Onko miehen velvollisuus auttaa rahallisesti
kun minulla tilanne, että tarvitsen rahaa terveyteni hoitoon? Mies on siis hyvätuloinen, mutta tarkka rahoistaan.
Itse olen hoitovapaalla (kuopus täytti juuri 1v), omia säästöjä ei juuri ollenkaan enää jäljellä. Saan kotihoidontuen+lapsilisät (lisät menee kyllä lasten tileille). Eli rahaa saan muutamia satasia kuussa, jotka eivät riitä kustantamaan kuluja.
Olisin myös valmis myös ottamaan lainaa mieheltä, mutta sekin tuntuu olevan miehen puolelta täysin mahdoton ajatus.
Eli onko ainoa vaihtoehto nyt minulla mennä töihin ja laittaa lapset hoitoon? Miten tämän kuvion kuuluisi mennä?
Mitä olette mieltä?
Kommentit (67)
kauneuskirurgiasta, silikoneista tai rasvaimusta. Ei mistään turhamaisuudesta vaan oikeasti vaivasta, joka pitää hoitaa. Vaivasta, joka on seuraus sairaudesta, jolle en taas itse voi mitään.
-ap-
Kysyin vain teidän mielipidettä asiasta. Hyväksyn kyllä sen tosiasian, että mies ei lompakon nyörejään avaa, eikä sen tarvitse, jos ei halua. En kait minä voi pakottaa.
Ja onhan minulla on vaihtoehtoja kyllä; menen töihin, lainaan rahaa muualta, lykkään hoitoon menoa, haen lainaa..
-ap-
Asumme minun talossani, joten minä hoidan asumiskustannukset. Mies ostaa joskus ruokaa, minä pääasiassa. Hän hoitaa autoni renkaanvaihdot ja kodin pikku korjaukset.
Haluan olla omillani, enkä kenenkään siivellä. Mies samaten.
No mieshän on sun siivellä kun ei maksa asumisestaan. Asuu sun "loisena".
tasa-arvon ja itse pärjäämisen nimissä.
Ovat valmiita elättämään miehensä ja maksamaan vähän miestään enemmän riippumatta siitä kuinka suuret tulot puolisoilla on.
Suomessahan nuo menee julkisella puolella pitkälti melkein ilmaiseksi etenkin jos sairaalapäiviä ei ole. Hoitomaksukattokin on ihan mitätön, se tulee aika äkkiä täyteen ja sen jälkeen kaikki on tadaaa, ilmaista.
Sinuna menisin töihin ja sitten vaan työterveyteen hoidattamaan itseäni. Ilmaiseksi työnantajan kustannuksella.
Kyllä mulle vaan oli aika paukku maksaa kaksi täyttä sairaalaviikkoa, lähes kolme viikkoa kotisairaalan hoitajien käyntejä ja poliklinikkamaksut sekä lääkkeet. Kaikesta tuli lasku eikä tullut mikään maksukatto vastaan noista hitusen vajaasta parista tuhannesta eurosta.
että mene töihin ja elätä itse itsesi. Aviopuoliso ei siis ole mikään maksuautomaatti, jonka turvin saa tehdä mitä tahansa.
Minusta jokainen vastaa itse omista kuluistaan eli joko menet töihin tai sitten hyväksyt sen, että et mene hoitoihin.
Kyllä, jokainen vastaa itse omista kuluistaan, mutta entä lapset?
Kuka vastaa lasten kuluista, myös lasten hoitokuluista? Kumpi luopuu omasta palkastaan KOKONAAN perheensä hyväksi ja yrittää tulla toimeen pelkällä kotihoidontuella?
Ei maksuautomaatti, mutta usein perhettä perustaessa on jo laitettu asioita tärkeysjärjestykseen.
Jos perheen ja puolison etu ei mene missään oman yksityisen edun edelle, niin silloin on paras elää sinkkuna.
Jos rahaa olisi käytettävissä puolison sairaudenhoitoon, niin miksi pihistellä siinä asiassa? Eikö terve puoliso olisi sekä itselle että perheelle parempi kuin x euroa rahaa pankkitilillä?
että tällaisiakin pareja todella on. Siis perheitä, joissa on yhteisiä lapsia!
Ei mulle ja miehelle tulisi mieleenkään jaotella tuloja "sun" tai "mun" rahoiksi. Yhdessä ollaan perhe ja perheellä on yhteiset tulot. Tosin ei ollakaan koskaan rahasta pahemmin riidelty ja yhdessä ollaan oltu myös samaa mieltä mun kotivuosista ja opiskeluista, miehen opiskeluista ja töihin menoista. Samaan kassaan tulee kaikki tulot palkoista yhteiskunnan tukiin ja niistä sitten maksetaan ruoat, laskut ja asuminen + omiin menoihin tarpeen ja varallisuuden mukaan.
Meillä olisi siis mahdoton tuollainen ap:n kuvailema tilanne, että mies ei anna rahaa.
Kannattaa siis valita puoliso niin, että raha-asioista ollaan suurin piirtein samaa mieltä, ei tarvitse sitten tapella että saako toiselta rahaa johonkin vai ei. :)
Asuin vuosia sitten väliaikaisesti poikaystäväni nurkissa ja olin tuolloin työtön. Kämppä oli mennyt alta, poikaystävä ei halunnut muuttaa yhteen, mutta majoitti minut kunnes löydän uuden asunnon. Kirjani oli pakko siirtää siksi ajaksi veljeni luokse, koska muutoin olisin menettänyt työttömyyskorvaukseni. Poikaystävälläni ei ollut mitään halua elättää minua - enkä sitä olisi pyytänytkään.
Kela olettaa automaattisesti, että samassa asunnossa elävät mies ja nainen ovat avopuolisoita. Yhteinen jääkaappi tarkoittaa sitä, että toinen ruokkii toisen.