Lapselle autismi-diagnoosi, elämä pilalla?
Lapsi (3v.) sai tällä viikolla autismin piirteet ja laaja kehitysviive diagnoosin. Ei puhu kuin muutaman sanan ja ei juurikaan ymmärrä puhetta. Tuntuu että loppuelämäni on pilalla. En halunnut aikoinaan lasta, mies halusi. Tottakai nyt lastani rakastan, mutta silti päivittäin mietin miksi suostuin lapsen hankintaan, varsinkin kun sain sairaan lapsen. Olen kateellinen terveiden lasten vanhemmille. Lapsi on hankala ja aina kiukkuinen. Tekee tyhmyyksiä samoin kuin joku 1v. vanha ja tätä samaa on jatkunut jo pari vuotta eikä parannusta käyttäytymiseen näy.. kannustavat neuvot tarpeen!
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:57"]Ei sairaus, syndrooma eli oireyhtymä. Voi aiheuttaa sairauksia kuten keliakia, syömishäiriö, jne.
[/quote]
Downin syndroomakin ei oo sairaus tuon mukaan.. kehitysvamma kuitenkin
Isot kiitokset teille. Kommentit tulivat tosi tarpeeseen! T. Ap
Ehkä kaikki te pilkkasitte mielessänne vammaisia ja siksi saitte itsellenne vammaisen lapsen.
Autismin kirjo on tosi laaja, asteikolla 1-10. Tiedän vain lievemmästä tapauksesta, kykenee elämään yksin, mutta tarvitsee tukea päiväaskareissa, omahoitajan lähinnä joka siivoilee ja antaa lääkkeet ja seurailee että kaikki on normaalisti. Voi tulla pakkoliikkeitä ja jäädä omaan maailmaan miettimään, mutta on jollain alueella erittäin välkky (matikka, historia yms.). Autismi keksittiin kasarilla, sitä ennen ei tiedetty mikä on vialla ja hoitokeinona oli mielisairaala. Nyt on aivan toisin. Ja olikohan euroviisuesittäjissämme havaittavissa autismia?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:11"]Autismi johtuu tunnekylmästä äidistä. Just niinkuin ap tunnustikin ettei halunnut tuota lasta ja että katuu koko lapsen tekoa. Nää on näitä jääkaappiäitejä. Ei rakkautta sairasta kohtaan.
[/quote]
Tämä on todettu perättömäksi
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:11"]Autismi johtuu tunnekylmästä äidistä. Just niinkuin ap tunnustikin ettei halunnut tuota lasta ja että katuu koko lapsen tekoa. Nää on näitä jääkaappiäitejä. Ei rakkautta sairasta kohtaan. [/quote] Tämä on todettu perättömäksi
[/quote]
Ilmeisesti lähtee siitä, että joissain tapauksissa äiti on omannut autismipiirteitä itsekin. Itse esimerkiksi olen sillä tavalla tunnekylmä, etten ole itkenyt lapsen autismin takia koskaan. Autistipiirteisestä voi ulkopuoliselle tulla kylmäkiskoinen kuva. Myös minusta tulee, koska olen todella varautunut vieraassa seurassa. Mutta en ole kylmä ihminen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 22:11"]Autismi johtuu tunnekylmästä äidistä. Just niinkuin ap tunnustikin ettei halunnut tuota lasta ja että katuu koko lapsen tekoa. Nää on näitä jääkaappiäitejä. Ei rakkautta sairasta kohtaan. [/quote] Tämä on todettu perättömäksi
[/quote]
Ilmeisesti lähtee siitä, että joissain tapauksissa äiti on omannut autismipiirteitä itsekin. Itse esimerkiksi olen sillä tavalla tunnekylmä, etten ole itkenyt lapsen autismin takia koskaan. Autistipiirteisestä voi ulkopuoliselle tulla kylmäkiskoinen kuva. Myös minusta tulee, koska olen todella varautunut vieraassa seurassa. Mutta en ole kylmä ihminen.
[/quote]
Erinomainen kiteytys!!
Googlaa esim Finnworld blogi vertaistueksi.
Hei,
Minun lapseni on 1v ja 3 kuukautta olen huomannut että hänellä on autismi ei puhu hän puhuu vain hänen oma kieli ei tykkää lapsista jos mä kutsun häntä nimellä ei vastaa jos estän häntä katsoa TV tulisi agressiivi jos olemme ulkona halua vain juoksua itkee kuvasti naura ilman syytä en tiedä mistä voin saada apua onko voi tehdä hänelle diagnoosi.
Kiitos kaikille.
Oma poikani alkoi puhumaan vasta 7vuotiaana. Nyt 16v. ja kehittynyt paljon. Hänellä kehitysvamma ja autistiset piirteet. Nyt tilanne hyvä.
Olen tyytyväinen että puhuu.
Terve lapsi ei ole itsestään selvyys. Moni ajattelee ettei se sairas lapsi omalle kohdalle osu mutta aina se jollekkin tulee.
Mä tykkään hirveesti pojastani. Hänellä paljon hyviä puolia luonteessa.
Vaikeinta on juuri tuo taapero ikä. Meillä on myös terve teini joka kuopus.
Toi teidän diagnoosi voi olla kehitysvammakin tai dysfasia. Aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta itsellä on mitta täynnä näitä "autismi-diagnoosi ja työ it-alalla". Autismi sisältää aina kehitysvamman, ja kehitysvammainen ei pääse it-alalle töihin. Kyllä, luitte oikein. Autismi-diagnoosi sisältää aina kehitysvamman.
T. autistisen lapsen äiti
Ap: ilmoita lapsesi vammaispalveluiden asiakkaaksi ja ota kaikki se apu vastaan, mitä saatte!
Olet väärässä. Edes lapsuusiän autismi ei tarkoita kehitysvammaa, eikä Aspergerin oireyhtymäkään ole automaattisesti neron merkki. Joo, tiedän että nykyään puhutaan autismin kirjon häiriöistä kannerilaisen autismin tai Aspergerin sijaan.
Toki on tosiasia, että älykkyyden ääripäitä tapaa juurikin autistisissa ja aspergereissa. Normaalilla älyllä varustettuja Kannerin autistejakin on, esim. Temple Grandin, joka ei oppinut puhumaan aikaisemmin, mutta on kuitenkin professori. Sitten taas on Asperger-henkilöitä, jotka ei pärjää itsenäisessä elämässä, vaikka kyseinen oireyhtymä luokitellaan autismin lievimpään muotoon.
Ei hätää ap. Meillä lapsi ei puhunut 3v neuvolan aikaan kuin kaksi sanaa, oli motorisesti kömpelö ja puheen ymmärtämisessä vaikeuksia. Puoli vuotta myöhemmin alkoikin tuottaa lauseita, oppi kuivaksi, hienomotoriikka kehittyi ja ymmärrys parani. 5v neuvolassa selvisi luulotestissä lievä kuulovika mikä oli ollut syynä myös tarkkaavaisuuden vaikeuksiin. Nyt lapsi on iloinen 6v ja kehitys tasaantunut samaksi kuin ikäryhmällään, lievä luulovika ilmenee enää satunnaisesti sosiaalisissa tilanteissa kömpelyytenä
Naurattaa vähän kommentit sairaudesta ja kehitysvammasta, kun omalla siskolla on asperger ja on käynyt yliopiston ja kasvattaa nyt omaa pientä tyttöään
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa vähän kommentit sairaudesta ja kehitysvammasta, kun omalla siskolla on asperger ja on käynyt yliopiston ja kasvattaa nyt omaa pientä tyttöään
Naurattaa vähän kun kommentoit 2015 aloitettettu aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa löytää hyvät puolet erityislapsesta ja samalla muistaa, että ei heikot ihmiset sellaisia saa. Halaus ja tsemppiä! T. Erityislapsen Äiti
Tuossa nyt ei ole mitään perää. Laitoksissa on paljon heikkojen ihmisten erityislapsia.
Tapasin aikoinani alle 3 vuotiaan lapsen, jolla oli autismi dg. Olin sitä mieltä, että ei ole autistinen. Lopun viimein dg, puheen viivästynyt kehitys.
Ei sairaus, syndrooma eli oireyhtymä. Voi aiheuttaa sairauksia kuten keliakia, syömishäiriö, jne.