Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani kaverin rahallisesta tilanteesta

Vierailija
17.10.2012 |

..mutta en oikeastaan voi auttaakaan. Heillä on miehensä kanssa talo rakenteilla ja iso velka siihen, ja asuvat vuokralla nyt. Talon rakentaminen ei etene kun rahat ovat loppu. Lapsia on kolme, joista yksi on juuri syntynyt. Kumpikin on töissä, mutta silti ovat nyt ottaneet jo pikavippejä.

Tämä ei edes vielä huolestuttaisi minua, jos kaveri ei olisi kertonut, että aikovat ottaa vielä lisälainaa jos vain pankki antaa.Laskuja on kuulemma maksamatta useamman satasen edestä.

En saa kaveria heräämään siihen, että ei kannata ottaa lisälainaa kun nykyisetkin velvoitteet jäävät hoitamatta. Eniten huolestuttaa lasten elatus.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi juuri syntynyt ja molemmat töissä?

Toivottavasti maksavat kunnon lainalla pikavipit pois.

Vierailija
2/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta en oikeastaan voi auttaakaan. Heillä on miehensä kanssa talo rakenteilla ja iso velka siihen, ja asuvat vuokralla nyt. Talon rakentaminen ei etene kun rahat ovat loppu. Lapsia on kolme, joista yksi on juuri syntynyt. Kumpikin on töissä, mutta silti ovat nyt ottaneet jo pikavippejä.

Tämä ei edes vielä huolestuttaisi minua, jos kaveri ei olisi kertonut, että aikovat ottaa vielä lisälainaa jos vain pankki antaa.Laskuja on kuulemma maksamatta useamman satasen edestä.

En saa kaveria heräämään siihen, että ei kannata ottaa lisälainaa kun nykyisetkin velvoitteet jäävät hoitamatta. Eniten huolestuttaa lasten elatus.

Oikeastaan tämän aloituksen tarkoitus taisikin olla osoittaa, miten tyhmä ap:n kaveri on. Koko aloitus kertookin enemmän ap:sta kuin ap:n kaverin rahatilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti on vielä hetken kotona, mutta vakituinen työ on ja kohta sinne palaa. Tarkoitin siis vain sanoa, että rahaa heillä pitäisi olla sellaiseen normaalielämiseen. Valitettavasti eivät ole aikeissa ottaa tuota lainaa pikavippien pois hoitamiseen, vaan ostaakseen uuteen taloon kaikkea kivaa ja tarpeetonta.

Vierailija
4/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta en oikeastaan voi auttaakaan. Heillä on miehensä kanssa talo rakenteilla ja iso velka siihen, ja asuvat vuokralla nyt. Talon rakentaminen ei etene kun rahat ovat loppu. Lapsia on kolme, joista yksi on juuri syntynyt. Kumpikin on töissä, mutta silti ovat nyt ottaneet jo pikavippejä. Tämä ei edes vielä huolestuttaisi minua, jos kaveri ei olisi kertonut, että aikovat ottaa vielä lisälainaa jos vain pankki antaa.Laskuja on kuulemma maksamatta useamman satasen edestä. En saa kaveria heräämään siihen, että ei kannata ottaa lisälainaa kun nykyisetkin velvoitteet jäävät hoitamatta. Eniten huolestuttaa lasten elatus.

Oikeastaan tämän aloituksen tarkoitus taisikin olla osoittaa, miten tyhmä ap:n kaveri on. Koko aloitus kertookin enemmän ap:sta kuin ap:n kaverin rahatilanteesta.

Olet sinäkin yks keittiöpsykologi. Olen ihan oikeasti huolissani kaverista ja hänen lapsistaan, enkä ymmärrä miksi hänellä on omat ajatukset tuosta heidän rahatilanteestaan niin ristiriitaiset, että selittää ensin että laskut on maksamatta, ja sen jälkeen että aikovat ottaa lisälainaa.

Yritin hänelle puhua asiasta, mutta ei ottanut "kuuleviin korviinsakaan" puheitani.

Vierailija
5/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti on vielä hetken kotona, mutta vakituinen työ on ja kohta sinne palaa. Tarkoitin siis vain sanoa, että rahaa heillä pitäisi olla sellaiseen normaalielämiseen. Valitettavasti eivät ole aikeissa ottaa tuota lainaa pikavippien pois hoitamiseen, vaan ostaakseen uuteen taloon kaikkea kivaa ja tarpeetonta.

Jos vauva on vastasyntynyt ja äiti enää hetken kotona, niin aika harvinainen tilanne heillä. Kuka hoitaa vauvan kun alle puolivuotiaita ei päiväkodit ota, ovatko jo hoitopaikan saaneet sille?

Vierailija
6/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sekaannut toisten asioihin? Oletko kateellinen vai?

Millä lailla sekaannun? Hän ihan oma-aloitteisesti kertoo minulle näitä raha-asioitaan. Ja en ole kateellinen, vaan huolissani.

ap

Vierailija
7/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyhmintä, mitä kaveri voisi tehdä, olisi sitkutella ottamatta sitä, lisälainaa niin että rakennus seisoisi keskeneräisenä ties kuinka kauan. Sillä tavalla rakennus menettäisi arvoaan, mutta söisi koko ajan lisää korkorahaa ja vuorat juoksisivat jne, eikä ap:n kaveri koskaan pääsisi siihen vaiheeseen, jossa lainaa maksetaan pois.

Lainanmaksu sujuu todennäköisesti ihan hienosti sitten kun ei enää tarvitse maksaa vuokraa ja tämä kaveri palaa töihin. Siihenkin asti asia on pankin ja kaverin välinen, eiä kuulu ap:lle (tai muille yhtä päteville besserwissereille) pätkääkään.

Vierailija
8/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on vastasyntynyt ja äiti enää hetken kotona, niin aika harvinainen tilanne heillä. Kuka hoitaa vauvan kun alle puolivuotiaita ei päiväkodit ota, ovatko jo hoitopaikan saaneet sille?

En kadehdi vaan olen huolissani! En tajua miksi ostavat kaikkea lainarahalla, kun samaan aikaan joutuivat nyt ottamaan pikavippejä päästäkseen ruokakauppaan. Tämä on se ongelma.

En halua kertoa heidän lapsenhoitoasioistaan täällä enempää, koska en halua että heitä tunnistetaan. Kyse on heidän raha-asioistaan, ei lasten hoitopaikoista.

ap

Vierailija
9/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyhmintä, mitä kaveri voisi tehdä, olisi sitkutella ottamatta sitä, lisälainaa niin että rakennus seisoisi keskeneräisenä ties kuinka kauan. Sillä tavalla rakennus menettäisi arvoaan, mutta söisi koko ajan lisää korkorahaa ja vuorat juoksisivat jne, eikä ap:n kaveri koskaan pääsisi siihen vaiheeseen, jossa lainaa maksetaan pois. Lainanmaksu sujuu todennäköisesti ihan hienosti sitten kun ei enää tarvitse maksaa vuokraa ja tämä kaveri palaa töihin. Siihenkin asti asia on pankin ja kaverin välinen, eiä kuulu ap:lle (tai muille yhtä päteville besserwissereille) pätkääkään.

Tottakai on hyvä, että rakennustyöt etenisivät. Tuo rakennushomman eteneminen ja loppuunsaattaminen vaatii kuitenkin alle 10 000 euroa, ja he aikovat ottaa siis useamman 10 000, josta loput hassataan menemään. Siis olettaen että pankki antaa heille lainaa, kun nyt ovat tuolla pikavippikuvioissa.

Tämän vuokra-asunnon vuokra on heillä alle alle 400€ kuussa, eli se tuskin on se asia joka tätä taloutta nyt kaataa. Ja ongelmissa olivat jo ennen tuota äitiyslomaa, eli tämä ei ole mikään uusi tilanne enkä usko että paranee sillä töihin paluulla, kun sitä ennenkin heillä kaikki laskut laahasivat pahasti jäljessä jo.

ap

Vierailija
10/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat rakentaa Porvooseen.

Vierailija
11/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sekaannut toisten asioihin? Oletko kateellinen vai?

Millä lailla sekaannun? Hän ihan oma-aloitteisesti kertoo minulle näitä raha-asioitaan. Ja en ole kateellinen, vaan huolissani.

ap

Heh, mä olisin ap:na ainakin ihan järettömän kateellinen! Harmi, et veloissa ryteminen ja pikavipit on täysin mun saavuttamattomissa. Tilillekin jää joka palkasta mojova summa säästöön. Huh, saiskin jostain jonkun järettömän lainan turhaan :///

Vierailija
12/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä talo pitää saada valmiiksi ennen talvea.

Vierailija
13/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että täältä olisi saanut vinkkejä siihen, miten saisin kaverille puhuttua järkeä.

Joo, lisälaina on hyvä asia, mutta vain sille määrälle kun tarvitsevat oikeasti sitä taloa varten, mutta kun he haluavat monta kymmentä tuhatta yli sen. Eikä talo edes valmistu ennen talvea vaan aikaisintaan kevääksi.

En edelleenkään ole kateellinen, minulla on itselläni asiat ihan hyvin. Olemme kaverin kanssa tunteneet toisemme todella pitkään, ja toivoisin kovasti, ettei hänelle käy huonosti ja päätyy kohta tilanteeseen, jossa joutuu myymään talon ja jää velkaakin vielä. Sitä en tosiaan heille toivo.

ap

Vierailija
14/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asioita voi levitellä mutta mitään muuta ei???? Taitavat rakentaa Porvooseen.

Ai sinunko mielestäsi olisi hyvä, että kertoisin heistä niin paljon, että heidät tunnistettaisiin täällä? Mitä ihmeen järkeä siinä olisi? Jätin tuon lastenhoitoasian kertomatta, koska se ei liity aiheeseen millään tavalla. En halua, että kukaan tunnistaa heitä, halusin anonyymisti kuulla ajatuksianne. Jostain syystä vain tämä meni (kuten niin kovin usein tällä palstalla) epäolennaisuuksien jankkaamiseksi.

ap

Vierailija
15/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada kaverisi käymään jossain ammattilaisen puheilla joka selvittäisi heille heidän taloudellista tilannettaan.

Kuulostaa siltä että isot rahasummat sokaisevat ja tuntuu ihan normaalilta ottaa isoja lisälainoja.

Voisit katsoa netistä sopivia lainalaskureita ja katsella kaverin kanssa minkäverran lainanlyhennyserät nousee jos ottavat vaikka 30 000 lisää lainaa. Eli jos se jotenkin konkretisoisi tilannetta ? Tohditko neuvoa ystävääsi siinä että koettaisi pitää lainasumman mahdollisimman pienenä ja kulutuksen kurissa.

Voitko tulostaa ystävällesi jotain materiaalia siitä kuinka kulutusta voisi hillitä (ei osteta muuta kuin se mitä ilman ei tule toimeen jne jne).

Itse ihmettelen kuinka isoja lainoja ihmiset uskaltavat ottaa.

Vierailija
16/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:tä huolestuttaa, niin lainaa rahaa kaverillesi.

Tämähän se onkin loistoratkaisu, lisää lainaa ennestään korviaan myöten veloissa oleville ihmisille!

Vierailija
17/17 |
17.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada kaverisi käymään jossain ammattilaisen puheilla joka selvittäisi heille heidän taloudellista tilannettaan. Kuulostaa siltä että isot rahasummat sokaisevat ja tuntuu ihan normaalilta ottaa isoja lisälainoja. Voisit katsoa netistä sopivia lainalaskureita ja katsella kaverin kanssa minkäverran lainanlyhennyserät nousee jos ottavat vaikka 30 000 lisää lainaa. Eli jos se jotenkin konkretisoisi tilannetta ? Tohditko neuvoa ystävääsi siinä että koettaisi pitää lainasumman mahdollisimman pienenä ja kulutuksen kurissa. Voitko tulostaa ystävällesi jotain materiaalia siitä kuinka kulutusta voisi hillitä (ei osteta muuta kuin se mitä ilman ei tule toimeen jne jne). Itse ihmettelen kuinka isoja lainoja ihmiset uskaltavat ottaa.

asiallisesta vastauksesta. En tiedä paikkakuntamme velkaneuvonnan tilanteesta, oletin vain automaattisesti että siellä olisi ruuhkaa, koska olen joka puolelta lukenut että velkaneuvonnat ovat ruuhkaantuneet. Voisin ensin soittaa ja kysyä vaan jonotusaikoja, ja sen jälkeen jutella kaverille että kannattaisko mennä.

Tosiaan tuntuu siltä että sokaistumista on, mutta kaverillani on ollut samaa "vikaa" aina, johtuen kai siitä, että ei saanut kotoaan oikein evästystä raha-asioiden hoitoon. Hänellä siis jo aiemmin on ollut vaikeuksia kulutuksen hillitsemisessä, tosin nyt vasta se on päässyt näin pahaksi.

Nytkin kun kertoi tuosta, että ottivat pikavippejä saadakseen ruokaa, oli tuo heidän ostamansa ruoka sitten valmispitsaa ja karjalanpiirakoita. Eli vieläkin on aika ulkona siitä, miten saada kuluja alemmas. Tuo vain on tietysti arka aihe hänelle puhua, eli vaikea minun on mennä sanomaan hänelle miten pitäisi toimia. Pitää miettiä nättejä tapoja puhua asiasta. Ollaan siis jonkin verran puhuttukin tietysti, koska hän on näitä minulle kertonut, mutta on kyllä tosi vaikea sanoa toiselle, että tekee "väärin".

Huh, hankalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan