11-vuotias lapseni haluaa aloittaa telinevoimistelun. Olenko "huono äiti", jos...
en suostu maksamaan sitä, koska mielestäni esim. musiikki tai lukeminen ovat kehittävämpiä ja hyödyllisempiä harrastuksia?
Kommentit (83)
Vieroksun ihmisiä, joille liikunta, varsinkin joku kilpalaji, on koko elämän sisältö. Ihmiset aivot, empatia, tiedot, luovuusz tärkeempää. Liikunta hyväksi, mutta kun se on ainoa harrastus niin huh-huh mikä moukkuuden määrä siinä usein (ei aina) kehittyy. Molempia tarvitaan, sivistystä ja liikkumista, mutta ei se liikunta nyt yksinään ihan hirveen fiksua ole.
Ja harrastan itse liikuntaa 5 krt viikossa.
Vieroksun ihmisiä, joille liikunta, varsinkin joku kilpalaji, on koko elämän sisältö. Ihmiset aivot, empatia, tiedot, luovuusz tärkeempää. Liikunta hyväksi, mutta kun se on ainoa harrastus niin huh-huh mikä moukkuuden määrä siinä usein (ei aina) kehittyy. Molempia tarvitaan, sivistystä ja liikkumista, mutta ei se liikunta nyt yksinään ihan hirveen fiksua ole.
Liikuntahan on terveyden kannalta erittäin positiivisa asioita elämässä, miksi ihmeessä et tuki lapsesi hyvinvointia? Minä ajattelen juuri päin vastoin kuin sinä.
meillä 5-vuotias harrastaa balettia sekä telinevoimistelua koska hän itse haluaa niitä harrastaa ja nauttii niistä suuresti. Hieman suurpiirteiselle ja kohelolle lapselle nuo ovat mitä mainioimpia kehonhallintataitojen kehittäjiä.
Meillä on lasten harrastusten suhteen se linja, että mihinkään ei tyrkytetä tai painosteta, mutta kaikkea saavat omasta halustaan kokeilla.
Syömishäiriöasioista en oikein osaa olla huolissani, sillä ihan normaaleja/hoikkia (ei liian laihoja!) lapsia ja aikuisia noissa harrastuksissa näyttää käyvän.
En ymmärrä miten musiikkiharrastukset tai lukeminen poissulkisivat liikuntaharrastukset.
Kerron näin nuoren ja tähän ikään asti yllättävän paljon kokeneena että minun mielestäni telinevoimistelu on ehkä paras laji maailmassa olen itse harrastanut sitä noin 10 vuotta ja olen nyt 15.v en ole mikään huippu urheilija ainakaan vielä mutta sm-kisoihin menossa lähi aikoina. Olen saanut telinevoimistelusta todella hyvän kehon hallinnan, gordinaario kyvyn ja hyvän venyvyyden en suinkaan liikaa venyvyyttä kuten jotkut voisivat olettaa että lonkat ja nivelet menisivät huonoiksi päin vastoin telinevoimistelijan ei tarvitse olla niin venyvä kuten esim. Rytmisenvoimistelijan. Ulkonäkö paineita on turha pelätä (riippuen tietenkin ihmisestä ja esim. Koulussa olevasta kaveriporukasta) mutta telinevoimistelu siihen ei ole ainakaan syynä sillä meille on opetettu jo ala-asteelta asti että terveellisetsi pitää syödä ja mennä nukkumaan ajoissa ja koulu hoitaa kunnolla reenien lomassa ei meillä pienempänä vielä mitään 6-päkkejä ollut oltiin normaaleita jumppapuvusta pursuavia pieniä palleroita mutta nyt kun ikää on tullut lisää ja on kasvanut ulkönäkö paineita ei ole ollut koska reenaan niin paljon etten edes ehdi lihoa vaikka syön joka väliin kun vain kerkeän ja minulla on nyt 6-päkki ja hyvä kunto muutenkin olen todella tyytyväinen siihen että olen telinevoimistelussa sillä siitä saa hyvät pohjat aikusi ikäänkin ei mene niin nopeasti paikat huonoon kuntoon ja näin kasvavassa iässä pitää saada paljon iskuja ja tärähdyksiä niin luusto kestää todella hyvin vanhemmiten. Telinevoimstelussa pääsee hyvään porukkaan kun nyt ylä-asteella katsoo luokkatovereiden menoa niin itse ajattelee ettei siinä ole mitään järkeä joko syö joka päivä karkkia ja juo limsaa ja elää epäterveellistä elämää jolloinka saa diapeetteksen jo 20.v tais sitten on niitä jota juovat itsensä känniin joka viikonloppu ja polttavat tai nuuskaavat pahimmassa tapauksessa käyttävät huumeita itselläni ei ole edes käynyt mielessä enkä kerkeäisi roikkumaankaan kaupungilla reenien takia mielummin olen reeneissä kun kaupungilla kavereiden kanssa juomassa se on ihan älytöntä touhua! Olen myös paljon paremmassa kunnossa kuin moni ikäiseni tyttö kun olen jo pienestä pitäen oppinut siihen että pitää syödä monipuolisesti ja terveellisesti ja karkkipäivä on kerran viikossa (lauantai) ja nukkua pitää riittävästi. Teline voimistelijat lukevat ja kuuntelevat musiikkia myös paljon kilpasarjat permannolla esim. Tehdään musiikkiin tietyssä luokassa jolloinka pitää olla rytmitajua ja osata eläytyä telinevoimistelu on taiteellinen että myös sivistävä laji. Reenaamisen voi ihan hyvin aloittaa vaikka vasta 11-12 vuotiaana on niitä 15.v aloittelijoitakin nähty mutta tavoitteita ei silloin kannata asettaa ihan mihinkään olympialaisiin asti mutta sm-kisoihin voi ihan hyvinkin päästä. Ja reeneihin kuljetus jos vanhemmat eivät jaksa viedä voivat joko laittaa lapsen kulkemaan bussilla tai kun lapsi on vanhempi voi hän mennä vaikka mopolla tai mopoautolla jos rahaa on niitä hankkia itse kuljin pienenä joko vanhempien kyydillä tai bussilla nykyään itselläni on mopoauto joka on helpottanut perheemme arkea huomattavasti reenimäärä on tämän ikäisellä n. 6-7 kertaa viikossa aamureenit mikaan laskettuna ja reenit kestävät n.3-4 tuntia riipuen tietenkin seurasta miten reenejä järjetetään jos vanhemmat kuskaavat lapsensa reeneihin he voivat itse mennä siinä välissä jos hajoitus hallilta löytyyn nii kuntosalille tai jos sellainen sattuu löytymään läheltä treenihallia kaupassakin voi käydä jos ei halua itse harjoitella tai sellaista mahdollisuutta ei ole. Koulun laiminlyöntiä ei kannata pelätä sillä itse olen huomannut sen että mitä enemmän ihminen harrastaa ja mitä vähemmän on aikaa koululle sitä huolellisemmin kouluasiansa hän hoitaa itselläni keskiarvo on 9 luku aineiden keskiarvo jolla haetaan lukioon on itsellänin n. 8.8-9 yllättävän hyvä tällä reenimäärällä samoin vapaa aika sitä enemmän lepo päiviä osaa kunnioittaa mitä enemmän reenaa samoin kaveri porukka on aika laaja sillä omat parhaat kaverini olen saanut telinevoimistelun kautta ja moni on jo lopettanut tähän ikä vuoteen mennessä mutta olemme kokoajan yhteydessä toisiimme ja näämme vähintään joka toinen viikko telinevoimistelua harrastavan nuoren vanhempien ei tarvitse pelätä lapsensa joutuvan mihinkään hirveään kaupunki jengiin sillä harrastus,kisat ja koulu vievät sen ajan tietenki vapaa-aikaakin löytyy jos sille on tarvetta. Suosittelen kaikkia pieniä lapsia aloittamaan telinevoimistelun vaikka siellä ei kilpatasolle aikoisi ryhtyäkkään sillä siitä saa todella hyvän pohja ihan kaikkeen esim. Kaikkein tuntema luistelia kiira korpi on entinen telinevoimistelija. Toivon että jos rahat riittävät tähän harrastukseen annat lapsesi aloittaa sen sillä jänestä voi tulla vaikka ja mitä vaikka ei urheilijaa tulisikaan(hyvä esimerkki pikkusiskoni hän haluaa nykyään näyttelijäksi ja kiitos teline voimistelun hän on oppinut eläytymään ja näyttelemään hyvin sillä telinevoimistelu salilla opii kaikki mahdolliset tunnetilansa ja niiden hallitsemisen ja näyttämisen välillä laji on aika rankka joten ihmisen paineen ja kivun sietokyky kasvavat suunattomasti normaliin ihmiseen nähden joka on hyvä asia) mutta oppii ainakin pitämään itsestään huolta ja jonkinäköistä itsekuriakin. Siinä oli pari faktaa tlienvoimistelusta ja sen kanssa elämisestä multa voik kyllä kysyä viälä jotain jos haluaa mulla on laaja kokemus siitä ja monen moisita valmentajista ja reenihalleista, kisoista ja reenimääristä. Terveisin: 15.v telinevoimistelija tyttö<3
Itse harrastin lapsena, tosin jo joskus 5-10 -vuotiaana telinevoimistelua, ja uskon siitä olleen ihan yleistä iloa elämään (olen tavannut ihmisiä, jotka eivät osaa esim. tehdä edes kärrynpyörää/seistä käsillään tai jotka eivät veny mihinkään, ja itse pystyn näihin vielä liki kolmekymppisenä). Tosin soitin myös kahta instrumenttia ja olen sittemmin opiskellut myös kirjallisuutta, mutta kannattaisin lapsia harrastamaan sitä, mitä he itse haluavat.
44: muista ehdottomasti paneutua myös äidinkielen opintoihin.
Muista kirjoituksista jäi mieleen se, että miksi vanhemmat haluavat lapsilleen jotain vartalon muokkausta ja lihaksia. Kammottavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 23:46"]
Itse harrastin lapsena, tosin jo joskus 5-10 -vuotiaana telinevoimistelua, ja uskon siitä olleen ihan yleistä iloa elämään (olen tavannut ihmisiä, jotka eivät osaa esim. tehdä edes kärrynpyörää/seistä käsillään tai jotka eivät veny mihinkään, ja itse pystyn näihin vielä liki kolmekymppisenä). Tosin soitin myös kahta instrumenttia ja olen sittemmin opiskellut myös kirjallisuutta, mutta kannattaisin lapsia harrastamaan sitä, mitä he itse haluavat.
[/quote]
Elämäni kauheinta aikaa oli se, kun yhtenä vuonna ala-asteen liikuntatunnilla ei muuta tehty kuin yritettiin oppia kärrynpyörä ja käsillä- ja päälläseisonta. Ajattelin niitä vain koko ajan, ja vain nukkuessa pääsin hetkeksi pakoon. Ihan sairasta ja ahdistavaa. En tietenkään oppinut.
En todellakaan ymmärrä, mitä sillä taidolla tekisin. Lukeminen antoi sentään päähän jotakin sisältöä.
Telinevoimistelu on nuorelle tytölle erinomaista liikuntaa ja opettaa hyvää kehonhallintaa. Ulkonäköpaineita on mielestäni ainoastaan kilparyhmissä ja jos 11- vuotiaana aloittaa, on sinne päätyminen erittäin epätodennäköistä. Ainoa tapaus, jossa en suosittelisi lajin aloittamista siitä kiinnostuneelle tytölle on, jos hän on hyvin yliliikkuva nivelrakenteeltaan, koska loukkaantumisriski on silloin melko suuri.
t: ex- kilpatelinevoimistelija
Jaa, no itse pidän kyllä liikuntaa paljon tärkeämpänä harrastuksena kuin musiikkia, joka nyt usein on aivan turhaa. Liikunta taas antaa pohjaa ihan koko loppuelämälle. Ilman liikuntaa ihminen ei pärjää, mutta ilman jotain viulun soittoa kyllä. Lukea kerkee kyllä ihan liikunnan lomassakin.
Kyllä mä panostaisin liikuntaharrastukseen.
Muuten sun tytöstä tulee plösö nörtti, se se kauheaa olisikin.
Pian lapsesi aloittaa oman elämän ja valitsee kaiken ilman sinua. Paras olisi kun kunnioittaisit hänen mielenkiinnon kohteita jo nyt. Liikunta on hyvä harrastus, ihan missä muodossa tahansa. Et ole "huono äiti" jos kiellät harrastuksen, olet vain huono äiti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2012 klo 13:42"]Maailman suurin vesipää jos tää ei ole provo. Ihminen tarvitsee liikuntaa ja seuraa. Eikä mitään vitun lukemista mamman käskystä.
Lukemista tulee tehtyä koulussa netissä jne
[/quote]
Hahah, niinpä!
Sosiaalisia taitoja on varmaan hyvä harjoitella kotona äiteen kanssa kirjoja lukemalla.....
Itse olin nuorena aina kotona ja harrastin musiikkia. Paras kaverini Oli kova lukemaan. Sosiaaliset taidot olemattomat. Vasta teini-iän lopulla opin mistä itsetunto koostuu, eikä ujous kahlinnut elämää.
Mitä tästä opimme? Laita nyt ihmeessä se lapsi sinne voimistelukouluun! Ne on niitä tyttöjä joilla on kropat kunnossa ja jotka saa miehiä. Just saying.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2012 klo 13:42"]Maailman suurin vesipää jos tää ei ole provo. Ihminen tarvitsee liikuntaa ja seuraa. Eikä mitään vitun lukemista mamman käskystä.
Lukemista tulee tehtyä koulussa netissä jne
[/quote]
Hahah, niinpä!
Sosiaalisia taitoja on varmaan hyvä harjoitella kotona äiteen kanssa kirjoja lukemalla.....
Itse olin nuorena aina kotona ja harrastin musiikkia. Paras kaverini Oli kova lukemaan. Sosiaaliset taidot olemattomat. Vasta teini-iän lopulla opin mistä itsetunto koostuu, eikä ujous kahlinnut elämää.
Mitä tästä opimme? Laita nyt ihmeessä se lapsi sinne voimistelukouluun! Ne on niitä tyttöjä joilla on kropat kunnossa ja jotka saa miehiä. Just saying.
[/quote]
Kropat ja miehethän ne on tärkeimmät. Päässä ei sitten mitään. Yllätys: me lukijatkin saadaan juuri sellaisia miehiä, joita halutaan. Te ette niitä halua, eikä tarvitsekaan.
Minä olen 12-vuotias ja äitini suostui vaikka hän halusi että harrastan karateeta Hän antoi minun valita itse
Minun mielestä voimistelu on todella hyvä harrastus. Paitsi että Se saattaa maksaa jonkun 100€ per kausi niin lapsella voi silti olla hauskaa. Oma tyttäreni harrastaa voimistelua ja harjoitukset 2h per päivä, ja kolme kertaa harkat viikossa. Sinun kannattaa ottaa selvää kuinka paljon sen seuran kausimaksu maksaa ja sitten laittaa lapsesi ryhmään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2012 klo 16:55"]Ei ole ollenkaan niin paha kuin esim baletti noita syömishäiriöitä ajatellen. Minä tukisin enemmän liikunnalllisia harrastuksia ihan terveyden takia kuin kultturelleja.
[/quote]Ilmeisesti et ole itse tanssinut balettia? Tuollaisia ennakkoluuloja kuulee yleensä juuri niiltä jota eivät ole lajin parissa olleet. Olen tanssinut lähes koko elämäni, ja ryhmäämme on aina mahtunut myös pyöreämmät lapset. Ammattiin tähtäävät ryhmät ovat asia erikseen, ei tavalliset harrastusryhmät. Kannustaisin itse lastani liikunnan pariin. Toki voi vaikka omatoimisestikin hiihtää, mutta ohjattu telinevoimistelu on paljon tehokkaampaa ja miten hyödyllistä rytmitajun ja koordinaation kehittymisen kannalta. Nuo asiat tukevat myös sitä lukemista ja matemaattisia taitoja. Jos lapsella on sisäistä paloa johonkin liikuntaharrastukseen, on tyhmyyttä olla tulematta sitä kun tiedetään miten jo pienten lasten selkävaivat ja liikkumattomuus ovat lisääntyneet.
Lapsesi on jo liian vanha lajiin muutenkin joten ei huolta, ei tule pääsemään enää mihinkään useita kertoja viikossa treenaaviin ryhmiin.
Oma lapseni jo kilpaili tuossa iässä, tosin eri laji, aloitti 4-vuotiaana. Nykyisin SM-sarjassa ja vetää kymppejä koulusta.
Voit aloittaa joukkuevoimistelun! Riippuu tietenkin kaupungista minkä verran tarjontaa on. Täällä on käsittämättömiä väitteitä ettei 11v voisi aloittaa tai että joutuu "vaan johonkin jumppakouluryhmään" (ja sitten siihen perään selitykset kuinka monta sm-mitalia omalla lapsella on). Pointti ei ole menestys, pointti ei ole mitkään hyvännäköiset lihakset lapsella (joista vanhemmat tuntuvat olevan kovin ylpeitä). Pointti on saada liikunta elämän tapoihin. Monipuolisuutta. Niin kuin musiikki ja lukeminen niin myös liikunta kehittää myös aivoja!! Jos vanhempi ei haluaisi kuskata kun pitää odottaa (mutta lapsi et muuten pääse harrastukseen) niin hyvä vanhempi ota se kirja sinne mukaan ja lue!
Olen toiminut useassa lajissa valmentajana ja usein ne syömishäiriöt pohjautuukin kotoa opittuihin ajatusmalleihin.
Meitä on moneksi!
Moi!oon 11v tyttö ja alan TAAS harrastamaan telinevoimistelua, aloitin sen 9v mut lopetin ja menin joukkuevoimisteluun ja haluun nyt takas, joten kokemusta on? Enkö pääsiks hyväks telinevoimistelijaks vaik oonkin 11?:(ja lähinnä koska haluan oppia temppuja kuten, perhosvoltin,voltin kaikki takaperin walkoverit ym ja haluaisin muutenkin olla puomilla,rekillä ja permannolla ym ja mulla on voimistelusta kokemusta,et enkö voi päästä hyväksi, vaikka oonkin niin vanha!!
Sinä olet huoltaja ja maksaja, sinä viime kädessä päätät. Jos harrastuspaikka on liian kaukana lapsen yksin kulkea tai jos harrastuskertoja on viikossa niin paljon, että se haittaa lapsen opiskelua, lepoa, kavereiden tapaamista tai jo aloitettuja muita harrastuksia, silloin on sinun asiasi kieltää lapselta tämä telinevoimistelu. Sinä olet lapsesi huoltaja ja vastuussa hänen hyvinvoinnistaan ja kehityksestään. Liikunta toki on oikein hyvä harrastus, ei siinä mitään, mutta jos lapsi mielestäsi liikkuu jo muutenkin paljon, sinä voit hyvällä omallatunnolla ohjata lasta johonkin muuhun harrastukseen.