yhtään mitään,

kunhan kerään. Huvinsa kullakin :-)

Vierailija
15/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni. Ajattele, jos asuisit kaksi kertaa suuremmassa asunnossa ei tuo tavaramäärä tuntuisi missään.

Vierailija
16/23 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2012 klo 19:33"]

meillä on paljon tavaraa, mutta varmaan käytännössä paljon vähemmän kuin keskiverto 4 henkisellä perheellä.
Vertaan sun lukuihin:
- CD-levyjä n. 500 kpl >Meillä ehkä 200? Nämäkin ollaan mietitty siirtää kokonaan koneelle. Mies on musiikkialalla, silti ei tarvita enempää, tässäkin on liikaa
- DVD-boxeja (sarjoja) 45 kpl> ei yhtäkään
- DVD/Bluray-levyjä (elokuvia) n. 300 kpl> alle 10, kaikki lasten
- LP-levyjä n. 200 kpl> noin 10 kpl
- pari laatikollista aikakauslehtiä (n. 250 lehteä)> ne, jotka ovat vielä kesken, joita luen siis, ehkä 30 kpl?
- kirjoja melkein 300 kpl >noin 100

Eli hirveiltä määriltä minusta kuulostaa. Mitä vähemmän tavaraa, sen parempi.

[/quote]

Oon sinkku. CD-levyjä 2kpl, dvd/blurayt 2 kpl, lp:t 0 kpl, kirjoja ehkä 10-20kpl. Ex miehellä oli varmaan satoj cd-levyjä mutta ne ladattiin koneelle ja cd:t laatikoihin ja säästöön jonnekin.

Vierailija
17/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole tavannut himohamstraajia, mutta yksi kaukaisempi sukulaismies oli kaiketi vähän sitä laatua. Isäni kertoi, että tällä miehellä oli niin paljon tavaraa, että joka puolella asuntoa meni vain pieniä tavarasta vapaita polkuja, mitä pitkin pystyi liikkumaan. Mies kuoli muutama vuosi sitten ja tavarapaljous meni kaatopaikalle.

Vierailija
18/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin aika apljon dvd.tä ja jonkun verran cd:tä. jokunen metri. Lapsella on aika paljon myös. Mutta kirjoja meillä on varmaan n 30 hyllymetriä. annoin vuosi sitten pois n 3 metriä kirjoja. Osa on varastossa, kun ei muualle mahdu. Lapsen kirjoja on myös annettu pois. Peltirasioita meillä on liikaa, mutta sorrun usein ostamaan keksejä kivan rasin takia...

Vierailija
19/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse omistan aika paljon vaatteita, varmaan monen mielestä olen hamstraaja.

Sun määrät ei kuulosta ulkopuolisen korvaan vielä kovin pahalta. Koetko itse, että kotisi hukkuu tavaroiden alle? Ovatko läheisesi huomautelleet kamoistasi? Luulen, että siinä vaiheessa kun itse tietää omistavansa paljon tavaraa, ei ole kehittymässä ongelmahamstraajaksi. Nämä tapauksethan kieltävät viimeiseen asti, että heillä olisi mitään liikaa.

Vierailija
20/23 |
19.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne ketään hamstraajaa. Tosin on pari kaveria jotka asuu pikkuisissa yksiöissä ja niil on tilaan näöhden tosi paljon tavaraa. Asiaa korostaa heidän huono siisteytensä, eivät saa pidettyy siisteyttä kauheasti yllä joten kämpät on useina ika kaaoksessa. mut ei niil silti oikeasti liikaa tavaraa ole, sotkusta vaan. Kykenevät myymään aina välilä kirppiksel kamppeita poiski helposti jne.

Vertaukseksi voin silmämääräsesti muuten laskee omia vastaavia juttuja ku ap:lla :D Mä olen asunu omillani 2½ vuotta ja tuntuu et tavaramäärää on omilleen muutosta tullu vähintää 5 kertaa lisää siihen nähe mitä alussa oli. mut sekin oletettavasti täysin normaalia täs elämäntilanteessa.

Mulla on dvd-boksi sarjoja hyllyssä arviolta noin 45, kaikki pelkkiä lempisarjojani joita kerään kyllä.

muita leffoja varmaan alle 10.

lp-levyjä ei lainkaan.

cd-levyjä n. 20

aikakauslehtiä arviolta neljä isoa lehtikotelollista, taskukirjoja noin 100.

Mä asun pinessä kaksiossa ja en huonekalumääräni ja eläinmääräni takia mahtuisi enää yksiöön lainkaan (eläimiä on 3 rottaa, 2 koiraa ja kissa). Mutta itse lehtien, dvd-boksien yms takia en ole huolissani :D Tosin sen verran kaikkee kertyy et hyvät säilytystilat oon hommannu, paljon hyllytilaa, lipastoja yms ettei oo sotkusen näköstä...