mitö hyötyä on arkielämässä hyvästä avaruudellisesta hahmotuskyvystä?
Kommentit (12)
mun mies on tällainen ja testien mukaan poikakin. Poika osaa esim. mallista rakentaa tosi monimutkaisia legojuttuja ja kehittelee niitä itsekin, esim. toimivia lukkoja ja kassakaappeja (10v.)
Naisten taskuparkkeerausyritykset on toisinaan järkyttävää katsottavaa :)
Lisäksi en eksy kovin helposti, osaan hahmottaa aika hyvin esim. kaupunkitilaa ja etäisyyksiä, vaikka pyörisin esim. vieraassa kaupungissa maanalla. En tietty mitenkään täydellisesti, mutta jos kaveriporukasta joku on perillä suunnista ja etäisyyksistä niin yleensä minä. (Tämä pätee myös miespuolisten kavereiden kanssa, vaikka miehet keskimäärin ovatkin parempia tässä. Itse saan yleensä erittäin hyvät pisteet näitä mittaavissa testeissä.)
Eniten tästä on hyötyä työssä, jossa suunnittelen jonkin verran asioita, joissa pitää hahmottaa rakennekuvia ja tehdä niitä.
Sama tulee esille kun ostaa asuntoa tai suunnittelee sellaisen rakentamista. Esim. tonttia hakiessa helpottaa, kun kaavakartasta kykenee mittailematta suunnilleen hahmottamaan, miten talo sille sopisi, kuinka kaukana naapurit ovat, mitkä näkymät ovat ikkunoista ja miten jää tilaa pihalle.
niin arkkitehdille tai muulle suunnittelutyötä tekevälle tästä lahjakkuudesta on paljon hyötyä arkielämässä.
nuo huonekalut, näkee ilman mittomisia sopiiko.
Toinen tärkeä, en eksy. Ihan sama mitenpäin pyörin hillajängällä, mustikka- tai sienimetsällä, aina osaan autolle.
Olen aina ihmetellyt miten voinkin tehdä tyhmiä ratkasiuja esim kodin hankintojen kanssa.
Ostan aina liian suurta (esim. liian suuri lipasto eteiseen),
pientä ( matto joka näyttää postimerkiltä meidän olkkarin lattialla))tai yritän tunkea tavaroita liian ahtaisiin koloihin.
Ei onnistu ei, vaikka olisin mitannutkin. Ko. eteisen lipasto kyllä mahtuu juuri ja juuri eteiseen mutta näyttää typerältä.
Oon aina eksyksissä eikä taskuparkkeeraus onnistu ollenkaan
En olekaan tyhmä, kyseessä on alikehittynyt kyky avaruudelliseen hahmottamiseen
piirtää, jos haluaa ( ommella ) tietynlaisen vaatteen.
En tosin ompele:DD, et sillai tästä "kyvystä" on aika vähän iloa...
Miehet harjoittelee samaa jo 16-kesäisinä ihan intopiukassa.
Meillä muuten minä, nainen, parkkeeraan paljon paremmin taskuun kuin mieheni. Ihan vain siitä syystä että asuin aikanaan Helsingin keskustassa ja oli vähän pakko opetella tuo sujuvaksi.
Naisten taskuparkkeerausyritykset on toisinaan järkyttävää katsottavaa :)
avaruudellinen hahmotuskyky. Ja tämä lapsi ei osannut leikkiä legoilla tippaakaan.
mun mies on tällainen ja testien mukaan poikakin. Poika osaa esim. mallista rakentaa tosi monimutkaisia legojuttuja ja kehittelee niitä itsekin, esim. toimivia lukkoja ja kassakaappeja (10v.)
Tietää, mihin päin lähteä, kun tulee metrosta maan pinnalle. Kaikille se ei ole niin selvää.
Luulen, että avaruudellinen hahmotuskyky auttaa myös silloin, kun pitää puuhata jotain mekaanista, kuten koota huonekaluja tai viritellä pesukonetta tms. Olen huomannut olevani tässä parempi kuin useimmat naiset, ja jotkut miehetkin, ml. poikaystäväni. Moni asia olisi jäänyt tekemättä tai vienyt kauemmin aikaa, jos en olisi töissä ja kotona ollut paikalla näitä tekemässä.
en oppinut suunnistamaan koulussa, en vieläkään osaa sanoa pihalla, missä on pohjoinen ja etelä. Mutta en ole kyllä koskaan kuvitellut olevani tyhmä. Matemaattisesti sen sijaan olen lahjakas.
Olen aina ihmetellyt miten voinkin tehdä tyhmiä ratkasiuja esim kodin hankintojen kanssa.
Ostan aina liian suurta (esim. liian suuri lipasto eteiseen),
pientä ( matto joka näyttää postimerkiltä meidän olkkarin lattialla))tai yritän tunkea tavaroita liian ahtaisiin koloihin.Ei onnistu ei, vaikka olisin mitannutkin. Ko. eteisen lipasto kyllä mahtuu juuri ja juuri eteiseen mutta näyttää typerältä.
Oon aina eksyksissä eikä taskuparkkeeraus onnistu ollenkaan
En olekaan tyhmä, kyseessä on alikehittynyt kyky avaruudelliseen hahmottamiseen
Mä oon huomannut vaan sen, että hahmotan helposti esim. muuttaessa mahtuuko se sohva miten päin kuormaan vai eikö, ei tarvii käydä sovittamassa/mittailla. Tai jos näen kaupassa pinnasängyn niin tiedän mahtuuko se meidän makkariin tiettyyn väliin vai eikö. Näistä on mulle ollut hyötyä.