Saako päiväkodissa opettaja tms ottaa riehuvaa lasta
kädestä ja viedä tämä rauhoittumaan vaikka viereiseen huoneeseen?
Kommentit (14)
Tähänkin pitäisi kyllä saada joku laki.
Jos vanhemmat ei suostuisi tiettyihin, järkeviin kurinpitosysteemeihin, niin sitten veisivät mukulansa muualle hoitoon.
paikassa kielletty.
Ei tee hyvää lapsen psyykkeelle, kun aika usein se tehdään väärinkin pk:ssa.
paikassa kielletty.
jolla on niin paha raivokohtaus, että hän vahingoittaa itseään ja muita? Yksin ei saa jättää. Irti päästettynä lyö kavereita tuoleilla tai alkaa hakata päätään patteriin.
Olen yhtenä korvana.
paikassa kielletty.
Miten niin?
Selitäpä vähän tarkemmin.
Mitä ne sitten tekee riehuville lapsille, jotka ei usko kun nätisti sanotaan?
mutta noin yleisesti ottaena, holding otetta toteutetaan paikkapaikoin väärin, vääräntyyppisille lapsille, vääristä syistä.
Mutta AINA on poikkeuksia.
Myös tuollaisessakin tilanteessa, ei välttämättä ole juuri sille lapselle se paras keino.
Jokaisella on oikeus olla joskus suuttunut, et voi väkipakolla pientä lasta rahoittaa.
Jotkut lapset vain raivostuvat enemmän holding otteesta (kokemusta on ), heille paras keino on laittaa huoneeseen yksin raivoamaan ja huutamaan, ei ne kauan jaksa, sittn kun kun pahimmat höyryr puhallettu niin voi asiaa selvittää enemmän.
Tämä on toiminut monella lapsella paljon paremmin kuin holding ote, jotkut lapset taas tarvitsevat tuon otteen, jotta saavat olla lähellä.
Lapsia on erilaisia, ja kaikille ei toimi sama asia.
mutta noin yleisesti ottaena, holding otetta toteutetaan paikkapaikoin väärin, vääräntyyppisille lapsille, vääristä syistä.
Mutta AINA on poikkeuksia.
Myös tuollaisessakin tilanteessa, ei välttämättä ole juuri sille lapselle se paras keino.
Jotenkin vain on hassua tuo ajatus joillakin, että lapsia voisi kasvattaa jotenkin etänä, silleen matkan päästä. Lapsia todellakin otetaan kiinni, talutetaan, kannetaan väkisin, estetään jne. Heitä myös pidetään sylissä, silitetään, rapsutetaan, hellitään.
Ihan outo kuva joillakin päivähoidosta! Tänään olen jo oppinut, että päiväkodissa jokaiselle on oltava ihan omat säännöt (yksi saa voidella leipänsä, toinen ei, yksi saa juoda kuravettä, toista pitää kieltää) ja nyt sitten joidenkin mielestä lapsiin ei saisi edes koskea. Tahtoisinpa nähdä sen tilanteen, kun hoitaja yrittäisi rauhoittaa raivoavan 2v:n ilman, että saa taluttaa tätä kädestä mihinkää, ei saa pitää kiinni eikä saa kantaa väkisin poiskaan. Ja miten kauan menisi jonkun karkulaisen maanittelussa, kun ei saisi napata kiinni?
Ihan hullua.
Holding ote vaatii aidosti asian oikean tuntemuksen.
Ja päiväkodeissa sitä sovelletaan, ja tehdään väärin ja väärän tyyppisille lapsille.
Kaikki kun me ei olla samanlaisia, eihän?
Niin kuin kirjoitin, ja kokemuksesta sanon, että joillekin tuo ote kuin kutsu sotaan, jos nyt näin voi sanoa.
Sellaisen lapsen kohdalla eristäminen toimi paremmin, nopeammin ja vieläpä niin että lapsi itsekin käsitti, että aivan turhaa riehua kuin raivohärkä.
lapset on erilaisia, mutta ikävä kyllä samaan muottiin heitä yritetään laittaa, mikä on mahdotonta.
Holding ote vaatii aidosti asian oikean tuntemuksen.
Ja päiväkodeissa sitä sovelletaan, ja tehdään väärin ja väärän tyyppisille lapsille.
Kaikki kun me ei olla samanlaisia, eihän?
Niin kuin kirjoitin, ja kokemuksesta sanon, että joillekin tuo ote kuin kutsu sotaan, jos nyt näin voi sanoa.
Sellaisen lapsen kohdalla eristäminen toimi paremmin, nopeammin ja vieläpä niin että lapsi itsekin käsitti, että aivan turhaa riehua kuin raivohärkä.
lapset on erilaisia, mutta ikävä kyllä samaan muottiin heitä yritetään laittaa, mikä on mahdotonta.
Mikä kellekin sopii. Hyvin suuri osa vain riemastuu kiinni pitämisestä, mutta sitten taas: en koskaan väittänytkään, että sitä kuuluisi käyttää kaikkii. Itse asiassa on hyvin harvoja lapsia joille se sopii. Mutta niillä sitä on ihan hyvä käyttää ja se todella tuo turvallisuutta.
jättää lapsi yksin suureen tunnekuohuun vai pitää häntä sylissä tiukasti ja samalla jutella rauhoittavasti? Minä ainakin kannatan sylissä pitämistä. Ja näissä tilanteissa on työntekijöiden oikeusturvan vuoksi aina kaksi työntekijää, toinen vain seuraamassa tilannetta sekä niistä tehdään aina pieni raportti tapahtumienkulusta. Olen itse käyttänyt holding-menetelmää 1-2x/vuosi, aina ollut kyseessä erityislapsi. Ns. taviksille ei sellaista tarvitse edes ajatella, yleensä napakka sanominen riittää.
vain av:lla onnistutaan pääsemään "saako ottaa kädestä kiinni ja viedä viereiseen huoneeseen" -kysymyksestä väittelemään holdingista vastaamatta oikeasti alkuperäiseen kysymykseen...
-ohis
jättää lapsi yksin suureen tunnekuohuun vai pitää häntä sylissä tiukasti ja samalla jutella rauhoittavasti? Minä ainakin kannatan sylissä pitämistä. Ja näissä tilanteissa on työntekijöiden oikeusturvan vuoksi aina kaksi työntekijää, toinen vain seuraamassa tilannetta sekä niistä tehdään aina pieni raportti tapahtumienkulusta. Olen itse käyttänyt holding-menetelmää 1-2x/vuosi, aina ollut kyseessä erityislapsi. Ns. taviksille ei sellaista tarvitse edes ajatella, yleensä napakka sanominen riittää.
Erityislapsille ehkä toimii, mutta ei kuitenkaan kaikille niillekään. Tiedän nimittäin tapauksia jotka menevät vielä suurempaan paniikkiin siitä pitelystä ja se ei missään nimessä ole tarkoitus.
Meillä terkka suositteli tuota holdingia, kun kerroin että lapsi välillä satuttaa itseään tahallaan. Hakkasi siis päätään seinään tai lattiaan. No, silloin 1,5-vuotiaalla tuo toimi, muttei enää, kun hän on 3-vuotias. Lapsi menee selkeään paniikkiin siitä ja raivostuu entistä enemmän. Hänelle toimii paremmin se nykyään että hän saa rauhoittua itsekseen. Ja tälle meidän normaalille (ainakin toistaisesti) lapselle siis ei toimi mikään napakka sanominen kun raivokohtaus on päällä.
Lapsi on toki vielä pieni, mutta nuo raivokohtaukset ovat jotain käsittämätöntä välillä..
Pointtina kuitenkin että kaikkiin holding ei toimi.
Ja mitä tulee ap:n kysymykseen: Kyllä. Kunhan vain lapsi ei vahingoitu siitä.
tietääkseni ihan normaali 3 v, jolle holding ei sopisi. Ei olisi sopinut koskaan. Eikä tosiaan riitä napakka sanominenkaan. (Eihän se mikään raivari edes ole, jos lapsi pystyisi sen lopettamaan vain päättämällä niin.)
Siitä lähtien, kun lapsi on alkanut osoittamaan omaa tahtoaan ja "kiukuttelemaan", on ollut varma keino saada lapsi totaaliraivoon tai jopa paniikkiin yrittää pitää hänestä sillä hetkellä kiinni. En silti jätä yksin. Olen vieressä, estän esim. heittelemästä tavaroita. Saatan nostaa lapsen takaisin viereeni vaikka 20 kertaa, jotta ei karkaa jonnekin tai mene tekemään jotain kiellettyä. Mutta en pidä kiinni, irrotan aina uudestaan ja otan jälleen uudestaan kiinni ja siirrän lapsen, jos tarvitsee. Sitten kun raivari alkaa laantumaan, lapsi haluaa syliin. Silloin otan hänet syliin, halitaan ja rauhoitutaan.
Nykyään lapsi on alkanut oppimaan toisinaan osoittamaan raivareitaan usein yrittämättäkään tehdä kiellettyä, joten ei läheskään aina tarvitse puuttua fyysisesti mitenkään. Mutta kiinni ei saa vieläkään pitää.
Tietysti saa! Ei lasta voi kasvattaa koskematta tähän. Jos lapsi karkaa päiväkodista, niin pitäisikö hoitajan tai open vain huudella portilta, että "älä mene!"?
Joskus riehuva lapsi on myös otettava syliin tiukkaan holding-otteeseenkin. Mitäs siihen sanot?